|
|
| min hest er blevet sur |
| Forfatter:  |
klara |
| Dato:  |
16-03-2003 23:56 |
|
hej... jeg kunne lige tænke mig at vende et problem jeg har med nogle af jer.
jeg har en hest... hurra... jeg er meget glad for ham, og prøver at gøre det bedste jeg kan, så jeg tænker meget over hans ridning og pasning. godt, så har vi det på plads!
han er syv til sommer, tilredet som femårs, havde en skade sidste år (fik en detalje i hoften sat på plads af en kiropraktor efter et fald på folden) og stod i den forbindelse stille i ca 4 måneder, det krævede en langsom genoptræning... han er altså alt i alt redet i lige godt et år.
han er løssprunget en del gange, senest over 1,10 uden tøven overhovedet. ellers ligger han på LB niveau. jeg rider dressur, men tager nogle små spring ind imellem, som sjov og afveksling, jeg er ikke nogen brilliant springrytter, så jeg prøver ikke noget svært, bare enkelte mindre spring og noget kavaletti arbejde.
på det seneste har jeg redet mange overgange fra galop til trav og tilbage igen... redet mange parader fra trav, fordi han har lidt besvær med at acceptere opstopningerne og til tider bryder gennem halve parader. det var et råd jeg fik af kennet vegeberg under et kursus, ignorere den to halve parader skal den ned at stå helt stille, så må jeg rose den og ride frem igen... den går meget frem af sig selv, men vil ikke ret gerne samles. (og jeg tror ikke det er min ridestil... den anden hest jeg rider er på samme erfaringsniveau og den samler jeg let, men har sværere ved at få afsted i middel eller øget). den megen galop til trav resulterede i at han begyndte at sjuske i galoppen, stive sig og næsten ikke bruge udvendige bagben ... sådan, hele tiden i halv trav parat på at blive stoppet op, også når jeg forsøger at ride frem frem frem...
på det seneste er chico blevet meget sur og tvær. lige gyldigt hvad jeg øver, så går han imod... jeg tænkte at jeg så må træne det mere, og han gør egentlig tingene pænt nok, der skal bare så meget til før det kommer... jeg tænkte at han måske keder sig, så i dag sprang jeg lidt. et lille opvarmningskryds på 30 cm ca, brød han ud over skulderen og løb forbi. han var simpelthen krop umulig. jeg har været over ham med gnubberen og lede efter ømme og spændte muskler, og der er intet. han er i god kondition og går på fold i mange timer hver dag. er ellers en glad og rar hest i stalden... og jeg kan ikke regne ud, hvad jeg gør galt.
han stiver sig og tværer og bryder ud og skulderen ... det er ellers gået fint, vi har gjort gode fremskridt, og jeg har før redet heste til højere niveau...
hvorfor??
kan det være at jeg går for hurtigt frem? forlanger for meget? snurrer det rundt i hovedet for ham? hvordan kommer jeg ud af den her trælse gænge, hvor rideturene er trælse for os begge to?
ps... jeg har ikke mulighed for at afveksle med turridning, rideskolen ligger lige op af ålborg, og vi har ikke noget rideterræn. jeg kan kun skridte nogle ture op af vejen og tilbage igen.
alle tanker og input fra jer der har gidet læse så langt som hertil modtages gerne!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det gælder om .... |
Johannes Sørensen |
17-03-2003 00:07 |
|
.... at skynde sig langsomt, når man rider dressur.
Så mit råd til dig er: Slap off med de mange forskellige tiltag; nøjes med færre krav; øv ALDRIG det samme igen og igen og igen. OG HUSK SKRIDTREPRISERNE og de tusinder af halve parader, som de fleste glemmer.
Hans opførsel tyder meget på, at han tænker `Det her er sgu for meget -ka' ik' finde ud a'et!
Rid hesten i lidt stor arbejdstrav med god støtte i hånden; volter 10, 15, 20m, slangegang, elipser, versader (også i stor arbejdstrav) og garner det hele med mange skridtrepriser, og rid kun lidt galop, som til gengæld også skal være stor med lange jordvindende galopspring.
Gør du det, vil hesten slappe helt af i løbet af ganske få dage, og så gælder det om derefter at gå lidt langsommere til værks.
Hilsner. Johannes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frihed/dage |
Maria R |
17-03-2003 00:10 |
|
Hejsa,
Det lyder som om han er ved at køre lidt sur i det.
Gi' ham lidt frihed, skridt nogle lange ture, meget gerne nogle gode lange trav ture... Han er nok ved at være træt af alt det stoppen op.
Jo, der skal øves men det skal ikke gå ud over heste humor. Jeg kender godt området omkring Klarup, Hvis han har sko på, trav nogle ture på villavejene. Det ville han ha godt af, start med nogle korte ture, så det ikke går ud over hans ben....
mvh,
Maria.
Leder efter min gamle pony, se min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| maria... |
klara |
17-03-2003 00:26 |
|
jeg ville virkeligt gerne tage ham ud på ture... men der bygges andelsboliger to steder, og der er bare så meget der flyver, blafrer og larmer... han er meget meget pivet, og han nyder ikke en tur ud alene... jeg har forsøgt, for min gamle hest red jeg lange opdagelsesture på og det var fantastisk... men han har tynd mave hele vejen, han kalder og ryster og trykker sig ved mindste lyd eller bevægelse... så når der ikke er andre der er med på en tur gennem byen, så ved jeg ikke lige hvordan jeg skulle gribe det an? skal man tvinge en hest ud på tur, hvis det helt klart er en pine for den?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| johannes |
klara |
17-03-2003 00:34 |
|
tusind tak for svaret. jeg har nærmest tyndslidt mit eksemplar af "unghest til grand prix", så jeg synes det er lidt fantastisk at have en hotline til mesteren selv... min ide ... efter at springningen ikke rigtig var en succes i dag... var at gå et skridt tilbage til noget babyridning... med trav og volter... men nu også at tage et par spring igen i løbet af ugen, og se om han bare skulle have genopfrisket det? springning er ikke en vinteraktivitet der hvor jeg er, så han er kun løssprunget hen over vinteren... kunne det ikke være at han tør lidt op og igen vil nyde det, som i efteråret, når vi får set springene et par gange? (i efteråret var han ikke til at holde på en tønde land, når vi kom på springbanen, men både bukkede og hoppede af glæde ved synet af bomme og støtter) jeg er blevet foreslået helt at lade ham stå i fjorten dage, men han bliver også sur af ikke at blive rørt, og jeg skal starte LB1 om to uger... det vil jeg stadig gerne. Jeg vil prøve den med rummelige trav og mere overkommelige krav... og være flabet nok til at vende tilbage og fortælle hvordan det går om en uge !  takker igen
en bemærkning der går mig på... en dygtig dressurrytter fortalte mig at han har springheste facon, og at hans ryg er for lang til at han kan samles og gå dressur... men han er af dressurafstamning og jeg synes han går fint... er det noget sludder hvad hun siger, eller har jeg købt den gale hest til det jeg vil?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Johannes |
Donia (Athos) |
17-03-2003 07:34 |
|
Johannes: Elipser?? Hva´ pokker er det??
Har forresten fundet ud af hvordan man kan få Athos til VIRKELIG at gå frem. Man rider bare dressuren ude på galopbanen  Så lægger han sig så fint med halsen, mens han drøner derudaf i en kæmpe trav, og så er det sådan nogle fine schenkelvigninger vi laver, både for venstre og højre schenkel.
Hilsen Donia Det er godt når det går bedre, men det er bedre når noget går godt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muskulatur |
|
|
Ens værste fjende er hvis hesten bliver øm i muskulaturen. Det kan du ikke selv undersøge - ømheden kan sagtens ligge dybere. Så her er et check af en hestemassør måske sagen.
Iøvrigt vil jeg give Johannes fuldstændig ret.
Og lad som om det stævne ikke er der !!!!
Ubevidst får du sikkert øget kravene til både dig selv og din hest. Jeg er selv på fuldstændig samme måde. Engang blev jeg så frustreret og ærgerlig at jeg lod hesten stå (gå på fold) de sidste 3 dage op til stævnet uden at ride på den. Hun gik BRANDGODT til stævnet - bedre end til hverdag.
KatrineH Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| re: klara |
Johannes Sørensen |
17-03-2003 09:17 |
|
Hvis din hest er 7½ m lang, kan der være noget om, at den ikke er særligt egnet til dressur, men dens evner sm springhest vil så være præcis lige så begrænsede.
En lidt lang ryg er ikke `umulig´ til dressur. Men rytteren skal arbejde en smule mere for at opnå den optimale samling; her tænker jeg på passage og piaffe, så alt derunder kan du sagtens ride.
Donia: Flot nok. En elipse = oval.
Hilsner. Johannes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lang hest |
JLykke |
17-03-2003 09:33 |
|
Idag vil man gerne have rideheste der er lidt lange, se bare på Zardin Firfod, Blue Hors Romantic og Don Shufro. De klarer sig ganske fortrinligt!
Isabel Werth´s Anthony er også lang, det samme er Uffe Swantz´s hest , og de går GP dressur. Så det kan godt lade sig gøre.
Sælges nu!!! Super flotte kombineret schabrack sælges, farverne grøn, hvid og blå, de er brugt få gange, (Nyprisen er 255kr pr stk) Sælges for 100kr stk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tålmodighed, på hestens præmisser |
Diane Ellefsen |
17-03-2003 09:42 |
|
Hej Klara
Det lyder for mig som om du er lidt for "flittig" og prøver at presse nogle resultater igennem som hesten ikke er klar til.
Jeg har selv en vallak, der nu har haft spat i ca. 6 år. Så jeg har, op til flere gange måtte starte helt forfra. Der er især to ting du skal være opmærksom på for tiden. For det første, hvor stærk er han bagtil, kan han gøre det du beder ham om, eller presser du ham lidt over evne i din iver for at få et resultat? Hvis ikke han er stærk nok, så vent. Ikke sådan ment at du bare skal lalle rundt, men skru lidt ned for samlingensgraden og alle overgangene, eller rid lidt kortere tid, fordi - her kommer vi til ting nr. 2 - du får ikke noget ud af at han render rundt med 'kronisk' mælkesyre i kroppen grundet træningsømhed.
Så vær lidt tålmodig og giv ham tid. Og husk fridage undervejs så han ikke går sur i det hele. Har du for øvrigt overvejet at trække ham ture på villavejene i stedet?
Og omkring at det her med massage og strigling og ømheder grundet dit og dat... Min hest får også massage, og kiopraktor et par gange om året. Men smøren om at hesten ikke går godt fordi den er øm holder ikke! Hvis hesten ikke bliver redet godt bliver den øm, massage kan selvfølgelig, her og nu, lindre hestens ubehag, men ømheden vil komme igen såfremt rytteren ikke får rettet op på de fejl der medfører ømheden. Sagt med andre ord, Favør får massage fordi jeg ikke er sikker på, at jeg rider godt nok til at løsne ham ordentlig op, men jeg forventer ikke at massagen forbedrer mit resultat, det er det kun mig selv der kan gøre, i samarbejde med Vørsen.
Ha' en hypper dag  Diane Fremgang bygger ikke på de kundskaber du har, men på hvad du kan bruge dem til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Diane |
|
|
Diane: Som jeg netop skrev til hende, så var jeg enig med Johannes i at hun måske har for travlt  .
En hestemassør + evt. kiropraktor er gode til at "se" (via hesten) om ens ridning er i orden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er ret simpelt |
Diane Ellefsen |
17-03-2003 10:06 |
|
- Går hesten ordenligt er ens ridning i orden, gør den ikke, ja så er der noget galt med ridningen, eller noget fysisk galt (tænder, ryg, saddel). Men, er det fysiske fejl, så kan massøren alligevel ikke rette dem op.
Massage er velvære for hesten og hjælper den ikke så gode rytter i den forstand, at den fjerner arbejdet med at løsgøre spændinger i hesten. Rider du godt nok er det min klare overbevisning at langt de fleste spændinger kan rides væk.
- Og som sagt, jeg bruger selv massør (min mor er udannet hestemassør), så det er ikke fordi jeg har noget imod det. Jeg er bare træt af at høre det som undskyldning for hestens manglende præsentationer.
Ha' en hypper dag  Diane Fremgang bygger ikke på de kundskaber du har, men på hvad du kan bruge dem til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvem |
|
|
Hvem har da brugt det som undskyldning ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| massage og den perfekte hest |
|
|
Den perfekte hest, under perfekte forhold, med den perfekte rytter iført perfekt passende udstyr, ridende på et perfekt underlag, vil for så vidt aldrig have brug for massage.
Men hvormange sådanne eksemplarer kender I?
Det er de færreste mennesker der kan udføre alting lige godt med højre og venste hånd. De fleste af os er højrehåndede og en del er venstrehåndede - og når vi sidder på hesten så påvirker vi hesten med vores højre/venstrehåndethed.
Det er de færreste heste der er i 100% samme foder og træningsstand hver dag, 365 dage om året, dermed vil der være variationer i hvor perfekt sadlen ligger.
Nogen dage vejer vi selv mere end andre dage.
Nogen heste har medfødte skævheder.
Nogen mennesker har medfødte skævheder.
Nogen heste kan såmend rende rundt og være meget spændte i musklerne selv måneder efter at årsagen opstod og forsvandt. Fx, styrt, spark, bid, kastaration.
Nogen gange spænder vi selv fordi vi har ligget forkert om natte, siddet for længe ved computeren, eller lign.
Som regel træner vi hesten til at yde mere, bære bedre bøje rundere, tage større skridt, hoppe højere eller hvad ved jeg...
Hvor tit presser vi os selv i samme grad i trlningscentret?
Altsammen ting der kan resultere i ømme muskler på hesten, som igen kan give sig udtryk i en gnaven hest der forsøger at fortælle sit menneske noget.
Uanset hvor gerne vi end ville så er ingen af os perfekte ryttere, med perfekte heste, med perfekt passende udstyr, under perfekte forhold.
Sundancer ..The harder you fall, the higher you bounce..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| re: hvem |
Diane Ellefsen |
17-03-2003 10:38 |
|
Hej katrine
Jeg ser hvad du mener. Der er ingen i denne debat der direkte brugt det som undskyldning,og alligevel... Klara skriver:
" Jeg har været over ham med gnubberen og lede efter ømme og spændte muskler, og der er intet."
Hvorefter du svarer:
"ømheden kan sagtens ligge dybere. Så her er et check af en hestemassør måske sagen."
Hvorfor?
- Er det for at få klarlagt at "aha, der er spændinger, det er derfor det går skidt" - Hvilket er den kommentar man hører når massøren har været ude.
- Eller siger man "Hesten har spændinger, jeg gør noget galt i min ridning, må finde ud af hvad jeg gør galt, så spændingerne ikke kommer tilbage" .- Det har jeg ALDRIG hørt nogen sige...
Denne debat er jo ikke en "massage debat". Jeg ser bare for mange bruge de alternative metoder som sovepude, i stedet for at få gjort noget ved deres ridning, så for at Klara ikke skulle "hoppe med på den vogn" synes jeg bare jeg ville nævne det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sundancer |
Diane Ellefsen |
17-03-2003 10:47 |
|
Jeg må vist konstatere, at jeg er en kegle til at formulere mig
Jeg har intet sted sagt, at jeg var imod massage, overhovedet. Men hvad jeg har noget imod er at ømheder det bliver brugt som en UNDSKYLDNING for at ridningen ikke fungerer. "Den er lidt stiv til højre, jeg må hellere få massøren til at kigge på den" eller "Massøren siger den er øm i ryggen, så det er derfor den har svært ved at løfte ryggen. (Måske har den ondt i ryggen fordi rytteren ikke kan ride ryggen op...)"
Jeg har en hest med spat, denne lidelse påvirker naturligvis hele han muskulatur, da han er lidt stiv på sit "spatben" desuden går han med kiler, hvilket påvirker hans naturlige vægtfordeling.
Han får massage ca. hver 14-21. dag, i perioder hvor jeg ikke får redet så effektivt er kan der være noget at finde, men i de perioder hvor vi er "flyvende" er der ingenting.
De gange massøren finder noget giver jeg ikke spatten skylden for spændingerne, men derimod det faktum at jeg ikke har redet ordentlig, været spændt, skæv, træt eller hvad vil jeg.
Massøren letter den umiddelbare ømhed, men hvis ikke jeg "tager mig sammen" efterfølgende er det jo lige slemt næste gang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Diane igen |
|
|
Hej Diane
I bund og grund er vi jo slet ikke uenige overhovedet.
Men jeg mener at i FØRSTE omgang KAN det være en god ide at få checket hesten for smerter. Og det mener jeg at der skal fagfolk til: dyrlæge, massør, kiropraktor, tandplejer. Det mener jeg ikke at man altid kan klare selv (hvad Klara havde forsøgt).
Når fagfolk har konstateret at hesten har ondt skal man jo så finde ud af HVORFOR. Lige som der måske ske skal "behandlinger" til for at få udbedret skaderne.
Det var såmænd bare det jeg mente....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sorry Diane, lidt mer om træning og massage |
|
|
Nu var mit indlæg ikke en kritik til dit Diane - blot en konstatering. Så undskyld hvis du følte dig angrebet, det var ikke min hensigt
Som regel kommer massøren ud mere en en gang, hvis massagen har løst et problem så vil spændingene gå væk eller flytte sig. Det er så op til massøren at prøve at forklare ejeren hvad et givent tilbagevendende problem måske kan skyldes. Måske kræver det at massøren ser sadlen på hesten, måske kræver det en vurdering af hestens gang når den løber løs, kontra når den har en rytter i sadlen.
Som massør er det vel din forbandende pligt at hjælpe hesten og derfor fortælle rytteren at hvis hesten har ondt i ryggen så ER det muligvis sadlens skyld.... eller rytterens... eller måske ser begge dele ud til at fungere tilfredsstillende og så KAN der muligvis være andre årsager Fx tænder, bid, spark, skævhed, kissingspines = dyrlæge.
Jeg argumenterer blot for at uanset hvor gerne vi end vil så er vi ikke superhelte, der lever det perfekte liv, og har den perfekte krop og aldrig tager en forkert beslutning.
Vi er ganske almindelige mennesker, med alle de ubehagelige fejl der nu engang følger med.
Men vi kan tilstræbe at gøre vores bedste, vi kan lære at acceptere at vi og andre begår fejl.
"Den er lidt stiv til højre, jeg må hellere få massøren til at kigge på den" - det er ikke blot en undskyldning, der er en erkendelse af at noget er galt... det er da bedre end at den bliver ved med at være stiv og at det bliver værre. Bliver problemet løst ved en omgang massage, ja så er det jo fedt, kommer det igen må det give anledning til selvransagelse... men det er jo op til den enkelte om det når så vidt
Jeg synes at det er glimrende at nogen tør at spørge herinde hvorfor hendes hest surmuler. Men i stedet for at banke staklen oven i hovedet med at hun går for hurtigt frem og hærger hesten... så prøv dog at hjælpe hende. Massage kan måske være en løsning - hesten bliver gennemgået fra mule til hov - eventuelle spændinger bliver løsnet. Dermed har ekvipagen mulighed fra at komme UD af den spiral af surhed og gnavenhed. Kommer problemerne igen så er det pigens opgave at tage udfordringen op igen derfra. OG evt spørge herinde igen... hvis hun ellers snart tør!
Sundancer
..The harder you fall, the higher you bounce..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sundancer (og Klara) |
Diane Ellefsen |
17-03-2003 12:18 |
|
Først til dig sundancer - jeg tror grundlæggende vi er enige, vi formulerer os nok bare forskelligt. Men jeg undrer mig over din udtalelse:
"Men i stedet for at banke staklen oven i hovedet med at hun går for hurtigt frem og hærger hesten... så prøv dog at hjælpe hende."
Jeg har læst tråden igennem en gang til, og jeg kan virkelig ikke se at Klara bliver "banket oven i hovedet". Hun spørger hvad der kan være galt, og følgende løsninger er kommet
- For meget træning, hesten keder sig
- For hård træning, hesten er øm
- Hesten får for lidt variation i dagligdagen
- Hesten kan have ondt
Den sidste afledte så en diskussion om massage generelt, men jeg kan da ikke se der er nogen der er blevet rakket ned
Ingen har påstået at Klara ikke gør, hvad hun finder bedst for sin hest, at hun ikke kan ride eller ikke har forstand på heste...
- Klara, du skriver at du har haft kiopraktor til en skævhed i hoften, er der på nogen måde fulgt op på denne behandling? Jeg har (eller min mor har) erfaring for, at hvis kiopraktoren retter noget op, og der ikke bliver fulgt op med massage kan man risikere at musklerne nærmest trækker skelettet skævt igen. (Og nej, jeg ændrer ikke meninge nu, jeg mener stadig at dette kan rides væk, men korrekt, ingen er perfekte ryttere, så det kan de færreste nok alligevel.)
Som jeg også skrev tidligere, hvad med trækture på villavejene? Det lyder ikke til at du har ham opstaldet optimalt, måske han bare keder sig? Prøv at variere så meget som du kan, så han ikke bare synes det er den samme trædemølle hele tiden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| meeeen.... |
klara |
17-03-2003 12:21 |
|
jeg har brugt hestemassør... hun visiterede bare hesten, og når hun ingen spændinger fandt, så masserede hun ikke videre, konstaterede bare at den ikke var øm så ridningen var rigtig... fem minutters arbejde, 400 kroner... hmmm... ikke alle er lige gode... jeg mener bare, jeg har haft hesten i snart to år, jeg kender ham, han har haft en hofteskade hvor han havde ondt, og jeg vidste før dyrlægen at det var en hofteskade, fordi jeg kunne læse hans adfærd... jeg mener bare... jeg kan godt gå over min hest og finde ud af om han har så ondt at det indvirker på hans humør... hesten ændre adfærd i det hele taget hvis den er smerteplaget, det er min påstand...
og jeg ved at ændringen har med mig at gøre, jeg siger ikke at jeg har en lorte hest, men leder efter fejlene i den træning jeg har budt ham...
bare så vi er enige...
og iøvrigt tusind tak for svarene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| diana... |
klara |
17-03-2003 12:41 |
|
der blev fulgt op på behandlingen... jeg havde kiropraktoren ude til efter undersøgelser, muskulaturen er nu fuldstændigt ensartet i begge sider og han har været fint gående i seks måneder siden genoptræningen var helt slut... altså, da vi igen havde trappet op til almindelig ridning...
jeg kan sige både ja og nej til optimal opstaldning... vi har store lyse bokse hvor hestene kan se og røre hinanden... vi har en enormt stor fold med bakke og dal, hvor han går fra 11-16/17 i en 25 hestes flok og lever sit hesteliv med rangkampe og sociale ting, som det hører sig til. vi har sagt kvalitet før pris, så det er den bedste havre, det bedste wrap, musli og halm vi vælger... han er i fin fysisk form og foderstand... at der så ikke er skov at ride ud i... det er det minus man må betale for at bo i en stor by og ikke have mulighed for at køre langt ud på landet til en hest...
jeg kan ikke gå ud med ham, han er ikke tryggere af at jeg går ved siden af, end sidder på hans ryg... han er meget stor, meget stærk og ret fuldblodspræget... når han går i flugt så går han i flugt, og jeg tør ikke tage ansvaret for det... jeg tror heller ikke han ville nyde det, idet han stadig er lige fortvivlet over at blive fjernet fra sine artsfæller...
han virker som en lidt mere intelligent hest end de andre jeg har haft... det kan godt være at det lyder dumt,.. men ting bliver hurtigt vane for ham og han slutter ofte selv fra a til b under træning og lignende... jeg hælder mest til johannes' første indlæg, at jeg har læsset for meget på på een gang... i min iver efter at viskal blive gode....
det har gjort ham frustreret... givet ham en følelse af ikke at kunne efterkomme kravene? og dermed har jeg vendt min ivrige lille arbejdsnarkoman imod mig? han trænger til en succes oplevelse og følelsen af at kunne overkomme opgaverne? det er sådan jeg vil prøve at arbejde den næste uge, give ham opgaver jeg ved han kan klare godt, og så lette byrden lidt, så det heller ikke er for fysisk hårdt.
tak for alle tankerne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Manglende skovture |
|
|
Hej igen Klara
Det er et pokkers dilemma du har mht. det at komme ud.
Jeg rider selv 2/3 af tiden i skoven og mener at det må være synd for enhver hest der ikke har mulighed for at komme ud og motionere/træne på samme måde.
Jeg sørger endda for ikke at ride mere end 2 gange i træk på bane.
Men sådan er vi så forskellige.
Og det er ikke ment surt, jeg ville bare ikke selv acceptere sådan en løsning som din.
Og jeg bliver samtidigt glad for at have en hest der er nem at have med i byen. De er ikke morsomme de store krabater når de ikke er trygge ved omgivelserne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvilken... |
Maria R |
18-03-2003 07:45 |
|
Hejsa,
Hvilken hestemassør har du brugt???
Jeg kender et par stykker i Aalborg, Og en af dem er ikke god, men meget dyr... Ville lige høre om det var hende...
mvh,
Maria.
Leder efter min gamle pony, se min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klara - og Klarup rideskole |
|
|
Hej Klara!
I stedet for kun at knokle derudaf i dressuren kunne du jo give ham nogle fridage hvor du arbejder fra jorden... dette vil også styrke jeres forhold så du måske bedre kan komme ud i naturen og ride.
Prøv at brug nogle af Parellis 7 games eller læs om nogle af øvelserne i Hempflings Danser med heste - agility og lignende er spændende afveksling. Der er rigtig mange ting som I kan lave der styrker Jeres forhold og som udfordre hans hjerne  (og din)Istedet for at ride ture kan du jo trække ham - der er han uden tvivl mere tryg
Jeg kender også udemærket Klarup rideskole og kan ikke rigtig forstå hvorfor du ikke bare går ud af landevejen væk fra byen?? Der er masser af muligheder - desværre er Lundby Krat nok lidt langt væk hvis du skal afsted på dine egne fødder *GGGG*
Camilla med heste-hunden Der er friske billeder af hypsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar |
klara |
19-03-2003 09:49 |
|
camilla... prøv at læse mit indlæg til diana, så forstår du måske.
kathrine h.... jeg tror mange gange man lægger for meget i den med skovridning... min hest har den her enorme fold at flintre rundt i, løs med de andre heste og leve sit hesteliv i, uden indblanding fra mennesker. jeg flyttede fra et sted, hvor det var lettere at komme i skoven. men der gik hestene på mindre luftefolde med ren jordbund og fire-fem på en fold. da jeg så den her enorme fold på rideskolen var jeg bare solgt. fem timer om dagen derude, er mere værd end en skovtur....
noget helt andet er, at jeg ikke synes det er ret sjovt. jeg gider ikke ride i skoven fire gange om ugen... jeg har hest fordi jeg gerne vil ride dressur.
maria... den hestemassør jeg har brugt kører over det meste af jylland, snakker og snakker så du tror du er dyremishandler hvis ikke du bruger massør, og råber og skriger hvis der bliver uenigheder... så har jeg måske sagt nok? jeg kan ikke helt lide at nævne et navn!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klara |
|
|
Jamen så passer din hest og dig jo fortrinligt sammen , da I begge ikke synes om skovture  .
Jeg kom til at tænke på noget.... har du fået kiropraktoren til at tjekke ham igen ? Det er normalt at musklerne får skubbet knoglerne forkert igen, så der skal flere behandlinger til. Og hvis din hest generelt tidligere har været "glad og tilfreds" under træningen er det måske dér du skal lede ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kathrine |
klara |
19-03-2003 23:08 |
|
ja... prøv at læse mit svar til diana... det er fem indlæg højere oppe eller deromkring...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg |
|
|
mener at i ligger for lidt i det at ride på en skovtur,jeg mener at det er meget givende for hesten selv om den er på en super god fold hver dag,tror jeg godt at hesten kan syntes at det er lidt trivielt at gå i det samme ridehus eller bane hver dag.
jeg ved at du gør meget for din hest,og end dog nok mere end andre,men jeg syntes du alligevel skulle over-veje en skovtur i ny og næ.
vi ses
berit
at sætte sin ven på prøve er det samme som gerne at ville af med ham. G.E.Lessing
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skovture |
|
|
Jamen - jeg kan kun erklære mig enig Berit.
Min ismule gik bedre end nogensinde før i går - og det var "bare" på en skovtur. Aldrig har hun gået så stabilt på tøjlen.
På skovture får man gratis fremdrift
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skovturspart |
|
|
Kan du ikke få en skovturspart til at ride din hest ud en gang eller to om ugen? Hvis du ikke selv syntes det er sjovt, og samtidig forventer at din hest er anspændt og nervøs, så får I jo aldrig en god tur!
Men hvis du nu fik en anden rytter, der nyder at ride i terrænet og ikke har en forventning om at det vil gå dårligt, til at ride din hest, kan det jo være at både hest og rytter kan få en god tur.
Jeg red en hest for en anden sidste år. Vi skulle ride dressur, men ridehuset ligger et godt stykke fra gården, så jeg skulle i terrænet for at komme derhen. Hestens ejer sagde, at jeg skulle ligge et eller andet skarpt bid på hesten på vejen frem og tilbage, fordi den var vild i terrænet, og så skifte hovedtøj når jeg kom hen til ridehuset. Jeg gad ikke står i ridehuset og skifte hovedtøj og tænkte at den vel ikke kunne være så slem, og helt rigtigt, hesten skridtede stille og roligt frem og tilbage, uden jeg havde nogen problemer. Ejeren er ikke selv terrænrytter, nyder det ikke og har samtidig en forventning -ligesom dig- om, at hesten er nervøs og vil stikke af. Jeg kan godt lide at ride i terrænet og syntes hesten virkede stille og rolig, og så fik vi nogle gode ture ud af det.
Jeg kan ligesom de fleste andre godt forstå at hesten bliver træt af at skulle gå dressur hver dag!
Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nanna |
klara |
20-03-2003 14:23 |
|
nanna... men vi har ikke noget terræn, vi har meget befærdede veje og tætpakkede villakvartere rundt omkring... der laves grusgrav og andelsboliger rundt omkring, så der er tæt trafik med lastbiler og gravemaskiner.... og jeg ved at han danser og stepper og slår hovedet fra... og skal nogen ride ud på ham, skal de fanme have styr på det med at ride.... der er ikke mange der har det sådan, der gider skridte ture ud af vejen en gang om ugen...
men han har fri en gang om ugen og løsspringes og springes på gymnastik forhindringer... hvorfor blev det pludselig mig, man næsten vil ringe til hestens værn og melde, fordi jeg godt vil ride seriøst?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rolig nu |
|
|
Undskyld, det var bare et forslag! Og eftersom der var anden der skrev, at man altså godt kunne ride ture i området, tænkte jeg at hun måske havde ret, men at I bare var kørt surt i det sammen.
Du spurgte selv om, hvorfor din hest var blevet sur, og jeg synes altså at svaret "at den måske er træt af at gå dressur hver dag" er meget reelt. Den eneste, der snakker om hestens værn er dig selv!
Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja ja... |
klara |
20-03-2003 22:06 |
|
jeg mente ikke dig, og heller ikke så hårdt.... det er bare som om alle synes at det er frygteligt synd for en hest at blive redet på en bane eller i ridehus. hvor jeg tror den hellere vil være på banerne om skolen, hvor den kender det hele end at gå mellem lastbiler og busser på befærdede veje.
i ældre tid gik hestene en halv dag foran en plov... er det synd? nej ikke hvis den ellers er sund og rask og får det den kan æde... det er trods alt et dyr... måske skal den ikke med i biografen for at være lykkelig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lukker døren |
|
|
Men Klara:
Det du gør er jo bare at lukke døren til ildebranden.
Din hest har ikke tillid nok til dig som dens leder og beskytter. Den tør ikke bevæge sig udenfor de vante rammer og det accepterer du uden videre.
Heste er vanedyr og hvis vanen er at blive redet hver dag i ridehus eller på bane, så fred være med det.
Min hest var blevet led og ked af det liv, men du hører heller ikke "hestens værn" fra mig, så længe du prioriterer dens fold-liv så højt som du gør.
Men hvis du en dag vil sælge din hest så får du et problem.
Og hvis du en dag vil have hjælp til at løse jeres "tur-problem", så er du velkommen til at skrive til mig  .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|