Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Flere ryttere pr. hest
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 11:18

Hejsa alle

Jeg har et dilemma som jeg godt kunne tænke mig lidt flere vinkler på.

Jeg har en fjordhoppe, Sisse, på 18 år, som jeg fik da jeg var barn. Senere har jeg anskaffet mig en hest, som jeg rider 5-6 gange i ugen og det har jo desværre haft den konsekvens at jeg ikke har så meget tid til min lille Sisse. Derfor har jeg haft part på hende de sidste par år. Den nuværende part rider hende 1-2 gange i ugen, derudover har jeg en skoleveninde med ude og ride ca. 1 gang om ugen, og så laver jeg noget med hende (gåtur, leg, ridetur) ca. 1 gang om ugen. Hun bliver nusset og striglet ca. hver gang jeg er derude og skal ride den anden

Jeg har en ca. konstant dårlig samvittighed overfor Sisse, hun er meget kontaktsøgende, menneskeglad og vil gerne ud og lave noget og så er jeg ikke sikker på 3-4 gange om ugen er nok. Hun virker glad og tilpas, men sådan er hun bare og sådan har hun altid været.

Nu er der en 14 årig pige der har kontaktet mig og spurgt om jeg ikke mangler en til at ride Sisse 1-2 gange om ugen, og egentlig lyder det jo som en fin ide som kunne lette noget samvittighed, og få Sisse ud noget oftere, men de problemer jeg kan se ved det er at det bliver mange forskellige ryttere der rider Sisse, og jeg synes jo klart det ville være mest optimalt hvis det var få mennesker der red hende. Hun har også tidligere haft en seneskade så hun skal ikke ride laaaaange ture, jorde ret meget og hun må ikke springe så det kræver selvfølgelig også en del tillid at sende folk alene ud med hende.

Så hvad er jeres holdning til forskellige ryttere på samme hest? Det skal lige tilføjes at pigen som kontaktede mig primært ville ride ture, ligeså gør min veninde så det er ikke fordi vi alle skal ligge og træne dressur med hende, for det ville jeg ikke synes var en god idé Hun går i løssdrift så det er ikke fordi hun står inde i stalden og keder sig.

Ved godt det blev lidt langt, men jeg vil jo bare gerne have at min pony har det så godt som overhovedet muligt

Talle med sine to tøser, Sisse og Safir

R.I.P. Fønix 25. november 2009

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 11:23

Hvis du kan sige til pigen at det KUN er rolige ture. Dvs meget skridt, meget lidt trav og galop ser jeg intet problem i det.
Tror at hesten har godt at blot at komme ud og strække ben og hygge sig i skoven.

Jeg ville ikke gøre det hvis det var dressur ;)

Så to skovtursparter og en dressurpart det synes jeg er udemærket hvis din hest er rolig af sig og ikke har det med at blive mega hurtig forvirret.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Svar---
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 07:23

Tak for dit svar Sandra

Har aftalt et møde med pigen, og så må vi jo se hvad hun er for en.

Sisse er rigtig glad for mennesker, og har også været rideskole hest uden hun virkede forvirret eller ked af det, og det kan jo slet ikke sammenlignes at blive redet af 3-4 ryttere der behandler hende pænt, og som primært rider i skoven

0
0
Svar på denne tråd

Flere ryttere
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 10:36

Hej.

Så længe alle rytterne behandler hesten godt, har jeg ikke oplevet en hest tage skade af flere forskellige ryttere.

Man skal bare være enig om den generelle håndtering af hesten, så ikke den ene giver hesten godbidder hele tiden og den anden ikke gør.

Det, der måske kunne være et problem, er jalousi hos den rytter, som allerede rider Sisse. Jeg kan huske, at jeg engang ophørte med at passe en hest, fordi den fik en part udover mig! Der var jeg dog også 13. Sidste vinter delte jeg dog også en hest med 2 andre voksne mennesker, og der var skam også jalousi i luften.

Så det er nok mere et rytterproblem, end et hesteproblem ;D

Heidi

Man skal tvivle om alt og tro på meget.

(Descartes)

0
0
Svar på denne tråd

Svar....
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 15:40

Heidi: Haha Den vinkel havde jeg ikke lige tænkt over! Den "første" part er en voksen dame som kun har tid til 1-2 gange i ugen, så kunne ikke forestille mig at der blev et problem der! Hun rider i hverdagene, og hende den potentielle part vil helst være der i weekenderne hvor hun jo har fri, så måske de passer meget godt sammen! Men kunne nu sagtens forestille mig jalousi problemer når der bliver mange der skal "dele" en hest! Især med sådan en dejlig dame som Sisse

Men det er nok en god ide lige at lave et par grundregler for hvordan man omgås hesten, hvad hun må og ikke må, så hun f.eks. ikke får lov til at græsse med nr. 1 på tur, men nr. 2 skælder hende ud for det

0
0
Svar på denne tråd

Ja jeg agiterer jo
Forfatter: 
Dato:  05-02-2011 13:39

for at heste skal motioneres hver dag hvis muligt. Det kræver lidt mere koordinering og instrukser med flere ryttere, men ellers kan jeg ikke se det ikke skulle kunne fungere.

Selvfølgelig er det bedst og nemmest hvis ride tjansen er fordelt på så få hænder som muligt. Men når det er en hygge hest så er det sværere at finde en helpart.

Jeg har haft parter i mange år på min pony, da jeg havde to heste og de var 2(nogen gange 3) der red min pony og så var jeg afløser ved ferie og sygdom. Alternativet havde været at lade hende stå flere af uges dage (blive fed og stiv) eller sælge hende. Men til hvem? Der er godt nok mange der ikke rider deres heste mere end 2-3 gange om ugen. Og en pony så flink som min var og uden de store muligheder for andet en skovture pga spat, ville hurtigt ende hos en hyggerytter eller på en rideskole.

Når man søger part, så kan det godt betale sig at stå lidt fast på at man ikke vil have en part der kun rider 1 gang om ugen, fordi så vil der være for mange der kan forvirre hesten. Så plejer de fleste at gå med til 2 dage .

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider