Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

tillid et smukt ord:)
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 01:06

hej HN'er

jeg ville høre om der var nogle der kunne fortælle mig, hvordan man skaber tillid til sin hest og hvad man skal gøre for at ens hest er glad for at se en?

og ville lige høre om klikker træning er godt, hvorfor/hvorfor ikke?

på forhånd tak for svarende!

0
0
Svar på denne tråd

Forudsigelig og tydelig
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 08:10

Det grundliggende er, at du er god til at forklare hesten, hvad du ønsker af den, og at du ikke beder den om noget, som den ikke er i stand til at udføre.

Og så skal du helst gøre tingene på samme måde hver dag, så hesten får en forudsigelig og forståelig hverdag.

Når hesten er blevet afslappet og tryg kan du begynde at udfordre den nye ting og opgaver, men hele tiden sørge for at du ikke stresser hesten for meget. Hesten kan nemlig ikke rigtig lære noget nyt, hvis den er for stresset.

Hvis hesten skal blive glad for at se dig, er det nødvendigt, at den forbinder dig med noget godt. En af de gode ting, som den kan forbinde dig med er, at du håndterer den på en måde, som den forstår. En anden god ting er foder. Jeg lægger fx altid wrap parat i boksen så der er noget godt at komme ind til. Jeg giver også altid en gulerod, når hesten er kommet hen til mig på folden.

Hvis du bruger godbider er det helt utroligt vigtigt at du aldrig giver en godbid, når hesten tigger, så vil den bare blive mere og mere tiggende og mere og mere frustreret over at du ikke deler godbider ud hele tiden.

Er der nogle bestemte situationer i hverdagen, hvor du føler at din hest mangler tillid til dig?

Hov - nu ser jeg lige, at du spørger om, hvordan man skaber tillid til sin hest - vil det sige at du spørger hvordan du får tillid til hesten? Jeg har skrevet om det omvendte, nemlig hvordan hesten får tillid til mennesket, men jeg lader det lige stå, for måske var det alligevel det du mente.

Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

find typen først
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 13:40

Hej mismismukke.

Der er mange måder at få tillid til din hest og den til dig, men først og fremmest skl du finde ud af hvad for en type hest det er, er den dominant eller mere bange, hvis den er dominant er den bedste måde at den fpr tillid til dig er at du sætter dig i respekt og det betyder ikke være hård ved den, det betyder at du skal give den en ´grund til at gide være hos dig, da den er dominant betyder dte at den er meget selvstændig, og er det er dominant hest og meget mad orientering skal du passe på med godbider er den mere dominant end mad orintering vil jeg råde dig til ikke at bruge godbider fra din hånd men i stedet bruge dem på de ting du nu laver eks,sæt en stol midt i det hele, lav de øvelser du nu laver når den har gjordt det engang uanset om den gør det korrekt eller med lidt energi går i hen til stolen og spiser gulerodden og derefer gentager det og så vil du hurtig se at den bliver mere villig, mere let og mere lydig idet den forbinder øvelsen med noget godt og vil derfor også forbinde dig med det men den vil nemig ikke blive tikkende da det jo ikke er dig der giver den det men stolen:-)

er den meget bange i sig selv skal den først og fremmest have tillid til sig selv før den kan få det til dig. det vil sige begynd at send den hen til de forskellige ting, kan den lide mad brug det og igen sæt det på det de ting du sender den hen til eller vælg også at gi den den men har den noget dominans i sig læg det heller på tingene:-)og igen er den mere skeptisk og bange fsørg for at du bruge en masse tid med den uden at arbejde gå en tur, strigl den hyg med den, nogle dage er det bedre ikke at lave noget og bruge tiden på at hygge sammen så vil du hurtigt se at den bliver mere glad både for dig og tør mere. håber det hjælper, men find ud af hvad det er for en du har med at gøre, pas på du ikke bruge mad til at lokke med da det ikke vil lære den noget kun tænke dig-mad-dig-mad og sådan skal det ikke være, og hvis den er bange lad vær at presse den da så vil den hurtig miste tillid igen og det vil du ikke have, gi den tiden den skal bruge for at det tager mindre tid næste gang. good luck

0
0
Svar på denne tråd

start fra jorden
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 14:38

hej alle tak for svar.

ja jeg mente om hvordan hesten skaber tillid til en ikke omvendt. hehe

eller jeg skal self. også bygge tillid op til den

jeg har ikke en hest/pony endnu, men er igang med at spare op til den:) jeg vil bare have en go start mellem mig og hest. så derfor har jeg lavet denne tråd:) jeg læser også lidt i ute lhemanns i harmoniimed hesten. men jeg vil også gerne vide hvilken af disse bøger jeg siger nu, hvad i synes er bedst.

ute lhemann: i harmoni med hesten

eller

klaus ferdinand hempfling: at anse med heste. :) glæder mig til at høre mere.

0
0
Svar på denne tråd

parelli
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 01:19

Hej Igen.

Der ville jeg nok sige K. Hempfling, men ville nok heller råde dig til at starte med Pat Parelli, du kan finde ham inde på nettet, på youtube eller parelli tube.com han er fantastisk og nogle fantastiske metoder:-)

0
0
Svar på denne tråd

tillid........
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 11:20

Det jeg synes gør, at ens hest er glad for en, er at man handler på dens primisser.

Dvs. sæt dig ind i hvordan heste opfører sig over for hinanden, hvor i hirakiet din hest befinder sig.

Da jeg købte Sille, brugte jeg tid på at lære hende at kende imens hun stadig var hos sælger. Da hun så blev flyttet/solgt til mig, så var jeg "det kendte" midt i alt det nye.

Det gjorde at hun hurtigt lænede sig op af mig. Heste er flokdyr og de er ikke gode til forandringer, så Sille knyttede sig op af mig fordi jeg var det eneste hun kendte midt i alt det nye.

Desuden synes jeg man som menneske skal gøre sig "fortjent" til en hest´s tillid. Dvs. du skal behandle den ordentligt, men være samtidig forlange at den respekterer dig. Heste har det bedst med at vide hvor de står - ikke at den skal se dig som leder, men den skal vide hvad den må og ikke må. Det der gør heste trygge ved deres mennesker er at de ved hvor de har dem.

Hvis de ved at de ikke må bide og sparke, og de skal stå stille på staldgangen osv, så er de trygge fordi de kender spillets regler.

Jeg er selv af den mening at et klap over mulen hvis hesten bider ikke er "synd" eller skadeligt. Hellere ét klap, og så ved hesten at det må den ikke. Mine heste har aldrig bidt eller sparket mere end en gang og så har de fået at vide at det gør man ikke.

Ved Sille greb jeg nok læringen lidt anderledes an. Hun bed mig da jeg lige havde fået hende og jeg reagerede prompte ved at sætte tænderne i hendes mule. I de 8 år jeg havde hende, bed hun mig aldrig igen. Ikke at det er det du skal gøre, bare en eksempel på at en hurtig konsekvens én gang er langt mere effektiv end 100 små tjatter på halsen når hesten gør noget den ikke må.

Jeg tror på at for at få tillid fra din hest skal den være tryg ved dig.

Jeg laver selv klikkertræning og har stor glæde af det. Men det skal gøres rigtigt og ikke to heste reagerer ens på det.

Vil du have nogle tips så skriv en PB det er nemmere end at skrive en hel roman om det her.

Look up into heaven
You'll see them above
The horses we lost
The horses we loved

R.I.P. SILLE

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider