Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvorfor tungt på bidet ind imellem?
Forfatter: 
Dato:  01-03-2011 16:46

jeg trot selv jeg har svaret men spørger liige alligevel.

Nu er jeg flyttet til et nyt sted med min hoppe, skønt sted men løsdrift istedet for stald (Y)

men er det normalt hvilket jeg selv tror at når hesten er lidt udmattet/træt enten efter et par dages hård træning eller om mig flytningen, at hesten gerne vil "bæres" lidt rundt i dressur og kan godt blive liiiidt tungere at ride? Synes det er det mønster min gør når jeg enten har trænet hårdt et par dage eller der er sket noget nyt som har krævet hun har brugt mere energi på det som at flytte stald.

Jeg har selvf. taget hensyn og kun redet idag meget kort tid 30 min inkl en del skridt (hun blev flyttet i lørdags).. hvad gør i andre når i har en hest der er blevet lidt tung/hænger lidt på tøjlen.

Jeg prøver at drive lidt mere frem med sæde til hånden, og med lidt overgange fra skridt trav galop osv. det hjælper lidt, men øvelser kan jeg godt glemme alt om! ik om damen vil lade sig selv bære i en schenkelvigning, jeg får fra 10gram til 20 kg i hænderne, som om hun siger NU stopper du det jeg sku for træt til.. og så smiler jeg lidt på munden går i let sæde og traver pænt af og prøver igen en anden dag hvor energien måske er blevet bedre...

tjek - www.Babybuy.dk - Brugt børnetøj

fjordhesten, den kan og den vil!

Se min profil for at se en skønhed uden lige!

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  01-03-2011 20:15

Jeg laver en overgang ned i skridt og giver efter på tøjlen. Skridter lige et par skridt og så sætter jeg frem i trav igen. Hvis han begynder at hænge sig lidt, så laver jeg en halv parade tilbage (giver efter efterfølgende) og derved sætter ham lidt bagtil. Så plejer han igen at komme op og suge frem igen.

Men er vi dertil hvor det ikke fungerer at jeg kan vippe ham tilbage via halv parade eller nøjes med en overgang i skridt/trav - så slipper jeg tøjlen, traver hesten af og siger tak for idag. :) Dvs slutter simpelthen træningen, da han måske har brug for en fridag eller muligvis syrer til siden han ikke helt fungerer og begynder at hænge, dvs musklerne syrer :)

Så plejer jeg enten blot at skridte en god halv time eller stoppe helt og smide ham ind. Det lidt an på hvor lang tid der er gået af træningen før han begynder på det.

Før kunne jeg kun ride 10 min trav og så begyndte han og blive slap og hænge og kunne ikke få ham tilbage på den halve parade og op. Men med træningen og styrken er vi nu oppe og kunne ride en hel time ialt uden at han begynder at hænge :)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Enig med sandra....
Forfatter: 
Dato:  01-03-2011 20:30

Hvis hesten dissideret blevet hængende på biddet, fordi den er træt, om det skyldes flytning, pelsfældning/pelssætning, hård træning i et par dage e.l., ja så siger man pænt tak, og skridter af.

Bliver den tvær på biddet og hænger, fordi den ikke vil ind og bære, ja så er en tilbagetræning guld værd.

Personligt forsøger jeg at ride meget varieret - især her i vintertiden, hvor vi pga frosten rider dressur dag ud og dag ind.

Og så variere træning rigtig meget - lav adrig en øvelse mere end 2-3 gange, og så videre til noget nyt. Hvis den ikke fungerer efter 1-2 gange, ja så kommer hesten ikke til at gå bedre af at man rider øvelsen til uendelighed

Er det svært for hesten at bære sig i en hel diagonal i schenkelvigning, så nøjes med 4-5 supergode skridt til siden, ros og rid videre - det bygger hesten op på en hensigtmæssig måde, og gør træningen mere succesfuld og dermed sjovere for både hest og rytter.

Min hest går dressur 5 gange om ugen - men der er meget forskel på hvor "hårdt".

Nogle dage bruger vi meget tid på at ride frem og tibage i galoppen, og få ham sat nærmest i piurettegalop. Andre dage går han meget piafftræning. Og nogle dage, især efter den ugentige undervisningsdag, ja der får han lov til at lave en masse dybtfremad arbejde med slangegange i trav, unghestegalop hvor jeg står op i let sæde o.l., for bare at få løsnet for musklerne op på ham.

Generelt rider jeg ham meget sjældent mere end 45 min incl op-/afvarmning, da han så kan blive sat på stald uden at være blevet mør træt og øm - og det samme gælder så også for mig

Håber du kan bruge lidt af ide'erne.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider