Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Fra bid til hackamore
Forfatter: 
Dato:  27-10-2010 19:35

Hej HN,

Da jeg fra imorgen, begynder at prøve at ride med hackamore, ville jeg høre hvordan jeg skal vende min pony til dette.
Hvordan træner i fra starten?

- Jeg ved man skal have meget ''let'' hånd.

Jeg har valgt at prøve dette, da jeg så til JBK Horse Shows at nogle sprang MB klasser med dette, og det så rigtig godt ud med hest og rytter. Også synes jeg da at det ville være meget sejere at kunne ride sin pony med dette.

M.v.h Louise

M.V.H

LOUISE KNUDSEN

Tilridning tilbydes eller genoptræning!

www.lk-tilridning.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-10-2010 21:12

Jeg skiftede bare ud og hoppede op. Min hest forstod det med det samme uden problemer. Det er jo ikke anderledes end at ride med bid i den forstand at signalerne sådan set er de samme, de virker bare over næseryggen i stedet for i munden.

Det er vigtigt at din hest reagerer korrekt for sæde og schenkler, da du i hackamoren ikke på samme måde kan ride hesten udelukkende via tøjlerne. Drejesignalet skal komme både fra schenkler og tøjler, for at virke ordentligt. Det samme gælder når du skal samle hesten og bøje den på volten.

Men hvis dine signaler fra sæde og schenkler virker som de skal burde du ikke få de store problemer med at skifte over til hackamore.

Jeg vil foreslå dig at vælge en almindelig soft hackamore i blødt læder med korte stænger og uden kæder og andet i den dur. Sådan en kan ikke gøre den store skade (den kan fx ikke brække næsen på hesten), men du skal selvfølgelig stadig ride med let hånd præcis som når du rider med bid.

De hackamores, der ofte anvendes i de høje springklasser er (ofte) german hackamore - en hackamore med meget lange stænger og kæde bagpå. Denne type hackamore vil jeg absolut ikke anbefale dig. Det er et redskab der kan være meget voldsomt brugt forkert.

0
0
Svar på denne tråd

Tusindfryd
Forfatter: 
Dato:  27-10-2010 21:19

Jeg har kigget på denne her: www.hooks.dk/ product.aspx?productid...Order=DESC

Dog har denne kæde på, men jeg sætter noget lammeskind på både læder og kæden :-)

M.V.H

LOUISE KNUDSEN

www.lk-tilridning.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-10-2010 09:43

Det er en soft hackamore med kortestænger. Personligt ville jeg vælge en uden kæde uanset om jeg havde planer om at bruge lam under. De fås jo mange steder helt uden kæder:)

0
0
Svar på denne tråd

Hackamore
Forfatter: 
Dato:  28-10-2010 15:34

Ja, men så skal jeg købe den over nettet.. Men vi prøver, ellers er der ikke andet for at lave det om :-)

M.V.H

LOUISE KNUDSEN

www.lk-tilridning.dk

0
0
Svar på denne tråd

At ride med "Hac"
Forfatter: 
Dato:  29-10-2010 14:46

- er ikke noget man gør fordi det ser "sejt ud"!!!!

Det er et redskab der kan gøre meget stor skade på hesten i forkerte hænder, så hvis der ikke er en absolut god grund til det, så bør du holde dig fra det - også selv om det er en "soft" ...

Vil du prøve, så gør det i samråd med en kyndig underviser (ikke den lokale pige i stalden der engang har redet et c-stævne)så du lærer at håndterer et af ridesportens mest effektfulde "bidsler"

Tænk to gange inden du prøver, og hav din ponys næseryg med i betragtningen når du tænker, idet det er dens næseben du klan risikerer at beskadige ved forkert påsætning og brug....

Helene W

Forhandler af Cavalor, Marstall, TRM og HorseLux på Sydfyn.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-10-2010 15:15

Hackamoren er vist den optøming med flest myter knyttet til sig:)

En soft hackamore i almindelig læder kan altså ikke gøre den store skade! Den må ikke være placeret for lavt, og skal selvfølgelig heller ikke strammes så hesten ikke kan åbne munden (præcis som almindelige næsebånd i øvrigt). Men myten om at en almindelig soft hackamore kan brække næsen på hesten er altså - ja - blot en myte.

Hakckamoren virker ved at lægge et pres fordelt over hele hestens næseryg samt over nakken på hesten. Man fordeler altså presset fra tøjlerne på et meget stort område (og derved bliver presset mindre koncentreret og dermed faktisk væsentligt mindre kraftigt), imodsæt til bid, som lægger presset fra tøjlerne på et meget lille område i hestens mund.

Det svarer lidt til forskellen på at blive jokket over tæerne af en kondisko vs. en stilethæl. Her gør stilethælen meget mere skade end kondiskoen, fordi vægten og presset koncentreres på et meget lille område.

Soft hackamore er (monteret korrekt) noget blidere end et bid. Jeg kan eksempelvis godt trække min hests hoved ned i roll kur position med et almindelig trensebid (det gør jeg naturligvis ikke, men jeg kunne godt hvis jeg skulle få den vanvittige ide). Det kan jeg overhovedet ikke med en hackamore.

Hvis man virkelig trak til af alle sine kræfter ville læderet eller spænderne i hackamoren i sidste ende springe - det ville ikke være hestens næseryg som brækkede. Men det skal man selvfølgelig ikke gøre. Man skal - ligesom med bid - ride med en blød ogrolig hånd og ikke sidde og rykke i tøjlerne.

En german hackamore (den med meget lange stænger og kæde) er derimod et væsentligt kraftigere redskab. Den ville jeg aldrig ride med, på samme måde som jeg heller ikke ville smide et pelham bid (eller lignende) i munden på min hest.

Jeg rider selv med soft hackamore. Hackamoren skal være monteret korrekt (ca. samme sted som et almindeligt engelsk næsebånd), og den må ikke være for stram.

0
0
Svar på denne tråd

min datter
Forfatter: 
Dato:  29-10-2010 23:16

var så en af dem du så til JBK hvis det var ponyklasserne. Og nej det var ikke fordi det ser sejt ud, men fordi dens tænder var meget dårlig holdt inden vi fik hende.

Hvis din pony ingen problemer har med bid er der som sådan igen grund til at skifte til hackamore, ligeledes skal du være obs på det KUN er kat 1 der må starte springstævner med sådan en.

Jeg så godt der var en enkelt anden ponyrytter som red med en magen til vores og som i øvrigt ligner den som du linker til.

Hvis du søger på hackamore vil jeg tro min gamle tråd om korrekt placering er at finde, og der er et rigtig godt billede som viser præcis hvordan den skal sidde.

Vi har så viklet lam om kæden, samt vetflex om metallet ved kindstykkerne.

Vi er så blevet enige om i samråd med vores træner at forsætte med hackamoren, da ponyen i de 8 år han har kendt den aldrig har sprunget så teknisk korrekt som nu. Bidet er ikke prøvet igen efter tandlæge besøget, men tænderne er forlængst ordnet.

Der er som nævnt ingen tilvænning, vi lagde det bare på, men det kræver lidt øvelse og finde ud af hvor meget man skal tage fat, men ikke stort anderledes end med et bid og blød hånd.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

Pruhest
Forfatter: 
Dato:  30-10-2010 11:21

Jeg så ikke nogen ponyryttere der red med det :o)

- Men det er min hest jeg linker til?

M.V.H

LOUISE KNUDSEN

www.lk-tilridning.dk

0
0
Svar på denne tråd

du linket til
Forfatter: 
Dato:  01-11-2010 22:40

en hackamore fra høøks.

Også lige meget om det var pony eller hest, pointen er den samme, man rider ikke med noget fordi det er sejt, men fordi det kan afhjælpe et eller andet.

Og det kræver ikke tillvænning som sådan end beskrevet.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 14:42

Pruhest: rider du også med tøjler fordi det afhjælper et eller andet? Altså udover at det giver dig mulighed for at styre hesten

Trådstarter: At vælge en optømning fordi den er "sej" er ikke jordens bedste grundlag at træffe sit valg ud fra. Det handler om at finde den optømning, som fungerer godt for hesten og en selv. SOFT hackamore er en glimrende optømning - det samme er et almindeligt trensebid. Begge dele kan misbruges, selvom de som sådan ikke er "hårde" midler. Hvis du gerne vil forsøge dig uden bid, så synes jeg du skal gøre det. Men vær opmærksom på din hest - du skal vælge den bedste løsning for jer - ikke den der ser sejest ud:)

Vær i øvrigt opmærksom på at der findes mange andre bidløse optømninger, som også er tilladt til springstævner, så der er en del at vælge imellem, hvis det er den vej du vil gå.

0
0
Svar på denne tråd

tusindfryd
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 18:39

Pruhest: rider du også med tøjler fordi det afhjælper et eller andet? Altså udover at det giver dig mulighed for at styre hesten - Jeg er lidt blank over hvad du mener, men forsår jeg korrekt, så rider vi med tøjler fordi dert ikke er tillandt i ponyspringklasser og ride uden

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 19:42

Du skriver bare at "man rider ikke med noget fordi det er sejt, men fordi det kan afhjælpe et eller andet."

Det er selvfølgelig på et eller andet plan korrekt - hvis ikke vi holdt hestene som ridedyr havde vi ikke behov for bid, hackamores, tøjler eller anden optømning for at "afhjælpe" problemet med at kunne give dem signaler så vi kan styre dem. Men sådan i lidt mere dagligdags tale vil jeg nok synes det er lidt voldsomt at mene at optømningen er til for at "afhjælpe" et eller andet. Hackamore, bid, sidepull, kapsun eller hvad man nu foretrækker at ride med at bare optømninger - det er ikke som sådan redskaber der i sig selv kan afhjælpe problemer. Uanset om det er problemer med tænderne, ridestilen eller noget helt andet:) Det var bare det jeg mente.

Min kommentar er ikke ment som en kritik af dit indlæg overhovedet. Jeg synes bare det var en lidt spøjs formulering:)

0
0
Svar på denne tråd

Vetflex
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 20:02

Pruhest: Jeg låner lige tråden et kort øjeblik - hvad er dette "vetflex" i har puttet på metalstykkerne på din datters hackamore? Jeg har en ide om at min hest muligvis er overfølsom overfor noget i metallet på den hackamore jeg har købt, hun har nemlig fået udslæt lige præcis dér hvor de sidder :-(

- Cecilie

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

0
0
Svar på denne tråd

både tusindfryd og kimus
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 22:42

først kimus, vetflex er en selklæbenden forbinding, som jeg vil tro kan købes både på apoteket men også i de fleste rideudstyrsforretninger.

www.shop4horses.dk/shop/vet-flex- 197p.html

tusindfryd, min pointe er egentlig at hvis noget virker ganske udmærket er der ingen grund til at lave det om. Der ud over mener jeg ikke at det er ligegyldigt hvilket optømning man bruger til hvad og af hvem.

Det er fint nok og gerne ville lære noget om andre måder end det man bruger i hverdagen og det er super fint og søge råd inden man går igang ligesom Louise også gør, men agumentet sejt.... den holder altså ikke i min verden.

Mine unger får altså ikke lov til at putte alverdens ting og gejl på vores ponyer med mindre det er nødvendigt - når det er sagt, er mit udgangspunkt at skal man ud i noget man ikke kender til er det en rigtig god ide og få en underviser med forstand på sådan med ind over, uanset hvad man begiver sig ud i, samt at vil man starte stævner er der et reglement man skal tage hensyn til.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 08:54

Pruhest: Jeg er helt enig med dig i, at udstyr kun skal bruges, hvis der er behov for det. Og at man skal tænke sig om inden man bare smækker alverdens ting på hesten. Har man eksempelvis problemer med at stoppe hesten er et meget skarpt bid eller diverse hjælpetøjler eksempelvis sjældent den bedste løsning.

Jeg synes også argumentet med at vælge optømning fordi det er "sejt" er fjollet. Men hvis trådstarter gerne vil prøve at ride sin hest bidløst, så mener jeg da sagtens man kan forsøge sig med det - også uden at have egentlige problemer i sin ridning til daglig. Det kan ridningsmæssigt give en del at lære at styre sin hest uden bidet. Man bliver meget mere afhængig af korrekt brug af sæde og schenkler. Ligeledes kan en fjernelse af bidet i en periode eller ind imellem afsløre hvis man eksempelvis får samlet sin hest for meget via tøjlerne og ikke via korrekt brug af bagpart, ryg og bugmuskler (hos hesten).

Nu er en soft hackamore jo i den mere harmløse ende af skalaen - forudsat man bruger den korrekt. Havde der været tale om at trådstarter ville til at ride med pelham bid, german hackamore eller glidetøjle bare fordi det så sejt ud, havde jeg nok reageret noget kraftigere:)

0
0
Svar på denne tråd

SUPER..
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 14:02

Tak skal du have, Pruhest :-) du har vel ikke et billede af hvordan I har tapet det rundt om?

- Cecilie

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

0
0
Svar på denne tråd

White Boy
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 14:12

Jeg har taget jeg og White Boys bedste løsning, men vi rider stadig med bidet ind imellem. Jeg har fået tips og råd, der hvor jeg har købt min hackamore. Personer som virkelig ved hvad jeg skal igang med.

Men tak for jeres ''råd''!

M.V.H

LOUISE KNUDSEN

www.lk-tilridning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider