|
|
|
|
| fordi |
|
|
Det viser at hesten sutter/gumler på bidet, så det virker som en god gang smørelse. OLDENBORG KAN OG VIL 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men husk lige... |
|
|
....at VOLDSOMT meget skummeri kan opstå som følge af mundgener (som f.eks. generende bid, tandproblemer, for stramme næseremme m.m.)
Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dårligt tegn |
|
|
Ja, nogle mener lige frem at det er meget dårligt.
Hesten er lukket sammen på en spændt måde og kan ikke synke sig spyt og så må det jo ud på anden måde.
Så hvem ved er det godt eller skidt ??
Tine Et liv med glæde - Kør hundeslæde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen bid... |
| Forfatter:  |
ricko |
| Dato:  |
18-03-2003 20:49 |
|
...men skum alligevel.
Under mig bare over at jeg har opvelet skum ved min hest, når jeg rider ham med en rem om halsen.
Jeg oplever det sjælden når jeg bruger bid.
Mvh
Annette Hjemmeside - Bemærk ny domæne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skum |
|
|
Hej!!
Ligemeget hvormeget min hest giver efter så kommer hun ikke til at skumme!!
Nutid Datid Surprise du er min for altid!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har hørt |
|
|
Jeg har HØRT (Dvs. at jeg ikke kan forklare/argumentere eller hænges op på det) at hesten skummer for at beskytte sin mund...
Mvh. Anna
Tjek min side her! Alt om springning Jeg er en del af et team. Teamet består af mig og Shanya. Da vi slog os sammen som teamet, blev jeg leder, men hun rådgiveren. For i vores team, er der ikke kun lederen der bestemmer! - Vi står sammen og tager beslutningerne sammen!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spænding uden bid |
|
|
Hej Anette
Hesten kan da godt spænde selv om den ikke har bid i munden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hallo, piger! |
Johannes Sørensen |
18-03-2003 23:31 |
|
Når hesten skummer, sker det, som en nævner, fordi den `sutte-gumler´ på biddet. Det skum, man ser, opstår, fordi hestens læber arbejder/gnides mod hinanden. Så det kan sagtens ske uden bid i munden. Nogle skummer om munden, når de hører fodervognen trille hen ad staldgangen. (svarer næsten til, at tænderne `løber i vand´)
Hvis en hest rides med bid i munden, og den ikke skummer, ER HESTEN IKKE TIL BIDDET = rytterens hjælper fungerer ikke godt nok i forhold til hinanden!
Når hesten er 100% til biddet, vil den skumme, så det styrtdrypper, og ofte så forbenene er sølet til i løbet af meget kort tid.
En fuldt uddannet hest skummer øjeblikkeligt, når den ta'r støtte på tøjlehjælpen.
Den skum, vi taler om, er ikke noget, der drypper ud, fordi hesten ikke kan komme til at synke den. Det spytsekret, der befinder sig INDE i hestens mund, er klar, mens det, der siver ud mellem læberne, `piskes´ til skum.
Hilsen. Johannes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svaret. |
ricko |
19-03-2003 08:05 |
|
Først Johannes. Tak for svaret.
Grunden til at jeg spurte, var bla. at jeg var på "snuse-tur" i en rideudstyrsbutik, her falder snakken så på bid, da jeg finder et jeg gerne ville have.
Under denne samtale fortæller ekspeditricen så at hun hver gang hun skal ride, giver hesten et æbet lige inden den får bidet, da den så skummer med det samme og meget, men på spørgsmålet om hvad det gjorde godt for, fik jeg bare svaret, at det var bare godt.
Jeg har så søgt efter et svar i de bøger jeg selv har, men har ikke kunne finde et.
Nu skal en westernhest jo ikke gå "til bidet" men de skal dog bære sig som alle andre rideheste.
Men er det KUN ved heste der rides "til bidet" man ser skum, for det er ikke noget jeg har lagt mærke til ved westernstævner.
Ej heller syndes jeg at se det ret meget i de bøger jeg har om klassisk derssur, og jeg skulle da mene at de heste går til bidet.
Er der gået sport i at få hesten til at skumme mest, siden man benytter sig af metoder som æbler lige iden ridning ??
Jeg har da "reden" dressur en gang for 10 år siden, og modtaget undervisning, men husker ikke noget med "skum", og at det skulle betyde noget.
Mvh
Annette Hjemmeside - Bemærk ny domæne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad så når de tygger?? |
|
|
Hej lige et andet spørgsmål så, lollo skummer faktisk altid når vi rider ham, men her på det seneste er han begyndt at tygge helt enormt på bidet, han har aldrig tygget på det på den måde før, vi har været igang i et par måneder med at genoptræne den efter en lang periode hvor den har stået, og efterhånden som han er blevet blødere har han også tygget mere, føler lidt at han prøver at tage fat i biddet når han tygger i det??
Det er måske et dumt spørgsmål, men pludselig er jeg da i tvivl om det er godt eller skidt??
mvh katjo 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Og så kan man vil ikke.. |
|
|
.. bare generallisere 100%.
Jeg tror ikke på, at ALLE heste i hele verden gør det samme - korrekt eller ikke korrekt ridning.
Der må nødvendigvis være forskelligheder i heste-munde-verdnen også - ligesom der er for alle os andre.
Kh
Gitte
(y) Hingst til bedækning 
Se min smukke hingstebasse Jack, hans nordbakke ven Balder, hundepigen Sari, min kæreste og hans søn på præsentationen.
Hundetræning i Lyngby og Mørkøv, adfærdsbehandling hele landet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Olivér |
|
|
Jeg har set privat video optagelser fra Olivér (eller hvordan hans navn staves) en hestemand fra Spanien (tror jeg nok), hvor man ser en af hans brune PRE hingste i træning.
Hesten er ca. 6 år og den skummer ikke særlig meget(allermest bare en gang hvid læbestift) - (bliver redet fra jorden i liner, Olivér går ved dens bagpart) til gengæld trækker den vejret, så det lyder som om den er igang med en bedækning der bare er RIGTIG lækker.
Jo længere træningen varer (10-20-30 min med pauser), jo dyber bliver dens vejrtrækning - og vi taler ikke om en forreden hest - det meste foregår i skridt.
Versader og lign. udføres og den hingste basse synes bare det er lækkert! Han stråler som Guds sol på en rigtig god dag, og udstråler en for overdreven selv-fed følelse. Olivér kommenter det ikke på det video jeg fik lov at savle over. Så skummet kommer fra tilskuerne og ikke fra hesten. *GGG*
(y) Hingst til bedækning 
Se min smukke hingstebasse Jack, hans nordbakke ven Balder, hundepigen Sari, min kæreste og hans søn på præsentationen.
Hundetræning i Lyngby og Mørkøv, adfærdsbehandling hele landet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er forskel på at køre og at ride |
Johannes Sørensen |
19-03-2003 09:08 |
|
Når man kører hesten i liner, vil trykket mod laderne vælre ganske anderledes, end når hesten kan søge støtte i rytterens hænder. Så dér kan hesten kun (i bedste fald) præstere en smule skum, som viser sig som en vid bræmme i mundspalten.
Johannes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spytretning |
|
|
Hesten søger støtte i hænderne uanset hvor lange tøjlerne er!!!!
Muligvis er indvirkningen fra bidet et andet sted, alt efter om hesten bliver kørt med gjord eller uden, men hvis den kan skumme uden bid er det vel uden betydning.
Hvorfor skulle hesten savle spyttet ud hvis den suger ind ad i munden, prøv selv at suge læberne sammen og sug indad .....så vil sput i munden gå i retning mod halsen og ikke modsat.
Jeg kunne foranledes til at tro det er en gammel skrøne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har prøvet! |
|
|
Jeg har nu prøvet at sidde og gumle, suge luft ind og gnide læberne sammen. (Godt vi har ene-kontorer, der kom nogle mærkelige lyde og ansigtsudtryk ind i mellem!).
Jeg kan danne klart mest skum ved at gumle og suge luft ind samtidig. Ved bare at gnide læberne sammen bliver jeg nærmest bare tør i munden. Det skum, jeg kan få dannet ved at suge og gumle er ikke særligt attraktivt at synke, da der er bobler i. Så hvis jeg var hest og var ligeglad med, hvad jeg grissede til ville jeg også vælge at savle skummet ud, selvom suget går indad.
Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dét kunne jeg godt tænke mig at se! |
Johannes Sørensen |
19-03-2003 11:54 |
|
Hej Nanna.
Det må være et syn for guder! Kan lige se det for mig. Forskellen på dig og hesten er, at du helt sikkert har mindre læber end hesten og sikkert heller ingen hår langs læberne.
Og det er da rigtigt, at hesten søger støtte på biddet, unaset hvor lange tøjlerne er. En kørehest gør også. Men hvis der ikke er præcis den støtte, der skal til for at samle henten i en eller anden grad, er hesten ikke til biddet, og så kommer der heller ikke den skum, som alene fortæller, at hesten er til biddet.
Johannes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ricko |
|
|
Som Ricko siger, så skummer hendes hest også når den rides uden bid. Er den så også til biddet ?
Jeg tror at der er helt enkle fysiske årsager til skummeriet og det er ikke nødvendigvis pga. rytteren.
Min gamle hoppe gennem 6 år skummede altid en del, og lagde jeg tre-delt bid på hende tapløb det næsten.
Dvs. jeg skulle så ride hesten bedre til biddet på et tre-delt ? Og når min hoppe skummede allermest, så gik hun iøvrigt bag biddet = skrupforkert !
Så jeg er bange for at jeg ikke er helt enig med dig denne gang Johannes  .
Jeg tror at "skrønen" kommer af at man ser på de dygtigste dressurryttere som rider med kandar - disse heste skummer helt enormt. Men skummer de lige så meget på et 2-delt alm. bid ? Næppe
KatrineH Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| re: KatrineH |
Johannes Sørensen |
19-03-2003 12:51 |
|
Hejsa.
Læs min tråd `hvad betyder det´- den har svaret til dig.
Hilsen Johannes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig |
|
|
Hej Johannes
Jeg har skam læst din tråd og det lyder helt og aldeles fornuftigt  .
Men min gamle hoppe "bag lod" som skummede RIGTIG MEGET, hvordan passer det så ind ?
KatrineH Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vil det så sige? |
|
|
Hejsa, læste lige de fleste svar her...
Og ville egentligt gerne se konklusionen, så:
Vil det så sige at, hesten skummer fordi den koncentrerer sig om arbejdet?
Den teori har jeg hørt... Og troet på, er den korrekt?
vh
Christina
Alle heste er uden fejl - undtagen dem med en rytter på ryggen!:-o Vær mod andre som de skal være mod dig!:-) Se nye billeder på min præsentation!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har hørt: |
|
|
Har læst lidt med på tråden og vil give en kommentar.
Har fornyligt være på på kursus, hvor jeg fik fortalt:
Mennesker er det eneste pattedyr som ikke kan trække vejret og synke samtidig....grunden: vi har fået tildelt taleevnen.
Dvs at heste kan synke og trække vejret samtidig, hvilket får mig til at tænke: at den spytproduktion som hesten danner under arbejde skulle kunne synkes uden problem.....med mindre problemet er menneskeskabt.
Venlig hilsen
Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| re: Camilla |
Johannes Sørensen |
19-03-2003 13:46 |
|
Gad vide, hvad det kursus gik ud på? For intet pattedyr kan både trække vejret og synke samtidig! For hestens vedkommende er den endog indrettet med en pal, der ganske enkelt lukker af for luftrøret, når den foretager en synkebevægelse. Tænk hvis den pal ikke var der - så ville hesten drukne, når den drikker vand!
Og det har desuden absolut ingen indflydelse på `taleevnen´. Alle levende væsner kan frembringe en eller anden lyd. Vi mennesker kan forme lyden med vores tunge - derved opstår talen!
Johannes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hest |
|
|
Hej
Min hest var KNAS TØR i munden sidste år i sommerhalvåret, og nu skummer hun rigtig meget. Jeg tager som, at hun nu suger på biddet - for jeg kan også mærke at ridningen er blevet bedre. men kan der være en anden forklaring på det?
Thrine "Man bliver ikke en bedre rytter, før man har erkendt sine fejl, og kan lære af dem"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er altså ikke helt enig.. |
|
|
Jeg rider en gang imellem en hest den skummer, så det løber bare fra stalden over i ridehuset - der er 50m!
Hesten er ikke særlig velredet og er meget spændt i sin overlinie. Det skal siges den får tjekket tænder jævnligt - og har ingen problemer.
Min egen hyp er ganske vist ingen GP-hest, men den går pænt og stabilt til biddet, men den skummer aldrig særlig meget. Nærmest ligesom hvid læbestift, og det det drypper ned på forbenen er meget tyk ikke særlig vådt....forstår I???
Jeg kender også til ryttere der giver hesten sure æbler for at få den til at skumme. Især til stævner...
Jeg synes ikke alene man skal fokusere på om hesten skummer, men også tage i betragtning om:
- hesten lukker om bidet
- at den ikke åbner munden, når man tager i tøjlen
for jeg har også set heste skumme som absolut ikke har været til bidet. AnnA
"Alle har prøvet at træffe en forkert beslutning. De fleste har også prøvet at træffe en rigtig beslutning. Skal man definere, hvad forskellen er på den rigtige og den forkerte beslutning, er svaret ofte viden!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja? |
|
|
Tja, jeg undrer mig også lidt?
Ikke fordi min egen ikke skummer voldsomt meget, - hun er ikke til biddet, - hun bukker nakken, det er alt.
Jeg lånte en enkelt gang en springhest en tur i terrænet. Det var en hest, som var sat i træning hos en beriderelev, - og som jeg så fik lov at motionere i terrænet.
Den bukkede konsekvent nakken, - og så løb det ellers fra den konstant... Den var hvid ned af bringen og forbenene, da vi kom hjem.
Hvorfor den lige gjorde det, ved jeg ikke, men jeg tror nu ikke, at den gik særligt korrekt med mig (selv om den helt sikkert nød turen...  )
Mette (Fjolle) DET GULE HELVEDE ER LØS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig kathrineH |
|
|
Ja, hvad skal man snart tro ??
Jeg er temmelig enig med dig KathrineH.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Annette |
|
|
Sjovt at møde dig her  Det jeg har lært er at det er et godt tegn at hesten skummer. Da det er tegn på at den arbejder med bidet. Men jeg ved ikke om man altid skal sige at de samme regler gælder om det er western eller classic ridning. Da det jo er nogle tyndere bid vi bruger, og så arbejder vi jo ikke med hestens mund på samme måde som en classic rytter. Ses senere... Jeg er sikker på at René har et kvallificeret svar...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nahahahahahaha!!!! |
jeanne |
19-03-2003 20:01 |
|
Skulle det så betyde at min lille Dumboklump der knapt kan tage to skridt ad gangen uden at vælte over sine egne ben er VILDT koncentreret, går TOTALT godt til biddet, på trods af at hovedet flyver op og ned og farer fra højre til venstre og bærer sig selv RIGTIGT når hun svajer i ryggen og bærer på forparten? Nej vel? Men jeg siger jer, det skulle man sq tro, når man efter endt ridetur liiige skal have det værste snask væk fra bringe, hals, bid, trense - ja enddog PANDELOK!!! Og hun får ALDRIG lov at spise med bid i munden! Og jeg HAR skiftet bid, og jeg HAR fået tjekket tænder - og hun er ellers også glad og tilfreds, ingen tegn på smerter!
Men lige en lille succes-historie! Tror ski hun er færdig med at afprøve mig - i går til undervisning gik hun fint i galop og bukkede ikke mere, end at det kunne tælles på EEN hånd!
Jeanne & skummende Xanadu, hvis dressur altså bare IKKE holder!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| interasant emne.... |
Raafekah |
19-03-2003 20:28 |
|
Jeg tror det er fordi hesten arbejder og suger på biddet og er opmærksom på rytteren  Landstræner Kim Kjærgaard STYRER! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror at |
Lucky |
19-03-2003 21:12 |
|
Hesten skummer når den suger, gerne i accepten af en blid hånd der støtter biddet.
Alle heste kan skumme - også heste der ikke er specielt velredet - rideskoleheste f.eks -så er det vist mere et udtryk for at de 'sutter' eller leger med biddet.
Det kunne også være at den lige havde fået en godbid inden, så smager biddet jo godt, og så er det dejligt at sutte på biddet - hvorefter hesten tit skummer - rigtig meget - som dog tit afsløres i farven på skummet.
Det kan vel så også lade sig gøre uden bid, eksempelvis hvis hesten 'leger' med munden under arbejde.
Venlig Hilsen Lucky Der er altid vejarbejde, på vejen til succes. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror ikke |
Juul |
20-03-2003 08:12 |
|
At det kun er når hesten går i selvbæring at den skummer - Herkules skummer så det vælter ud af munden på ham - jeg bliver selvfølgelig glad for at læse at det er når hesten er opmærksom på rytteren og går i selvbæring MEN Herkules går ikke i selvbæring meget af tiden, han kan gå noget så godt i 2 min. for at slå fra i 2 min. Jeg tror selv at det er fordi musklerne ikke er til det endnu, men så kan man vel ikke sige at det absolut er fordi hesten går som beskrevet i diverse bøger
Lidt ligesom med sved, når hesten går i selvbæring så skulle de svede mest bagpå ?? Men Herkules sveder nu over det hele, på hals, bringe mellem ballerne og øverst på bagbenene - Hvad hedder det ?
jeg tror det er fordi han har svært ved at holde alle 4 ben på jorden på engang:) han hidser sig op over de mærkligste ting, og hopper op i luften med alle 4 ben *G*
Hilsner Juul og Herkules
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øhh.... |
|
|
heyZan *S*
jeg tror nu ikke det har så meget med bærring og korrekt holdning at gøre, jeg tror nærmere at det har noget med hesten at gøre.
Eksembel : min egen hest skummer stort set Aldrig, og det er bestemt ikke fordi at han rides forkert eller ikke er i holdning. På en rigtig heldig dag har han måske en fin lille tynd linje af hvidt skum på læberne....og det er det!
Eksembel 2 : En hest der hvor jeg arbejder skummer så meget at det drypper på standgangen bare hun ser Trensen. Hvordan skal DET så forklares? at hun er i fin holdnigg, lytter til rytteren og suger godt på bidet stånedene på staldgangen iført grime? Nej vel?
Konklution: Det er et spørgsmål om hesten vil jeg vove at påstå og ikke hvorvit hesten er i holdning/bærring.
Nickie
Knabstrupper hesten styer{>
(Men Hugo Boss er bedst);-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|