|
|
| Fantastisk clinic |
|
|
 Seminar of the German Federation - Seminar 08.09.2009 - Part 1wwww.clipmyhorse.de/en/archive/show/ 78/2700/  Karen
One of the most essential things you need to do for yourself is to choose a goal that is important to you. Perfection does not exist you can always do better and you can always grow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
One of the most essential things you need to do for yourself is to choose a goal that is important to you. Perfection does not exist you can always do better and you can always grow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan |
|
|
desværre ikke se, hvor længe videoerne varer - men jeg så den første i temmelig lang tid. Jeg har bare én kommentar: Hvis bare konkurrencerytterne ville ride sådan - og dommerne dømme det op  Det er fantastisk i forhold til dét, vi som regel ser. Hesten og rytteren laver masser af fejl - underviseren siger: Det gør ikke noget, bare rid videre  Sådan burde det også være i konkurrencedressur For det ville give plads til dejlig ridning uden perfektionsstress  Der kan naturligvis være smagsforskelle, og jeg ville nok foretrække endnu mere afslappet og løsgjort ridning - men her er der ikke tale om stresset eller kraftbaseret ridning. Det er ikke helt ovre i den stil, jeg bedst kan lide, men meget mere rigtig dressur end man ofte ser. Jeg har sjældent været så glad over at se så mange fejl 
fra NinA Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten  FORDRINGER I DRESSUR Foran lod & taktfast  epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
NinA Der kan naturligvis være smagsforskelle, og jeg ville nok foretrække endnu mere afslappet og løsgjort ridning - men her er der ikke tale om stresset eller kraftbaseret ridning. Det er ikke helt ovre i den stil, jeg bedst kan lide, men meget mere rigtig dressur end man ofte ser.  Det er jo det jeg har sagt hele tiden, bliver hestene trænet på denne måde, så er det et spørgsmål om smag og ikke et spørgsmål om velfærd.
Her er den del af seminaret hvor unghestene bliver redet  wwww.clipmyhorse.de/en/archive/show/ 78/2697/  Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sympatisk ridning... |
|
|
En rigtig fin clinic. Hubertud Schmidt er virkelig god i hans forklaringer omkring hans træning. Det er nogle virkelig fine ting han tager op, som man ikke kun kan bruge i de samlede øvelser, men også i den tidligere samling af traven. Og så viser de alle virkelig sympatisk ridning. Dejligt at se!! NanA: Der vises netop afbalanceret ridning i denne clinic. Hestene er afspændte og er løsgjort som det sjældent ses. Man kan ikke gå på kompromis med den tension der skal være til stede for at udføre øvelserne korrekt i den rette bæring. Jeg mener ikke man bør tilstræbe mindre effekt på dette stadie, idet hestene netop kontraherer de helt rigtige muskler i bæringen. Ønsker du mindre muskeltension i dette stadie, vil kvaliteten af øvelsen forringes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et gensyn. |
|
|
"Det er jo det jeg har sagt hele tiden, bliver hestene trænet på denne måde, så er det et spørgsmål om smag og ikke et spørgsmål om velfærd." - Karen (Zafera) Lige præcis . Og jeg synes, man er nødt til at skelne mellem træning og konkurrence. Konkurrencen skulle gerne være udtryk for "det færdige" resultat, og foregår ofte i andre rammer end de hjemmelige. Og du kan ikke lige stoppe en øvelse for at forberede hesten bedre, og derefter lave øvelsen et andet sted. Tak for gensynet af linkene - altid spændende at se, hvorledes andre træner. Det var rigtig interessant at se den første røde - så vidt jeg hørte en grand-prix hest? Den havde en rigtig fin form i traven og passagen, hvor bagparten var aktiv på den fede måde. Men det hele røg da på gulvet i piaff-forsøgene? - og dermed også i overgangene både ind og ud . Cirkelinemus 
Interesseret i Kranio-sakral-terapi udført af erfaren terapeut mellem Viborg og Hobro? Se min præsentation for yderligere oplysninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var nu |
|
|
ikke i så høj grad selve denne rimeligt sympatiske ridning, jeg ville kommentere på - men jeg synes netop det er lige præcis pladsen til fejlene, der gør den mest sympatisk  Min pointe er, at hvis man dømte mere efter grundridning og mindre efter fejl i dressurkonkurrencer - så ville der blive mere plads til virkelig god grundridning - og fejlene ville være mindre betydningsfulde  Som det er nu, falder det hele jo på gulvet, hvis hesten misser en del af øvelserne  Så pointssystemet presser på for at få vist spektakulare ting og sager - og på at selve grundridning med lethed, takt, løsgjorthed osv. bliver mindre betydningsfuldt 
fra NinA Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten  FORDRINGER I DRESSUR Foran lod & taktfast  epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dfgdfg |
| Forfatter:  |
rfx |
| Dato:  |
31-01-2011 10:11 |
|
Tak for links. Den første var rigtig fin at se på. Intet der provokerede mig så let og pænt ud. Ku ik se nr 2, men så første halvdel af nr 3, sad og irriterede mig over rytter havde for korte tøjler, hvorefter han bliver rettet og bedt om at gi den mere tøjle.. cool... Det bliver den så mere urolig fortil af, fordi den netop får plads til at bevæge hovedet lidt rundt, hvilket er et must, især i den alder, synes jeg.. *Så kan den netop slå lidt fra når det bliver lidt svært for den, istedet for at tabe måsen... Dejligt at se..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Nu har jeg kun lige set de første 8 min i det første link... Det er den slags ridning der giver mig lyst til at ride dressur! Det ser rigtig pænt ud, kommentarerne er fornuftige og jeg elsker at se en let tøjle og en afspændt hest med rolig mund og hale Jeg synes den mangler lidt "fremadrækning" i halsen, der kun ses momentvis, men jeg ser en tilfreds hest og det gør mig glad  Men er i øvrigt helt enig med Cirkeline i at det da går helt galt i piaffen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffffffff |
|
|
Du har da virkelig fundet noget der, Karen  Så ca 6 min af første video, sikke en fantastisk lækker hest. Jeg elsker den måde der bliver redet på. Rytteren sidder bare FULDSTÆDIG stille og roligt, helt rolige, fremstrakte hænder og hesten søger frem ærligt til hans hånd. Helt rolig hale og det hele. Den får lov til at lave fejl og rytteren bliver blot roligt siddende alligevel og prøver en gang mere. Hvis bare der var flere ryttere derude der ikke satte deres heste fuldstædig på r'ven hvis de laver fejl.. Tak for kigget, smukt er det altså at se det godt kan se let ud stadig uden alt det rollkur, pakken sammen og stævnestress man ser rundt omkring med hiv og sving i tøjletag 
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nkwefoew |
|
|
Hvor er det lækker og inspirerende ridning! Har kun lige set 10 min af første link, men hvor er det en dejlig, afslappet og løsgjort hest, hvor man tydeligt kan se, at den arbejder meget mere korrekt end så mange andre dressurheste. Og sikke en dygtig rytter. Det er så dejligt at se rytteren strække armene frem engang imellem og give hesten luft fortil. Jeg er inspireret Håber jeg engang kan blive lige så dygtig! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tusind tak |
Lyllerh |
01-02-2011 23:51 |
|
Super link! Fantastisk dejligt at se, har set både del 1 og 2. Rart at få bekræftet at der findes en masse sympatiske top dressur ryttere derude, som rider deres heste meget afslappet. Det er så nemt kun at fokusere på den mere kedelige ridning, hvilket er synd for sporten. Ryttere som Laura Bechstolheimer er alt for overset, har fandme meget respekt for den unge pige, og får mere og mere respekt jo mere jeg ser hende med hendes heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
Lyllerh  Rart at få bekræftet at der findes en masse sympatiske top dressur ryttere derude, som rider deres heste meget afslappet. Det er så nemt kun at fokusere på den mere kedelige ridning, hvilket er synd for sporten  Det var egentlig også det der var formålet med at linke til seminaret igen. Mit håb er at det bliver den slags ridning som fremtiden byder på og at det er ryttere som disse, der bliver forbilleder for den kommende ryttergeneration.  Der findes rigtig mange dygtige ryttere som dem man ser her og jeg synes at den generalisering der finder sted er temmelig urimelig. Hvis man lytter til hvad der bliver sagt på seminaret og hvis man ligger mærke til hvilken fantastisk forståelse for at bruge hjælperne og hvilken indfølingsevne disse ryttere har, så er det svært at kritisere den form for ridning. Jeg må sige at jeg er positivt overrasket over de reaktioner der er kommet efter folk har set videoerne denne gang. Da jeg i 2009, i "støvsugerbandens velmagtsdage" lavede en tråd med seminaret, gik bølgerne højt fordi at hestene momentvis gik bag lod. Jeg synes at langt de fleste ser meget mere nuanceret på tingene nu. Derfor til jer   Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Denne tråd? |
Roselina ♣C♣ |
03-02-2011 09:22 |
|
Karen, er det denne tråd du henviser til, linket til videoen virker ikke, så jeg er lidt i tvivl? Selvom der bliver diskuteret bag lod, så er der da bestemt også masser af ros at hente til nogle af rytterne i clinicen...og altså også dengang, i Støvsugerbandens velmagtsdage , et nuanceret syn på ridningen . www.heste-nettet.dk/forum/3/353129/ 352842/
De venligste hilsner Louise *****
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mere af den slags |
|
|
Hvor var det rart at se, yderst sympatiske chauffører, og en klog mand på midten. Jeg er blevet så skuffet og disillusineret de seneste par år, over den kedelig udvikling dressurridningen har taget, så derfor er det motivernde at se, at det ogsã foregår i en positiv og harmonisk ånd. Men hvor er disse ryttere og trænere henne til de store konkurrencer? Bliver deres ridning dårligt dømt? Jeg ser ikke så meget ridning mere på højt niveau, for jeg kan ofte ikke holde ud at se på det for lang tid ad gangen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Deseado |
Lyllerh |
03-02-2011 10:50 |
|
Tjaah, synes faktisk de er til konkurrencerne. Desværre bare ikke dem der vinder =/ Synes personligt det her skulle have vundet i Amsterdam World Cup www.youtube.com/watch?v=n2RKGmGPB3c Selvfølgelig ikke perfekt, men hesten virker utrolig glad og afslappet, og udfører øvelserne pænt. Men var selvfølgelig hende Andeline der vandt endnu engang med en meget spændt Parzival, Isabell Werth blev vidst nummer 2, og ham mister blue tounge 3. Vil dog mene at Laura B har vidst at man faktisk godt kan slå de hårdhændede, med pæn og mere afslappet ridning. Ved at hun ALDRIG ville krølle hesten sammen, eller bruge forskellige kunstige indspændings midler. Nu er det nok et spørgsmål om smag om man kan lide Laura Bechtolsheimers ridning, men tror bestemt ikke nogen af hendes heste lider på nogen måde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dejligt.. |
|
|
super godt link Karen. Det er jo det jeg har forsøgt at få banket til vægs i årevis  Nemlig at vejen til målet kan være så forskellig, men at det ikke nødvendigvis behøver betyde at man skam rider sin hest, bare fordi man ikke har taget grundkursus hos samme træner  Vi er skam mange konkurrence ryttere (nu ex for mit vedkommende) der aldrig kunne drømme om at tæve vores heste rundt i maneagen fordi vi mente vi ville opnå bedre resultater det er altså gak i min verden.. Måske er det mig der opfatter de ting du skriver NinA forkert, men jeg kan ikke lade være med igen at komme lidt på barrikaderne for jeg synes du generaliserer. Jeg har bare én kommentar: Hvis bare konkurrencerytterne ville ride sådan - og dommerne dømme det op  Nalle der er FEI dommer og selv har redet GP, jeg har aldrig hørt ham sige at en hest skulle have en i røven, ALDRIG!!! tværtimod siger han netop altid, klap den og forsøg igen. Nok derfor jeg blir lidt stødt over sådanne kommentarer, for det er så langt fra mit verdens billede at fordi man er konkurrence rytter så blir man pr defination hestemishandler. Men hvor er det dog dejligt at vi kan nå til enighed herinde om at selv om vi måske rider forskelligt, så rider de fleste af os ganske pænt og fornuftigt i henhold til hestens ve og vel  Karen hatten af for dig, du bringer nogle gode debatter, som jeg ihvertfald nyder at læse  mvh Katja Ps NinA, vi to kan sagtens blive enige om at der findes meget grim ridning, men ikke kun indenfor konkurrence verdenen 
En hest er altid en hest- Men en rytter uden en hest, er bare et menneske!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
Louise Karen, er det denne tråd du henviser til, linket til videoen virker ikke, så jeg er lidt i tvivl? Selvom der bliver diskuteret bag lod, så er der da bestemt også masser af ros at hente til nogle af rytterne i clinicen...og altså også dengang, i Støvsugerbandens velmagtsdage , et nuanceret syn på ridningen .
www.heste-nettet.dk/forum/3/353129/ 352842/ Ja det er denne tråd, tak for det  Ret underholdende synes jeg og bølgerne gik lidt højt ind imellem  Da jeg skimmede nogle af indlæggene faldt jeg over dette indlæg fra Nimbus og det er bla. det der har gjort mig til sådan er stor "Nimbus" fan. 
Nimbus 1 Nu er forskning blevet det helt store guldord. Og det skal helst udføres af langsweatrede agronomer, der tæsker rundt efter tre ponyer på en pløjemark i Foulum. Og vupti: så ved vi, efter to års intens studeren, at ridning er usundt for hesten... Selvfølgelig skal man behandle sit kræ anstændigt, men jeg kan ikke befri mig for fornemmelsen af, at mange af de, for hestene åh så ihærdigt kæmpende, lider af et skyldkompleks over, at de ikke kan nøjes med at klappe dyret. Selv forskerne har endnu tilgode, at finde hesten, der selv forlanger at man hopper op på den. Det er noget vi har valgt, og dermed grebet radikalt ind i dens væremåde. Da de fleste af de nyfrelste, i lighed med mig selv, er stive småfede halvgamle koner, er de ikke i stand til at mestre særlig megen teknik, så den dårlige samvittighed, kan lettes ved, via hjemmesider, at overbevise sig selv om, at man ihvertfald rider efter nyeste forskning, og derved gør sin hest en så stor tjeneste, at man trygt kan se bort fra detaljer som manglende sæde, stive hænder og elendig balance... Mennesket har brugt heste gennem de sidste mange tusinde år. Nogle er gudsbenådede hestemennesker, andre ufølsomme klamhuggere, og sådan er det bare. At det er uhensigtsmæssigt at "signalforvirre" sin hest, det opdagede de for længe siden, da det er svært at pløje med en hest, der kun går på to ben. At vi så har fjernet os så langt fra al fornuftig omgang med dyr, at det er blevet "rocket science" at trække en hest, åbner et kæmpe marked for Susan og hendes ligesindede. Men at der skal kædes så meget føleri indover brugen af et dyr, som der i disse tider gøres med heste, må undre. Man kan fare i flint over billeder af enhver ridestil, der divergerer bare det mindste fra ens egen, og gladeligt antyde at alle der rider bedre end en selv er dyreplagere, samtidig med at man fylder indkøbskurven med produkter, der er fremstillet af dyr, der ikke ligefrem nyder samme følelsesmæssige indleven, som ens egen pussenussekrikke. til dig Nimbus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
Her er et andet citat fra tråden, det er Cirkelinemus der har skrevet det. Hun er også en af de skribenter hvis indlæg jeg holder meget af at læse. Hvis man lærer sin hest at bukke nakken for tøjlen, så kan man ikke ride. Og det er et problem i sig selv, men det er da ikke "bag-lod", der har ansvaret for dette? Også her er "bag-lod" stadig kun et symptom på et meget træls problem. Og kan man ikke ride, men grundet debatterne vælger at smide tøjlen, kan man jo stadig ikke ride, men får bare et andet problem? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner... |
|
|
Så behøver jeg jo slet ikke at skrive, det har jeg gjort... Faktisk red jeg fornylig dressurkursus ved Bjarne Nielsen, da han alligevel kom til vores klub, så kunne han jo ligeså godt blive islandshestetræner, tænkte jeg...Der er jo finanskrise, så måske et nyt marked også var i hans interesse.. Nå, men jeg støvede dressursadlen af, da jeg kun har redet reining på isseren det sidste laaange stykke tid, tog tænkehatten på, for at kombinere mine westernsignaler til dressur, og sørme om ikke den så kunne rende til siden, så var vi jo født klar.. Nu har jeg så altid indlagt en "ting" i de fleste af mine heste, at når man er i tvivl om rytterens hensigter, så må man godt stoppe op. Jeg har altid haft mange grådige børn, og som følge deraf ingen penge til hest, så jeg har redet alt det andre ikke vil sætte sig op på. Så er det en glimrende livsforsikring at give hesten den konfliktadfærd, der hedder, "jeg fatter det ikke, hvad vil du", hvor den står bomstille. Så kan man jo "kiss and make up", og så bare prøve igen. Isseren er ikke potentiet livsfarlig, men en hyermobil 5-gænger med et noget forhøjet flugtinstinkt, og hurtigere end nogle af de fuldblod jeg ellers forelsker mig i. Så når jeg er ukoncentreret, forlanger for meget, eller har bedt ham om at flytte benene på en måde han finder yderst uhensigtsmæssig, så parkerer han.. Hmmmm...Nu skulle vi jo ride for den store mand, og jeg kunne nok have solgt en del billetter, for at dømme efter den fnisen, der var, så var det vældigt underholdende.. Det kører rimeligt, til vi skal prøve versade..2 skridt inde, bliver det ponyen for meget, det her må jeg sgu længere ud med, så han gror fast. Der sidder man så, klar til at forfægte sit sære synspunkt om hestens rettigheder, lidt rød i kinderne, da Bjarne siger " Det er bare så godt den stopper der, helt fint, for løb den bare igennem, så kom du aldrig nogen vegne, nu rider du bare stille videre, helt fint. Du kommer aldrig til at mangle energi på den der, det er meget værre at få den til at blive hos dig" Så man kan sørme blive overrasket, hvis man tør begive sig lidt uden for sine vante gænger...
Screw you guys...I`m going home. Eric Cartman
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
Nimbus Så behøver jeg jo slet ikke at skrive, det har jeg gjort... Bliv du endelig ved med at skrive, HN ville ikke være det samme uden.  Jeg har faktisk overvejet at lave en tråd der hedder "Nimbus' bedste" så kunne man samle dine visdomsord der.  Det kunne forøvrigt være spændende at høre hvad dit indtryk er, af Bjarnes måde at undervise på ? Jeg har en ide om at han er ret ening i den metode som vises på ovenstående clinc, ret mig gerne hvis jeg tager fejl.  Klarede din ismule mosten uden de store omkostninger eller har du efterfølgende måtte tilkalde kiropraktor, massør, psykoterapeut m.fl. for at rette op på følgeskaderne af dressurkurset ?  Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner... |
|
|
Ja, jeg er jo faktisk blevet beskyldt for rent faktisk at have en uddannelse, nemlig BT-journalist, hvilket jeg er ret fornærmet over, da jeg altid har anset mig selv for en "working class Hero", og en udemærket repræsentant for "white trash" begrebet.. Islænderen har haft sit halvårlige kirotjek, hvilket, udover lidt venstre gnat, jeg selv med stor ildhu har redet i ham, ved at placere min venstre hånd totalt tumpet, ikke afslørede tegn på snarlig død.. Det finurlige ved Bjarnes clinic, er at han mødte alle deltagere der, hvor de rent reelt var, og underviste forskelligt fra rytter til rytter. Han er en god pædagog, god til at forklare, god til at rose hver enkelt hest, og holde sig til enkelte ting ad gangen. Selv endte vi med en vis betagelse af isserens fantastiske evner ud i skridtpirouetter, som var tæt på det helt perfekte... Isseren var yderst tilfreds hermed, nu har han gennem det sidste år ventet på at jeg skulle opgive bestræbelserne på et rigtigt spin, og nøjes med den "nemme" udgave.. Jeg bad om en vurdering af selve grundarbejdet i hesten, min opstilling, og følelse for hesten, da jeg vil tage enhver Gremlin fra ponyen med op på det store cykelstativ, der kva hans baggrund ikke har tålmodighed til at være "prøveknud". Det fik jeg, både positivt og negativt, i en god og fornuftig tone, med et par tips oveni handlen.. Jeg blev ikke engang bedt om at benytte pisk og sporer...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
gad vide hvad et kursus ved ham koster ?  ham vil jeg dælme gerne prøve. forresten hvad hedder rytteren ?
Karisma Knudsgaard og Mette Thomsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ups jeg glemte noget. |
|
|
jeg blev lidt for ivrig. mente selvfølgelig den første hest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
Rytteren hedder Hans Peter Bauer og det er Christoph Hess der underviser. Jeg ved at han skal til USA og holde clinics her i 2011 men det skulle da være mærkeligt om ikke han også står til rådighed på disse breddegrader.   Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789110 |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At have ja-hatten på ;) |
Camilla ♥Guld drengen Drabant |
23-02-2011 12:31 |
|
Jeg har nu set alle videoerne igennem og vælger kun at kommentere på den 1. video af taktiske årsager  Først: Sikke en lækker hest, jeg er en af dem, der hælder til den mere kraftig byggede hest og mums hvor den den dog bare fin  Så til ridningen.. til trods for, at den dykker bag lod nogle gange, så synes jeg, at det er helt fair ridning Hesten virker ikke synderligt anspændt, rolig mund og rolig hale og passagen synes jeg sidder lige i skabet, der er den fint med over ryggen, bagbenene er med og næsen i lod. Skulle det var helt perfekt i mine øjne, så skulle næsen en anelse mere frem og så skulle den være lidt mere sat, men pænt og roligt ser det ud 
Både rytter og underviser virker begge meget kompetente og jeg elsker at der er plads til fejl Der rides stille og roligt ud af problemet og hesten får lov at begå fejlen hvorefter der prøves igen  Tak for kigget Karen, det var en fornøjelse og flere af disse videoer tak 
Min blog - http://camillabirch.wordpress.com/ - Dressur, censur, mig og min store mund! " Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hm, mon man .... |
|
|
Skal man være member for at kunne se linket?, for jeg kan ikke se nogle af dem. Kh Kate
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
Elise Jeg er ikke medlem af noget som helst og jeg kan se alle linkene. Det kan være du mangler at downloade et eller andet program for kunne se dem  Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
Dressage: Christoph Hess asks do we need more 'horse friendly' tests? September 10th, 2010 at 3:47 am
An interview with Chris Hector A conversation with Christoph Hess, educator, judge, commentator, is always a roller coaster ride. Christoph thinks even faster than he talks (and that is fast) and when he talks, it's a good idea to listen hard. Christoph is a key player at Germany's feast of young horses, the Bundeschampionate, sitting in the box with the judges in the five and six year old dressage classes, with the job of conveying the reasons behind their marks to the super knowledgeable audience. Recently there has been a distinct change in the style of judging at the Bundeschampionate, the judges seemed to be looking for a more natural, relaxed way of going and marking down the spectacular but tense tests that were highly marked in previous years? "I agree 100% - at the end, the judges' assessment has to develop as well. If we look at history, sometimes we were very happy sitting in the judges' box seeing dressage tests from five and six year old horses that showed spectacular gaits, but horses that were not absolutely supple. Horses ridden by professional riders who have a special feel to ride these horses and some of them do this with a lot of pressure. We didn't realise enough that these horses are not trained in a natural way, but trained with a lot of pressure." "Then we changed our national tests to have more and more questions that involved work on a long rein, and giving the rein, hoping to see if the horses are truly supple - and to show up the ones that were not supple." "I think it is sometimes good to have discussion of negative elements in dressage - like hyperflexion - because it means that the judges have to examine their own reactions. I think this discussion of hyperflexion and training horses in a wrong way was good for us to clarify what we want to see. The more we discussed these things, the more we saw that we need proper relaxed and supple horses and not these horses full of tension with spectacular gaits. Now we are looking to truly supple horses, easygoing horses, trained in a correct way. The less the rider is doing, the less the rider is working, the better." "The last two Bundeschampionates we have changed the way we give our marks. In the old days, we gave only one mark for the total test, now we give five marks - walk, trot, canter, the way of going, and general impression, the suppleness of the horse. I think this way of judging makes the judges' focus more precise; you now have to give very precise marks. Last year in the five year old class, we had a horse ridden by an experienced rider, and for the fourth mark, we gave a 6.5 because we thought the horse was too much under pressure and he was working too much with his hands to bring the horse up. The horse was a nice Thoroughbred type of horse, maybe a little more of a ladies horse in type, and we thought the horse was too much under pressure. Therefore the horse had good marks for walk, trot and canter, then the low mark of 6.5. For me it was quite interesting that the spectators seemed to see it the same way. The next horse also ridden by an experienced rider was a little bit similar, it was a super star in trot but a little close to passage, the walk was a little bit limited? it was a little the same way of going. We hope that with our judging we can bring the horses back to a more normal way of going, back from the spectacular way of going. We hope that by going back to the roots, we can change the schooling of the young horses." Do you think this change in thinking now has to go to the Grand Prix as well - it is not only in the young horse classes that we see 'spectacular' movement that is produced under tension, we see it at the highest levels of dressage, and the judges give this incorrect work, 8s or 9s? "It's an interesting question but you are absolutely right. Okay, this is a process, and the way the judges are judging when they are sitting together and giving the five marks, the more they start to think about the right way of training and the way to educate horses. The more you come from this point of view, the more you look to the suppleness of the horse and the less you look only to the quality of the special movements, then the more critical you become of the basic things. This is my personal opinion, I think it will take a little time, but I think as the influence of young horse classes becomes greater, then judging will change all around the world. I think it was a terrific move that the FEI made ten years ago to include the young horse classes in the FEI rulebook. The more young horse classes we have in international CDIs, the better the level of judging in the international classes as well, from Prix St Georges through to Grand Prix." And then he went on easily to FEI competition "I think personally that this is very much a process, and I hope that in the future we can change the Grand Prix. We need to change the test, because we need in the Grand Prix more points where the judges can see if the horses are truly supple. What is important is that we have pirouettes in walk, maybe we also need to get back Schaukel - or at least rein back - so that we see easily whether the horse is trained in the right way or not." "Back in 1996, I was judging the German Championship, and a former highly successful Olympic rider was there trying to qualify for the Olympic Games. He didn't qualify and one reason was - it was the old Grand Prix - halt and then rein back, and he had real problems to get the rein back. On one hand, this horse was a superstar, but difficult to ride because he was not absolutely supple, and that showed in the rein back. So he got a low mark for that movement, and in the collective mark as well, because the judges could easily see that the horse was not absolutely durchlassigkeit. This is just an example that I remember from when we had the rein back in the test - and it is a movement that lets you see easily if the horse is trained in the right way. Since January of this year, we have the new Grand Prix Test with rein back. I am happy that we have this movement again in this test. Now it is easier for the judges to see if the horse is trained in the right way or in the wrong way." Perhaps we have to accept that dressage might become a little less exciting for a few years to become friendlier to the horses? "The FEI tests and the National tests which we have, are always a mirror of the time in which they are produced. Not so long ago it became a time pressure, not longer than five minutes or six minutes, because TV is there, and the sponsors want a lot of riders in a short time. But now we see that if we don't have these elements in the test that show if the horse is trained in the right way, then we have to change back to the roots. We have to ask the questions that the older tests asked." "Formerly in the Grand Prix we had a medium canter on the diagonal and at the centre line, a flying change in medium canter - I love this movement but it is very difficult to ride. It takes up no more time than medium canter, collected canter, flying change at the end of the diagonal - but it is much more difficult to do it in the medium canter. Then at C was transition to walk and then we had these two pirouettes in walk and then it started into the half passes. The old guys who made these tests had very much in mind, we have to ask the horse and rider combination whether they are trained in the right way or not. The Grand Prix test we have now, from my point of view, is not asking these horse-friendly questions. I am looking forward to the new test, okay it is not possible to include all these things or the test would go for 20 minutes, but at least some of them." "My idea is that we don't have just one Grand Prix test. My idea is three or four Grand Prix tests. I think it is boring for the horses always going in the same test, it would be like always having the same cross country course, and it is actually more exciting for the riders, the horses, and the spectators, to have more than one test on each level." Lucky then we have someone like Christoph Hess, at the top of the sport and always looking for ways dressage can be made better, more horse friendly? This article originally appeared in the August 2009 edition of The Horse Magazine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Camilla ♥Guld drengen Drabant |
23-02-2011 20:05 |
|
Min blog - http://camillabirch.wordpress.com/ - Dressur, censur, mig og min store mund! " Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I love it :-) |
|
|
Mine heste har mulen forrest The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise. Xenophon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
Camilla Selvfølgelig er der håb forude men ting tager tid. Sådan er det vel med al udvikling at man af og til kommer ud på et sidespor. Så må man rette ind igen og tage ved lære at den erfaring man har gjort sig. Det er jo et "tungt apparat" man har kørt i stilling og der ligger årevis af træning af heste og ryttere og dommere bag. Det ændrer man ikke "natten over" Det her eksempel som Hess kommer med er fra Bundeschampionatet sidste år Last year in the five year old class, we had a horse ridden by an experienced rider, and for the fourth mark, we gave a 6.5 because we thought the horse was too much under pressure and he was working too much with his hands to bring the horse up det kunne lige så godt handle om Andreas Helgstrands ridt på Driver, ved Ungheste VM. Jeg tror man ønskede at statuere et eksempel ved at give ham "dårlige karakterer" og på sigt er det nok også det eneste der virker. Og så lad os endelig få genindført nogle øvelser så som tilbagetrædninger og skridtpiruetter der kan vise om hesten er trænet på "den rette måde" også i de højeste dressurklasser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen.. |
|
|
Jeg vil jo også meget gerne debattere øvelserne, og der har længe været tegn på at bedømmelserne er på vej tilbage, til det mere klassiske ideal. Dressur som sport, og hesten som fritidsforlystelse, er ikke nogen særligt gammel forteelse..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
Nimbus Jeg vil jo også meget gerne debattere øvelserne, Det har vist lidt lange udsigter med minde du kan lokke Jannej, Blå Brava eller Cirkelinemus til at debattere øvelser. Jeg tror ikke der er mange af dem der giver Deres mening til kende her, der er nået længer end til hestevenlig brugsridning.  Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kkkkkkkkkkkkkkk |
|
|
Må bare kommentere den overskønne vallak... Sikke en udstråling og power.. Så smuk! Og dygtig ikke mindst!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar til Karen |
|
|
Til Karen omend jeg ved jeg er på ignorer Ikke altid den mest effektive metode til at aflære uønsket adfærd  The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise. Xenophon
Mine heste har mulen forrest The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise. Xenophon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er som altid en fornøjelse at se og høre Hubertus schmidt  Laila
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
men for satan hvor er den sorte sej til at sætte sig i piruetterne ! puha det er lækkert.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
I min verden er det som jeg har set på videoen indtil videre rigtig dressur, og det er hvad jeg stræber imod når jeg træner.  Lækker hest, og vil da fortsætte med at kigge de andre videoer, var nemlig lidt deprimeret over nogle af de ridt jeg præcist har set fra Göteborg Horseshow, så dejligt at se noget ordentlig dressur, og ikke hvor bagparten hænger langt bagude og rytteren ligner en der kæmper med sin hest. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Den unge brune fra ungheste videoen er godt nok for dejlig! og hvilken dygtig rytter på ryggen og gode kommentarer fra sidelinjen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Eller ved nærmere eftersyn er den nok fuksrød, med den lyshårede dame på ryggen. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er da |
|
|
en super god artikel, Karen  Det er jo det, jeg hele tiden har sagt, at det er en kultur og et system, der er på gale veje og ikke rytteren osv. Rytterne rider, som de bliver bedømt. Dommerne dømmer, som de mener, de bør - og som de andre dommere gør. Kulturen eller moden om man vil, bør ændres hen imod et mere harmonisk og let ideal og ikke være så cirkusagtigt spektakulært. Og man kunne med stor fordel læse lidt mere i fordringer om takt, løsgjorthed osv.  Sjovt, at vores årelange diskussioner kan finde enighed her  Pointsystemet bør ændres til at give mere for at grundridningen simpelthen er på plads før alt andet - og slet ikke give points, hvis den ikke er. Som han skriver, så kan ekvipager få både 8 og 9 for noget, der ikke er løsgjort 
fra NinA Nordsjælland: 2 bokse ledige fra 1. marts i velfungerende og hyggelig selvpasserstald i 3330 Uvelse - med oplyst ridebane, lille ridehus og lige op ad skov 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|