Godaften HN
Jeg håber der er nogle kloge hoveder derude, der kan give et hint/råd til hvad vi kan gøre/hvad der reelle problem er med den hoppe jeg rider.
Sagen er den at jeg det sidste halve års tid har arbejdet med en venindes hest, redet den et par gange om ugen og forsøgt at styrke dressuren og grundridningen generelt.
I efteråret erfarrede vi desværre at sadlen var blevet for smal som følge af de nye rygmuskler og den trykkede over skuldrerne, hvilket gav hende en længere pause. Samtidigt havde både jeg og ejer problemer med galoppen generelt på begge volter. Hun faldt "ind" i volten, søgte mod midten af ridehuset, slog med hovedet, bakkede af, og centrerede sig selv omkring bagparten, som var hun blevet bedt om at lave en galoppiruette. Hun manglede generelt fremdrift i galoppen på begge volter, og gik tilsvarende ind i volten på venstre så vel som på højre. Vi gik ud fra at sadlen havde noget med det at gøre, da hun tydeligvis var hæmmet i sin bevægelsesfrihed, som følge af at sadlen trykkede over begge skuldre. En kiropraktor fandt samtidig ud af at den venstre skulder er større end den højre, hvorfor hun har lettere ved fx at lave sidebevægelser til venstre end til højre. Hun har let ved at runde sig om højre schenkel og fx schenkelvigning for højre schenkel ud mod venstre. Modsat er hun tydeligvis hæmmet og har sværere ved at få foretaget en ordentlig overtrædning.
Hun har sidenhen fået ny sadel, er blevet genoptrænet og er godt på vej mod sin tidligere form. Nu har jeg de sidste to uger lagt mærke til at problemet med højregaloppen så småt er på vej tilbage. Hun er generelt lidt svær at holde på hovslaget, både for schenkel, sæde og tøjle. Hun bakker af, "går baglæns", kaster sig ind i volten, søger ind mod midten af ridehuset og begynder igen gradvist at centrere bagparten, som hvis der skulle laves en galoppiruette. Det skal lige siges at hun aldrig er blevet lært at lave piruetter - det har hun slet ikke nok styrke/balance til endnu. Den nye sadel ligger fint på hende, hun bliver ikke trykket nogle steder - men hvad pokker kan det være der gør at hun pludselig reagerer sådan igen??
Galop på venstre volte er der ingen problemer med. Her går hun fint og afslappet rundt. Hun mangler stadig en smule fremdrift, men det kommer gradvist tilbage dag for dag. Hun har stadig lidt svært ved fx at runde sig om venstre schenkel, men det er en hel del bedre nu, end med den gamle sadel der trykkede hende.
Er der nogen af jer der har træningsråd / ideer til hvad pokker vi skal stille op med hende?