Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hingsteplag der napper - what to do ?
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 01:38

Min hingsteplag på snart 2 er simpelthen forfærdelig til at nappe og bide i alt han kan kommer i nærheden af - jakker , strigler , poser - ALT !

Hvordan vænnes sådan en adfærd fra ? På en ordentlig måde , jeg ønsker på ingen måde at være "ond" ved ham , men er lidt rådvild i hvordan dette gøres på den mest korrekte måde .

Jeg har prøvet med et bestemt nej , hvilket får ham til at stoppe , men så starter han igen .

Nogle råd , da jeg ikke ønsker han skal beholde sin tyggeleg som voksen :)

0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 09:46

Vil følge med. Har en hingstebasse på nu 3 år. Som ligeledes bider i alt. Dog mest om vinteren, hvad årsagen så er til det, ved jeg ikke.

Når jeg træner ham og han napper, har jeg altid en kort pisk med, til lige at dutte ham på næsen. Er efterhånden blevet ret skrap, og kan nå at løfte pisken til advarsel når han ligger an til at bide, altså før biddet kommer. Så stopper han, men jeg slipper ikke for at se hans tænder og en meget sur mine fordi han ikke fik lov at bide. På staldgangen bider/napper han også.

Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd

bider.....
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 10:54

hmmm hvad går lige nøjagtig under betegnelsen "ond"????? prøv lige engang at kigge på en flok heste på folden og se hvordan de behandler hinanden..... der er ikke ret meget I kan gøre ved en hest som er værre end det de gør ved hinanden. I en flok der får en hest et spark eller et bid hvis den overskrider sine beføjelser og bider/napper en anden. Vores 2 års plag havde også fået en mani med at hun skulle bide og jeg vappede hende sådan en over næsen, men slaget skal falde LIGE NETOP når hesten har lagt an til biddet, hverken før eller siden, vores hoppe har aldrig siden hverken bidt eller nappet nogen!!

mvh
Vipse

Kombisadel, Wintec 500 CAIR, 17", sort, helt ny brugt max 5 gange- kvittering fra 24/12-08 haves

Pris 2500,-

0
0
Svar på denne tråd

nap i bringen
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 13:29

Jeg har hørt, at når hesten bider, enten i dig eller noget andet, skal man "nappe" den i bringen.

Tag fat bare lige i skindet, og vrid det lidt rundt. (alt med måde)

Når hestene bider efter hinanden på folden, bider de ofte efter bringen, og for en hest er det nærmest pinligt at blive nappet dér.

Jeg tør altså ikke love at det virker, da jeg ikke selv har gjort det, men har fået at vide fra en veninde, at det virkede godt på hendes "nappe hest."

Det er da måske et forsøg værd :)

0
0
Svar på denne tråd

Bideri
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 17:27

Jeg en plag der fylder 2 år her til sommer. Han bed og bed, både mennesker og de andre heste. Jeg fik ham kastereret også var der ikke mere bideri. Jeg tror simpelthen det bare ligger til nogen hingste at bide.

MVH Tina

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 17:45

Der kan være flere årsager til at heste bider i enten ting eller ejer.. Nogle gange er det stress/frustration, eller måske er der tale om noget der er startet som "tidsfordriv"/leg og er blevet en rigtig dårlig vane. Nogle heste bider f.eks. hvis de ikke er helt klar på det dér med at stoppe/bakke/stå stille, og bider så når de bliver tilpas frustrerede over et tov der bliver ved med at stramme og bremse dem, en ejer der retter og skubber osv.

Jeg synes ikke man bare skal tolerere en hest der bider, for det er enormt irriterende når det går ud over rideudstyr/striglegrej/staldudstyr mm, og kan gøre rigtig avs hvis det er ejeren det går ud over. Men samtidig med man forsøger at ændre adfærden, synes jeg også man skal forsøge at klargøre hvorfor hesten napper.

Jeg har selv en hingsteplag, og han er ikke typen der bider folk. Men han vil meget gerne bide i ting, og han vil meget gerne "hyggenuldre" mig, hvor han et par gange sådan liiiiiige har overvejet at bruge tænderne. Jeg tror dels det er noget han "bare gør", da han er en hest der generelt meget leger, flytter rundt på ting, samler ting op med mulen og smider dem igen mm. Men der er ingen tvivl om at det tager til når han stresser lidt - f.eks. hvis han skal stå stille på staldgangen, hvilket han ikke er 100% god til endnu.

Jeg gør to ting for at afvænne ham:

1. Lærer ham hvad jeg GERNE vil have. Dvs. i øjeblikket trænes meget målrettet på staldgangen at han skal stå stille. Dvs. jeg ignorerer ham (delvist) når han møver rundt, bider i tovet mm, men roser ham (dyyygtig, klap/nus og foder) når han står stille. Skal have introduceret klikker, men dette virker indtil videre. Efterhånden kan man se han begynder at tænke over hvad der udløser ros/foder, og han vælger derfor SELV at stå stille/passivt for at få foder. Jeg ved fra min gamle hest at stressniveauet i starten kan være højt selvom hesten står stille (a la "Åhhhhrr.. Jeg ville gerne flytte mig rundt/bide i tovet/slå med hovedet osv, men jeg står alligevel stille, fordi det giver en godbid"), men hurtigt falder deres stressniveau, når først de har lært at stå stille.

2. Hvis han møver alt for meget korrigerer jeg, og roser så når han står stille. Det samme ang. at mule,nappe i tov mm., der kan jeg også finde på at korrigere, og så rose når han er rolig/passiv. Hvis jeg havde en hest der sådan RIGTIG bed, uden nogen form for varsel eller andet, så ville jeg gribe til at klappe den én over mulen (hurtigt og præcist), så jeg først fik bremset den adfærd, og bagefter trænede problemet. Jeg synes som udgangspunkt ikke man skal straffe hesten når den reagerer på ting den ikke forstår osv, men jeg vil IKKE tolerere at den bliver farlig.

Det blev langt, men håber det gav mening :P

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

laskdfuhal
Forfatter: 
Dato:  19-01-2011 21:13

min ungehst på 3½ år har også været STOR SLEM til at nappe og bide i alt han kunne komme i nærheden af. Og det har jeg tænkt at det nok kunne være tænderne der kløede eller noget. Har ikke fået undervisning de sidste 3½ mdr og der har det været rigtigt slemt. Men da jeg fik undervisning i sidste uge bemærkede min undeviser at han som nævnt skulle bide i alt. Min tanke har også været at han "bare kedede sig" men min undeviser sagde at han leger, når han bider i alt muligt. Det kan være tøjlen, striglen, kosten, spande, træktorve, ting der ligger på jorden. ALT MULIGT!

min undervisers råd var at hver gang han fx tog tøjlen i munden så skulle jeg korrigere ham dvs. hive tøjlen ud af munden på ham ved et enkelt ryk(det skal være lidt ubehageligt, for han skal vide at det må han ikke) og afhængigt af hvor tæt på mig han stod så skulle jeg bakke ham, indtil han stor ca 1,5 m væk fra mig. Han skulle lære at fald til ro for sig selv, selvom vi trænede i ridehuset, evt holdt en lille pause. Dette blev gjort konsekvent i ca 5 gange. Så havde han fattet det . at det var så nemt havde jeg ikke forestillet mig.

Hilsen sanne.

1 st "Reinsman" underlag sælges. Købt fra ny af for 800kr, Brunt. 82cm x 83cm og 2,5cm tykt. Brugt i 3 mdr. Føljer ryggen og er "løftet" fra manken. Et super lækkert underlag. Kom med bud :D

0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2011 21:30

tja bider han i dig så bask med armene lige som en kyllig der vil flyve.. det gør at det er ubehageligt for hesten at bide dig da du vil ramme ham, men da du startede bevægelsen inden han bed der det ham der "går" ind i dig..

det lyder mærkeligt men virker, det skal bare være en almindelig basken ikke noget vildt og voldsomt..

Stine nu med Frontiers Chico

ridning skal ikke være en pligt, men noget begge parter synes om, ridning skal være et samarbejde mellem hest og rytter,

derfor spørger jeg min hest!

horses4you.skysite.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hingste.....
Forfatter: 
Dato:  19-01-2011 21:53

De fleste hingste bider, gider du det ikke så få den kastereret:-)

Folealarm udlejes.

0
0
Svar på denne tråd

Til jer alle
Forfatter: 
Dato:  19-01-2011 21:59

Tak for jeres svar , jeg vil prøve nogle af de forskellige ting af og se om det ikke virker :) Han decideret bider ikke mig , men står og leger med mulen og kan derefter godt tage fat i jakke eller lign. - decideret ond er han ihvertfald ikke :)

Og Juglar , jeg synes ikke at kastration er en løsning på et problem - jeg ved udmærket godt at det er typisk hingste , men jeg synes det er den nemme løsning bare at lave ham til vallak - er ikke i tvivl om at det kan løses på andre måder :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider