|
|
| "Hest uridelig" - endelig en diagnose! |
|
|
Hej alle  Jeg har for en måneds tid siden haft lavet en tråd med overskriften "Hesten er uridelig - Headshaking?". Jeg fik rigtig mange svar og bud på hvad min hest kunne fejle. Nu, efter næsten 4 måneder har vi fundet ud af, hvad det var: Gaffelbåndsskade på begge forben. Jeg ved ikke om jeg skal sige desværre eller heldigvis, men det kommer vel an på hvad man sammenligner det med. Sammenlignet med et uhelbredeligt brud er det heldigvis, men på den anden side har jeg også hørt rimelig grimme historier om gaffelbånd. Det værste ved det er næsten, at det ikke skyldes et hændeligt uheld på folden, men forkert skoning  Ja, så er man vel selv ude om det. Havde man bare vidst bedre. Nu skal hun i en fart have lavet en ny skoning, og så starter vi ellers ud med at vente 4 måneder  Derudover er jeg ekstremt skuffet over de andre dyrlæger som har kigget på hende utallige gange, og bare erklæret andre "småsygdomme". Derfor har jeg allerede brugt rigtig mange penge på dyrlægeregninger, uden at være kommet et eneste skridt videre. Men nu er der jo ikke andet for end at vente. Postede egentlig bare indlægget til dem der var nysgerrige for at vide hvordan det endte. Jeg vil meget gerne høre om erfaringer fra dem som kender til gaffelbåndsskader.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God bedring |
|
|
Synes det må være dejligt at du har fået stillet en diagnose! Dog kan jeg godt forstå du er træt af din smed, samt de andre dyrlæger! God bedring til din lille hest 
Med venlig hilsen Zooropa - Anne ** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth... * *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så trist at høre |
|
|
Godt du fandt ud af årsagen, men nøj jeg synes det er synd for dig  Rigtig god bedring
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gaffelbåndskade |
| Forfatter:  |
Emilie kruse Schjelde ♥Comic |
| Dato:  |
16-02-2011 21:52 |
|
Hej Stine
Hvor er det bare drøn ærgeligt med sjuskearbejde fra din smed og dyrlæge. Held og lykke med hesten. Jeg vil dog lige fortælle lidt om mine erfaringer med gaffelbåndskader. ______________________...__________ Min gamle pony, Silver, overtog vi i sin tid som urideligpony, pågrund af gammel gaffelbåndskade. -Vi fodret ham med Glukosamin for at modvirke slid i led og knogler. -Om natten stod han med Staldbandge og varmelotion for at gå ind og virke Afslappende og varmende liniment som giver en behagelig følelse og øger blodtilførslen til muskler, led og sener. dette gjorde vi i 2 måneder, hvorefter vi begyndte på en grundig genoptræningen. idag bliver en brugt som military pony hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=96702 ^ overstående er et link til hende der lige har solgt ham videre, da hun blev for gammel til ham.. Men men men jeg anskaffede mig da også en hest.. Comic.. efter 2 år vriggede han om på folden og fik konstateret en slem gaffelbåndskade. Vi fik lavet en behandling på ham, den kostede 10.000kr godt nok, men efter 1 mdr. fik jeg lov til at sætte mig op og skridte på ham. Self. fortsatte jeg på overstående med fodertilskud og varmeting, men han er også idag kommet sig helt fint..
Men ellers ring ned til Højelsehesteklinik, de ved rigtig meget om det, og den behandling 
Mvh E m i l i e K r u s e S c h j e l d e Besøg os på -> DREAMS <-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dianose |
|
|
Godt for dig at du har fundet den rigtige diagnose, ægerligt at det har taget så lang tid, og at det er pga. af dårlig smed. Håber for dig din hest bliver klar igen, selvom der kommer til at gå lang tid, ja man lærer af sine fejl og andres, du har jo gjordt det du troede var det bedste. Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Emilie kruse Schjelde ♥Comic |
|
|
Det lyder da dejligt at begge dine heste er kommet sig. Jeg vil da lige høre min dyrlæge ad mht Glukosamin. Staldbandage og varmelotion lyder også meget logisk, men jeg tænker på om Back on Track bandager vil give samme effekt? Nogen der ved noget om det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| StineA.... |
|
|
Det må da være rart endelig at have fået en diagnose. Jeg kan ikke se nogen grund til at du dunker dig selv oven i hovedet, fordi du har brugt en smed, der ikke lige har klaret skoning af din hest særligt heldigt. Som hesteejer skal man selvfølgelig ikke stole blindt på de fagfolk man anvender, men det skulle jo også helst være smeden der ved bedst.  Ang. det har taget så lang tid at finde diagnosen - jeg tror det kan være RIGTIG svært at finde frem til en diagnose, da ét enkelt symptom fra hesten kan være lig med MANGE forskellige slags lidelser/sygdomme. Og nogle skader kan man se med røntgen, andre med scanning. Så er der MRI-scanning, scintigrafi, osv. Og derudover kan hesten jo desværre ikke fortælle os om problemet, som mennesker kan (og selv ved mennesker kan det jo være svært at finde den rigtige diagnose). Jeg synes også jeg flere gange har læst herinde, at man måske nok finder stedet, hvor man mener problemet er. For sidenhen at konstatere, at GRUNDEN til at der er opstået et problem der, skal findes et andet sted i kroppen. Og så er man ude i symptombehandling, fordi man ikke har fået fat i "roden".  Rigtig meget held og lykke med at din hest kommer sig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blandede erfaringer |
|
|
jeg vil først og fremmest sige at du skal se at få fundet noget glucosamin og msm. jeg køber ved stroh medico. Han sælger spande af 5 kg og de holder knap et halvt år. Det hjælper til at holde ledene igang og giver nogle af de stoffer kroppen skal bruge for at blive ved at producere ledvæske på en fornuftig måde. Det er ikke godkendt til heste i dk, så man skal have fat i det via udlandet på en eller anden måde. De produkter dyrlægerne sælger, stride og mobifor, indeholder ikke glucosamin. de indeholder mange andre gode ting, men altså ikke glucosamin. Derudover har jeg bare brugt almindelige uldbandager til varme, jeg ville ikke umiddelbart smørre kamferholdige eller andre varmegeler på under bandager. mange af dem bliver så varme at du opnår en blistrende effekt hvilket ud over at være ulovligt også er synd for hesten. Derudover har jeg blandede erfaringer med gaffelbåndsskader. jeg har fået aflivet to og jeg har haft to der overlevede. Den ene af dem der blev aflivet lavede det som en skade på folden, den gik i stykker ved vedhæftningen til ærtebenet. den stod et halvt år og blev genoptrænet, en dag var den vild i boksen og flåede det op igen, den var ellers næsten færdig med genoptræning. Men den havde jo nok ikke holdt til at springe. den anden der blev aflivet trak en af grenene ved den nederste vedhæftning næsten over. den landede skævt efter et spring. den stod stille i tre måneder og svømmede så i to. da vi gik igang med at trave blev den efter 10 dage halt igen og vi gav op. de to jeg har haft der har overlevet var den ene en træningsrelateret skade af en eller anden art. sikkert overbelastning, nærmest midt på gaffelbåndet, den stod stille to mdr og blev genoptrænet 1½. den har siden gået S og er idag solgt til udlandet. den anden er min gamle grå. han lavede skade på begge forben ved at ramme sig selv med bagbenene. lige over midten af gaffelbåndet. Han stod stille et år og går idag med specialsko. Uden min meget dygtige smed havde han ikke klaret den. dyrlægerne mente ikke han ville blive ridehest igen. han har siden gået Ma og vi planlægger at begynde lidt military på ham her til foråret. Min erfaring er altså lidt at det kommer meget an på hvor skaden sidder. jo tættere på vedhæftningerne des sværere har de ved at hele fornuftigt op. Der er kun en vej og det er ro, mere ro og ro. ikke nødvendigvis boksro. vi har haft nogle af dem på fold, hvis ellers de har kunnet opføre sig sådan rimelig ordentligt derude. genoptræning skal foregå lige ud. ikke på volter eller buet spor. Dyrlægen mente at vores 22*40 hal var for lille til genoptræning. held og lykke
Med venstre hånd Line og Calano GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvilken syrlæge... |
|
|
Hejsa... Hvilken dyrlæge var du hos, som kunne stille den rigtige diagnose?? Hilsen Sofie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| varmelotion og staldbandager!! |
|
|
jeg håber og tror på at din hest nok skal komme sig men hvor bliver man dog sur og ked af det når man betaler folk for at gøre et stykke arbejde som man ikke selv kan - dyrlæger og smede - og de så enten ikke kan finde fejlen eller ligefrem ødelægger ens hest  Jeg vil bare lige fortælle min erfaring med varmelotion og staldbandager! Det er ikke to ting der altid passer sammen! Min gamle pony endte ihvertfald op med forbrændinger i huden som man først kunne se ca tre uger efter da den gamle hud døde og faldt af! og med efterfølgende store hvide pletter på hendes ellers sorte ben. Hvor må hun have haft ondt mens det stod på men jeg vidste desværre ikke bedre. Ville bare lige fortælle det så i ikke oplever det samme. Rigtigt god bedring med din hest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jshjafhjkh |
|
|
Jeg har haft en hest som havde en mindre gaffelbåndsskade på dte ene forben. Hun stod med back on track staldbandager åpå sommmerfolden og Jørgen Falk-Rønne havde beordret 1/2 times skridt hver anden dag for at bedre helingen. HUn helede fint, blev reskannet to gange for at sikre at alt var som det skullle være og derefter gik vi i gang med genoptræningen. Det vigtigste synes jeg er at få reskannet inden man går i gang med genoptræningen. Min hoppe skulle første gang til reskanning og der viste det sig at hun skulle have lidt længere tid for at hele. Derfor blev hun skannet en ekstra gang efterfølgende så jeg ikke gik i gang med at ride på en ikke helet skade:) Genoptræningen bestod af trav i 5 runder i stort ridehus eller tilsvarende ligeud i skoven i letridning. Skridt i ti minutter og igen. Dette i en uge. Derefter 5 min skridt i stedet for 10 min i alt i en halv time. Derefter lægges flere travintervaller ind i letridning stadig store volter over en måned og så kan man lægge lidt galop ind i let sæde til at starte med. Derefter kan man lægge mindre volter ind samt lave nedsidning og sideøvelser. Sideøvelser er forbudt den første tid. Underlaget må hellere være hårdt end for blødt i starten. Min hoppe kom sig fint men vi var også tålmodige med genoptræningen og vi gjorde meget for at hun ikke gik på forparten men brugte ryggen og bagparten. Held og lykke og find en smed som kan stille hesten rigtigt ellers er du med en skade om lidt igen:/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| super med en diagnose.. |
|
|
Jeg synes det forekommer oftere og oftere at man læser om heste om har fået alvorlige skader fordi de er beskåret/skoet forsket... kan man ikke gøre noget ved de smede? Ligesom hvis du får en electrikker ud som laver noget sjusk med strømmen så du får stød, hvorfor kan man så ikke klage over/få erstatning hvis man har en smed der laver tydeligt sjuske arbejde? det er jo en fagmand med en uddannelse? Omkring BOT kan jeg kun anbefale dem, jeg har selv brugt dem meget på hesten (og min mor bruger det til sit dårlige knæ) det hjælper virkelig, husk at læse brugsanvisningen grundigt, den finder du på deres hjemmeside 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| krydser fingre |
| Forfatter:  |
mette-n »Mette« |
| Dato:  |
17-02-2011 19:04 |
|
Jeg har haft en 5 års, som fik en gaffelbånds skade, dyrlægerne sagde chancerne for han kom sig var gode. Han fik magnet-behandlinger, og magnet såler under skoene, hvilket helt klart havde en effekt på en eller anden måde. Hans kroniske hævelse forsvandt i hvert fald kort tid efter. Jeg havde jævnligt dyrlægerne ude (2 gange om mdr.) men vi måtte desværre indse at det gik den forkerte vej. Efter 10 måneders kamp med boksro, sygefold og genoptræning måtte vi indse vi ikke kunne gøre mere for ham, så der var ikke andet at gøre end at sende ham op på de evige græsmarker. Krydser fingre for din kommer sig 100% (:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| diagnose |
|
|
Dejligt at der endelig er kommet en diagnose på Delicia. Skal hun så stå med boksro fremover? Unette har stået med gaffelbåndsskader 3 gange. De to gange kom hun i gang på ridebanerne igen, men den 3., som hun står med nu, er desværre blevet hendes "endeligt" som ridehest.. Men hendes historie kender du jo.. Håber Delicia kommer igennem hendes skader!
"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket" Unette, Una Evigglad, Hetja & Kevin - mine hypper! Desværre uden ridehest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| glucosamin |
|
|
og msm er super godt, og bruges også til mennesker. Du skal bare være opmærksom på to ting. 1: har din hest tidligere været forfangen skal du være obs på at glucosamin er baseret på skalddyr og hæver blodsukkeret hos din hest. 2:msm er en form for smertestillende og figurerer faktisk på dopingelisten. Jeg bruger selv præperatet til min 3 årige hund, der har haft to diskusprolaps, og med rigtig god virkning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| glucosamin |
|
|
MSM og omega olie også Backontrack det er en god "kur" har set flere heste komme sig helt med den "kur" 
Camilla Diana Henriksø og Lilly af Støvlebæk
Præstemarkgaard
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt det blev opdaget |
|
|
Først vil jeg ønske dig tillykke med at problemet blev opdaget, der findes intet værre en at gå og se sin hest være syg og ikke kunne hjælpe pga. manglende viden. Der er mange heste der er kommet sig efter en gaffelbåndsskade men det tager tid og tålmodighed - jeg har haft stor glæde af back on track bandager, helt almindelige uldbandager som jeg selv har strikket i tubeform og urter. Jeg er kranio sakral terapeut og har behandlet min hoppe ca. hver 14 dag over en korterer periode nu er gaffelbåndsskader jo forskellige, nogle er meget svære at komme over andre går det nemt ved, men du kan hjælpe heelingen på vej. min hoppe stod med boks ro i 3 uger, herefter 4 uger på meget lille fod (hun havde svært ved at stå inde) så en lidt større fold og efter ca. 3 mdr. var hun ude på normal fold med sine kammerater. jeg startede genoptræningen efter ca. 5 måneder og vi har intet mærket til skaden siden, bortset fra at hun kan blive træt i benet ved ekstreme påvirkninger, fx. her hvor vi har haft meget kulde og sne. Jeg behandler skadestedet hvis jeg kan se hun er træt i benet. mht. smeden og dyrlæge regninger, ville jeg da ikke et øjeblik betænke mig på at sende diverse dyrlæge regninger til smeden, han har en forsikring til det samme og jeg tror og håber for dig at han er en fornuftig fyr, der kan se problematikken og uden sværdslag søger for at du bliver dækket ind økonomisk. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|