Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Pony vil ikke gå højregalop.
Forfatter: 
Dato:  07-02-2011 16:24

Hejsa.

Skriver på vejne af en veninde, som ikke har tid til at lave indlægget selv.

Hun har en 7årig fjordhest vallak. Sporty & slank bygget.

Han er cirka på LB niveau.

Han nægter simpelthen at spring i højregalop.

Hun har prøvet meget, små volter på højrevolte, andre ryttere, longering, smidiggørende øvelser mm. jeg har også selv prøvet ham nok nærmere da han være 4-5år. Han NÆGTER. Han springer konsekvent i venstre galop.

Har I nogen ideer til hvad der kan gøres? :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-02-2011 19:40

Det kan skyldes låste led i lænden eller korsleddene, jeg ville få en dyrlæge som også er kiropraktor til at kigge ham igennem. Mvh Kirstine

0
0
Svar på denne tråd

træk vejret dyyyybt
Forfatter: 
Dato:  07-02-2011 19:49

Har selv haft store problemer med at lære min unghest netop det..!

Med ham gælder det om at rette ham ligeud og sørge for at begge skuldre er på plads. Hvis ikke skuldrene er på plads, kan det kun lykkedes ved held. Sørg for at han går afslappet, går frem til tøjlen, suger på biddet (ikke trækker selvfølgelig) og at han ikke kommer til at jappe.

Det er vigtigt at det er på plads før der beegyndes at springe an. dvs det gør ikke noget at bruge nogle dage på at få det på plads, hvor der slet ikke galopperes.

Når hun kan mærke at det føles rigtigt lægger hun benene til, siger galop og forsøger om ikke det lykkedes - hun kan evt gøre det, når hun rider igennem et hjørne. Hvis ikke den springer an tages den tilbage i traven igen - få ro på og prøv igen. Hvis den springer an- om det er forkert eller ej- er det vigtigt at fortsætte i galop! Hvis du straks tager den op i trav kan hesten tolke det som noget den gør forkert - ja den springer forkert an, men den springer an og det er det vigtiste! :)

VIGTIGST AF ALT: hav tålmodigthed! det er ikke fordi hesten ikke vil springe an til højre, men fordi den har svært ved det! Det er derfor meget vigtigt at man ikke lader sine frustrationer gå ud over hesten! :) som sagt - træk vejret dybt og prøv igen :)

0
0
Svar på denne tråd

rdfhbkdslmvkdl
Forfatter: 
Dato:  07-02-2011 19:56

Kinie: Jeg har også sagt hun burde få tjekket om han er skæv, men det er hun lidt negativ omkring og mener ikke han fejler noget :/

Dario: Tak for svaret (:

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-02-2011 20:40

Held og lykke med det. Det som Dario skriver lyder også rigtig fornuftigt, jeg forstod det bare som om at den heller ikke ville springe an uden rytter på - men uanset hvad synes jeg det er rigtig klogt at få tjekket den af en kiropraktor - det er virkelig godt givet ud - og så risikerer man ikke at hesten går og slider forkert på sine led... De fleste heste gør jo alt for at prøve deres bedste på at løse opgaverne, så tror næsten der må være en årsag til at han har så svært ved det - han er jo trods alt 7 år og i god kondi. Mvh Kirstine

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  07-02-2011 22:05

kiropraktor/dyrlæge - ret vigtigt at få det tjekket

0
0
Svar på denne tråd

raegreg
Forfatter: 
Dato:  07-02-2011 23:06

Kinie: Han vil heller ikke springe an uden rytter.

Han vil KUN venstre galop.

0
0
Svar på denne tråd

havde samme problem
Forfatter: 
Dato:  08-02-2011 11:30

Og i december fik jeg en kiropraktor ud og se på sagen. Hun var låst i lænden og korsleddene og det gjorde bækkenet skævt og hæmmede bevægelsen i bagbenene.

Det kom total bag på mig for jeg havde en pony der arbejdede rigtig godt og som på intet tidspunkt havde sagt fra bortset fra at hun ikke ville springe an til højre.

Vil anbefale en kiropraktor i første omgang. I det mindste bare for at udelukke at der er noget galt.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider