Hvis din hest er blevet anspændt i en bestemt situation, fx. under ridning, men er rolig alle andre steder, så relaterer anspændtheden sig til ridning. I så fald kan årsagen fx. være: Udstyr, der ikke passer, signalforvirring, for hård ridning, inkonsekvent ridning, for høje krav, angst forbundet med træningspladsen.
Men du skriver, at hesten stort set er anspændt i alle sammenhænge, og det er min erfaring, at så har HESTEN et problem, der fylder mere i dens liv end ridning, der kun foregår en time om dagen.
Årsagen kan enten være, at hesten får opfyldt sine basale behov for dårligt, at noget i omgivelserne stresser, eller at den har ondt. Hvis den har stået på samme sted længe, og intet har ændret sig i dens livsforhold, er det nok ikke dér, du skal lede. Men hvis der fx. er startet et større byggeri op på stedet, hvis der er kommet mange nye heste til på trang plads, eller hvad man nu kunne forestille sig, så kunne det være dét, der stresser hesten.
Hvis ikke sådan noget gør sig gældende, og hvis hesten hidtil har trivedes på stedet, så skal du højst sandsynligt søge løsningen i hestens fysiske tilstand, som du også selv er inde på. Det kan være en lang vej, da årsagen kan være sadel, skævheder, gigt eller en anden sygdom. Jeg gætter på, at du skal lede efter noget, der giver hesten permanent ubehag, og dermed er det nok dyrlæge eller kiropraktor, du skal have fat i.
Du kan også opleve, at hesten vender tilbage til gamle problemer. Har den fx. før lidt af separationsangst, kan det komme tilbage. Jeg vil gerne hjælpe dig videre, men så må du være lidt mere detaljeret - og hvis din egen fornemmelse siger dig, at det fx. er kiropraktor, der er løsningen, så følg denne fornemmelse.
Jeg tror ikke på, at din fokus på vejrtrækning og at sende billeder giver en så anspændt hest, og generelt lyder dine bestræbelser positive. Visualisering virker, og jeg tror også på, at vi opfanger mange billeder fra hinanden, mennesker og dyr imellem, men jeg vil aldrig basere min ridning på, at hesten også forstår. Men som sagt, hestens udtalte uro peger et andet sted hen, da den ikke kun eksisterer under ridning.