Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Anspændt under træning..
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 13:23

Det er desværre begyndt at gå lidt galt med min hest Carat - få uger før vi rejser i 3 uger og nogle andre skal passe/træne ham - just great!

Når men, det der er sket er at Carat er blevet utroligt anspændt i alle sammenhænge stortset , når jeg kommer ind til ham, når jeg strigler, når jeg træner osv og når jeg siger anspændt, så mener jeg: nedlagte ører, han spænder op og løber i longen osv.

Jeg er 100 % sikker på det er noget fysisk galt, for sådan plejer han på ingen måder at reagere så jeg har kontaktet kiropraktoren som kommer her på tirsdag så ved jeg om det er noget fysisk eller min Softness den er gal med .

Jeg arbejder meget med tankeoverføring, vejrtrækning og indre billede - men kan alt det virkelig gøre ham anspændt? - Det har jeg også tænkt på i og med jeg har ret nemt ved at "forsvinde" fra nuet når jeg træner...Bare så frustrerende.....

Alt der har med frækhed, dominans, drillerier osv. er 100 % udelukket for mit vedkommende.....

Ved bare ikke rigtigt hvad jeg skal gøre op til kiropraktoren kommer - jeg har planer om at forsætte med træningen og lægge mærke til præcist hvor han bliver anspændt så det bliver nemmere at forklarer og vise kiropraktoren - eller skulle jeg bare lade ham få fri op til?

Det skal lige tilføjes at kiropraktoren var her for nogle måneder siden hvor han rettede Carat's bækken op, da det var låst og han derved blev skæv da han ikke brugte den ene side korrekt - så jeg har også tænkt på om det kan være fordi der er ved at komme nogle muskler på den side han ikke brugte før og det gør ondt og om det evt. er grunden til anspændthed?? - uh ha....jeg har godt nok mine tanker :)

Hva tror i?

I live in a House,But I'm home IN THE SADDLE

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 14:29

Som du selv skriver - har den været gal med den ene af hans sider samt bækkenet.

Hvis han er blevet skæv igen - har du nemlig en anspændt hest. Så jeg tror på at sandsynligheden for at han er skæv igen er rigtig stor.

Hvem har du som kiro?

Jeg venter selv på Rikke A endnu en gang kommer ud til min egen hest. Sidste gang hun var hos mig, havde han slået hele venstre side skæv. Han blev rettet, blev super fin igen i træningen, men væltede så for nogle dage siden i ridehuset - ned på venstre side. Jeg red ham ikke dagen efter, men dagen efter igen red jeg ham. Han var helt umulig. Han var sur, tvær, han kan slet ikke slappe og lægge sig til, han spænder over det mindste, han ser en smule spøgelser igen - han ser faktisk utrolig ulykkelig ud i øjnene os. Og dette udtryk for han altid når han ikke fungerer optimalt. Jeg tror nemlig os min hest har slået venstre side skæv igen for sådan var de første syntomer os første gang han var skæv i venstre.

Imens jeg venter ville jeg hvis jeg var dig - nøjes med at gå nogle ture med dyret og lade den gå på fold.

Jeg gør pt det samme. Jeg skridter nogle ture, går nogle ture i sneen, i ridehuset eller ligende og så går han på fold hele dagen. Da jeg ikke har lyst til at ride ham og så går han og spænder og bliver mere skæv.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 15:50

Jeg håber da du træner med andre metoder end blot tankeoverføring, vejrtrækning og indre billeder, for ellers vil jeg skyde på hesten er godt og grundigt forvirret. Heste kan nemlig ikke læse tanker eller se dine indre billeder, kan jeg betro dig.

Men hvis du mistænker at der er noget fysisk galt med hesten, så få da en dyrlæge ud - gerne en som også er kiropraktor.

Alternativt kunne det være du skulle uddybe lidt mere hvordan du træner hesten. Anspændthed kan jo også komme som et resultat af forvirring, stress osv. som følge af fejlslagen træning.

0
0
Svar på denne tråd

altså...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 16:08

Jeg træner efter Ute Lehmanns metoder og Amanda Barton og der er med Barton meget med tankeoverføring osv. Man skulle ikke tro det, men det har en fantastisk indvirkning, når man er i nuet med rette indstilling og tanker om hvordan man vil ha' det skal se ud

Har da hørt at kiropraktoruddannelsen er en forlængelse af dyrlæge??

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 16:29

Nej kiropraktor uddannelsen er ikke nødvendigvis en forlængelse af dyrlægeuddannelsen. Man kan som dyrlæge efteruddanne sig til kiropraktor, men man kan også tage en selvstændig uddannelse som dyre/heste kiropraktor.

Jeg kender godt til Ute Lehmann og en lille smule til Amanda Barton, men jeg tror du skal beskrive mere konkret hvor du i praksis træner din hest, hvis det skal være muligt for andre at komme med bud på, om det er noget i din træning, der gør hesten anspændt. Et er jo principper, noget andet er at udføre dem i praksis.

Jeg tror i øvrigt ikke på ideen med tankeoverførsel. Jo ideen med at visualisere det man ønsker at udføre er god, og ganske effektiv i rigtig mange sammenhænge, men at forvente at hesten kan læse dine tanker, er vist at sætte barren lige lovlig højt.

0
0
Svar på denne tråd

En form for stress
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 17:02

Hvis din hest er blevet anspændt i en bestemt situation, fx. under ridning, men er rolig alle andre steder, så relaterer anspændtheden sig til ridning. I så fald kan årsagen fx. være: Udstyr, der ikke passer, signalforvirring, for hård ridning, inkonsekvent ridning, for høje krav, angst forbundet med træningspladsen.

Men du skriver, at hesten stort set er anspændt i alle sammenhænge, og det er min erfaring, at så har HESTEN et problem, der fylder mere i dens liv end ridning, der kun foregår en time om dagen.

Årsagen kan enten være, at hesten får opfyldt sine basale behov for dårligt, at noget i omgivelserne stresser, eller at den har ondt. Hvis den har stået på samme sted længe, og intet har ændret sig i dens livsforhold, er det nok ikke dér, du skal lede. Men hvis der fx. er startet et større byggeri op på stedet, hvis der er kommet mange nye heste til på trang plads, eller hvad man nu kunne forestille sig, så kunne det være dét, der stresser hesten.

Hvis ikke sådan noget gør sig gældende, og hvis hesten hidtil har trivedes på stedet, så skal du højst sandsynligt søge løsningen i hestens fysiske tilstand, som du også selv er inde på. Det kan være en lang vej, da årsagen kan være sadel, skævheder, gigt eller en anden sygdom. Jeg gætter på, at du skal lede efter noget, der giver hesten permanent ubehag, og dermed er det nok dyrlæge eller kiropraktor, du skal have fat i.

Du kan også opleve, at hesten vender tilbage til gamle problemer. Har den fx. før lidt af separationsangst, kan det komme tilbage. Jeg vil gerne hjælpe dig videre, men så må du være lidt mere detaljeret - og hvis din egen fornemmelse siger dig, at det fx. er kiropraktor, der er løsningen, så følg denne fornemmelse.

Jeg tror ikke på, at din fokus på vejrtrækning og at sende billeder giver en så anspændt hest, og generelt lyder dine bestræbelser positive. Visualisering virker, og jeg tror også på, at vi opfanger mange billeder fra hinanden, mennesker og dyr imellem, men jeg vil aldrig basere min ridning på, at hesten også forstår. Men som sagt, hestens udtalte uro peger et andet sted hen, da den ikke kun eksisterer under ridning.

Bomløs dressursadel købes

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 20:31

Er det ikke meget logisk at stress kunne komme af at han har ondt fysisk et eller andet sted? Jeg fornemmer ikke at han ikke trives hvor han står nu - altså han er faktisk ikke så anspændt mere når jeg strigler og idag var han mere afslappet end han plejer .

Nu ser jeg hvad kiropraktoren siger og tager den derefter .

0
0
Svar på denne tråd

Det er faktisk
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 22:38

imod dyreværnsloven at lade en kiropraktor stille diagnosen på en hest, der muligvis er syg/skadet, medmindre denne er dyrlægeuddannet....

Så det er en bedre idé at få en dyrlæge ud, som Tusinfryd skriver, fx en, der er uddannet kiropraktor ;-)

:-) fra NinA

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Øøøøøøhhhh
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 23:03

Jeg skrev jo netop, at når hesten i mange situationer er anspændt, så handler det ikke om træning, men enten om et fysisk problem eller et trivselsproblem. Hvis hestens livsforhold ikke er ændrede, så mener jeg også, at det sandsynlig er et fysisk problem. Jeg prøvede bare at give lidt ideer til, hvordan jeg går frem, når jeg leder efter sandsynlige årsager til problematisk adfærd, men formulerede mig åbenbart uklart.

Bomløs dressursadel købes

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

NinA....
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 23:27

Ok - det vidste jeg faktisk ikke! - Ved faktisk ikke om han er uddannet eller ikke - men vil da klart undersøge det - tak for den information .

Tina: Tror faktisk det var mig der læste dit første indlæg forkert . Kan godt se hvad du mente hehe .

0
0
Svar på denne tråd

Når....
Forfatter: 
Dato:  03-12-2010 21:29

Så kom kiropraktoren og han kunne bekræfte at det er noget fysisk - pga. det skæve bækken som var dårligere end sidst i følge ham og det har gjort at min dejlige bassehest er halt i begge bagben..

Vi skal jo som sagt afsted på ferie i 3 uger, så der er nogle søde piger nede i stalden som skal passe ham, med trækture og blid motion - også når vi kommer hjem ser vi på om det er blevet bedre eller lige så dårligt - uanset hvad sender vi ham nok til røngten.

Men uhh hvor har jeg det skidt med at lade det være i 3 uger , selvom kiroen sagde at det ikke gjorde noget med en lang pause med blid motion, så kan jeg ikke lade vær med at spekulere om det er så galt så jeg må...ja, i ved.

Carat er "kun" en hyggehest og kiroen sagde at det var muligt at røngten slet ikke viste noget - og hva så??? - Spørgsmålene kører rundt i hovedet på mig - ved godt han ikke falder død om - men alligevel, føler mig som en dårlig hesteejer når jeg "forlader" ham sådan...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider