Der kan være flere årsager til at heste bider i enten ting eller ejer.. Nogle gange er det stress/frustration, eller måske er der tale om noget der er startet som "tidsfordriv"/leg og er blevet en rigtig dårlig vane. Nogle heste bider f.eks. hvis de ikke er helt klar på det dér med at stoppe/bakke/stå stille, og bider så når de bliver tilpas frustrerede over et tov der bliver ved med at stramme og bremse dem, en ejer der retter og skubber osv.
Jeg synes ikke man bare skal tolerere en hest der bider, for det er enormt irriterende når det går ud over rideudstyr/striglegrej/staldudstyr mm, og kan gøre rigtig avs hvis det er ejeren det går ud over. Men samtidig med man forsøger at ændre adfærden, synes jeg også man skal forsøge at klargøre hvorfor hesten napper.
Jeg har selv en hingsteplag, og han er ikke typen der bider folk. Men han vil meget gerne bide i ting, og han vil meget gerne "hyggenuldre" mig, hvor han et par gange sådan liiiiiige har overvejet at bruge tænderne. Jeg tror dels det er noget han "bare gør", da han er en hest der generelt meget leger, flytter rundt på ting, samler ting op med mulen og smider dem igen mm. Men der er ingen tvivl om at det tager til når han stresser lidt - f.eks. hvis han skal stå stille på staldgangen, hvilket han ikke er 100% god til endnu.
Jeg gør to ting for at afvænne ham:
1. Lærer ham hvad jeg GERNE vil have. Dvs. i øjeblikket trænes meget målrettet på staldgangen at han skal stå stille. Dvs. jeg ignorerer ham (delvist) når han møver rundt, bider i tovet mm, men roser ham (dyyygtig, klap/nus og foder) når han står stille. Skal have introduceret klikker, men dette virker indtil videre. Efterhånden kan man se han begynder at tænke over hvad der udløser ros/foder, og han vælger derfor SELV at stå stille/passivt for at få foder. Jeg ved fra min gamle hest at stressniveauet i starten kan være højt selvom hesten står stille (a la "Åhhhhrr.. Jeg ville gerne flytte mig rundt/bide i tovet/slå med hovedet osv, men jeg står alligevel stille, fordi det giver en godbid"), men hurtigt falder deres stressniveau, når først de har lært at stå stille.
2. Hvis han møver alt for meget korrigerer jeg, og roser så når han står stille. Det samme ang. at mule,nappe i tov mm., der kan jeg også finde på at korrigere, og så rose når han er rolig/passiv. Hvis jeg havde en hest der sådan RIGTIG bed, uden nogen form for varsel eller andet, så ville jeg gribe til at klappe den én over mulen (hurtigt og præcist), så jeg først fik bremset den adfærd, og bagefter trænede problemet. Jeg synes som udgangspunkt ikke man skal straffe hesten når den reagerer på ting den ikke forstår osv, men jeg vil IKKE tolerere at den bliver farlig.
Det blev langt, men håber det gav mening