Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Spørgsmål om skridt & under biddet
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 17:22
Hej

Jeg har to problemer med min hest, som jeg er tvivl om hvordan jeg bedst løser.

Det første er at hun tripper i skridt/små traver. Jeg må næsten ikke røre hende med benene og sædet, så tripper hun. Problemet er at hun ingen fremdrift har i skridten, men når jeg vil drive hende frem tripper hun og små traver. Når jeg skridter til- og af- er der ikke noget, men under ridningen gør hun det (både med korte og løse tøjler) - værst er det især ved stævner, hvor hun faktisk ikke kan vise ordentlig skridt på banen - undtagen når jeg skridter ud!
Hvad kan jeg gøre?

Det andet problem, er at hun har tendens til at gå under biddet. Jeg har fået at vide at jeg bare skal ride hende godt bagfra, men selvom jeg gør dette, og hun træder godt ind under sig, gør hun det alligevel. Værst er det i galop.
Jeg havde min berider til at ride hende en gang om ugen, og han red bare rundt i højt tempo (så lægger hun sig ekstra hårdt på biddet), og så er tager han fat og får hende "op i holdning" - Pga dette lagde hun sig meget hårdt på tøjlen når jeg red og det havde jeg slet ikke kræfter til, og derfor skiftede jeg til en beriderelev, som faktisk fik hende til at bære sit eget hoved.
Hun bøjer hende MEGET af og rider knap så meget fremad, for hun mener at min hest lægger sig alt for hårdt på tøjlen, hvis jeg rider så meget fremad.

Men selv om hun nu bærer hovedet bedre, er hun stadig for snæver fortil, men hvad vil I mene jeg skal gøre ved det?

(Der bliver snart lagt billder ind her på nettet, så kan I se os i aktion, det vil måske hjælpe..)

:-) Thrine :-)

"Man bliver ikke en bedre rytter, før man har erkendt sine fejl, og kan lære af dem"
0
0
Svar på denne tråd

Beridereleven...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 21:43
Har fat i noget, få noget mere undervisning af beridereleven. Ellers i skridten rid for sædet, og læg hånden lidt frem, og få ro på hesten...
Kan desværre ikke hjælpe mere, bliver nød til at se hesten først....

mvh,

Maria.

Leder efter min gamle pony, se min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

jo du skal bare..
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 09:17
Har haft det samme problem med min gamle hest,ved at han lagde sig for hårdt på biddet.. pas på du ikk kun rider med hånden.. når den går under løfter du hænderne lidt og løsner..

Ang. skridten tag en lille halv parade og klem med dine ben.. når hun så slapper af bruger du sædet mere.. og til sidst vil den værer der.. det er ikk noget der kommer fra den ene dag efter den anden..
0
0
Svar på denne tråd

Galoppen
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 11:43

Hvad sker der hvis du giver godt efter på tøjlen i galoppen ? Hun kan da kun ligge "tungt" hvis du "bærer" hende ?

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D
0
0
Svar på denne tråd

Forklaring
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 12:49
Altså når jeg skriver, at hun lægger sig tungt på biddet, mener jeg at hun tager hovedet meget langt ned og går meget dybt - under lod. Det vil sige at hun trækker ekstremt meget i tøjlen, og af den grund kommer jeg pludselig til at sidde med meget lange tøjler. Jeg passer meget på at give efter på tøjlen, for at jeg netop ikke skal sidde og holde hovedet for hende. Så hvis jeg giver efter på tøjlen tager hun hovedet længere ned (for det meste - kan godt gøre det omvendt i galop på langsiderne - i hjørnerne taber hun nærmest hovedet)

"Man bliver ikke en bedre rytter, før man har erkendt sine fejl, og kan lære af dem"
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 13:19

Uden at have set jer, så ville jeg mene at der STADIG er for hårdt fat i tøjlen, samt at der ikke bliver drevet nok. Hun er vel ?? på forparten også ?

Hvad hvis du rider med løse tøjler ? Altså giver hende fuld bevægelsesfrihed fortil ?

Har selv oplevet at min gamle islænderhoppe (som også havde bag lod-tendens), gik MEGET bedre i galop, når jeg red hende i grime med 2 træktov som tøjler, fremfor hovedtøj. Det gav mig en del at tænke over..... først der bøjede hun i de rigtige nakkehvirvler uden at gå for dybt.

Hvordan er din tøjlekontakt i hjørnerne ? Har du mest fat i udvendige elelr indvendige tøjle - eller lige meget fat ?

KatrineH
;D
0
0
Svar på denne tråd

Tjaa
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 13:26
Nogle gange er hun ganske let på tøjlen og da har jeg næsten ikke fat, men andre gange har jeg nok for meget fat.

På forparten...? Det ved jeg ikke rigtig - umiddelbart skulle man tro hun var når hun lægger al vægten i hovedet, men hun træder godt nok ind under sig.

Jeg har tendens til at bruge indvendige mest (til at stille hende med, og indv. ben) - udvendige ben og hånd støtter jeg kun lidt op i, for at holde skulderen på plads - hvilket ikke altid lykkes helt - hun er ikke så god til at dreje...

0
0
Svar på denne tråd

Byt rundt
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 13:40

Jeg ville have mest fat i den udvendige tøjle og være ENORMT blød på indvendige. Hvis hun ikke er så god til at dreje, så er det nok fordi du glemmer at dreje i overkroppen. Gør du det, så følger hesten, som oftest, efter :-). Husk den halve parade inden hjørnet.

Når du skridter af, eller for lang tøjle kan du garanteret nemt styre retning vha. at dreje i overkroppen. Det er samme princip i de andre gangarter og med kortere tøjle, man glemmer det bare fordi man har bedre fat i "styretøjet" :-).

Og jeg glemmer selv at gøre ovenstående ting fra tid til anden.

KatrineH
;D
0
0
Svar på denne tråd

hvorfor gør berider eleven det?
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 17:20
Du siger at den nuværende beriderelev - bøjer hesten meget???

Jeg kan ikke helt se hvorfor dette skulle hjælpe på at hesten ligger tungt på tøjlen? har et billede inde i hovedet af at hun nærmest hiver hestens hovede fra side til side- altså at man kan se hesten dreje hovedet? Er det helt forkert?????

Jeg vil bestemt give Kathrine ret i at du skal have mest fat i udvendig.... jeg tror også at der mangler drift bagfra hvis hesten ikke bær sig selv - så er den jo på forparten....

Når den har tendens til at hænge på biddet kan du evt også prøve at slippe begge tøjler for at hesten ikke har noget at hænge sig på (altså bare lige slippe og så samle op igen)samtidig med at du giver et klem med schenklerne - det får hesten til at løfte sig

Camilla med heste-hunden

Der er friske billeder af hypsen
0
0
Svar på denne tråd

Ja..
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 18:37
Ja så meget bøjer hun hende - hun siger at man bare skal bøje hende godt af, så hun bliver løs fortil. Det får hende til at holde hovedet selv (hun rider den et kvarter og så kommer jeg selv op bagefter), MEN det får hende ikke op i lodret!

Ja I har helt ret i at den skal rides meget bagtil, men hende beridereleven mener at jeg har fokuseret for meget på at ride hende godt frem (i et højt tempo - det sagde berideren!), for så lægger hun HÅRDT på tøjlen. Hun mener jeg i stedet skal ride knap så stærkt (selvfølgelig med energi bagfra) og så få hende til "at blive hos mig" - det andet fik hende jo bare til at "løbe ud af hånden".

Jeg er opmærksom på ikke at blive hængende i tøjlen, men at slippe helt som I siger, har jeg ikke gjort så meget i, men det skal prøves!

0
0
Svar på denne tråd

Forslag...?
Forfatter: 
Dato:  25-03-2003 09:50
Hej igen.

Jeg har tænkt meget over det med skridten og vil høre om det her lyder fornuftigt:

Jeg skridter på hende og så snart hun begynder at småtrave, laver jeg en parade, skridter så videre og parerer igen når hun går ud af takten.

Lyder det rimeligt? Det er jo lidt ligesom Kyra`s ABC..
Men så får jeg bare ikke så meget fremaddrift - men skal jeg glemme det indtil hun har lært at blive i takten?

0
0
Svar på denne tråd

Fremaddrift
Forfatter: 
Dato:  25-03-2003 09:59

Du er inde på det rigtige. Man er nødt til at kravle før man kan gå ;-).

Min unghest havde det med at ile i skridten. Her var vi nødt til at gå i "under"-tempo indtil hun havde lært at bære ordentligt, altså trådte godt nok ind under sig med bagbenene. Da hun blev bedre til det, satte vi tempoet op i skridten igen og det sidste helt uden vanskeligheder.

KatrineH
;D
0
0
Svar på denne tråd

Det er så nemt ...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2003 23:22
... bare man ved, hvordan man gør!
Din `trippende´ hest mangler din koordinerede hjælp! Herved forstås, at du skal have dine hjælper til at `hænge bedre sammen´. Tripperi opstår som regel, fordi tøjlehjælpen er for ukonstant og/eller dårligt koordineret i forhold til de øvrige hjælper.

Problemet løses IKKE ved at ride hesten langsomt. Derimod skal hesten `frem over jorden´ uden at blæse af sted, og du skal kontinuerligt korrigere dine hjælper, så de passer til hvert eneste skridt ... stort set!

Så du skal i gang med at studere dine hjælper og finde ud af, om de `arbejder sammen´!

Håber det lykkes for dig. Hilsen Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider