|
|
| Genoptræning af hest med ondt i ryggen |
|
|
Hejsa. Lige lidt forhistorie: I oktober blev min hest, Domino, pludselig underlig at ride. Han var blevet mere og mere hidsig i løbet af 2-3 uger, men jeg tænkte at han nok bare var blevet presset for meget, så vi tog den lidt med ro. Men det hjalp ikke, og en dag virkede han måske lidt halt, men så alligevel ikke. Der var ikke noget at se i longen. Jeg kørte ham til dyrlægen (som også er kiropraktor), og vi fandt ud af at han havde ondt i ryggen. Hans nytilpassede sadel passede slet ikke, den var 5 cm for lang... Han fik kiropraktik, og så skulle vi skridte i 14 dage, i en anden sadel. Det hjalp ikke, så han fik lagt en masse blokader i ryggen. Han skulle nu stå i 10 dage, og skridtes i 4 dage, og så tjekkes igen. Men det var stadig ikke blevet bedre, så jeg fik en tid hos Højgård i starten af januar, til scintigrafi. De fandt ingenting på scintigrafien, så det var udelukkende muskelspændinger. Han fik derfor smertestillende, equipalzone, i 3 uger, og så skulle min egen dyrlæge tjekke ham. Han var blevet bedre, men ikke helt vildt, så han fik igen lagt blokader i ryggen, denne gang en anden slags. Så skulle han ellers stå i 10 dage, og så skulle jeg longere indtil jeg fik min nye sadel. Den fik jeg så tirsdag den 1. marts, og skulle jo selvfølgelig straks prøve at skridte på ham. Men han startede med at gå i vejret et par gange. Så jeg longerede ham lidt, og prøvede så igen. Denne gang fik jeg skridte 1½ omgang, og så stoppede jeg, mens "legen var god". Han var meget utryk ved det. Jeg gentog det om onsdagen, hvor vi skridtede 5 omgange (20 m. volter), hvor han til sidst slappede rimeligt af. Men så i torsdags, skulle jeg prøve igen. Denne gang hoppede jeg op selv, de andre gange var jeg blevet trukket. Og han lagde rigtig fint ud, meget spændt, men han accepterede det, og jeg var lykkelig Men pludselig stoppede han op og bukkede. Jeg prøvede at få ham frem igen, men han bukkede bare igen. Så hoppede jeg af, trak ham lidt, og prøvede igen, og endte med at skridte 1 omgang uden bukkespring. Men nu er det så at jeg er meget i tvivl, om jeg bare skal fortsætte, eller om han stadig har ondt. Jeg ved at heste der er blevet opereret for kissing spine kan være meget svære at sætte igang igen, fordi de forbinder det med så meget smerte. Så jeg tænker at det er noget af det samme med min, og at han bare skal finde ud af at det ikke gør ondt. Men jeg er virkelig i tvivl og har jo ikke lyst til at det skal blive værre. Hans nye sadel ligger helt perfekt, og er slet ikke for lang, så det er i hvert fald ikke det. Og når jeg har longeret ham har han bare gået vildt godt og afslappet, så der virker det ikke som om han har ondt nogle steder... Så håber der er nogle derude der har nogle erfaringer eller andet de vil dele med mig  Han står med back on track tæppe hver anden dag...
Hilsen Katja Med den skønne trakehner, Domino
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis dyrlægen... |
|
|
Har sagt god for hesten, og den nye sadel passer, så er det tit som du nævner "bare" fordi den stadig tror det gør ondt! Men det er altid en god ide at starte fra jorden og opbygge muskler der, bla. med longering ned og frem i roligt tempo, samt bomarbejde, og gerne trækture i naturen. Og når han så er klar og stærkere i musklerne, så bliv trukket og evt.longeret let til han er sikker(og dig ligeså). Jeg havde en araber i træning her hos mig sidste år, der havde haft de samme problemer, og blev ved at smide rytteren af efterfølgende, selv om dyrlægen havde godkendt den. Den var optrænet fra jorden, og jeg startede med ridning uden sadel, da den forbandt sadlen med ubehaget. Så det kan lade sig gøre med god og rolig træning. Held og lykke Mvh Sarah
Træning og undervisning i horsemanship, trailerlæsning,arb.fra jorden og samlet ridning for løs tøjle. Palomino hoppe på 3½ sælges,mf. Bedækning v ox pony tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En hest |
|
|
med ondt i ryggen og muskelatrofi ville jeg træne i væsentlig længere tid fra jorden før jeg red den igen. Netop fordi den forbinder rytter med smerte, så skal den bare være tip top bom stærk i ryggen før du overvejer at kravle på ryggen af dyret igen. SÅ mit råd må være længere tids genoptræning.
Sagde Janne Sælges: Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JanneJ |
|
|
Tak for dit svar, hvor lang tid ville du foreslå? Jeg har aldrig prøvet sådan noget før, og dyrlægen sagde at jeg bare skulle longere til jeg fik min sadel, og så starte stille og roligt op...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor lang tid |
|
|
gik der fra hans fik de sidste blokader til du gik i gang med at longere? Og hvor lang tid har du så longeret før du fik din sadel? Det kommer an på hesten hvor lang tid jeg ville vente, men den skulle kunne svinge løsgjort over ryggen og kunne gå afbalanceret i alle tre gangarter samt dens muskulatur skulle være opbygget i både hals og ryg. Ikke perfekt, men jeg gætter på at den har været ret hård og underudviklet? Ellers er jeg enig me Prelute: træning fra jorden til hesten er klar og så op uden sadel og lad dig trække rundt indtil hesten er HELT tryg ved det. Hvis du tør og er tryg ved det, så ville jeg på det tidspunkt skridte ud uden sadel i naturen. Og samtidig fortsætte genoptræning fra jorden. Det kan tage rigtigt lang tid at genoptræning sådan en hest, både fysisk, men absolut også mentalt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Hmm, så skal jeg lige regne baglæns. Vi var på Højgård den 3. januar, og derefter fik han smertestillende i 3 uger, og så fik han de sidste blokader den 24. januar, og så stod han stille i 10 dage, altså til den 3. februar. Og jeg fik sadlen den 1. marts, så jeg har longeret en månedstid. Men kun 2-3 gange om ugen... Hans muskulatur var ikke specielt underudviklet, og jeg syntes faktisk at han allerede er pæn og rund over ryggen, og har ikke så meget underhals. Jeg er ikke så meget for at sætte mig op uden sadel, da han er ekstremt følsom, så tror ikke at jeg skal spænde særlig meget, før det "går galt"... Men kan da være at jeg skal prøve. Tak for dine svar, jeg må lige se tiden an og prøve mig lidt frem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| find årsagen og arbejde derfra |
|
|
Jeg tænker, at det må have været noget, der har stået på rigtig længe. Det tager tid før en hest får så ondt i sin ryg. Dernæst undrer det mig - men jeg har ikke som sådan forstand på det - at man giver smertestillende m.m. for spændt muskulatur. Der skal da meget meget mere til få at fat i problemets rod, og det vil tage tid, når det er gået galt. Medicin kan bruges til akutfasen for at fjerne smerter, men jeg kender ingen medicin som fjerner muskelspændinger. Jeg selv bruger hestefysioterapeut og det har gjort underværker på den ene af mine islændere som er født med at låse i sit ene bagben og deraf havde hun fået ekstrem spændte lændemuskulatur og en masse andre problemer. Jeg har haft hende til kiropraktor et utal af gange, haft hende i røngent og til dyrægekiro. Træningsmæssigt kunne jeg heller intet gøre, fordi smerterne forhindende hende i at arbejde korrekte, og jeg ikke var dygtig nok til at træne mig ud af så store fysiske problemer. Men så fik jeg hestefys på hende og her efter 2 gange er det en helt anden hest. Hendes benlåsning er væk, hun kan takte ren i skridten nu (gik pas før) og hun kan nu trave og ikke bare grissepasse. Jeg tænker at der skal arbejde i muskulaturen af en som er dygtig til det og at div. medicin bare er symtombehandling og vil ramme en som en bomerang senere - fordi man ikke har fået fjernet årsagen til problemet. jeg mener heller ikke det nytter at longere sådan en hest, hvis det ikke gøres korrekt. Så mit råd er at få en hestefys. på hesten.
Mine heste har mulen forrest The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise. Xenophon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Hejsa Min hest havde også ondt i ryggen for et par år siden, dog pga andre årsager, og jeg tog den virkeligt med ro i lang tid. Jeg gik lange ture med hende i træktov i terrænet, øvede lidt horsemanship, let longearbejde i kapsun, trak hende over bomme i skridt og trav osv. Det var faktisk sjovt at lave helt anderledes ting med min hest i en periode, og vi udviklede os på en anden måde, selvom ridningen stod stille. Du kan jo gøre det lidt udfordrende for hesten, så I ikke keder jer, altså lære ham forskellige ting fra jorden  Tror det er vigtigt at tage sig god tid, så hesten igen føler sig tryg. Jeg ville så starte stille op med at skridte ture uden sadel, så din hest igen finder ud af, at det er helt ok at have rytter på ryggen  Hellere tage lidt længere tid, end at komme for hurtigt i gang igen. Heled og lykke med det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Vi har fundet årsagen til problemet, det var sadlen. Så den er skam fundet. Plus at han har fået en masse blokader i ryggen, både nogle der ligger dybt, og nogle der ligger lige under huden. De skulle få muskulaturen til at slappe af, så han kunne bruge ryggen korrekt igen. Men det kan da godt være at jeg skal finde en fys., har også overvejet det. Men den eneste jeg kender, er Claus, som vist er fra Fredensborg eller deromkring. Kender I nogle der kommer på Sydsjælland??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sidsel sommer |
|
|
På Sjælland ville jeg tage fat i Sidsel Sommer http://www.sidselsommer.dk/ Jeg tror bare ikke på at musklerne bliver raske af at få blokader selvom de ophører med at gøre ond:-) Jeg tror der skal mere til - hvis det giver nogen som helst mening.
Mine heste har mulen forrest The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise. Xenophon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Det kan sagtens være at du har ret, jeg har jo bare lyttet til min dyrlæge Prøver lige at kigge lidt på hendes hjemmeside, tak for hjælpen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| held og lykke |
|
|
Håber det hele går i orden - jeg har jo som sagt selv bøvlet med nogle af mine heste og de der muskelspændinger, og det er nok noget af det mest frustrenede jeg har været ude for - fordi INTET hjalp. Jeg tydede ovenikøbet til min egen menneskemassør som arbejder på samme måde som nogle af hestefysserne og det ledte mig så i en ny retning  Held og lykke med det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mass, kiro,osteo, fys, aku |
|
|
Hmm.. indimellem er de dyrlæger bare for stride.. Med massage og ledmanipulation (som oftest også ska til, når det er blevet så slemt) fra start, ku der nok ha været sparet både tid og penge, så det er anbefalingen herfra.. Akupunktur er også super - især til at starte med, hvis der er muskler, der er så spændte, at hesten ikke tillader så meget massage. Men ja, det ska selvf kombineres med en masse træning fra jorden. Mht hvor lang tid det tager.. Ja, det afhænger jo af rigtig mange ting, men der er det en god ide netop, at få en behandler til at tjekke op løbende. Det kan godt tage et halvt år - og det kan tage meget længere tid, hvis man ikke gør det der ska til. Hvis hesten har sagt fra i rimelig ordentlig tid (og der er lyttet i tide), behøver det ik ta så lang tid. Håber han snart er god igen mvh ML
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbum |
|
|
Hej. Nu har jeg læst de andres indlæg og er grundlæggende meget enig. Jeg kom bare til at tænke på et aspekt, der ikke har været nævnt i tråden. Jeg tænker, at hesten ikke er den eneste der har fået sig et "chok" - jeg kunne forestille mig, at du også er blevet forskrækket over rygskaden, særligt fordi det har med sadlen at gøre. Jeg tænker på, om du måske også er blevet lidt for forsigtig når du rider? Lidt ligesom hvis man har haft en hest, der har været forfangen, ja, så kan man også føle puls i benene selvom det ikke er der. Min pointe er bare, at hvis du er blevet lidt forskrækket og nu er super opmærksom på, hvordan de hest reagerer, så kan man komme til at gøre hesten yderligere usikker. Det er slet ikke sikkert det er tilfældet, det ved du bedst selv. Men det er ikke unormalt at hesten reagerer ved at bukke eller lignende, hvis du som rytter ikke selv leder den sikkert fremad, særligt når den selv tror den har ondt (jeg går jo ud fra det du det skriver - at den ikke har ondt). Så hvis der ikke er nogle fysiologiske årsager tilbage, var det måske en pointe at få noget prof. hjælp (enten i ridning eller bare undervisning) - også selvom det bare er skridt  Held og lykke 
Aim for the moon - and if you miss it, grab a star! Rhododendron (Royal Diamond - Argentinus) - et nyt stjerneskud R.I.P. DeCaprio-E (feb. 2003-aug. 2009)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ryg.... |
|
|
Jeg ville få fat i en fysioterapeut/massør e.l, som nogen tidligere har nævnt, for at se om der stadig er muskelspændinger i ryggen etc. Og så ville jeg gøre meget med hesten fra jorden, men med den nye sadel på, så hesten kender at sadelen ikke gør ondt. Lidt cavaletti arbejde er nok også godt, da dette styrker mavemusklerne, og de behøver stærke mavemuskler for at kunne løfte ryggen ordentlig. Så vær sikker på at musklerne er i orden inden du setter dig op igen  Held og lykke med genoptræningen  Marit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hallloooo |
|
|
Med fare for at blive "høvlet" af de meget hestekyndige folk her på hestenettet tillader jeg mig alligevel at komme med mine betragtninger fra mit eget liv. JEg er fuldstændig enig i det meste af det som bliver skrevet til dig (trådstarter). Nogen sætter spørgsmålstegn ved smertestillende behandling - jeg har selv oplevet nogle år med mange muskelsmerter, hvor lægen til sidst ordinerede smertestillende, da smerterne jo netop forhindrede mig i at bruge mine muskler. Med medikamenterne gjorde det ikke nær så ondt, jeg kunne bedre bruge muskulaturen uden at frygte smerten, som ellers ville have fået mig til at spænde vildt op. Så måske er dyrlægen ikke helt dum at ordinere smertelindring, når nu det er afklaret at det er sadlen som er problemet. På den måde vil hesten langsomt erfare at det er muligt at bruge musklerne uden store smerter. Med alle de gode råd du har fået er jeg ikke i tvivl om at du nok skal finde en løsning på dine problemer. Flot at du er opmærksom og tager så meget hensyn til din hest. Hilsen Sus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har du tænkt på... |
|
|
Når du har trænet den fra jorden i nogle uger at starte med at komme på ryggen af dem i en lamme sadel. Der har du stigebøjler og lidt støtte, hvis du siger den er meget følsom. Tilgengæld er der ikke noget, der trykker hesten og måske du her vil kunne få tilliden tilbage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aquatræner |
| Forfatter:  |
Kia Kolstrup *Sabby* |
| Dato:  |
06-03-2011 21:35 |
|
Har du overvejet aquatræner? Har selv brugt det med KÆMPE resultat, giver en uhyggelig stærk overlinie og er samtidig skånsom genoptræning. Kan varmt anbefale www.aquahorse.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bare et godt råd :-) |
|
|
Hejsa. Jeg har haft en pony med rigtig ondt i ryggen af en forkert og for lang sadel. Jeg vil anbefale kiropraktor Maja Guldborg som også er dyrlæge. Jeg ved godt du har været til dyrlæge osv, men Maja kan et eller andet som ikke kan beskrives. Du skulle se den udvikling det har givet for min pony. Iøvrigt har jeg hørt at en hest ikke bukker hvis den har ondt i ryggen..... Jeg skal ikke kunne sige om det er sandt, men ville lige ævne det for dig. Held og lykke med din dejlige hyp. Med venlig hilsen Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det kan være meget svært at få lov til at ride en hest der har haft ondt i ryggen. det lyder som om at muskelspændingerne har været ret voldsomme. Med meget spændte muskler vil det være nødvendigt at løsne dem op og derefter opbygge dem således at hesten kan bære dig uden smerter. En hjælp til at løsne op er blokader og smertestillende, men det gør det ikke alene. Du er nød til at longere korrekt. Det vil ca tage ca 6 uger med longetræning at bygge ryggen nogenlunde op igen, hvis denne udføres korrekt. På Sjælland er i så heldige at have Pernille Roager Thiessen, hun træner bæredygtig ridning hvor du først lærer hesten at gå korrekt uden rytter (longearbejde, som virkelig giver muskler) og derefter kommer rytteren op. Rytteren lærer at ride således at hesten fortsat bruger ryggen korrekt. Iøvrigt er det ikke ret nemt for hesten at bruge ryggen korrekt i skridt, og derfor kan det nemt gøre ondt i skridten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestefys.? |
| Forfatter:  |
Kristina SB |
| Dato:  |
07-03-2011 09:40 |
|
Hej allesammen.  Min hest fik konstateret nyreslag (muskelskade i ryggen) midt i januar. Det var en rigtig ubehagelig oplevelse, da hun under en stille genoptræning, pludselig fik voldsomme smerter i ryg og len. Hun har ellers altid været i god form, og går med en saddel, som er tilpasset til hende.
Efter en nat i boksen, kunne hun stort set ikke bevæge sig, og vi havde straks dyrlæge Torben Knage fra Åbenrå Hestehospital til at se hende. Han konstaterede hurtigt at hun havde fået nyreslag, men heldigvis af en mildere form. Puha tænkte jeg, og var egentlig rimelig tryk ved at det hele nok skulle gå. Hun fik noget smertestillende, vitaminer, muskelopbyggende tilskudsfoder. Så skulle hun ellers have boksro, og jeg skulle trække 5 min. med hende et par gange i løbet af dagene efter. En lille uge senere kom hun på fold med vores øvrige heste, og hun virkede hurtigt til at blive bedre. Dog gik hun mest og passede sig selv, i et stille og roligt tempo. (Hvilket ikke ligner hende.) Over telefon fortalte jeg Torben hvor meget bedre hun havde det, og han mente at jeg allerede kunne begynde genoptræning med lidt longearbejde, og efter en tre uger begynde at ride hende let. Men da der efter knap 5 uger ikke var sket den mindste forbedring som følge af longe-, bomarbejde og andre simple øvelser, kontaktede jeg ham igen. Meldingen lød; at han måtte trække sin optimiske tilbage, og jeg måtte fortsætte med arbejdet fra jorden. Nu er vi lige trådt ind i marts måned, og jeg føler stadig ikke der er sket ret meget forbedring. Dog er hun begyndt at løbe lidt rundt på foldet, også galop, dog er hun noget stiv i det hele. Jeg har haft en saddel lagt helt løs på hende, og gået med hende på banen. Det går rigtig fint, indtil jeg begynder at spænde den det mindste fast på hende, hvorefter hun bliver stiv og ømmer sig meget. Jeg har derfor undladt sadlen helt nu. Efter at have læst alle jeres oplæg, er jeg blevet meget inspireret til at få en hestefys. til at undersøge hende. Men da jeg ikke har oplevet dette før, har jeg ikke den store erfaring med hestefys. mm. Er der en hestefys. i Jylland (nærmere Sønderjylland), som kan anbefales? Vil det evt. være smart at kombinere med hestemassage for at løsne op i musklerne? Puha, mange ord for to spørgsmål, men håber I kan hjælpe mig.
Hilsen Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min anbefaling går til |
|
|
Kristina: http://www.backinbalance.dk Tag en snak med Lene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt kommentarer |
|
|
jeg skal lige sige, at jeg fuldt ud er med på, at heste med akutsmerter i muskulaturen skal smertestilles af dyrlægen. Jeg tænker bare, at der hører mere med - efter akutfasen. Det var til Kviefarm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DOMINO |
|
|
hejsa. har du prøvet svømmetræning, ellers er der hammerthorpool center ved ikast med mere end 20 års erfaring med svømmetræning, i både lang og rundbassin. held og lykke med din dejlige hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville |
|
|
aldrig sende en hest med ondt i ryggen i svømmetræning, der rejser de hovedet og sænker ryggen. Det er genialt til fx genoptræning af benskader, men ikke til ondt i ryggen. Løbebånd i vand give til gengæld god opbygning af ryg, fordi hesten bevæger sig med mulen ud for bringen, med modstand fra vandet. Og jeg er i øvrigt enig I at smertedækning og muskelafslappende ikke er nok, der skal megt mere til Jeg kan også anbefale Sidsel Sommer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har selv haft problemet. |
|
|
Min egen hest har haft nøjagtige de samme problemer som du beskriver, både før og efter behandlingen, hun havde betændelse mellem 2 torntapper og fik også blokader osv. Min dyrlæge sagde til mig, at det kunne tage laang tid før hun acepterede, at gå ordentligt rundt igen, da hesten tit trot smerten stadigvæk er der, og forbinder ridning med noget der før har gjort ondt. Jeg blev derfor også rådet til, at give hende en go tur hver gang vi var ude og ride, også longere hende over bomme (der ligger på en volte) 2 gange om ugen, og det har virkelig hjulpet (:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tralala |
|
|
Hold da op en masse svar  Jeg har kontaktet hestefys. Claus Toftegaard, og tror at jeg prøver at køre op til ham, og så håber jeg at han kan hjælpe mig... Pt. longerer jeg ham 10-15 min, før jeg sætter mig op og skridter et par volter. Han går fint afslappet rundt i longen, med sadlen på, men uden indspændinger. Og han begynder så småt at strække sig frem og ned i longen. Jeg havde en rigtig god skridttur på ham i går, og jeg syntes han gør store fremskridt, selvom det går stille og roligt. Men jeg skal helt klart have fat i Claus, så jeg kan få et træningsprogram m.m. Tusind tak for al jeres hjælp, det er rart med så meget respons.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for hjælpen |
|
|
Mck: Taaaaak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dejligt at høre |
|
|
katja - det var dejligt at høre. Held og lykke med det videre 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift... |
|
|
Jeg har haft en pony, der havde mere end svært ved at slappe af og kombineret med en sadel, der alligevel ikke passede fik hun spændinger i rygmusklerne  Dyrlægen sagde, at hun skulle gøres træt i musklerne, men uden at hun spændte op og hun måtte ikke have rytter på og hun skulle helst være ligeudrettet, så longering var heller ikke muligt. Derfor blev det til nogle MEGET lange (og hårde) løbeture i skoven(godt man var ung og frisk dengang).. Heldigvis havde jeg en fantastisk hestepasser der hjalp til, så hun var i skoven min. 4 timer om dagen  Hun fik massage og var i solarium dagligt for at få løsnet musklerne op og jeg lavede en masse strækøvelser med hende (Kun når hun var varm).. Al fodring foregik på gulvet for at hun havde hovedet nede mest muligt. Kunne Back on Track ikke være en mulighed!? Og som Jannej siger, er svømning en dårlig plan til en hest med ondt i ryggen. Held og lykke med at få din hest klar igen 
Charlotte Nu med skønt hoppeføl efter Tailormade Stardust =) - der skal være storesøster til en Balou du Rouet Baby omkring d. 12. maj 2011!!! Safemate folealarm udlejes - Se præsentation..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Han står med back on track dækken, så det er allerede i gang  Det er dyrlægen der har "ordineret" longering, så det skulle være fint nok. Men nu skal jeg lige have min svendeprøve overstået, som slutter i næste uge, og så skal jeg have fat i fysioterapeuten, og se hvad han syntes... Har desværre ikke mulighed for at løbe med ham, både fordi vi ikke har nogen skov, og fordi jeg ikke kan løbe pga. dårlige ankler...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kiropraktor og trænings anbefalinger |
|
|
Hejsa... Jeg vil lige give en hurtig kommentar til det med at give smertestillende for muskelspændinger... For mig at se er det jo faktisk den eneste medicinske måde at afhjælpe problemet på, da man jo logisk nok ikke kan slappe af i musklerne når de er meget ømme pga. alt den mælkesyre som ophober sig... Men ved at give smertestillende kan musklerne slappe af og man kan igen bruge dem rigtigt og på den måde genopbygge dem. Træning og kiropraktor... Jeg har også brugt kiropraktor til mine heste og har haft rigtig god erfarring med Rikke Andersen som har firmaet MC Timony dyrekiropraktik tlf.30229584, hun kører både i jylland og på sjælland og er vildt dygtig. Hvad træning angår kan jeg meget varmt anbefale Shiefen terapie, som er en teknik udviklet af Hrr. claus Shöneich fra Tyskland. Det går ud på at hesten skal finde sit naturlige bevægemønster og komme ind og bære sig rigtigt ved at lære at træde ind med indvendige bagben, så det træder skråt indunder hesten og lander mellem forbenene... Dette gør at hesten bruger benet til at løfte ryggen med. Udvendige bagben skal op og træde i lige linie med udvendige forben. Man skal derudover få vendt hesten, så den kommer til at kippe i lænden, sætte sig på bagparten og løfte skuldrene så forparten blir fri... Langt de fleste heste er forparts belastede allerede før vi begynder at ride dem.. det kan de godt holde til i naturen, men ikke når vi rider dem, derfor skal vi hjælpe dem til at "lære" at bruge sig korrekt så de kan holde til vores brug. I og med at de lære at bruge sig rigtigt vil problemerne pludselig ikke opstå... Det er hårdt arbejde men du for et super resultat ud af det. Min har været trænet efter den metode i ca 3 mdr nu og han står bare og er super muskuløs nu, en helt anden hest af sind (total cool over for alt og skøn og afslappet) og han har fået rigtig god gang og er tilmed endda blevet nemmere at være på fordi han løfter ryggen nu. En rigtig gummiboldt! -grunden til at jeg startede på denne træning var at han stod med begge forben ind under sig og var meget løs i knæene og derudover snublede han konstant og slæbte både for og bagben. Min venindes hest var stortset dødsdømt pga. meget slem kissing spines, men efter 2 mdrs træning i tyskland er den pludselig blevet rigtig godt gående ridehest igen. Men som sagt det er hårdt arbejde og det koster også nogle penge, men du er heldig med at du bor på sjælland, da der er en rigtig god instruktør i den træningsform, som bor på sjælland, hun hedder Pernille, men kontakt mig på sms på 40689998, hvis jeg skal skaffe dig hendes tlf nr osv... Håber du kunne bruge noget af min laaaaange fortælling til noget. Mvh. Gry
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Gry: Det lyder meget spændende. Jeg var til fysioterapeut med ham i torsdags, og han har stadig meget ondt Så han fik en ordentlig gang akupunktur, nogle steder kunne nålene ikke komme i, pga. spændinger! Og de fleste var bukkede da han tog dem ud igen. Men nu har vi fået nogle strækøvelser vi skal lave hver dag, og så skal vi longere to dage, gå en tur på en halv time på 3. dagen, og så longere to dage osv. Det skal vi gøre i 14 dage, og så skal jeg prøve at ride på ham igen, og se om det har hjulpet, og så snakke med fysioterapeuten igen, for at finde ud af hvad vi skal gøre... Men det kan godt være jeg vil have nummeret til hende pernille, ved du hvor på Sjælland hun bor/underviser?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja tak..... |
|
|
Katja: hvilken fys brugte du ? Kunne også være interesseret i nr på hende Pernille 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
jeg brugte claus toftegård i birkerød...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang hyp |
|
|
jeg står selv i den situation hvor jeg har en hest med øm ryg efter en sadel der har trykket..men jeg er heldigvis lidt heldigere sluppet end dig..jeg har fået ordnet sadlen og haft hestemassør ude..som viste mig hvordan jeg skulle lave udstrækningsøvelser og massage på min..dagen efter massøren var her er han allerede meget mindre øm..så nu står den på bomarbejde og longeren hvor han går med hovedet så meget frem og ned som jeg kan få ham til...det kunne være en ide med massør og den type træning som min er igennem..men sæt dig ikke op på dyret før ømheden er helt væk da det så bare kan få den modsatte effekt med ømhed end du ønsker.held og lykke til jer fra en der desværre ved hvordan det er...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|