Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

de dumme problemer.
Forfatter: 
Dato:  22-12-2010 22:40

Hejsa.

min 6 årige islænder, har jeg lidt problemer med, og det gør mig trist at tænke på efterhånden. det forholder sig således.

- han har meget energi, bider meget efter mig, har svært ved at stå stille under striglingen.

og det er så der jeg har meget svært ved at komme ind til ham, fordi han er en sød hest, som meget gerne vil arbejde, men jeg har bare svært ved at håndtere ham, når de problemer kommer ind under, fordi jeg kan komme hen til ham og nusse ham i hovedet, også bider han mig, fordi han keder sig ved jeg ikke? - men når vi rider ud på tur, stopper han heller ikke fordi han så gerne vil fremad. og jeg ved ikke om det er fordi jeg ikke er konsekvent nok, men han er bare ligeglad med hvad jeg siger til ham.

vi går en tur sammen hver dag, og der nappe bider han også, og begynder at lunte afsted nogle gange, også jkan jeg blive ved med at sige stop, også siger jeg gå igen, og det kan jeg gøre med 5 sek.. mellemrum han bliver ved med ikke lytte efter.

puha det er bare ved at give mig nerver på, fordi det vi fo ud af det er nogle dumme timer sammen. jeg vil bare gerne skabe et venskab med min dejlige dreng, det er bare så svært.

jeg har lånt ham af en dame, hvor han er blevet forkælet og fået lov til at gøre som han ville, så han er meget uopdragen.

men kunne godt bruge hjælp. - ved virkeligt ikke hvad jeg skal gøre ved det.

Kram Kathrine.

-Raudur min isbamse.

Det er en fornøjelse at ride! :)

0
0
Svar på denne tråd

Manglende stop
Forfatter: 
Dato:  22-12-2010 23:06

I hvert fald manglende stop skyldes formodentlig din manglende konsekvens.

Den skal være der hver gang. Pres fra bid/tøjle til hesten stopper! og så eftergiven med det samme! Så hesten ved at det var den korrekte reaktion.

Hvis du indimellem bare tager i tøjlen og så giver slip uden at have fået nogen reaktion fra ham, så forvirrer du ham bare til hvad det egentlig er han skal :)

Så ud at træne stop igen og igen til den bare er der altid.

Start altid med en blød anholdning (kobel evt. lyd til, det bruger jeg selv, rart hvis en lyd kan starte eller stoppe hesten helt uden noget pres fra schenkel eller bid) og så øg presset hvis hesten ikke reagerer. Presset må først slippes når reaktionen er der aka lavere tempo/stop :)

Mht bideriet osv. så er det fordi han har haft held med af få en reaktion/stoppe noget ved at bide. Derfor har han lært at han får noget ud af den type adfærd :) Jeg har ikke lige nogen konkrete råd, men mon ikke der kommer andre på banen. Det handler dog om ikke at stoppe det du er igang med eller give ham et signal han skal udføre hver gang. F.eks. bakke ham hver gang han forsøger på at bide :)

Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...

0
0
Svar på denne tråd

Kursus - instruktion
Forfatter: 
Dato:  23-12-2010 08:00

Det lyder som om du står over for lidt af en opgave med at få omkodet din islænder til en omgængelig og behagelig hestepartner.

Som Eife skriver gør han de ting han gør, fordi han har lært at det har kunnet betale sig for ham på en eller anden måde. Nu skal han lære at det er nogle andre ting, der betaler sig, og det er en svær opgave - blandt andet fordi han, selv om du gør det rigtige i træningen, i første omgang sandsynligvis vil bide mere end før.

Måske kan du finde inspiration i denne videoserie:

www.blueberryhill.dk/content/view/ 194/94/

Det bedste du kan gøre er at komme på et træningskursus sammen med din islænder og få en dygtig træner til at lære dig, hvad du skal gøre. Eller få en træner ud at besøge jer nogle gange. Det du lærer vil du og dine heste have glæde af i alle dine hesteår fremover.

Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider