men jeg synes jeg har succes med at give dem den med på fold og så have den liggende i ridehallen hver dag til ridning. og i længden også med på stald. i starten bare liggende uden for boksen men senere med ind når den bliver knap så bange for den. så man ikke overvælder den, men hele tiden giver den gode oplevelser.
Heste der kigger har godt af at se meget. De skal springe mange små spring med meget at kigge på. Den jeg har der kigger springer vi næsten hver dag. sjældent mere end et eller to spring. men næsten hver eneste dag slæber jeg en lille lodret på ca 60 cm frem og smider tæppet hen over, ruller en tønde under etc. så rider jeg almindelig dressur/skovtur eller hvad planen nu var og så rider jeg lige hen over springet til sidst. hvis den springer afslappet og uden at kigge, så er en gang nok. spænder den lidt rider jeg til igen.
sålænge man springer lavt har de ingen skade af at springe et eller to spring hver dag. min er jo en 'stor' hest på ca 163 cm, så til en pony kan det være man skal nøjes med 40-50 cm. ofte rider jeg iøvrigt bare hen over plastikvandet som jo alligevel ligger et eller andet sted i hallen og flyder mens jeg rider. den må gerne trampe på det alt det den gider.
Min springer iøvrigt det meste fyld uden at spænde nu. det har taget ca et år med jævnlig træning og MANGE små spring. konceptet er at jeg rider til i galop, har jeg problemer skridter jeg den derhen og lader den kigge. derefter traver jeg til. Jeg lader altid hånden gå med frem den sidste meter så den kan kigge sig for. som regel sætter den så afslappet af fra trav og jeg kan galopere til igen.