Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Galop - En by i Rusland!!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  22-03-2011 20:07

Jeg er blevet den stolte ejer af en 5 års hoppe efter Heimdals Happy Hero :-) Jeg købte hende efter at have redet hende fast i et ½ år for ejeren, og jeg har ikke fortrudt det et sekund! Hun er først tilredet i sommers og har inden da ikke været håndteret noget særligt, hvilket kommer til udtryk ved at hun har sin egen mening om alt! Men hun er som regel til at overtale til det meste, og er rigtig glad for at komme ud og lave noget... I dressur går det fremad og hun har virkelig potientale til at nå langt, men den der pokkers galop er bare ikke noget vi har held med! Hun bukker hver eneste gang hun skal springe an - og nogen gange også på langsiderne, hvilket jeg tror er glædeshop :-) Fair nok at hun er glad, men hvor længe skal jeg blive ved med at bruge det som undskyldning??? Jeg laver longearbejde med hende ca 1 gang i ugen hvor hun galoperer med indspænding, og der er der intet... Nu er jeg så gravid, så har ikke rigtig mod på at lægge ben til og ride hende frem... Ville aldrig tilgive mig selv hvis jeg faldt af og babyen kom til skade... Så nu tuller vi bare rundt i hallen og ellers rider en masse ture :-)

Men det er da lidt træls at man ikke liiiiige kan tage et par runder i galop :-) Andre der har prøvet noget lignende med deres ungheste??

heste kan ikke selv træffe et valg, så vælg med omhu på deres vejne

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-03-2011 20:55

Når ungehestene bukker i galoppen er det som regel fordi det er svært for dem og for at kompensere for manglende balance. Det kan virke som glædeshop, men oftest er forklaringen langt mere "kedelig". Det er svært for en unghest at springe an i galop og et bukspring giver mere kraft og gør anspringet nemmere. Det samme gør sig gældende ned ad langsiden - det kan være ganske svært for en ung og urutneret hest at galopere pænt ligeud nedad en langside. Min bukkede også i starten når han skulle springe an i galop, ligesom han også kunne finde på det nedad langsiden, når han kom ud af balance.

Hvis det var mig ville jeg droppe indspændingen når jeg longerede - det hjælper ikke hesten til at finde sin egen balance, men lærer den derimod at balancere via tøjlerne. Det er nok også derfor den ikke bukker i longen - her kan den balancere sig via bidet (hvilket ikke er ønskeligt i et træningsperspektiv). Og så ville jeg, når den blev trænet i galop med rytter, give den ret løse tøjler og blot fokusere på at få den til at finde balance, rytme og styrke. Den skal lære at balancere sig selv, og det tager tid.

Hvis ikke du har mod på det mens du er gravid ville jeg enten vente med galoptræningen til efter du har født eller få en anden til at træne galop med den. Der er ingen grund til at løbe nogen risiko.

0
0
Svar på denne tråd

meninger er der nok af :-)
Forfatter: 
Dato:  23-03-2011 09:15

Jeg havde i sidste uge en muskelterapeaut ude ved hende, for at tjekke ryg osv... Jeg fik at vide at der var lidt småspændinger i lænden, men at det var meget normalt ved unge og nytilredne heste... Hun sagde også at det var vigtigt at jeg lærte hende at galoppere "indenfor rammerne" vha indspændinger... Det er ski ikke nemt, når meningerne er mange :-)

Jeg har besluttet at vente med galop indtil jeg har født, og så vil jeg sende hende en måned i proff ridning, så hun får pudset kanterne af :-)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-03-2011 10:42

Lære den at galloppere indenfor rammerne?? Hvad var det for en terapeut du havde ude?

Før hesten har lært at bære sig selv i gallop og have styrke og balance til det, kan man ikke forlange den skal gå indenfor bestemte rammer. En unghest der først er ved at lære at blive redet, skal ikke forsøges mases ind i "rammer". Form er noget der kommer som følge af at hesten træningsmæssigt udvikler sig, bliver stærkere, begynder at træde mere og mere ind under sig selv, og derved får en mere samlet holdning fortil.

Det er ikke noget der kommer af at man via indspænding eller tøjler sætter nogle rammer op, den skal mases indenfor.

Det tager tid at lære en unghest at gallopere samlet i et roligt tempo. Det kan næppe læres fuldt ud på en måned, med mindre man netop holder hestens balance via tøjlerne. Men man kan selvfølgelig komme godt fra start ved at få en dygtig træner til at starte processen :)

0
0
Svar på denne tråd

Terapeauten
Forfatter: 
Dato:  23-03-2011 12:14

Hun hedder Lisa Breach... Jeg har ret gode erfaringer med hende. Du må ikke spørge mig hvad hun gør, men jeg har oplevet de mest uregerlige heste blive milde og medgørlige efter hun har tilset dem :-)

Jeg kan sagtens følge dig i det du skriver... Og idag da jeg red hende, fik hun lov at gå for løse tøjler i traven indtil hun selv søgte ned, og ganske ubevidst slog hun selv over i galop, hvilket jeg bare benyttede mig af... Red ca 10 omgange på hver volte for rimelige løse tøjler. Der kom et enkelt eller 2 buk, men ikke noget at skrive hjem om :-) Til sidst gik hun faktisk i et rigtig fornuftigt tempo, og jeg roste og travede hende af. Som belønning skridtede vi en kort tur i det gode vejr :-)

Håber inderligt at vi kan fortsætte den gode udvikling indtil jeg ikke selv kan ride længere :-)

0
0
Svar på denne tråd

galop---
Forfatter: 
Dato:  26-03-2011 20:02

galopanspring og buk - så skal du kigge dels på din schenkel-hjælp og din måde at sætte i galop.

Min gjorde det også som unghest, indtil jeg fandt ud af, at fordi (højre)galop var svært for hende, var jeg mere tydelig. Og det skulle jeg lige smide af mig, plus at jeg kom til at drive hende i galop.

Ja, det er selvf. sådan man/ de fleste tilrider, men nogle heste har bedre at stemme-hjælp, brug en til at holde longen, mens du rider, og øver dig på hvor let hjælp du kan give, samtidig med stemme.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider