Hvis hesten dissideret blevet hængende på biddet, fordi den er træt, om det skyldes flytning, pelsfældning/pelssætning, hård træning i et par dage e.l., ja så siger man pænt tak, og skridter af.
Bliver den tvær på biddet og hænger, fordi den ikke vil ind og bære, ja så er en tilbagetræning guld værd.
Personligt forsøger jeg at ride meget varieret - især her i vintertiden, hvor vi pga frosten rider dressur dag ud og dag ind.
Og så variere træning rigtig meget - lav adrig en øvelse mere end 2-3 gange, og så videre til noget nyt. Hvis den ikke fungerer efter 1-2 gange, ja så kommer hesten ikke til at gå bedre af at man rider øvelsen til uendelighed 
Er det svært for hesten at bære sig i en hel diagonal i schenkelvigning, så nøjes med 4-5 supergode skridt til siden, ros og rid videre - det bygger hesten op på en hensigtmæssig måde, og gør træningen mere succesfuld og dermed sjovere for både hest og rytter.
Min hest går dressur 5 gange om ugen - men der er meget forskel på hvor "hårdt".
Nogle dage bruger vi meget tid på at ride frem og tibage i galoppen, og få ham sat nærmest i piurettegalop. Andre dage går han meget piafftræning. Og nogle dage, især efter den ugentige undervisningsdag, ja der får han lov til at lave en masse dybtfremad arbejde med slangegange i trav, unghestegalop hvor jeg står op i let sæde o.l., for bare at få løsnet for musklerne op på ham.
Generelt rider jeg ham meget sjældent mere end 45 min incl op-/afvarmning, da han så kan blive sat på stald uden at være blevet mør træt og øm - og det samme gælder så også for mig 
Håber du kan bruge lidt af ide'erne.
MVH Charlotte