|
|
| Hackamore |
| Forfatter:  |
Heidi (Pingu) |
| Dato:  |
23-02-2011 07:13 |
|
Hej. Jeg skal til at ride med hackamore. Det har jeg aldrig gjort før. Er der noget jeg skal vide, inden jeg går i gang? - Heidi 
Man skal tvivle om alt og tro på meget. (Descartes) ~ Hvil i fred, Pingu ~ 2004-2011
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg rider selv med hackamore og er rigtig glad for det. Hckamoren virker ved at lægge et pres henover næseryggen og nakken på hesten når du tager i tøjlerne. Det betyder i praksis at det er lidt sværere at adskille signalerne fra tøjlerne fra hinanden / få de to tøjler til at virke uafhængigt af hinanden. Altså tager du i venstre tøjle fx fordi du vil dreje til venstre, så virker presset tildels over hele næseryggen og nakken. Så du skal fokusere på at kunne dreje og bøje hesten primært for vægt og schenkler, da det ellers bliver svært at få hesten stillet korrekt og drejet korrekt. Hvis hesten virker "stiv" når du drejer eller stiller den i volten skyldes derfor sandsynligvis at du skal bruge schenkler og vægt mere aktivt end du gør  Derudover skal du være obs på at få placeret hackamoren korrekt. Den må ikke sidde hverken for lavt (så den kan genere luftveje og den blødere del af næseryggen) eller for højt så den generer kæbeknoglen. Den skal sidde ca samme sted som et almindeligt engelsk næsebånd. Derudover skal du have den indstillet så kindstykkerne ikke ryger ind i øjnene på hesten - dette gøres ved at løsne remmen der går om kæben og tilsvarende stramme remmen over næseryggen eller omvendt afhængigt af i hvilken retning du vil flytte kindstykkerne på trensen. Sidst men ikke mindst skal du være opmærksom på ikke at få strammet hackamoren for meget. Start hellere med den lidt for løs, og får du problemer med at den glider rundt eller lignende kan du altid stramme den et hul mere. God fornøjelse med det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glad for |
|
|
at jeg fandt ud af, at min hest går så meget mere afslappet med soft Hackamore. Jeg har samme erfaringer som tusindfryd - sædet, ben og vægt skal styre hesten. Jeg rider en stor del af tiden med helt løse tøjler i alle gangarter. Prøv dig frem og giv det lidt tid. Det er det bedste jeg har gjort for min hest. Så held og lykke med det 
Tilbydes: Bo du i nærheden af Tange/Bjerringbro og har du et barn på max 7 år, der har lyst til trækketure/ridning, så stiller vi gerne vores lille Bella til rådighed. Se min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er osse vanvittigt |
|
|
glad for min hackemore, drengen går meget bedre og jeg rider stort set også med løse tøjler meget af tiden, jeg oplever ikke problemmer af nogen art, han går bare meget bedre med det el bidløs, jeg må tilstå at jeg synes jeg har fået en meget gladere og bedre gående hest ud af ham, og er glad for jeg endelig har fået taget mig sammen til at skifte ud  mvh carina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Link hjemmeside |
|
|
Er der nogen der ligger inde med et link til en side md hackamore i vil anbefale?
Venligst Line, som er én af dem med ben i næsen og hest i stalden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for jeres |
Heidi (Pingu) |
24-02-2011 09:10 |
|
Tak for de gode svar  Netop grunden til, at jeg vil ride med hackamore er også, at jeg i forvejen primært rider uden egentlig at bruge tøjlerne - derfor tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne undvære biddet. Hun har det dog med at blive bange og springe frem, derfor skal jeg stadig have en effektiv bremse. Jeg havde tænkt på en almindelig bidløs, som jeg har redet med, men tror jeg prøver med hackamore i stedet. Her kommer endnu et spørgsmål. Det er en islænder, jeg vil bruge hackamore på. Hun er generelt ret stor i det og har en ret stor mule og nogle store næsebor:  Skal jeg mon købe full eller cob til hende? Line Groth: Jeg køber selv den her: www.naturhesten.dk/ product_info.php?products_id=128 Den ser rigtig lækker ud! Heidi
Man skal tvivle om alt og tro på meget. (Descartes) Hvil i fred, min lille Pingu...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nu er der ikke den store forskel på de forskellige soft hackamores man kan købe i rideudstyrs forretninger. Prisen er også rimelig ens (med mindre man vælger Hermann Sprengers lidt dyrere model). Jeg købte "bare" en i min lokale rideudstyrsforretning, og kan i øvrigt se at det er den præcis samme model, man kan købe på de fleste netbutikker. Grundlæggende er forskellen hvorvidt der er kæde bagpå eller blot en læderstrop (jeg har valgt den med læderstrop) og så kan man også få nogle med lidt lammeskind på næseryggen. Men kvlitets, udformings og udseendesmæssigt er der vist ikke den store forskel på de almindelige soft hackamores man kan købe rundt om i landet. Den jeg har er vist denne model (den var dog ikke nør så dyr, der hvor jeg købte den). www.lykkegaard-rideudstyr.dk/ awa_hackamore_læder-p-1011.html
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffff |
|
|
Jeg købte os min hackamore på nettet. Jeg bruger min til at springe med og det er klart det bedste valg jeg har taget  Han er generalt utrolig følsom og lydig og hackamoren kan jeg blot holde let kontakt på og han bliver hvor han skal via mit sæde  Jeg har en periode haft lammeskind under min. Da det fyldte for meget synes jeg har jeg nu skiftet det over til sådan noget lækkert geleovertræk (fra horze) som virker perfekt og fordeler trykket en smule mere. Et billede:  Skal siges at den er kommet en tand længere op da den sad lige lidt for langt nede, er klar over det 
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Pingu: du skal købe samme størrelse som hun normalt bruger i grime. Ligger hun mellem to størrelser så køb den største af de to.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| str. full!? |
|
|
Hej jeg har en, som jeg købte for en evighed siden... jeg ved ikke hvilken størrelse den var, og anede ikke hvordan man brugte den indtil for 3-4 uger siden, hvor jeg var på en ranch, lige udenfor Malaga, hvor de UDENLUKKENDE red med hackamore på trail hestene (kun avlshingstene havde bid på, og kun på bane) og det var HELT KANON... men de skal jo sidde noget højere end man liiige tror... og løsere end man tror (eller hvad jeg troede..) små to fingersbredder (hvordan staves det mon!?) imellem hackamore og kæbe... og 3-4 fingers bredde fra næseboret... Jeg tror man skal bruge full til de fleste islændere!? god fornøjelse!
Venlig Hilsen June Melanie Vær den forandring, du selv ønsker at se i verden!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn. |
|
|
Jeg rider med denne her. Rigtig flot.
Det sagde shettie Nu med PRE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hackamore |
|
|
Til Relojero VII ?HarleyD? - Hvor er den flot... Hvor har du købt den? MVH Hannah
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| Jeg har selv lige |
|
|
Været på rideferie på Rancho la paz lige uden for malaga. Tror det er samme sted som June snakker om. Har lige kontaktet den sadelmager i spanien som laver dem. Er spændt på om jeg kunne få en samarbejdsaftale. Deres hackemore var håndsyet, i rigtig god læder. Med hagerem og næsebånd i læder også. Virkelig lækkert håndværk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samsø... |
|
|
Jamen håber at du får en samarbejdsaftale i hus. Så vi kan få et større udvalg i spansk udstyr.
Det sagde shettie Nu med PRE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hackamore opfølgning |
Heidi (Pingu) |
30-03-2011 07:23 |
|
Hej. Nu har jeg fået lånt en hackamore og prøvet den på hende. Jeg synes det var lidt svært at justere den, så jeg tænkte, at jeg ville tage et billede og så kunne I se, hvad det var galt. Den sidder nemlig lidt løst - men jeg ved ikke om selve hackamoren skal strammes ind, eller om jeg skal spænde den højere op på hovedtøjet? Jeg hælder selv mest til at spænde hackamoren ind, især fordi der ikke er flere huller i hovedet! Men hvor stramt skal sådan en sidde om mulen? Lige nu er den ikke just stram. Billede:  HEidi
Man skal tvivle om alt og tro på meget. (Descartes) Hvil i fred, min lille Pingu...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Du skal have flyttet den en anelse højere op på næsen. Den sidder lige lavt nok. Når jeg rider med hackamore rider jeg selv med den ret løs, men den må selvfølgelig ikke kunne glide helt rundt når du tager i den ene tøjle. Jeg tror muligvis du skal stramme remmen under kæben lidt - på den måde rykker du kindstykekrne længere væk fra hestens øjne og samtidig vil hackamoren blive idt strammere, så den ikke decideret hænger henover næseryggen. Hvis du strammer foran på næsen af hesten vil du trække kindstykkerne længere ind mod hestens øjne og de vil komme til at genere den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spændt ind |
Heidi (Pingu) |
31-03-2011 06:44 |
|
Hej. Tak for det. Jeg har nu spændt den ét hul længere ind nederst og det ser bedre ud nu. Red med den for første gang i går - det var en helt anden hest, i forhold til med bid Der skal jeg bruge så mange kræfter, for bare at styre hende. Med hackamoren kunne det klares med minimal muskelkraft Sådan som det skal være  Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandra ♥Cashew♥ |
|
|
Sandra ?Cashew?, undskyld jeg blander mig i dit , men din hackamoore er alt for langt nede... du risikerer at blokere din hests luftveje, og faktisk også at skade den brusk der er nederst i næseryggen... jeg lærte i spanien (på en ranch hvor de KUN red med hackamoore) at 2 fingersbredder (2-3 cm) under kindbenet og når hackamooren er korrekt skal du på undersiden af kæben (undersiden af laderne) kunne have 2 fingre ovenpå hinanden (igen 2-3 cm) fra kæbebenet og ned til fingrene, og det skal være spændt ikke mere og ikke mindre, da det kan skade hesten ved forkert moment... Ligesom alm trense, kan forkerte indstillinger skade hesten meget mere end det gør godt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddddddddddd |
|
|
Hvad med at prøve at LÆSE under billedet June !
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roolig nu... |
|
|
Sandra ?Cashew? fair nok, havde jeg ikk lige set!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|