Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

fra føl til ridehest
Forfatter: 
Dato:  04-01-2011 14:51

Hej alle

jeg er blevet tilbudt at køde et føl.. men da jeg ikke er så gammel er det en svær beslutning!
-er det meget hårdt og svært at lære en 3 ½ års føl der ikke kan noget, alt?

håber i kan hjælpe!!

knus Nicole

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det er svært
Forfatter: 
Dato:  04-01-2011 15:04

Hej Nicole

Hvor gammel er du? Er hesten vant til at blive trukket af mennesker? Til at få løftet ben? Til at stå bundet? Til at blive rørt ved og striglet?

Nu med blog

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

3 1/2 år er ikke et føl
Forfatter: 
Dato:  04-01-2011 22:13

det er en ung hest og hvis den ikke har været i hænder, som tina skriver, og har lært at stå bundet, få løftet ben, blive striglet og trukket med så ville jeg fraråde det lige meget hvor gammel/ung du er.

er den sød og rar og kan den alle disse ting og har du nogen som kan hjælpe dig og først og fremmest har du mod på det?

det er sjældent nemt at ride en hest op fra bunden. tænk dig godt om.

jeg fik min første unghest da jeg var 15 og han var en rå to års. det gav anledning til flere års nederlag for mig, da jeg simpelt hen ikke var erfaren nok til at håndtere ham.

jeg voksede med opgaven og gav ikke op, men det var bestemt ikke altid lige sjovt. kan slet ikke tælle hvor mange nætter jeg har grædt mig i søvn fordi jeg ikke anede hvad jeg skulle stille op med dyret.

så, ja tænk dig godt om :-)

0
0
Svar på denne tråd

føllet
Forfatter: 
Dato:  05-01-2011 20:02

tusind tak for jeres svar!
den er vandt til at løfte ben, blive trukker af mennesker, stå bundet, blive vasket, blive striglet og alt det andet..

det "eneste" jeg skal gøre er at vænne den til sadlen og tilride den. hvor jeg får hjælp af en meget dygtig underviser der står på samme gård som jeg.

-jeg er 13 år

0
0
Svar på denne tråd

Med hjælp så OK
Forfatter: 
Dato:  07-01-2011 07:35

Jeg tror nok, det går, hvis din underviser er kompetent. Men det vil altid være en fordel, uanset alder, at du søger viden om heste, læring og om, hvordan du vurderer, om du er på rette vej, eller bør ændre kurs eller gå lidt tilbage i træningen.

Det ER et stort arbejde at tilride og uddanne en hest, men det behøver slet ikke at være vildt og voldsomt. Hold dig for øje, at en velforberedt hest, der trives, ikke laver ballade.

Begynder den på nogen form for ballade, så skal du med det samme reagere, for det er hestens måde at fortælle på, at noget generer den, eller at den ikke forstår eller ikke evner det, du beder den om.

Det er vigtigt, at du har råd til megen undervisning, da du ganske bestemt har brug for en del hjælp. Du skal også overveje, at de første 2 år, må man ikke stille særligt store krav til en unghest, hvis den skal holde i mange år, så du skal tænke over, hvor hurtigt og hvor ofte du gerne vil ud til stævner. Er du inkarneret stævnerytter kan det være et bedre valg at købe en 7-8 årig hest, som du bare kan ride løs på.

Nu med blog

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

ro og tillid
Forfatter: 
Dato:  07-01-2011 14:04

jeg har redet 3-4 heste til i mit liv.

1. gang var jeg 19 år.

Men det er begge gange gået meget stille og roligt. For mig er det vigtigt at hesten har tillid, så det gæler om at gøre den helt tryg ved at du piller og gramser ved over det hel står bagved den, kravler under den, alt muligt skal du kunne med den, så tror jeg ikke den vil sige noget til at du en dag sidder på den.

Selvfølgelig skal alt det her trænes, så du skal ikke lige kravle under denden første dag du får den hjem!!

Sæt dig i boksen og nus lidt med den, så den kommer til at stole på dig.

Og ja hjælp fra erfaren person, VIGTIGT.

Held og lykke.

Vi når det nok

0
0
Svar på denne tråd

køb af unghest
Forfatter: 
Dato:  07-01-2011 21:18

Jeg har den "regel" at hest og rytter skal være mindst 20 år tilsammen...dvs at du ville skulle ha en hest på min. 7 år

Dejlige marsvin sælges ved Århus - granstedet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider