Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

min hest løber fra mig
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 19:52

jeg har for 1 mdr siden fået ny hest. en 5 års pinto. han har været meget vågen i starten og har haft svært ved at være alene men dette er han efterhånden blevet god til.

han er super sød i longe samt under rytter. men når jeg skal trække med ham frem og tilbage til ridehuset, går det galt. han reagere meget voldsom overfor ting, som jeg ikke altid kan se. og så river han sig løs og løber væk. han er ved gamle ejer trænet en del i horsemanship og er generalt godt opdraget. det er ligesom om hans flygtinstink er meget stærkt. og så glemmer han at man går lige ved siden af. jeg har selv trænet en del horsemanship i ridehuset og der er han sød og rar, gør alt hvad man beder ham om. han glemmer det bare når han kommer udenfor.

når han løber , løber han ret langt væk og jeg er bekymret for han sikkerhed. der er både landevej samt motorvej ikke så langt væk. jeg vil derfor gerne finde en løsning på problemet. sidst han gjorde det var i tirsdags og der kom jeg lettere til skade. jeg fik brændsår i begge hænder samt en fibersprændning i højre over arm. ( jeg prøvede at holde fast men han er en stor og stærk hest så det var ikke muligt).

er der nogle som kan komme med nogle ideer om hvad jeg kan gøre for at løse problemet?

0
0
Svar på denne tråd

Hvis han reagerer
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 20:40

fint på dig i ridehuset, så må du udvide til at han skal kunne kende de samme signaler i stalden og hvor man ellers kan øve. Han føler sig tilsyneladende utryg sammen med dig på vej derover, så træn med ham før i når det punkt hvor han bliver utryg. I stalddørsåbningen, bed ham om at bakke, gå frem, bakke, flytte sig for dig og hvad du ellers kan finde på. Ros ham til skyerne når han er dygtig, så fokus ikke har mulighed for at komme på det han synes er ubehageligt. Så går i længere frem osv. Lige så snart han bliver for opmærksom, så afled hans opmærksomhed. Gå en helt anden vej, lav øvelser med ham igen osv.

Det er mit bedste bud:o)

0
0
Svar på denne tråd

mange tak for svar
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 21:14

mange tak for dit svar.

det er osse hvad jeg træner med ham. men det er som om han reaktion kommer uden varsel. for han virker ikke spændt når han går. lige pludselig tager fanden ved ham og han kaster sig tilbage og hiver sig derefter løs. og det har ikke været samme sted hver gang.

jeg er da helt sikker på det er noget med tilliden men jeg er efterhånden ved at være lidt bange for at gå med ham udendørs. jeg har ellers haft mange unge og rå heste gennem mit hesteliv men jeg har aldrig haft at gøre med en hest som reagere så voldsomt som ham her. jeg håber det hjælper lidt når han falder mere til. jeg har jo kun haft ham 1 mdr.

kan han muligvis mangle noget? magnesium ? andet ?

han fodres med 2,5 kg nag fiberpiller, 500 g lucerne, 10 kg hø, 100g pavo vital, samt hvidløg. altså ingen stivelse.

andre træningmedtoder/råd er osse velkommen.

0
0
Svar på denne tråd

Flugt...
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 12:32

Stig op på bjerget, og nyd udsigten,

men pas på der er langt ned.

Hilsen
Lene

0
0
Svar på denne tråd

Longe!
Forfatter: 
Dato:  26-02-2011 12:23

Hvis du ikke allerede har, longe eller lign. på når du trækker med ham, ville jeg anbefalde dig at gøre det. Han har så mulighed

for, at flippe lidt ud uden, at han løber fra dig.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kom til at tænke
Forfatter: 
Dato:  26-02-2011 13:19

på, hvordan han har det med at stå bundet når du strigler m.m?

jeg havde engang en islænder vallak, der var panisk angst for at stå bundet. Han kunne stå nok så fint i f.eks 5 min, for på et splitsekund at bakke, indtil grimen eller andet sprang, og så stak han af, endda væk fra hans flok.

Jeg løste det ved at at strigle ham i boksen, for han var en fantastisk tillidsfuld pony ellers.

Måske din hest har haft en forfærdelig oplevelse vi ikke kender til? Det tror jeg nemlig min havde....han havde det samme når man steg op, så var det hovedet i vejret, røven ind under sig, og så bakkede lynhurtigt. Han gjorde det ikke når man brugte skammel, men da han kun var 129, så jeg ikke grund til det i starten.

0
0
Svar på denne tråd

Hmm......
Forfatter: 
Dato:  26-02-2011 20:13

Min pony gjorde lidt af det samme, bare overhoved ikke i så voldsom grad. Når jeg går på venstre side af min pony på vej ned til ridehuset løber hun frem, og vender bagdelen til, og vil meget gerne tilbage. Det problem løste jeg heldigvis ret simpelt ved at gå på højre side i stedet. Der er intet så længe jeg går på højre side af hende :)

Dixie<3

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider