Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Trænings-forslag til : Bid ud af munden?
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 08:49

Hejsa...

Jeg har et lille problem med min unge hoppe... og måske er der nogen herinde som kan komme med andre indgangs vinkler til en løsning.

Sagen er at hun bliver enormt bange for biddet når det skal ud af munden...

Hun er ekstremt let at få hovedetøj på - jeg skal bare holde hovedetøjet op, så tager hun selv biddet.

og der er ingen problemer overhovedet, når hun har hovedetøjet på og biddet ligger hvor det skal..

Men... når det skal af, så ligeså snart nakkeremmen kommer over ørene, og biddet derved "hænger løst" i munden, panikker hun og kaster hovedet op og sig selv bagud.

Hun laver samme nummer, hvis hun spiser gulerødder af krybben og får en på tværs i munden, som ikke er bidt over..

----

Hun har ingen dårlige oplevelser haft omkring biddet.

Pt. gør jeg mit bedste for at holde hendes hovede nede, ved at holde om næseryggen, når biddet skal ud, men hun bliver stadig bange - hvilket jeg jo gerne vil komme til livs...

Er der nogen af jer der har forslag til dette problem ?

Med den smukke Lusitano Campeã.

www.naughtycoon.dk

Avl af Maine Coon katte samt salg af katte atikler.

0
0
Svar på denne tråd

Jepper......
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 09:07

Du skal se om du kan få fat i en trense, hvor biddet er klipset fast med hager - så kan du klikke biddet af, før du tager trensen af.Og med tiden vil hun nok blive mere tryg ved det, så du senere kan bruge en alm trense.

Distanceryttere har sådanne trenser, hvor man hurtig kan klikke biddet af, og så fungerer trensen som grime mens de er i vetgate, hvor tiden jo spiller en rolle.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Er tænderne...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 12:25

tjekket?

Måske har hun tandspidser eller ondt i munden?

Hvis det er i orden, så er det første forslag en god ide!

Mvh Sarah

Træning og undervisning i horsemanship, trailerlæsning,arb.fra jorden

og samlet ridning for løs tøjle.

Palomino hoppe på 3½ sælges,mf.

Bedækning v ox pony tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Del op i mindre bidder
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 14:09

Som allerede nævnt så er det selvfølgelig særdeles vigtigt at sikre sig at mund og tænder er i orden, så der ikke er noget der, som generer hesten.

Dernæst kan det være ret ubehageligt for hesten, hvis biddet vender sig i munden på den, når det skal ud. Derfor skal man helst løfte nakkremmen forsigtigt over ørene og holde den foran ørene / ved pandelokken mens hesten selv spytter biddet ud og så bare følge med ned med nakkeremmen.

Men hvis hesten har lært at forbinde det, at nakkeremmen bliver løftet over ørene, som foreløber for noget ubehageligt, og derfor starter flugten allerede der, så er det jo ikke længere en mulighed.

Jeg ville nok træne med biddet alene og prøve at lade hesten tage det lidt ind i munden og vente til den selv spytter det ud. Og når det forhåbentlig lykkes og der er ro på, så ville jeg prøve med trensen på, og så løsne biddet fra kindremmerne (absolut lettest, hvis det er fastgjort med karabinhager) og igen: vente til hesten selv spytter biddet ud.

Samtidig med at du træner med at få biddet stille og roligt ud af munden uden at løfte nakkeremmen over ørene, kan du vænne hesten til, at der ikke kommer noget ubehag, når nakkeremmen løftes over ørene. Og du kan starte med at øve den teknik, du senere skal bruge, når du skal have trensen og biddet af samtidig. Du skal løfte nakkeremmen stille og roligt over ørene og så blive ved med at holde nakkeremmen foran ørene indtil hesten sænker hovedet en smule. Når den gør det fjerner du stille og roligt trensen - og giver en godbid, hvis du bruger det i din træning. Efterhånden skal du kræve, at hesten sænker hovedet mere og mere før du fjerner trensen.

Når hesten både kan spytte biddet ud uden at panikke og kan få løftet nakkeremmen over ørene uden at panikke, så er I klar til at starte med at træne med biddet på trensen igen.

Sådan ville jeg gribe det an - måske kan du bruge noget af det.

Held og lykke.

Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

Som NinaSt
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 00:19

Jeg ville have foreslået det samme som NinaSt - og jeg ville helt sikkert bruge godbidder:o)

Min hyp havde faktisk det samme problem i starten: Når jeg tog nakkestykket over ørerne løftede hun hovedet og bakkede - uden at slippe biddet. Jeg sørgede for at hun ikke var bundet når jeg tog det af, så ikke følelsen af opbindningen skulle få hende til at panikke, og så var det faktisk ikke værre i hendes tilfælde end hun hurtigt fandt ud af det nærmest af sig selv.

Holder din også fast i biddet (eller "glemmer at åbne munden" - det var den fornemmelse jeg havde med min)?

Venlig hilsen Julie

Part tilbydes på herlig 5års islænder.

Er I to der vil ride sammen? Jeg har også en anden skøn pony, som gerne tager endnu flere ture ud i det blå.

- se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Kom så med det bid :-)
Forfatter: 
Dato:  08-03-2011 13:46

Tja det lyder da som om der er noget galt og vil da også foreslå dig at få tjekket hendes tænder.

Det lyder som om det er en rigtig god ide, NinaSt kommer med. At træne med biddet alene og så vente med hele hovedetøjet, til din hoppe er fortrolig med biddet.

Jeg har selv en hest der ikke er meget for at slippe biddet. Han står simpelt hen med biddet mellem tænderne, selvom jeg har trukket hovedtøjet over hovedet og står med det løst i hånden. Så jeg står simpelt hen tålmodigt og venter indtil han slipper og roser ham selvfølgelig med en gulerod.

Håber det lykkedes dig :-)

Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Længere nede i munden
Forfatter: 
Dato:  15-03-2011 16:09

Du skriver hun ikke har noget imod at tage biddet i munden, men hun går også i panik hvis en gulerod ligger på tværs...

Kunne du gøre kindstykkerne længere, så biddet ligger langt nede i munden på hende? Så kan hun vænne sig lidt til følelsen af biddet længere nede, og gradvist øge det?

Mvh. Line

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider