Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

trailerlæsning-stædighed
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 12:21

ja, jeg har også lige et spørgsmål vedr. trailerlæsning...

vi har en 1'er pony vallak, der er TOTALT kold og stabil i alle sammenhænge - der er stort set intet, der kan ryste ham i hans grundvold han bliver 5 i år...

han kan være alene, man kan flagre med plasticposer om ørerne på ham, børn kan larme og flyve rundt om benene på ham, hunden løber under maven med store grene i munden osv. og han står bare stille og roligt og kigger.

Når vi så skal læsse ham, er han stadig totalt rolig og hviler bare i sig selv.. men han vil ikke gå ind!

Han stemmer bare hovene imod som et stædigt æsel, og skal nærmest "løftes" ind, he he...

Han ser nærmest ud som om, han bare står og sover - og jeg ender med at stå med skulderen under bagdelen på ham, og faktisk løfter ham op, mens een står oppe i traileren med tovet og een løfter hans forhove op på rampen - og så går han ind...

Det er ligegyldigt, om han er alene eller der er andre heste med/ved siden af. Vi lokker og lokker med foder og andet guf, men intet hjælper - det er han stort set ligeglad med.

Det er jo absolut ikke farligt eller noget - men ret hårdt de 20-25 min. det tager at få ham ind + man skal være 3-4 personer til at få ham løftet ind. Det bliver ikke sjovt, når vi skal til at køre til stævner!

Jeg har haft ham fra han var 8 måneder, og han har ikke haft nogle dårlige oplevelser i traileren overhovedet.

så hvordan kan vi lave om på dette? ideer?

0
0
Svar på denne tråd

torben.........
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 14:06

det bedste resutat er nok at ringe efter, Torben andersen

0
0
Svar på denne tråd

Konsekvent...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 16:32

træning!

Han skal lære hvad det er han skal, og der er flere metoder, så man må vælge en!

Han kan lære at gå op selv...

eller han kan lære at gå frem for træk i tovet...

Det skal gøres rigtigt, med belønning og konsekvens på de rigtige tidspunkter!

Få hjælp nu...

Mvh Sarah

Træning og undervisning i horsemanship, trailerlæsning,arb.fra jorden

og samlet ridning for løs tøjle.

Palomino hoppe på 3½ sælges,mf.

Bedækning v ox pony tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Er det hans måde at vise
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 16:39

han er stresset på?

Altså at "koble af" og prøve at lukke omverdenen ude?

En dyreadfærdsterapeut vil nok kunne hjælpe dig videre.....

På en eller anden måde skal "frem" trænes på ny, selvom han ellers er velopdragen, tænker jeg......

Tja, det var vel ikke noget videre godt råd;o)

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 21:11

så må jeg nok hellere ringe efter Torben Andersen, da ponyen absolut ikke er stresset

det er ikke for at koble af, det er helt sikkert, ellers laver han jo aldrig andet??

- han er virkelig generelt bare cool i alle henseender - og hans far og farfar har samme sind...

men det er måske nok en god ide træne "frem" igen - måske har vi misset dette..

0
0
Svar på denne tråd

Hehe...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 22:16
Torben Andersen skulle have meget erfaring med trailerlæsning :)

Det er et spørgsmål om tvang eller forståelse..

Hvad vælger du?

Dejligste Dixie pony <3

0
0
Svar på denne tråd

Hehe...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 22:17
Torben Andersen skulle have meget erfaring med trailerlæsning :)

Det er et spørgsmål om tvang eller forståelse..

Hvad vælger du?

Dejligste Dixie pony <3

0
0
Svar på denne tråd

jeg må tilslutte
Forfatter: 
Dato:  21-03-2011 06:49

mig koret af Torben Andersen fans, for han var her for 2 uger siden og fikse min plag og det tog 40 min, så var hun sværrere at holde ude af traileren end at få ind i den.

og hvis jeg træner de andre i den sjove hvide tingest på hjul så skaber hun sig helt vildt til det bliver hendes tur og tager jeg hende først så suser hun hen til traileren for at vi kan lege den sjove leg som hun nu synes hun er verdensmester i.. så ring til Torben og få det fikset hurtigt og nemt.

Tina

På skabelsens dag, sagde Gud: "Der skal være lys!"

og der blev lys, for da havde vi allerede lagt alle kabler ud.

0
0
Svar på denne tråd

Helt klart
Forfatter: 
Dato:  22-03-2011 15:38

Joel Schytt.

Han lærer dig, hvordan du får hesten til at gå ind. Du får redskaber, du kan bruge i din hverdag med hesten.

Vibeke

0
0
Svar på denne tråd

Læsning
Forfatter: 
Dato:  23-03-2011 07:38

Det er fint, at man acceptere, at man har et problem - MEN.

Hvorfor er det blevet et problem - fordi man bliver nervøs, når den "dumme" hest skal læsses og det kan den mærke.

Gør det til en leg i stedet, så I begge får en god oplevelse. Det virker også på hest, der ikke vil i trailer.

Hvis man har opnået tillid og respekt mellem hest og handler, så vil trailerload går uden problemer.

Vi arbejder med kommando, når vi læsser. Kommandoen "Trailer" og hesten går op i traileren og "Bak", når vi vil ha den ud igen.

Her er et par eksempler:

www.youtube.com/watch?v=THC0j_Ie8_E

Her loades Reina via kommando - desværre i blæsevejr, så lyt godt efter.

www.youtube.com/watch?v=SaWbefJM5R4

Load af Reina og Emmy Lou. Emmy Lou er under oplæring, så hun kan loade med kommando.

Mvh

Henrik

BestBreed Mustang

"True Horse Power"

www.us-mustang.com

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-03-2011 20:55

Jeg læser i øjeblikket om både Torben Andersen og Joel Schytt, så må vi se om det er den vej vi skal gå..

Henrik - US Mustang: det er nogle imponerende klip, du har lagt ind, og der må ligge megen træning bag, og det er måske nok bare det vi skal i gang med.. men jeg mangler bare de der gode råd til, hvordan vi gør??

dog vil jeg lige indskyde, at jeg er sikker på det absolut IKKE har noget at gøre med at vi skulle være nervøse for at læsse ham - det er vi på ingen måde! Vores 4 andre heste/ponyer kan læsses med en lillefinger..

Vores 1'er har aldrig danset rundt eller på nogen måde "kæmpet" mod os - vi har aldrig været andet end afslappede, når vi har læsset ham.

Problemet er jo ikke, at han er bange for at gå ind, eller bliver nervøs.... men vi må nok starte helt fra bunden igen..

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  23-03-2011 22:43

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

Torben Andersen..
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 09:48

Jeg må som flere andre tilslutte mig koret af Torben Andersen fan. Jeg har selv haft ham ude til en noget speciel dame der var rystende nervøs for traileren, og vupti vupti efter 5 min. stod hun oppe i traileren helt afslappet og uden at rykke på en hov. Efterfølgende har jeg kunne bruge det på andre heste.

Desuden kender jeg flere der også har haft ham ude og alle med positive oplevelser. Manden er virkelig genial når det gælder trailerlæsning!!!

Håber I finder ud af det, så trailerlæsning bliver en leg med ponyen også.

Mvh.

RJ

0
0
Svar på denne tråd

selvlæsning...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2011 07:47

Jeg forstår godt, at men nogle gange har brug for hjælp til at lære en hest at gå i trailer, men hvorfor ikke selv lærer det. Så undgår man fremover, at man igen skal bruge professionel hjælp.

Trailer læsning eller alle andre opgaver, man ønske sin hest skal løse, er et spørgsmål om gensidig respekt.

Hvis den respekt er der, så vil du ikke forlange mere end din hest kan klare og hesten vil ha så stor tillid til dig, at den udføre, hvad du beder den om.

Jeg ved godt, det lyder simpelt, men det virker hver gang - også ude i naturen, hvis der pludselig opstår en ny "farlig" situation. Har hesten ikke den fornødne respekt/tillid, vil instinket tage over og hesten flygter. Er respekten/tilliden på plads, så bliver hesten selvfølgelig nok bange/nervøs, men den venter på sin fører/rytter og venter på hvilken beslutning, der bliver truffet.

Der er mange, der påstår, at man først er en god rytter, når man er faldet af 100 gange, men jeg vil da hellere ride 100 gange uden at falde af.....

Mvh

Henrik

BestBreed Mustang

"True Horse Power"

www.us-mustang.com

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider