Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

vinklet bid?
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 16:49

Hej HN

Jeg håber i kan hjælpe mig, med et lille spørgsmål.

Jeg har en pony hoppe som kun fungere på meget tyndt muffe bid eller muffe bid med D-ringe

jeg har prøvet hende på både 2 og 3 delt almindeligt trense bid, full chek, muffebid med løse ringe, med tunge frihed, uden tunge frihed osv osv...inet virkede hun optimalt på

jeg prøvede hende på på et almindeligt muffe bid og hun gik super på det, men det var alt for tykt i hendes mund, og hun var derfor ikke tilpas på det.

jeg rider hende derfor nu på et muffe bid med D-ringe, da jeg kunne finde dem meget tyndere, end almindeligt muffe bid. de er desuden 2 delt. hun suger fint på biddet, og hun lægger sig ikke på biddet eller bidder sig fast, som hun gjorde på de andre bid jeg prøvede på hende. det ligger fint stabilt i hendes mund, som hun gerne vil have det.

men jeg er kommet i den heldige situation at jeg har flere penge denne måned end jeg regnede med.

jeg tænkte derfor at jeg ville bruge dem på pony pigen

jeg har længe gået med tanke om at jeg gerne vil prøve et vinklet bid på hende, for at gøre biddet endnu blødere og mere behageligt i hendes mund, da jeg (efter min helt egen opfattelse) kan slippe for at biddet kan risikere at ramme hende i ganen.

men jeg har absolut ikke nogen erfaring med sådanne bid, og det er her jeg har brug for jeres ekspertise.

så derfor er mit spørgsmål til jer:

hvilket vinklet anbefaler i?

Biddet skal være muffe bid med D-ringe eller almindeligt Muffebid, det må ikke være tykkere end 14 mm og gerne tyndere. biddet skal desuden være to delt.

mærket er i og for sig lige meget, og kender egentlig kun til Herman Sperenger der laver vinklede bid, men der må da findes nogle flere producenter?

så kom med jeres anbefalinger (gerne med link) så vil jeg være meget taknemmelig

på forhånd tak

Lena

0
0
Svar på denne tråd

Myler bid
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 16:58

Prøv at søg på Myler bid.

De har alverdens bid og man kan kombinere forskellige munddele med forskellig typer bidrings modeller.

Ved ikke så meget om hvor man kan købe dem men de findes en del steder.

Held og lykke :)

Mvh Nina

Opdræt af minorquinere.

0
0
Svar på denne tråd

Test-center...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 21:25

Jeg ville prøve et af HS bidnene. Sprenger har jo et test-center hos flere rideudstyrsforhandlere. Du kan her få lov at prøve biddet på hesten og hvis det ikke fungerer med din hest kan du inden for 8 dage komme tilbage med biddet og få pengene retur (minus et mindre gebyr (ca. 50,- kr.)). Hermed skal du ikke ud og købe en masse forskellige bid før du finder det helt rigtige til din hest.

Men hvis din hest fungerer på det bid du rider med nu, forstår jeg ikke helt hvorfor du ønsker at skifte dette???

0
0
Svar på denne tråd

skift fordi
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 22:21

jeg ønsker at skifte da jeg ikke bryder mig om de to delte. en uddannet heste tandlæge kan se hun har gamle ar/skader i ganen efter misbrug af det 2 delte. men hun fungere simpelthen ikke på andet en to delt.

jeg tænkte derfor at et vinket bid, stadig D-ring/tyndt muffe kunne være en løsning så hun kan beholde sit 2 delte, men uden det risikere at genere. hun vil ikke acceptere det 3 delte, er forsøgt, i en periode på 2 måneder, men det var en kamp at få noget ordentligt ud af ridningen, hver gang... derfor prøvede vi andre løsninger, emn endte altså på 2 delt D-ring/tyndt muffe som det absolut bedste...

på det 2 delte d-ring/tynde muffe bid, slapper hun af og lægger sig ikke, og bider sig ikke fast på biddet. hun har et fint sug og arbejder frem til hånden, i stedet for at arbejde imod hånden som på det 3 delte.

håber det gav klarhed over hvorfor jeg gerne vil skifte...

0
0
Svar på denne tråd

Stadig ikke klarhed...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 23:00

Nej det gave faktisk slet ikke klarhed over hvorfor du vil skifte. Du skriver: "på det 2 delte d-ring/tynde muffe bid, slapper hun af og lægger sig ikke, og bider sig ikke fast på biddet. hun har et fint sug og arbejder frem til hånden, i stedet for at arbejde imod hånden som på det 3 delte."

Dette betyder jo at du netop har fundet et velfungerende bid til din hest, og jeg kan stadig ikke se hvorfor man så skal skifte. At din hest har et ar i ganen fra misbrug er da rigtig ærgeligt, men din hest går nu afslappet på det nuværende bid og suger godt, hvorfor der jo ikke er problemer med at det ligger forkert i munden på hesten. Ud fra din forklaring går jeg ikke ud fra at det er ar der er fremkommet ved brug af det muffebid du bruger nu??? Jeg er ganske sikker på at hvis dit nuværende bid rammer ganen på din hest under ridning, vil du ikke have en hest som lægger sig afslappet til bidet og søger dette som du beskriver den gør.

0
0
Svar på denne tråd

Sweet iron
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 23:05

Jeg har brugt dette muffebid (fås dog ikke stort nok til min hyp), det er meget anatomisk vinklet og ret tyndt, egentligt lavet til spanske heste, da de ofte ikke har så meget plads i munden. Selve bidet er med sweet iron som får hesten til at suge godt, og så er det tilmed billigt . Jeg har været glad for det, og fås det større ville jeg fortsat bruge det

0
0
Svar på denne tråd

altså jo
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 14:21

ja jeg har fundet et bid som fungere fint, men som jeg også skriver i allerførte indlæg :

jeg har længe gået med tanke om at jeg gerne vil prøve et vinklet bid på hende, for at gøre biddet endnu blødere og mere behageligt i hendes mund, da jeg (efter min helt egen opfattelse) kan slippe for at biddet kan risikere at ramme hende i ganen.

nej arret er ikke et der er kommet mens jeg har ejet hende. tandlægen fandt det 2 uger efter jeg havde købt hende, og forinden det havde hun stået 3 måneder stille... men det har da været med til at jeg tænker meget mere over mine hænder ( er måske blevet alt for forsigtig og pyldret) da jeg er bange for at komme til at skade hende. jeg ved jo ikke hvor eget der skal til før det 2 delte rammer ganen... derfor løsningen med det vinklede...

men nu var det jo heller ikke en detbat om hvorfor jeg har valgt at prøve et vinklet, men om hvilke erfaringer i har, med vinklede (muffe)bid...

0
0
Svar på denne tråd

Link...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 21:45

Kan se jeg har glemt linket til det bid jeg ville anbefale dig:

www.akademisk-ridekunst.dk/shop/ trensebid-todelt-med-227p.html

Lidt svært at se på billedet, men det er meget vinklet...

0
0
Svar på denne tråd

Mylerbid
Forfatter: 
Dato:  31-01-2011 08:58

Mylerbid!

0
0
Svar på denne tråd

fsgdhfghg
Forfatter: 
Dato:  05-02-2011 23:08

Har du evt prøvet et af de helt tynde gummistangbid.... det ligger jo meget stabilt og kan ikke gå op og ramme i ganen.

Har set dem i flere butikker, men lige nu kan jeg kun finde det på en engelsk side... www.saddler.co.uk/ shop.html?cr=125&pr=17...ggbutt_bit

Tanja

"Shut Your mouth - open your mind."

0
0
Svar på denne tråd

bdfbgsdhbd
Forfatter: 
Dato:  05-02-2011 23:20

www.sprenger.de/send_file.php/ material/1-HS-Trensen-09-11- 54_72dpi_web.pdf side 28

Der har de også helt tynde gummistangbid også som d rings. uden smag.

Tanja

"Shut Your mouth - open your mind."

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider