Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Træning til plagskue
Forfatter: 
Dato:  02-03-2011 11:24

Jeg er så heldig at være den stolte ejer at en dejlig fjordheste plag. Jeg overvejer så at tage ham med til et plagskue her i slutningen af april, men jeg er helt ny til det med skuer, så jeg aner ikke helt hvad det går ud på

Så derfor har jeg lidt spørgsmål jeg godt kunne bruge hjælp til

1. Hvordan kommer det til at foregå?

2. Hvad skal hesten have på?

3. Hvad skal jeg have på?

4. Har I lidt råd til hvordan jeg bedst træner ham inden?

Han skal være med i et plagskue for 1 års.

På Forhånd tak for hjælpen

//Anita

Og så er den ged vist barberet!

Nu med verden dejligste guldpony!

Brødsgaards Merlot

DV'er og pintoer sælges... Skriv ved interesse

0
0
Svar på denne tråd

Plageskue i Herborg
Forfatter: 
Dato:  04-03-2011 21:50

hej Anita

Tænker du på at tage ham med til Herborg?

Der er klargøringskursus den 19. marts derude - se http://www.fjordhesten-vest.dk

Man behøver ikke være medlem af foreningen for at deltage!

Jeg kommer også derud.

Venlig hilsen

Lili

0
0
Svar på denne tråd

Klargøringskursus
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 09:57

Heej Lili

Jeg vil rigtig gerne med både til klargøringskurset og plagskuet i videbæk, men jeg har ikke rigtig pengene til at melde mig ind i foreningen før i april, og der er det vel for sent ?

Synes nemlig der stod noget med at man skulle have været medlem i en måned før man kunne deltage?

Mange hilsner Anita

//Anita

Og så er den ged vist barberet!

Nu med verden dejligste guldpony!

Brødsgaards Merlot

DV'er og pintoer sælges... Skriv ved interesse

0
0
Svar på denne tråd

Mit gamle speciale
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 11:16

Hej.

Jeg synes afgjort du skal tage med, og netop nu er det tidspunktet, hvor træningen skal gå i gang :)

Jeg trænede en overgang åringer for et stutteri. Det var supersjovt og jeg savner det, hver gang når foråret kommer.

Her vil jeg svare på dine spørgsmål ud fra mine erfaringer :)

1. Hvordan kommer det til at foregå?

Man kommer til stedet og får sig en boks. Kom tidligt - så kan du gøre hesten lidt ekstra fin også og især kigge på alle de andre heste. Når der er 15-20 minutter til at du skal ind, så gør du din hest klar. Ikke for tidligt. Når I så kommer ind trækker du din hest ind foran dommeren og stiller den med åben benstilling mod dem. De vil derefter kigge på den og bede dig om at gå. Du går i en trekantbane - først i skridt. Du skal gå skråt væk fra dommerne, sådan så du kan komme ned på langsiden. Du tager en trekant i skridt, og stopper hesten foran dommerne igen - åben benstilling. Godkender de, gør du klar til at trave. At trave ordentligt, især med en åring, er en pragtøvelse. Den skal trave hurtigt, det er vigtigt - den må endelig ikke lunte. Et godt tip hertil er at stoppe den helt op, når I skal dreje og derefter drive grundigt så den nærmest "springer" frem i trav - det ser godt ud. Min erfaring siger mig, at det er bedre, at den er lidt ekstra frisk og der måske kommer et galopspring, end at den lunter og slet ikke får vist sig ordentligt frem.

Så stopper du foran dommerne igen, de undersøger hesten. De føler på benene, for at se om lemmerne er tørre (ingen væskeansamlinger) og mærker efter div. steder.

Måske beder de dig om at tage to omgange i skridt eller trav, men det siger de til dig.

Så tager du hesten ud, indtil alle har været inde.
Derefter er det tid til oprangering - det er den spændende del. Her går alle fjordhestene ind på en volte, i den rækkefølge, som de er i i kataloget. Dommerne siger herefter for eksempel "654 - tre pladser op" og hvis du så er den heldige, som er 654, så overhaler du tre heste i skridt og er på den måde oprangeret. Det fortsætter indtil rækkefølgen er efter de point hestene har fået. Det er aldrig sjovt at være den bagerste, men man kan altid trøste sig selv med, at det er åringer og de kan nå at udvikle sig meget. Et plageskue er mest for at få trænet hestene, frem for at få dem bedømt.

2. Hvad skal hesten have på?

Du kan vælge både grime eller hovedtøj. Jeg har altid trænet i hovedtøj, men nu ville jeg foretrække en grime. Det giver også hesten mulighed for græsningspauser, hvis der kommer lang ventid. Find en fin lædershowgrime. Du skal desuden have et nummer til at sætte i hovedtøjet/grimen - husk piberensere til at sætte det fast med.

3. Hvad skal jeg have på?

Du skal være klædt i hvidt. Hvid bluse, hvide bukser og også gerne hvide sko. Det ser altid lidt ekstra godt ud, hvis din bluse er en sweatshirt fra fjordhestenes avslforening :) De sælger hvide til netop det formål.

4. Har I lidt råd til hvordan jeg bedst træner ham inden?

Ja, det har jeg :)

Byg en trekantbane op derhjemme. Brug evt. kegler eller andet til at afmærke med. Jeg brugte dæk.

Det første hesten skal lære er at stå stille og lade sig flytte på, så du hurtigt og nemt kan stille den korrekt op foran dommeren. Den skal kunne stå stille et øjeblik og samtidig lade sig beføle over det hele.

Den skal være velsoigneret og velstriglet, men naturligvis forventer de ikke, at al vinterpelsen er væk. Husk IKKE at røre ved pandelokken. Der må ikke være sørgerand på manen.

Så skal du lære hesten at gå i skridt, mens I går skulder ved skulder.

Derefter lærer du den at gå i trav. En god, lang pisk er rigtig god til denne lejlighed. Ikke til at slå med, men det kan være svært for ponyen at forstå, den skal trave ved din side. Det er derfor en god idé fra starten at lære den, at en berøring med pisken betyder tempoøgning.

Desuden har jeg trænet, især på lige strækning, at få hesten til at trave så hurtigt, at den er lige ved at sætte i galop, men ikke gør det. På den måde lærer du hesten virkelig at vise sig frem og du ved samtidig, hvor hurtigt du kan forvente at den traver.

Samtidig lærer jeg den at stoppe helt op og sætte i trav fra skridt, med et lille "hop" nærmest. Det tager sig rigtig godt ud :)

Det skal jo samtidig være sjovt for hesten at træne, så derfor har jeg altid suppleret med gåture og cavaletti. Som regel har jeg faktisk trænet næsten dagligt i april måned, men derefter har hestene også fået fri hele sommeren :)

God fornøjelse - og du må endelig skrive, hvis du har flere spørgsmål, eller der opstår problemer undervejs - så hjælper jeg gerne :)

Mvh Heidi - som helt sidder og savner de små gule nu ;)

Man skal tvivle om alt og tro på meget.

(Descartes)

Hvil i fred, min lille Pingu...

0
0
Svar på denne tråd

Tag med til kursus
Forfatter: 
Dato:  07-03-2011 18:00

Sakset fra den hjemmeside, Lili linker til:

Invitation til

Klargøring- og mønstringskursus 2011

v/ Niels Mortensen

Som et nyt tiltag vil Fjordhesten Vest holde et Klargøring og Mønstrings-kursus

hos Janne Melvej og Allan Iversen, Møllevej 9, 6920 Skjern

Lørdag d. 19. marts 2011

Alle interesserede er velkommen - man behøver ikke være medlem!

- hvor er det du ser, at man skal have været medlem i en måned? ;)

Bare klem på! Niels er flink og dygtig, og det er fedt at møde andre fjordhestefolk - så kender du dem jo i forvejen, når I mødes til plageskuet :)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Klargøring
Forfatter: 
Dato:  09-03-2011 10:28

Hej Anita

der står netop, at man ikke behøver være medlem af foreningen for at deltage!

Det koster derimod 50 kr at være med, men i den pris får man 3 stykker håndmadder - og man kan købe sodavand derude.

Håber vi ses!

Venlig hilsen

Lili

0
0
Svar på denne tråd

Plageskue
Forfatter: 
Dato:  09-03-2011 10:34

hej igen

hvis du ønsker at deltage i plageskuet er jeg helt sikker på, du er velkommen, selv om du først melder dig ind i foreningen 1. april... Det med en måned før gælder såfremt man vil gøre sig forhåbninger om at vinde nogle af foreningens vandrepokaler....

Venlig hilsen

Lili

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider