Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Højregalop - fremdrift/balance/centrerin
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 21:30

Godaften HN

Jeg håber der er nogle kloge hoveder derude, der kan give et hint/råd til hvad vi kan gøre/hvad der reelle problem er med den hoppe jeg rider.

Sagen er den at jeg det sidste halve års tid har arbejdet med en venindes hest, redet den et par gange om ugen og forsøgt at styrke dressuren og grundridningen generelt.

I efteråret erfarrede vi desværre at sadlen var blevet for smal som følge af de nye rygmuskler og den trykkede over skuldrerne, hvilket gav hende en længere pause. Samtidigt havde både jeg og ejer problemer med galoppen generelt på begge volter. Hun faldt "ind" i volten, søgte mod midten af ridehuset, slog med hovedet, bakkede af, og centrerede sig selv omkring bagparten, som var hun blevet bedt om at lave en galoppiruette. Hun manglede generelt fremdrift i galoppen på begge volter, og gik tilsvarende ind i volten på venstre så vel som på højre. Vi gik ud fra at sadlen havde noget med det at gøre, da hun tydeligvis var hæmmet i sin bevægelsesfrihed, som følge af at sadlen trykkede over begge skuldre. En kiropraktor fandt samtidig ud af at den venstre skulder er større end den højre, hvorfor hun har lettere ved fx at lave sidebevægelser til venstre end til højre. Hun har let ved at runde sig om højre schenkel og fx schenkelvigning for højre schenkel ud mod venstre. Modsat er hun tydeligvis hæmmet og har sværere ved at få foretaget en ordentlig overtrædning.

Hun har sidenhen fået ny sadel, er blevet genoptrænet og er godt på vej mod sin tidligere form. Nu har jeg de sidste to uger lagt mærke til at problemet med højregaloppen så småt er på vej tilbage. Hun er generelt lidt svær at holde på hovslaget, både for schenkel, sæde og tøjle. Hun bakker af, "går baglæns", kaster sig ind i volten, søger ind mod midten af ridehuset og begynder igen gradvist at centrere bagparten, som hvis der skulle laves en galoppiruette. Det skal lige siges at hun aldrig er blevet lært at lave piruetter - det har hun slet ikke nok styrke/balance til endnu. Den nye sadel ligger fint på hende, hun bliver ikke trykket nogle steder - men hvad pokker kan det være der gør at hun pludselig reagerer sådan igen??

Galop på venstre volte er der ingen problemer med. Her går hun fint og afslappet rundt. Hun mangler stadig en smule fremdrift, men det kommer gradvist tilbage dag for dag. Hun har stadig lidt svært ved fx at runde sig om venstre schenkel, men det er en hel del bedre nu, end med den gamle sadel der trykkede hende.

Er der nogen af jer der har træningsråd / ideer til hvad pokker vi skal stille op med hende?

Nogle gange flasker livet sig bare,

når man allermindst venter det!

0
0
Svar på denne tråd

højregalop
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 22:46

hallo

Det første jeg overvejer er at i skal overveje hvordan i selv indvirker hesten.

Jeg har selv et problem med, at hvis jeg ikke tænker meget over det, så sidder jeg en smule skævt, og dette kommer netop til udtryk især når jeg galopere.

Vil hesten ikke helt som jeg gerne vil, bliver jeg nødt til at overveje min egen opstilling - det hjælper oftest.

Så et forslag er at i har fået redet lidt "skævt" og på den måde får styrket den ene side mere end den anden.

Jeg har jo aldrig set ridningen, men det er et forslag.

Hilsen Pernille

Nu som fjordheste rytter.

0
0
Svar på denne tråd

Rid ligeud..
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 12:59

Vil give Pernille ret i at I skal starte med at tjekke jer selv efter i sømmene -det er meget almindeligt, at vi ryttere sidder lidt skævt, eller indvirker bedre på den ene volte end den anden, da vi oftest også har en side der er stærkere og i bedre ballance, end anden.

Har i mulighed for at ride ud på den? En lang, ligeudrettet sti, vej eller andet, hvor hesten kun skal gå ligeud? Hvis ja, prøv at nøjes med at galopere ligeud og fremad i en periode.

Et andet forslag kunne være kun at galopere på langsiderne, i kontra galop - på den måde kan den få lov at stille sig i galop-retningen, men har ikke mulighed for at løbe ind i volten (når hestens ballance er bedre, kan I fortsætte kontraen igennem kortsiden også)

Og ja, så bare sørg for at få den redet godt fremad - pyt med hvordan den ellers går, bare den går frem. I en periode, ihvertfald :-)

0
0
Svar på denne tråd

hejsa.....
Forfatter: 
Dato:  05-02-2011 23:44

tænk over hvordan i selv sidder på hesten, et godt råd er at tage tøjlen over i venstre hånd og så gallopére med én hånd. det tvinger rytteren til at sidde lige på hesten og hvis rytteren er i balance vil hesten i de fleste tilfælde også være det, prøv evt. at øve med nogle bomme i skridt, det styrker balancen

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tænker også lige....
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 11:01

Umiddelbart ville jeg også tænke på, om hun ikke i et godt stykke tid skal rides som en unghest - dvs "ridehuset rundt", og så tænke på fremaddrift og et godt spring i gallopen, fremfor at puttte hende ind på en volte hvor hun har problemer og ikke svare frem ?

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

aaaaaaaaaaaaa
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 11:13

En hest der ikke ruller fremad i galoppen, bremser og slår op på trods af træning osv har ofte problemer enten med sadlen eller i forbenene. (eller en dårlig rytter ).

Hvis sadlen passer, så få dyrlægen til at tjekke hesten og lave en bøjeprøve. En hest som feks er øm i begge koder foran vil ikke føles halt i trav, den vil bare være lidt kort. I galop vil den der i mod have vanskeligt ved at rulle over koden og derfor ofte miste fremaddrift, slå op med hodet og falde ind i volten.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider