|
|
| Napper ud efter mig |
|
|
Ja, min hest er jo som sagt ved at gøre mig skør i bolden for tiden. Se andet indlæg! Men han gør en anden ting, som jeg slet slet slet ikke kan have. Han er begyndt at nappe efter mig! Ikke så han bider efter mig. Nærmere hvis jeg kommer for tæt på hans hovede, når vi strigler... Bare at strigle hans hovede, kan være lidt en kamp. Han gør det hvis jeg går foran ham - så går han efter hånden/armen. Når jeg tager fat i grimen på ham, gør han det.  Han har ikke gjort det tidligere, det er kommet inden for de sidste par måneders tid. Én af tøserne fra stalden og jeg, har gjort lidt grin med, at han nok har lært det fra sine foldvenner. Den ene hest på folden gør det nemlig altid ved sin moar. Tager fat i hendes jakke, hendes hat, ting i hendes lomme osv. Hun syntes det er fint og syntes det gir lidt "edge" til hendes hest - men JEG vil ikke at min gør det. Han må gerne opføre sig ungt og være lidt en bølle - men han skal IKKE nappe.... Han har ALDRIG fået fat og bidt fast eller noget, men at han viser tænder mod mig, gider jeg ikke... Jeg har brugt at træne med godbidder og ved ikke om det er der det kommer fra? Skal siges at jeg jo ikke har trænet med ham siden sneen kom i november... ALT er en skøjtebane hos os.. Men han får jo godbidder når han kan klare at så i stalden alene fx.  Jeg er begyndt at ignorere ham og vende ryggen til ham, når han gør det. Og så blir han jo halv desperat og skubber mulen ind i mig, så jeg "husker" han også er der... Men hvad kan jeg mere gøre? Jeg tænker at godbidder skal være et TOTALT no go indtil han har lært at opføre sig pænt, eller? På forhånd tak for jeres hjælp 
Kh Marianne & Kasmir Dressursadel sælges/byttes - se annonce
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den rette sammenhæng |
|
|
Det er bare SÅ fejlagtigt at tro, at fordi man træner med godbidder så muler hesten. Det er fordi man træner F O R K E R T med godbidder, at det går galt. Man går glip af så meget effektiv træning, hvis man hopper på den med, at træning med godbidder giver muleproblemer. Find i stedet ud af, hvad det er man gør forkert, og som fører til at hesten muler. Heste, der kender reglerne for at få godbidderne, muler faktisk overhovedet ikke. Fra nedenstående artikel: Endnu mere interessant var det, at de klikkertrænede heste ifølge spørgskemaundersøgelsen overhovedet ikke udviste nogen mule, slikke eller bideadfærd af statistisk betydning. Forskerne mener, at det skyldes, at hesteejere, der klikkertræner, er langt mere bevidste om, hvornår de tildeler godbidder. Klikkerhesten belønnes bevidst for en adfærd, og den får aldrig eller kun sjældent en godbid lige efter den har mulet, slikket eller nappet. Det gør andre heste derimod. epona.tv/dk/nyheder/vis/browse/2/ artikel/klikkerheste-muler-mindre/ ?tx_ttnews[backPid]=27...e28ea30b35
Mine heste har mulen forrest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Jamen jeg VED jo jeg gør noget forkert! Det er jo derfor jeg beder om hjælp!!!!!  Har tidligere brugt godbider til træning uden problemer... Jeg spørger om hjælp til hans napperi... Godbider eller ej. En hest skal sq ikke nappe! Men tak for din artikel....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffffffff |
|
|
Få ham til at tænke andre baner så du kan rose ham i stedet for gå surt i at skælde ham ud. Fx kan du når han napper, løfte hans forben. Han løfter og du roser ham til skyerne med din stemme og nus og klap. Derved for du fokus på nogle gode ting i stedet for de dårlige ting. Du kan os vælge i stedet for måske lige løfte ben at bede ham om at bakke nogle skridt. Når han så bakker nogle skridt, roser du ham igen til skyerne. Muleriet/napperiet forsvinder stille og roligt, men få fokus væk fra det. For skæld ud og lade som om man ikke ser det agtigt - hjælper ikke en fis. Han skal bekræftes i at det ikke er korrekt, men have flyttet fokus over på noget andet.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undskyld ... |
|
|
UNDSKYLD jeg ville ikke give dig dårlig samvittighed - bare tage skylden fra godbidderne og lægge den, hvor den med rette høre hjemme (hos os mennesker, som ikke altid får gjort altid helt rigtigt)  Når en adfærd skal udslukkes (forsvinde igen) kræver det, at den ikke bliver forstærket - hverket pos eller neg. Her er ignoring det mest effektive. Men vær obs på, at inden adfærden forsvinder igen, er der en fase, hvor det forværres, fordi dyret er vant til at få succes (godbidder), opmærksom i form af skæld ud m.m.) med en bestemt adfærd, og så vil den forsøge hårdere en periode, før det går helt væk. Men det går væk igen, hvis det aldrig aldrig aldrig mere bliver forstærket, får opmærkhed hvad enten det er pos. eller neg. osv. ovs. En anden vej er også at tage træning med godbidder til sig for alvor og gør det rigtigt denne gang: Hesten skal ALTID gøre et eller andet for at få godbidden. Her er det dog vigtigt, hvis man klikkker og arbjeder meget med eget initiativ, at man, når adfærden er indlært, får den sat på signal - stimuluskontrol - så adfærden kun kan udløse godbid, når vi har sat den i gang - givet signalet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Også et råd her |
|
|
Når du træner med godbidder, ros osv., så vær konsekvent og gør det KUN, når hesten har gjort det ønskede. Og endnu vigtigere: Husk, at det skal gives/gøres inden for få sekunder efter den ønskede adfærd. Ellers ved hesten ikke, hvorfor den får ros/godbid. Det samme gør sig selvfølgelig gældende ved brug af negativ forstærkning. Derfor er det for eksempel svært at gi' en godbid, fordi hesten står pænt på staldgangen. Hesten kan ganske enkelt ikke tænke så langt, at den ved, at godbidden betyder 'fint, at du har stået stille i 10 minutter nu'. Det er nemmere sagt end gjort, men det kan komme til at ligge på rygradden (af dig, selvfølgelig - ikke hesten). Jeg dumper selv i ind imellem, når jeg synes, at hesten er ekstra sød. Mvh. Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmmmmm |
|
|
Du siger at du ikke har trænet med ham siden november, og det er noget han er begyndt på de sidste par måneder? Måske er han rastløs... Hvis han er vandt til at du træner med ham næsten hver dag, og du så pludselig ikke gør det længere, så kan han begynde at kede sig.. Det er i hvert fald hvad jeg kunne forestille mig. 
Hilsen Simone  The creator's beauty was unsurpassed, its gait elegant, its speed lightning fast. Intelligent, graceful, a regal force - God's masterpiece, the Arabian Horse. - James L. Manniso
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Simone, du kan have helt ret... Klart han blir rastløs. De blir lukket på deres fold, hvor de står meget stille pga is. Engang imellem, når underlaget føles ok for dem, tager de sig en legetur. Men ellers blir han jo bare rørt og udfordret, når jeg netop henter ham op til strigling - eller hvis underlaget er til det - at vi kan gå en tur. Når vi går tur er der ikke noget, når først vi er kommet væk fra stald området... Med det vejr her KAN vi bare ikke røre mere på os.....  Hanne, du har også ret... Gu faaan dumper man engang imellem når hestebassen står der og nysser én... Vi har ellers brugt meget at han KUN får guffer når smeden er der... For ellers kan han slet ikke finde ud af det.... Men den er sq skredet i svinget - og ingen andre end mig selv, kan tage ansvaret for det. Og jeg vil netop så gerne tilbage til vores base... Nemlig nappe fri - guffe fri zone... Meggi, den dårlige samvittighed ER der selvfølgelig. Og ja, den blir da bare endnu værre med sådan en artikel, som du sendte - men jeg VED jo også det er min egen skyld. Og nogle gange må man spørge andre - helst FREMMEDE - om hjælp, for at indse vigtigheden i at være konsekvent... For det har jeg jo selv glemt at være... Så tak for selve artiklen, men den kan jeg ikke rigtig bruge. Til gengæld er jeg MEGET glad for dine andre indlæg. Jeg ved du har ret i at det nok skal blive værre inden det blir godt. Jeg vil bare have rettet op på problemet. Og jeg vil helt sikkert bruge det du har foreslået... TAK.
Sandra, Fokus har jeg også prøvet at flytte. Ikke lige den med at lyfte hoven. Men netop bak øvelsen. Og han er super god til det - MEN når han ikke længere bakker er han der igen.... Og jeg HADER at stå og blive sur på ham og skælde ud. Så JA, jeg kæmper selvfølgelig videre.... Tusind tak for jeres tilbagemeldinger... Nogle gange er det bare såååå rart at høre hvad andre - der ikke kender hverken hest eller mig - vil gøre ved en given situation...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffffffffff |
|
|
Har du ikke et ridehus du kan lukke ham løs i. Jeg tror virkelig hesten er frusteret fordi den ikke for afløb for sin energi. Min hest kan os blive lidt all-over hvis han ikke bliver aktiveret oppe i den øverste. Det kan altså godt være derfor han er begyndt at nappe. Hvis det ikke hjælper at flytte fokus så ville jeg ignorerer ham. For det kunne godt tyde på det kommer af "rastløsthed". Du kan evt klikketræne ham til at lærer nogle ting så han får brugt hovedet lidt indtil du kan ride ham igen.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Sandra, vi har ikke ridehus - og meget langt til nærmeste, så det er ikke en mulighed Vores heste står ikke engang på deres vante folde, pga is. Så ALT er vendt lidt på hovedet så længe der er is overalt... Godt du nævner jeg skal begynde at ignorere ham, for det er også det jeg er begyndt på. Som sagt er jeg LIGE gået igang med det, så han skal vel lige fatte at jeg faktisk MENER at jeg er ligeglad med ham...  Men sig mig - er det bare mig... Ville I acceptere at hesten napper? Selv som unghest....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
en hest må under ingen omstændigheder nappe, det føre hurtigt til bid og andre unoder. Min den ene begyndte at nappe og stå op imod mig, ( ikke trænede med godbider ) kun får at "vise" han var stærkere end mig. 3. gang fik han en hård hånd over mulen med et groft sagt nej. Da jeg normalt aldrig slår mine heste men bruger stemmen, blev han meget paf. Han har aldrig nappet igen. Jeg siger ikke du skal slå, men bare, at somme tider skal der lidt ekstra til at hesten forstår det heste sælges http://www.stald-lgo.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg prøvede engang, hvor jeg stod og børstede indtørret mudder af min hoppes bringe, at hun bed mig i hovedbunden. Og af ren og skær forskrækkelse kom jeg til at give hende et temmelig stort klask på siden af mulen. Aldrig før har jeg slået min hest - især ikke i hovedet, da jeg er meget imod det! Og det er heller ikke sket sidenhen. Men hun blev lige så overrasket som mig over slaget, og hun har aldrig bidt mig siden!  Så nogen gange kan det hjælpe at vise det med hård hånd, men jeg ville nok slet ikke anbefale dig at gøre det ved en unghest eller i det hele taget, medmindre du kommer ud i det ekstreme eller noget i den stil, som hvor min hest fik fat i mit hår og hovedbund - i den situation var der ikke andre udveje. Så nu håber jeg ikke, at mit indlæg bliver vendt til, at jeg slår mine heste, for det gør jeg så absolut ikke!  Men jeg håber, at du får løst dit problem med hans napperi 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et lille fif til :-) |
|
|
Jeg kunne også godt finde på at lægge en lille straf ind i form af som ovenstående skriver at råbe lidt højt - eller et lille smølfespark på mulen Jeg er tilhænger så små smertespåvirkninger som muligt. Jeg ville dog altid vurdere hesten individuelt - er det en forskræmt hest, ville jeg aldrig gøre det, ej heller ved føl eller lidt større babyheste, der skal lære verden at kende. Alle dyre- og menneskeunger bider i faser af deres udvikling. Men en moden hest med selvtilliden i orden, får et lille smølfespark, hvis adfærden løber løbsk og de dicideret bider  Men også supergode input med den manglende aktivering som følge af al den lede is vi har  Så prøv trænings- og aktiveringsvejen før du tager straffevejen Du lærer også en masse undervejs - sådan plejer jeg selv at tænke det, når jeg står over diverse udfordringer, som altid også åbner muligheden for at lære og blive dygtigere. Buddistiske zenhilsner 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffff |
|
|
Jeg ville nok os begynde at give smølfespark på mulen hver gang han napper i dig. Jeg tror det er understimulering, men derfor skal hesten IKKE Nappe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift.. |
|
|
Sandra: hvad fik dig pludselig til at skifte mening om hvordan hun skulle tackle dette napperi, fra at skulle ignorere den og så give den et smølfespark?? Du skriver også i dit første indlæg her i tråden: For skæld ud og lade som om man ikke ser det agtigt - hjælper ikke en fis. Han skal bekræftes i at det ikke er korrekt, men have flyttet fokus over på noget andet. Synes du ikke det er at modsige sig selv?? Til trådstarter: Hvis min hest eller min datters pony napper, er der kontant afregning fra mig. Ikke at jeg slår hårdt, men mener godt jeg kan irettesætte den med det samme, ved lige at give den et lille dask og sig NEJ!!! Den skal med det samme vide det er forkert det den gør, næste gang den evt. skulle finde på at nappe igen, er det som regel nok med lige at sige bestemt NEJ, så ved den godt det er forkert. Det kan jo hurtig blive en dårlig vane at de skal nappe, for til sidst måske at bide istedet, synes nu nok de kan bide hårdt, og det gør nullernaller at få sådan et hestebid. Men jeg skelner altid hvorfor den napper mig, er det fordi jeg lige har stået med godbidder og den så lige tror der skulle være lidt mere.
Korrekt ridning, hvad er det??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lømmelalderen |
|
|
Jeg er enig med Svimse, at han måske keder sig lidt. Dog tror jeg ikke på den med, at man skal bruge godbidder i træningen af sin hest. Jeg har en 1 1/2 års vallak, og han får aldrig godbidder. Til gengæld roser jeg ham til skyerne når han er ved at fatte hvad det er jeg vil  Nu skrev du i et andet indlæg, at din hest er de der 4-5 år, hvilket er lidt en lømmelalder. Måske prøver han dig lidt af, og ser om han kan løbe om hjørner med dig. Jeg har oplevet unge heste gøre den slags flere gange, selvom de måske normalt opfører sig eksemplarisk. Jeg synes du skal prøve at droppe godbidderne, for du har lært ham, at du har dem på dig, og han prøver alt muligt forskelligt, som fx at nappe, for at få dem. Når du træner med ham, så væn ham til, at klap og ros UDEN godbidder, er værd at arbejde for. Vær hurtig til at rose ham når han gør det rigtige, så han forstår han gør det rigtige. Det var lidt forslag, jeg selv har god erfaring med. Håber det måske kan hjælpe dig lidt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Cille, Jeg tror du er inde på noget af det rigtige. Nemlig at han prøver mig af. Han er en GULDKLUMP på så mange andre områder, så ét eller andet sted skal han jo reagere.  Jeg er også kommet frem til at godbidder er et no go - netop også pga det jeg har spurgt til i min anden tråd. Og så tålmodighed!!!! Vil helt sikkert prøve mig frem med dine metoder (de ligger nemlig ikke langt fra mine egne....) Min Nicolé, Nej'et og hævet stemme blir brugt, men jeg tror ikke jeg er konsekvent nok. Har da også daffet ham over mulen, men jeg ender med at få SÅ dårlig samvittighed, da han er ret følsom med hovedet i forvejen. Jeg er SÅ bange for han blir bange for min hånd....  Sandra, Enig! Understimulering eller ej - ingen napperi! Nu siger de vejret blir lidt mere til at have med at gøre fra fredag, så håber vi kan få brugt lidt krudt dér.... Men det er bare SÅ svært, når vi ikke har mulighed for andet end en fold hvor de bare står pga underlag!  Meggi, du kan tro jeg lapper til mig. Lige gyldig hvor gamle vi er, eller hvor mange år vi har haft med heste at gøre, kan vi ALTID lære mere. Jeg er super glad for alle input. Visse er jeg ikke helt enig i, men får jo alligevel suget lidt forskelligt til mig. Kan fortælle dig at han ingen selvtilid har. Han er lavest i hierakiet. Han er bare generelt en ung dreng, der skal hjælpes lidt på vej - og her må jeg jo så være den voksne  Tinnitot og Berit, Det er heeelt korrekt at en lap over mulen kan hjælpe - og BIDER han en dag, så får han det sq også. For jeg vil som sagt ikke finde mig i den opførsel. Men er nødt til at være lidt stille omkring hans hovede, da han kan være noget usikker... Smølfespark er måske vejen frem  Holder jer opdaterede - og kom endelig med andre fif 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
hvis han er følsom om hovedet så prøv evt et slag på bringen. Det er jo også der andre heste slå hvis der er uenighed i flokken. Vores gamle 3er pony var mishandlet da vi overtog hende. Bare at lægge en grime på tog lang tid. Da vi efter et halvt års tid var begyndt at få hende "normal" begyndte hun at prøve os af og en dag bed hun efter mig da jeg fodret. Det kunne ikke acepteres og hun fik et slag på bringen da hun havde været meget hovedesky. Hun fattet meningen med det samme. Hun var 7 år på det tidspunkt. Der skal være en koncekvens af en eller anden art med det sammen og man MÅ IKKE falde den om halsen bagefter og sige undskyld. heste sælges http://www.stald-lgo.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Tinnitot, Det vil jeg prøve... Med at slå mod bringen altså. Jeg kan skam godt lægge grime og trense på, men at strigle ham forsigtigt eller tage fat i ørene osv kræver lidt tålodighed. Og netop derfor jeg ikke bare vil daffe ud mod ham. Men bringen er jo noget HELT andet! TAK - havde jeg ikke lige tænkt på  Og jeg kunne ALDRIG drømme om at sige undskyld fordi jeg kræver det der er mit - nemlig SPACE!!! men du har ret - det gælder at være konsekvent!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffffff |
|
|
Nu kender jeg hverken hest eller rytter og man må prøve sig frem. Hun skriver hun allerede har prøvet at flytte fokus og dette hjalp ikke, ergo må man prøve noget andet. Hun har prøvet at ignoerer ham, men heller ikke dette har nogen generalt effekt. Hesten virker ikke til at være en af de meget "forsigtige" heste og nem at skræmme og bliver meget utillidsfulde hurtigt. Nogen har bedst af meget blid kontakt, dvs ignoering eller flytte fokus og nogen er lidt stærkere psysisk og der bliver man nødt til at sige at det vil man ikke have. (men uden at slå hårdt) Min egen har os gjort det, har har bare BIDT og sparket i stedet for. I starten tillod jeg det, men da han blev sødere og stoppede med det. Men da han så stadig gør det indimellem med at nappe ud (hvis klappe lige går ned eller man rør ham et forkert sted) får han et smølfespark på mulen fordi han ved nu vil jeg ikke tolerer det mere (jeg gjorde intet den gang da han kom fra et sted hvor han ikke har haft det godt, ergo ville jeg ikke forvente at han ikke gjorde det) Men efter 3 år så nej, der må man blive lidt konsekvent. Så derfor forslår jeg noget forskelligt. jeg går udfra ejeren i dette indlæg godt ved hvad hendes hest kan tackle, hvad hun har prøvet og hvad der ikke virker på SIN hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Sandra, jeg er også meget glad for dine forskellige input. Og ja selvfølgelig har du ret - det er mig der kender ham bedst, men nogle gange er det bare sååå rart at høre hvad ANDRE ville gøre - og så ud fra det tage hvad man kan bruge 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|