Som allerede nævnt så er det selvfølgelig særdeles vigtigt at sikre sig at mund og tænder er i orden, så der ikke er noget der, som generer hesten.
Dernæst kan det være ret ubehageligt for hesten, hvis biddet vender sig i munden på den, når det skal ud. Derfor skal man helst løfte nakkremmen forsigtigt over ørene og holde den foran ørene / ved pandelokken mens hesten selv spytter biddet ud og så bare følge med ned med nakkeremmen.
Men hvis hesten har lært at forbinde det, at nakkeremmen bliver løftet over ørene, som foreløber for noget ubehageligt, og derfor starter flugten allerede der, så er det jo ikke længere en mulighed.
Jeg ville nok træne med biddet alene og prøve at lade hesten tage det lidt ind i munden og vente til den selv spytter det ud. Og når det forhåbentlig lykkes og der er ro på, så ville jeg prøve med trensen på, og så løsne biddet fra kindremmerne (absolut lettest, hvis det er fastgjort med karabinhager) og igen: vente til hesten selv spytter biddet ud.
Samtidig med at du træner med at få biddet stille og roligt ud af munden uden at løfte nakkeremmen over ørene, kan du vænne hesten til, at der ikke kommer noget ubehag, når nakkeremmen løftes over ørene. Og du kan starte med at øve den teknik, du senere skal bruge, når du skal have trensen og biddet af samtidig. Du skal løfte nakkeremmen stille og roligt over ørene og så blive ved med at holde nakkeremmen foran ørene indtil hesten sænker hovedet en smule. Når den gør det fjerner du stille og roligt trensen - og giver en godbid, hvis du bruger det i din træning. Efterhånden skal du kræve, at hesten sænker hovedet mere og mere før du fjerner trensen.
Når hesten både kan spytte biddet ud uden at panikke og kan få løftet nakkeremmen over ørene uden at panikke, så er I klar til at starte med at træne med biddet på trensen igen.
Sådan ville jeg gribe det an - måske kan du bruge noget af det.
Held og lykke.