Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Træning hver 2. dag - nok?
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 12:50

Jeg går med mange tanker om mit hestehold for tiden og det primære emne er hvor meget tid jeg har til at ride.

Jeg har 4 heste nu og har faktisk ikke lyst til at sælge nogen af dem. Det er en fin lille flok der har det godt sammen og alle hestene giver mig noget forskelligt.

Jeg rider mest dressur og har en enkelt af dem jeg kan ride tur på.

Jeg vil mene jeg kan nå dem alle, hvis jeg rider dem på skift.

Dvs. at de f.eks kun rides hver 2. dag - men er det nok?

Jeg vil jo gerne ride dem i en god form og gerne til stævner igen.

Jeg samenligner det lidt med når vi mennesker gerne vil i en god løbeform. Der anbefaler man jo faktisk at man løber hver 2. dag, da musklerne skal have tid til at restituere sig og efter at have tager kursus som hestemassør ved jeg det samme er gældende for heste.

Så egentlig burde jeg være godt tilfreds med heste der kun rides hver 2. dag - men generelt er tendensen jo at hestene skal rides hver dag.

Jeg kan forstå det med heste der tilbringer 22 timer i boksen, men det skal lige nævnes at mine heste går i løsdrift, så de har alle muligheder for at komme af med energi når det passer dem.

Hvad tænker du?

Hilsen Linda og alle hestene på Ryvejlund

Jeg søger en underviser i dressur

Se vores hjemmeside på: www.ryvejlund.dk - og følg med i bloggen

0
0
Svar på denne tråd

Det er fint...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 13:15

Med ridning hver 2 dag.

Jeg kender flere der rider på distrektsplan, der ikke rider hesten hver dag, og dine går jo ude og motionerer sig selv.

Det er selvfølgelig ikke det samme som at de opbygger muskler og kondi, men bedre end at stå i boks.

Nu er 20 min træning jo også nok til en hest pr dag , hvis det er "effektivt".

Og man kan også opbygge med træning fra jorden, i form af sidebevægelser, bomarb mm.

Held og lykke.

Ps. Hestene savner jo ikke at arbejde, så det er ikke for deres skyld du skal ride dem!

Når de har hinanden, foder og plads er det jo nok for dem!

Mvh Sarah

Træning og undervisning i horsemanship, trailerlæsning,arb.fra jorden

og samlet ridning for løs tøjle.

Palomino hoppe på 3½ sælges,mf.

Bedækning v ox pony tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidej.....
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 13:53

Er de 4 alle på samme plan, og har du samme ønsker for dem ?

Ellers er det jo bare om at "justerer" løs

Jeg står snart i samme "problem" - med en 16 årig en 4 årig og en 3 årig.

Den 16 årig går lige for tiden ca. 5 gange om ugen - og ham vil jeg forsøge at holde på det niveau i år.

Den 4 årig skal i ridning her til foråret, og så regner jeg med at holde ham i gang 3 gange ugentlig hen over sommeren og efteråret. Hvis han trænger til en pause bliver det til vinter.

Men alt efter hvordan ridningen går med den 16 årige og den 4 årige, så er der en af dem som skal opstaldes ude til vinter med ridehal, og så er det den der bliver redet.

Den 3 årige regner jeg med skal gøre ryttervant til efteråret og så have fri vinteren over. Og tilrides næste forår.

Næste år er det så helt sikkert, at den "gamle" begynder at blive pensioneret som skovturshest.

Og så er det de unge som skal rides primært.

Muligvis skal den 4 års, rides op til lidt stævner næste år, og så sælges - mennnn det kommer an på hans talent og hvordan markedet er til den tid.

Og så kan man jo aldrig planlægge sig ud af divs foldskader osv - så det kan være det hele gi ver sig selv.

MVH Charlotet

0
0
Svar på denne tråd

Kun dressur?
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 14:04

Det er jo super fedt at dine heste går i løsdrift, og derfor kan bevæge sig så meget som de ønsker.

Du skriver at du primært rider dressur på 3 af dem. Var det mig ville jeg nok finde en skovtursrytter til at tage dem hver især på tur en gang om ugen. Ellers kan det godt blive lidt ensformigt for dem, hvis de skal trænes i dressur 3-4 dage om ugen.

Måske bare skridtture, så de også kommer ud og gå på lidt forskellige underlag.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

Og min lille Ballerina baby

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 14:37

Du kan sagtens bare ride hver anden dag.

Der er nogle dage i ugen hos mig hvor jeg ikke orker at ride efter en lang dag hvor min hest faktisk får omkring 3-4 fridage på en uge indimellem. Han er stadig i fin form og sætter muskler som han skal når vi træner. Min hest går på fold hele dagen og kan dermed os gå rundt selv derude og motionerer sig. Selvom han tit står og leger grimeleg ;)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Maria...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 14:40

Nu er det jo ikke fordi jeg ikke ønsker for dem at komme på tur, men de egner sig ikke til det, så for alles sikkerhed bliver de hjemme på matriklen

Det er ikke alle heste der nyder at komme på tur...

Min fjordhest vil sagtens kunne gå tur på sigt, men han er ikke redet styrbar nok til det endnu.

De kan også blive udsat for et spring engang imellem, så helt fastlåst i dressur er de ikke.

Sarah: Jeg er fuldstændig enig i at heste ikke som sådan efterspørger arbejde og ambitionerne er helt vores egne. Men jeg tror på at de alle har godt af at blive holdt i gang og det skal jo helst være så skånsomt som muligt.

Maria: Det er 4 helt forskellige heste jeg har, som også har forskellige talenter og muligheder. Det er klart at de ikke alle 4 vil blive redet lige fokureset ud i dressurens kunst, min gamle dreng forsøger jeg kun at holde sund og stærk til sin alderdom og fjordbassen har jeg ikke de store mål for, han skal bare være ukompliceret at ride på.

Så som du skriver, så løser det hele nok sig selv med tiden... jeg skal bare lige i gang med dem alle igen.

Så finder man vel ud af hvem man vil ligge hvilke kræfter i osv.

Jeg vil bare høre om det var fysisk forsvarligt at ride dem på denne måde og det lyder det til jeg kan uden dårlig samvittighed

0
0
Svar på denne tråd

fold fold
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 19:50

Jeg ville sige det var nok hvis du sørgede for de kom på fold hver dag!

0
0
Svar på denne tråd

rigeligt
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 20:23

Det er helt fint med træning hver anden dag, medmindre du skal være langdistancerytter.

Faktisk synes jeg, at der er for mange heste, der rides for meget og restituerse for lidt.

Hvis hestene har masser af foldtid, og hvis du er s heldig at de. f.eks skal gå lidt for at få vand og mad, så er det fint med hver anden dag.

Hvis du har mulighed for det kan du få en part der kan ride en skovtur i ny og næ, samt longere og skridte rundt på ridebanen samt nusse om hestene?

0
0
Svar på denne tråd

her rides mine osse
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 22:55

kun hver anden dag, jeg når ikke mere, og selvom du så var distance rytter hvilket jeg er, tja så er det faktisk helt fint med hver anden dag, du skal bare ride det længere hvis din hest feks skal op og gå 80 km og højere.

mvh carina

med 2 smukke ox Drenge

og de små AMHA prinsesser + Dreng

www.teamvieten.webs.com

0
0
Svar på denne tråd

Øhm....
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 23:25

Rikkke: Nu kommer de jo også på fold hver dag i og med de står i løsdrift

Det lyder rigtig fint at i er andre der nøjes med at ride hver 2. dag og at det fungerer fint.

Så kan jeg sagtens beholde dem alle 4 og motionere dem med god samvittighed.

Det er da luksus at have 4 vidt forskellige heste at vælge imellem alt efer humør og ambitioner for dagen

0
0
Svar på denne tråd

Part..
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 23:28

Mht. part, så er det udelukket.

Jeg er desværre af en sådan egoistisk støbning at jeg ikke er interesseret i andre hestepiger på gården og heller ikke i at andre rider mine heste.

Hvis ikke jeg selv finder tid til at ride dem får de enten lov til bare at være heste eller så skal de sælges.

0
0
Svar på denne tråd

hver anden dag :)
Forfatter: 
Dato:  07-02-2011 10:15

Du kan være helt rolig Min rides/trænes også kun hver anden dag, det fungere bare bedst for ham, især hvis han har lært noget nyt, så er 1 dags hvile bare guld værd!

Og når vi så rider, så er det ikke mere end 20-30 min. og min sætter fint muskler

Det sker dog, at han trænes 2-3 dage i træk, men så træner vi ikke de samme ting - muskler, da jeg ikke ønsker ømme muskler.

Så helt ro på og nyd dine heste

Min blog - http://camillabirch.wordpress.com/ - Dressur, censur, mig og min store mund!

" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"

0
0
Svar på denne tråd

ja.....
Forfatter: 
Dato:  07-02-2011 21:11

Ja, det er ok. Og det er rigtigt, topryttere sjældent rider en hest hver dag.

DOG vil jeg anbefale, de kommer meget ud (mine er også i løsdrift), og gerne kombinerer med 20-30 min. løs-longering på fridage. Sådan fik jeg bygget muskler på min hest, så hun kom til at ligne schwarzenegger - ja, og så med voldsom fokus på muskel-opbygning, og at de ikke bliver nedbrudt for meget ved ridningen, mælkesyre, udstrækning, at de ikke må trave mere end 10, og galop 5 min., før de syrer til, etc.

Men jeg er også en nørd indenfor hvad der sker med hestens krop, i forsk. situationer. :)

Lille lastbil-transport søges omkring 1. marts! Østjylland.

2-eller 4-hestes.. Al info er velkommen. :)

0
0
Svar på denne tråd

Tid til restitution
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 11:23

Nugga: Din kommentar er lidt sjov ;o) - langt de fleste langdistanceryttere træner kun deres heste hver anden dag - helt bevidst!

Undersøgelser har vist, at hesten faktisk ikke bliver styrket af selve træningen, men derimod i perioden mellem træningerne, hvor muskler, sener og led restituere sig. Det er dermed uhyre vigtigt, at give muskler, sener og led denne tid, da man ellers risikerer at nedbryde sin hest, i stedet for at opbygge den. Når man træner - hvadenten det er hesten eller én selv - så laver man faktisk en mindre overanstrengelse i bl.a. musklerne. Efterfølgende - i restitutionsperioden - genopbygger kroppen så denne mindre overanstrengense - og det er hér, at kroppen styrkes, musklerne forstørres, og resultatet af træningen kan ses. Hvis hesten aldrig når at restituere sig 100% mellem træningerne, vil man i stedet lægge en ny lille overanstrengelse ovenpå den tidligere skade, og hesten bliver dermed svagere efter træningen, i stedet for at blive stærkere. Dette er uhyre vigtigt at have for øje i al træning - både af heste og mennesker.

Desuden er foldtid af uhyre stor vigtighed, men det har du jo fuldkommen styr på, når du etablerer løsdrift

- Og slutteligt må jeg så tilføje, at man faktisk får den absolut bedste grundstyrke og kondition af lange skridtture i naturen, hvor hesten naturligvis skal arbejde ihærdigt, og ikke bare gå og daske. I min verden er der ingen heste, der ikke er egnet til at komme ud i terrænet, men nogen af dem er lidt længere tid om at lære det, end andre. Alle heste har enormt megen gavn af dette, og alle heste burde have krav på det. Som rytter får man faktisk også rigtig megen udbytte af det - hvis en paraply klappes op på en stævneplads, hvis en bildør smækkes, hvis en plastikpose flyver fra én af tilskuerne ellerlign., så er det altså rart, at hesten har set andet end sandkassen i sit liv. Sorry - dette var blot lige min personlige holdning.

Held og lykke med projektet.

Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det

0
0
Svar på denne tråd

så blev jeg klogere
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 11:31

DiannaP: Så blev jeg klogere! Jeg havde indtryk af at mange distanceryttere trænede næsten hver dag, dog ikke den samme slags træning.

Men nu fik jeg lige lyst til at se på distancerytternes hjemmeside og vupti -hver anden dag, lige som du sagde.

0
0
Svar på denne tråd

Nugga...
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 12:57

Jeps - du kan roligt tage mit ord for gode varer . Til gengæld træner vi så lidt anderledes de dage, hvor vi rider - set i forhold til alm. dressur- eller springtræning - men det har vist ikke noget med denne tråd at gøre...

Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det

0
0
Svar på denne tråd

Det blev jo...
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 15:37

... egentlig en ret interessant tråd

Det giver mig SÅ meget mere ro i sjælen at kunne veksle mellem mine heste uden at have dårlig samvittighed over ikke at nå dem alle hver dag.

Dianna: Det er interessant det du skriver ift. restituering. Det er også den overbevisning jeg har haft, men som snakken går rundt omkring er det jo at hesten skal motioneres HVER dag. Men det er jo noget andet når de er lukket inde i boksen.

Mht. tur, så er jeg ikke helt enig med dig. Min frieserblanding er ikke egnet til ridning på vej, og han bliver det heller ikke i mine hænder. Alle heste kan nok lære det med tid ja, men med risiko for at ham eller jeg kommer til skade vælger jeg at lade være.

Det ville uden tvivl være sundt for ham, men jeg tør ikke tage chancen.

Jeg har min frede jeg kører i skoven med og det kommer fjordhesten også til at kunne når han er redet mere

0
0
Svar på denne tråd

Træning hver 2. dag
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 18:12

Jeg træner også bevidst hver 2. dag, ikke pga. manglende tid men for at give dem hver 2. dag til at restituere og få tingene i hovedet til at falde på plads.

Kun hvis der opstår et problem (jeg har ungheste) som skal på plads i deres hoveder, så træner jeg nogle dage i træk men så kun 15 - 20 min pr. dag.

Boks ledig i Himlingeøje.

Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab

Følg min Blog

eller
Tjek lige min hjemmeside

Akademisk er vejen for os!!

Når du springer trinene på en trappe over, risikerer du at falde!!

0
0
Svar på denne tråd

Trænning
Forfatter: 
Dato:  10-02-2011 22:21

Det lyder som om du har en meget fornuftig indfaldvinkel til dine hypper.... Det lyder meget ok, og go motion 3 gange ugentlig er bestemt ikke at kimse af....De går ude, med masser af foldplads lyder det til, så jeg ville ikke være bekymret...

Jeg ejer selv en dejlig anglo araber på 6 år, jeg er gift, mor til 3 teenies og har fast arbejde, husholdning osv. der også skal passes ved siden af... 3 - 4 gange om ugen træner jeg med min hest, enten dressur på banen, longering eller en skridttur ud i terrænet...Min hyp er glad og tilfreds....Og det er jeg også....(0:

Livet er aldrig for sent til en hestepige.....

<3 Anglo Arabere , det er sagen.... <3

0
0
Svar på denne tråd

Tak for...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 10:53

Feed Back

Glæder mig til at vinteren slipper sit tag så jeg kan komme godt i gang med dem alle

0
0
Svar på denne tråd

ingen tvivl om
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 12:01

at træner man sin hest hårdt, så har den brug for hviledage.

Men der er heste der har brug for at komme tiere ud end 3 gange om ugen. Og det er heste som er på slankekur og med problemer med stofskiftet. Men 3 gange om ugen er også bedre end ingenting.

Gamle heste eller heste med gigt har meget godt af en god skridttur også. Man skal ikke regne med at de får nok motion på en almindelig fold, ej heller i løsdrift.

Og så er der heste som er meget antændelige fungerer også bedst hvis de aktiveres hver dag.

Træner man hver dag (eller næsten) så er det endnu vigtigtere at lave noget afvekslende med hesten.

Jeg tror den træningsmængde du angiver er ret gennemsnitligt for de fleste heste.

Hvis det fungerer for dig og dine heste kan holdes fit for fight med det, så er det det du gør.

0
0
Svar på denne tråd

Muskler
Forfatter: 
Dato:  14-02-2011 11:08

Hvis hestene er i form vil det nok være bedste at ride dem hver dag, men hvis de først skal til at opbygge muskler skal de kun rides hver anden dag. I den dag de står stille opbygges musklerne (det er et eller andet med mælkesyeret i musklerne, der først arbejder i deres fridage?)Det er også sundere for dem i længden hvis de overhovedet ikke er vandt til at blive redet ;)

Verdens lykkeligeste heste ejer

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider