Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Genoptræning efter vinterpause. Hvordan?
Forfatter: 
Dato:  05-02-2011 23:08

Jeg skal til at genoptræne min fjordvallak, efter han har stået stille hele vinteren. Spørgsmålet er hvordan og hvorledes..

Havde tænkt at gå efter netdyredoktorens plan, og så flette lidt ting i det, så det ikke bliver alt for ensformigt. Har heller ikke mulighed for at skridte ture på hårdt underlag hver dag :) Alternativt kunne vi skridte på bane..

Kan noget af ridningen erstattes af kørsel for lange liner(evt. longering), ture på hårdt underlag for hånd, lidt cavalettibomme og små løsspring? Tænker på senerne og ledene, de skal vel styrkes igen, desuden er han muskelfattig. Og hvordan ville i evt. gøre det?

Den første uge kunne eksempelvis se sådan ud:

Mandag: Lange liner i skridt. 25min
Tirsdag: 30min skridt på hårdt underlag.
Onsdag: 30min skridt for hånd på hårdt underlag.
Torsdag: 30min skridt.
Fredag: Lange liner/skridt for hånd.
Lørdag: 30min skridt.
Søndag: Cavalettis. Løs / for hånd / longe.

Gode råd modtages med glæde ;)

Mvh. Cecilia

Med den lille gule, Østerskovs Focus

If you wanna make the world a better place, take a look at you self, and then make a change! - Michael Jackson

0
0
Svar på denne tråd

hejsa....
Forfatter: 
Dato:  05-02-2011 23:34

det lyder som en meget fornuftig plan :) jeg ville dog vente et par uger med spring da det til tider kan være hårdt for dem. hvi du har tænkt dig at longere så lad være med at gøre det alt for meget :) kan personligt ikke se hvorfor det absolut skal være et hårdt underlag, medmindre hesten har haft en speciel skade eller lign. det er en god ide at lade genoptræningen forløbe over 6-8 uger :)

0
0
Svar på denne tråd

genoptræning
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 00:14

Tak skal du have, tror det er fordi led og sener skal styrkes :)

Mvh. Cecilia

If you wanna make the world a better place, take a look at you self, and then make a change! - Michael Jackson

0
0
Svar på denne tråd

svar........
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 00:18

det var så lidt, og ja det lyder meget rigtigt :)

0
0
Svar på denne tråd

Jeps.....
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 10:57

Det hårde underlag er fordi sener og led skal styrkes.

På blødt underlag bliver ens sener jo strukket længere ud, når hesten "synker ned" i fx en dyb bane. Så derfor ønsker om hårdt underlag.

Jeg synes det lyder fint, at du vil afveklse din træning - men jeg er enig med Sarah7 ang longe - longering er enorm belastenende for hestens led og sener.

Der ud over så ville jeg heller ikke bruge cavalettis - igen da du forlanger ret så meget af hesten i at lukke sammen og træde over. Skulle jeg lege med noget på jorden, så ville jeg bare ligge bomme på jorden, hvis min hest vel og mærke er fornuftig nok til ikke at gå igang med at springe bommene, men bare kigger på dem når den går over.

Cavalletitræning bruger jeg til min dressurbolle, når han er oppe i fuld træning - det er meget hårdt for ham.

Jeg har brugt netdyredoktorensgenoptræningsprogam flere gange - og det har fungerert supert for mig og hesten. Men nu elsker jeg også at ride i skoven på lange skridtture, og har altid startet min genoptræning i forårsmånederne, når lyset og foråret er med en

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

genoptræning
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 13:51

Jeg mente også bare bomme på jorden, så må vi undlade småspring :) Han kan skam sagtens lade være at springe; prøvede for lang tid siden at stille 5-6 af de der små orange plastickegler på række bag en bom på jorden, for at træne ham i at hoppe over fyld. Han fandt hurtigt ud af, at hvis han bare kunne trave igennem mellemrummene, så behøvede han ikke at løfte benene... Næste gang jeg gør det, så husker jeg en bom over keglerne.

Træning i lange liner må da være lige så belastende som longering så(hvis man bruger hele banen), han går jo det samme sted, bare med to liner?

Men så må jeg bare bide i det "sure æble", og skridte ture(sadlen er for bred*, og han har ikke været på mange ture alene..), og gå de dage vi ikke kan få en støttepædagog(far eller mor) med ;)

*Man kan vel ikke nå at få den hjem fra omstopning, før den ikke passer igen..

Mvh. Cecilia

0
0
Svar på denne tråd

sadeltilpasning
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 14:51

din sadel skulle meget gerne være klar i løbet af en uges tid afhængig af hvilken sadelmager det er. en tilpasset sadel er alfaomega for at hesten kan bevæge sig frit og aflyde dig :)

0
0
Svar på denne tråd

Sarah 7
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 16:33

Det er jo derfor jeg skrev at jeg må bide i det "sure æble" = ride uden sadel på tur, selvom han kan være levende ;) Han er meget nemmere at ride uden sadel, men det er svært at sidde fast, når vi kommer forbi eks. en garage med 100 forskellige skildpadder, der alle spiser små, tykke fjordheste

Men når han ændrer sig så hurtigt, så kan man ikke nå at ride i den, før den skal omstoppes igen, jo :)

Mvh. Cecilia

0
0
Svar på denne tråd

sadel...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 17:37

okay havde bare misforstået det :) men kender selv til de problemer man kan have med en sadel :(

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider