Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber at der er nogle, som vil hjælpe mig med....
Hvor lang tid tager det måske sådan cirka at tilride en hest....og gøre den klar til bare at kunne gå afslappet (med lang hals...ikke bøjet ind som sådan) til bidet...og så have fået en nogenlunde balance i skridt og trav...og måske lidt i galop....
Jeg har været så uheldig at have betalt dyre dome i tilridnig.....først et sted, hvor der ikke skete en S... for at sige det på godt dansk....så valgte jeg så at tage ham hjem...og fabdt efter lidt tid en anden træner, som eftersigende skulle være god, hvilket han ren faktisk også er.....men han har nærmest stået og grinet af mig...fordi at jeg har brugt så mange penge på ...ja...ingenting....min hest kan intet efter 2 mdr......jo skridte, trave...knap nok galopere, da han endnu ikke rigtig kan holde balancen...
Jeg kan ikke klage nu.....og jeg klagede heller ikke da jeg tog ham hjem, da jeg er ekstrem ringe til sådan noget....Så det går jo ud over min egen pengepung, at jeg ikke tør sige fra og måske få en ekstra mdr. gratis...men sådan er jeg nu engang.....
Men hvad er jeres mening om sådan noget....hvorlang tid må det tage for at en hest bare kan gå rimlig fornuftig.....
Når man sætter en hest i tilridning, bør man på forhånd have aftalt, hvor lang tid, der forventes brugt, og hvad man kan forvente at få hjem.
Det kan være noget forskelligt, hvor lang tid helt præcis den enkelte hest har brug for, men enhver berider har en tommelfingerregel, som næsten altid holder stik.
Her i huset bruger vi ca. en måned til at gøre hesten ryttervant. Og skal hesten leveres tilbage 100% under hjælperne og til biddet, kan der godt gå en måned eller to mere - højst!
Nogle henter ikke hesten, før den er startklar til de `tunge´ lette klasser, og så går der immervæk noget mere tid til - ca. et års tid.
Vi har haft heste, som ikke `nåede´ det aftalte indenfor den tidsramme, jeg havde vurderet. En sådan hest fortsætter gratis, indtil resultater er tilfredsstillende.
Tilridning af andres heste er en æressag, som vi tager meget alvorlig.
Da jeg tilred min hest, hjalp en berider mig.. Det tog 2 måneder, og han kunne skridte, trave, galopere lidt, han kunne hjælperne (forstå dem).. Og i ungheste-holdning..