Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hjælp søges
Forfatter: 
Dato:  25-11-2010 13:28

Min super søde og MEGET store unge vallak, som jeg ærligt ikke får redet så meget på - han er groft sagt kun ryttervant. Han er umulig at komme op på hvis der er andre i ridehuset. Den ene gang jeg havde ham med på tur var det med livet som indsats. Vi traver fint rundt i hallen, men jeg kan ikke ride ham andre steder.

What to do...

Jeg er nok blevet en kylling med alderen, overvejer seriøst en halvpart eller at sende ham i byen en måneds tid så han kan lære at der er andet i verden end bare trave stille og roligt i den samme hal...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-11-2010 14:40

Nu går vi jo den dårlige tur-tid i møde.

Hvad med at tage ham indendøre vinteren over og se om han ikke er blevet "ældre" til foråret?

Det kan alt andet lige ikke skade at få langt noget mere rutine i ham inden I skal udendørs.

Mht. opstigningsproblemet er det desværre bare at være tålmodig, evt have en hjælper til at holde ham nogle gange, til han også kan opstigning med andre i ridehuset.

Jeg syntes det er lidt unfair at få en part (medmindre det er en meget erfaren en af slagsen) til at tage et problem, du ikke selv magter. Så hellere sende ham afsted en måned til en der kan lære ham at opføre sig pænt.

Indlæg er KUN udtryk for egen mening og erfaring.

For hver hesteejer er der en mening om at holde hest.

Jeg respekterer at andre har en anden holdning end mig

Vibekær Ridecenter

Problemheste tages i ridning

0
0
Svar på denne tråd

Nej, ikke en halvpart
Forfatter: 
Dato:  25-11-2010 21:27

Jeg vil også mene, at du hellere skal sende den i træning, end at "tørre" problemet af på en part - med mindre parten har erfaring og lyst til at løse sådanne problemer.

Som jeg læser det, så er du ikke så vidt i din tilridning, at du er klar til at ride hjemmefra, så lad være, indtil hesten er MEGET lydig i ridehus. Så kan du ride hjemmefra med en hjælper, og/eller en selskabshest. I starten kun en ganske kort tur - en tur behøver ikke at være mere end 200 m. lang hvis det er, hvad du og hesten kan klare.

Vedr. ridehuset, så kan du enten alliere dig med en hjælper et par gange, hvis hesten står stille når du er alene i ridehuset. Ellers start med at lære den at stå stille, når der er mest roligt. Det gør du trinvis. Først skal hesten stå stille, derefter stå stille imens du vender dig mod sadlen, så skal den stå stille også nu hæver benet op til bøjlen. Hver gang, den forsøger at gå, så stopper du den, og prøver igen. Hvis du er nået til, at du sætter foden i bøjlen, så stop hesten, hvis den går, og vend dig mod sadlen og sæt foden i bøjlen. Når hesten bliver stående stille, så giv en godbid. Det vil sandsynligvis få den til, i løbet af kort tid, at lære at stå stille. Når du er kommet op, så lær hesten, at den skal blive stående indtil du giver den lov at gå frem.

Bomløs dressursadel købes

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

ikke for at tørre af
Forfatter: 
Dato:  26-11-2010 09:15

Jeg ønsker ikke at "tørre" problemet af på en part - men måske at han blev rørt lidt mere end det jeg har tid til. Får redet ham max 3 gange om ugen. Måske også derfor han ikke er helt stabil endnu.

Han rides hver gang i ridehal, og han er ellers super flink med alt andet. Jeg trækker ham på trafikeret vej i mørke for at komme til hallen - så der er ingen problemer.

Ville bare gerne have mulighed for at ride ham lidt mere sammen med andre, også i hallen - men det kapere han ikke. Derfor overvejde jeg at sende ham "i byen" så han kunne lære at gå andre steder med flere forskellige heste.

Han går ellers bare hjemme hos os selv i hans egen lille overbeskyttede verden.

0
0
Svar på denne tråd

Lære at gå med andre heste
Forfatter: 
Dato:  26-11-2010 12:00

Jeg vil ikke kommentere mere på det med parten, men mht. at gå sammen med andre, så kan det at sende ham væk let give bagslag, fordi et nyt sted kombineret med endnu flere nye heste med stor sandsynlighed vil stresse ham så meget, at han måske bliver meget værre.

Det er en meget bedre løsning, at du starter med at ride ham stille og rolig i ridehuset, når du er alene indtil det fungerer SUPER godt. Så begynder du at ride ham når der 1-2 andre heste, og så fremdeles.

At "oversvømme" hesten med det, den hidser sig op over, giver altid stor risiko for voldsomme reaktioner.

Bomløs dressursadel købes

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

har prøvet
Forfatter: 
Dato:  06-01-2011 17:38

Jeg kan sagtens ride ham alene og stille og roligt i hallen - problemet bunder nok i, at jeg ikke har den tid det kræver for en unghest at være i hænder hver dag så det må tage den tid det gør før at han er helt stabil.

Halvparten - hmm, ja jeg har kun en drømmehalvpart men tror hun er færdig med heste - det er også ren otopi

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-01-2011 23:28

Hvis du ikke selv føler du kan magte opgaven, så find et sted du har tilid til og send den en måned i byen. Så du rigtig kan få glæde af din hest :)

Katja med verdens bedste Corvette

Tidligere med Ponyprinsen, Boy og Nimble Guy <3

Min HP - Min blog

Heste og ponyer tages i ridning

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider