...ihvertfald efter hvad jeg har set her i weekenden.
Jeg var taget ud for at kigge på et lokalt dressur stævne, klasserne var fra LC u/galop op til LB2. Rytterne var fordelt på rideskole elever og privat ryttere.
Hold da op, hvor er der forskel på folks "hverdags ridning", opvarmningen og selve præstationen.
En af klasserne blev vundet af en pige som jeg adskillige gange har set ride sin pony med korte indspændingstøjler og "save bevægelser".
I en anden klasse deltog en mor på sin datters (store) pony - desværre var moderen så fuld at hun ikke vidste hvad vej der skulle rides og hendes mand (som var så fuld at han ikke kunne tale rent)stod og råbte på side linien.
En anden rytter havde så meget "fat" i sin hest at hovedet svingede som et pendul fra side til side....
Alt imens at det var den "pæne/korrekte" ridning som blev vist på banen, den knap så pæne/korrekte ridning på opvarmningsbanen og det absolut ukorrekte ridning og det som "man" praktiserede i hverdagen, blev belønnet.
Jeg kan kun drage konklusionen at rider man "kun" på Lc-Lb niveau, tjah så er det frem med glidetøjlerne, indspændingerne mv. så der hurtigt opnåes resultater (hvilke?)i stævner på klubplan, for det belønnes sgu' her. Vinderen i en af de mindre klasser var forøvrigt en hest som var ca. 7 gange så "samlet" som det kræves for klassen...
Så det eneste (mon?

) som holder mig tilbage i jagten på "resultater" er at jeg ikke vil byde min hest en sådan ride måde....
-Trine SH
Forresten så glemte jeg lige at nævne at der skam var heste som gik korrekt og som blev redet ordentligt, men det blev ikke bemærket af hverken dommer eller barriererytterne.....