Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Sikkerhed i spring - hvad foreslår du?
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 22:59

Jeg har i min rideklub taget initiativ til at afholde et lille spring"kursus" hvor der skal være fokus på sikkerheden i springning - dvs. fornuftigt opbygning af spring/baner, afstande, hvordan man begår sig til fods på banen og selvfølgelig også til hest.

Dette kursus er primært rettet til den yngre del af vores klub, da vi har mange unge medlemmer, som selvfølgelig vil hestene det bedste, men som ikke ligger inde med den enorme viden omkring spring :-)

Jeg har selvfølgelig nogle ideer til hvordan det kommer til at foregå, men har i nogen foreslag til hvad der skal indgå? :-)

Planen er at der vil være noget teori og praksis omkring fornuftig opbygning af spring og bane hvor der skal indgå information om hvordan de forskellige spring ser ud og hvordan en bane bygges så den er fair til hest og rytters niveau afstand og højdemæssigt osv.

Derefter lidt gængs undervisning til hest hvor der lægges vægt på hvordan man rider ordentlig på et spring og på en bane, at det er okay at man rider en volte, man ikke jager på hesten, man ikke råber, man skal have en god grundrytme osv osv.

Jeg er ikke berider eller prof, eller noget som helst, men jeg har en vis viden omkring springning og vil meget gerne videreformidle denne til vores unge ryttere (og selvfølgelig alle de andre der vil være med ;-) ) således at de lærer at et spring består af mere en to støtter og en bom og ikke behøves at tages i fuld galop.

Har i nogen foreslag til hvordan jeg gør det på en sjov og lærerig måde, hvad der skal lægges vægt og holdes øje med og hvad i ellers måtte gøre jer af tanker så modtager jeg dem gerne :-)

Rikke & Lucky Lurito DM

Ved du hvor jeg kan tage ryttermærker på Sjælland
inden for nærmeste fremtid???
Så kontakt mig gerne!
0
0
Svar på denne tråd

god ide!
Forfatter: 
Dato:  09-12-2010 08:21

Sådan et kursus kunne min klub også godt bruge.

Jeg ville lære dem at bruge sikkerhedholdere på bagkantetn af okserne.

Og vise dem at der skal være afstand mellem bommene så de ikke låser sig når der springes kryds, faktisk ville jeg anbefale at de slet ikke springer kryds.

Og jeg ville prøve at lære dem at det ikke er højden der gør en god rytter men måden man kommer rundt på og at afridning fra springet er lige så vigtig som tilridning til springet.

Vi når det nok

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-12-2010 08:42

Det kune måske også være en ide at komme ind på hvordan man rider, når man er flere på banen samtidig. Altså sådan noget som aftsand til hinanden, at man ikke rider i hælene på hinanden over samme spring, men først rider på springet når rytteren før en selv er kommet over. At man husker sige højt hvilke spring man rider på, så de andre ved hvor man kommer fra, og hvordan man selv skal ride så man undgår at ride i vejen for den rytter der er på vej over et spring.

Og så selvfølgelig også noget med hvor meget/længe man springer ad gangen set i forhold til hestens kond, rytine og hvor højt/svært man har sprunget.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-12-2010 16:50

Måske I også kunne komme ind på sikkerheds udstyr til både hest og rytter, her tænker jeg på gamacher til hesten, sikkerhedsstigbøjler til rytteren, hjelm og vest, ikke for løst fortøj osv osv

Med venlig hilsen

evA med sine skimler Aslan og Onegin

jo flere skimler jo bedre!

0
0
Svar på denne tråd

Julemand
Forfatter: 
Dato:  09-12-2010 21:39

Mange tak for jeres svar, det er klart indput jeg kan bruge :-)

Dog bjørnhøj, må jeg lige høre hvorfor du anbefaler ikke at springe kryds? :-)

Rikke & Lucky Lurito DM

Ved du hvor jeg kan tage ryttermærker på Sjælland
inden for nærmeste fremtid???
Så kontakt mig gerne!
0
0
Svar på denne tråd

spring af kryds
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 07:33

Det er fordi hvis bommene ligger helt op af hinanden kan de låse sig så de næsten ikke er til at rive ned.

Det er faktisk forbudt at varme op på kryds til stævner, med mindre der er 10 cm mellem bommene.

Se skitse i regelment om tilladt/forbudte spring på opvarmning.

Vi når det nok

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 10:48

måske sådan noget med at tjekke bunden og sørge for at ride derefter..

og at rive efter og før spring når der fx har været stop ...

-Stephanie

HDR fletcher KØBES

17" fit 3,5

Bandit, Jeg vil savne dig til vi finder hinanden igen <3

0
0
Svar på denne tråd

bjørnhøj....
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 16:43

Her gik jeg og troede at jeg var den eneste der praktiserede afstand mellem de to bomme i et krydsspring Godt at vide at man ikke er alene.

Mvh Signe

Med hesten Paragraff

Finurlige strøtanker og spøjse indfald fra de mørkeste afkroge af mit sind: http://signelaursen.wordpress.com/

0
0
Svar på denne tråd

til some1
Forfatter: 
Dato:  13-12-2010 07:36

Som TD-er kan det også føles som om du er den eneste der prktisere det med afstand mellem bommene, og at du ikke har været ved de stævner hvor jeg har været TD... smiler.

Der er mange der ikke er klar over reglen og er meget uforstående over at agumenetet "det gjorde vi sidste weekend til landsstæbne" ikke holder. :-)

Vi når det nok

0
0
Svar på denne tråd

bom bom
Forfatter: 
Dato:  13-12-2010 23:21

Super sejt initiativ Rikke! Det kommer helt sikkert både hestevelfærd og sikkerheden til gode!

Jeg ville huske at ligge vægt på vigtigtheden af ALDRIG at være alene når man springer - og helst i kvalificeret selskab.

Annebanan
Stud.med.vet

uden min elskede, smukke
Tahko Tyk

"They Jump The Moon, We Dance Towards Heaven"
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider