Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Letridning på venstre diagonal...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2003 12:28
Hej,

er der nogen, der kender det, at letridning på den ene diagonal føles mildest talt underlig, nærmest som om hesten er halt (men det er den ikke)?

Jeg har holdt ridepause 6-7 år og kan godt huske, at jeg på min gamle hest foretrak højre diagonal (ligesom højre volte var "nemmere" end venstre), men forskellen på højre og venstre diagonal var ikke så udtalt som nu.

Nu har jeg part på en hest, som jeg rider 1-2 gange om ugen, og jeg er meget langt fra at være i form endnu... Har redet den siden januar, og mest i skridt pga. vejret.

Nå, men for at gøre en lang historie kort, er der nogen der har et bud på hvorfor letridning på venstre diagonalen føles så underlig? Sidder jeg skævt? Er det vanebetinget? Har det med musklerne at gøre (er vel stærkere i højre end i venstre side)? Og hvad kan man gøre for at afhjælpe det - kan jeg nøjes med at "dyrke" venstrediagonalen, eller skal der undervisning til?

Go´ dag :-)

Kathrine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske
Forfatter: 
Dato:  13-03-2003 12:35
Hejsa!

Jeg har ingen favoritdiagonal, men kan mærke med det samme, hvis den er forkert....men, der er bl.a. to muligheder ud over dit eget forslag, hvis du som ikke SÅ øvet mærker en stor forskel: din sadel ligger skævt eller dine bøjler er skæve....eller hesten er urent gående/skævt redet.

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd
 
 hej Kathrine
Forfatter: 
Dato:  13-03-2003 12:51
Jeg har det også sådan.
Jeg synes også at man sidder anderledes i letridning på venstre volte.
Jeg ved faktisk ikke hvorfor, men sådan har jeg lært det i tidernes morgen på rideskole.
Selv uden rytter
vil en hest altid være en hest
men en rytter uden hest
er blot et menneske
Stanislaw Jerzy Lec
0
0
Svar på denne tråd
 
 sidder forkert??
Forfatter: 
Dato:  13-03-2003 13:14
Prøv at sidde ned på to travtrin når du er kommet på venstre volte. Måske sidder du bare på det "forkerte ben"...

Ditte
0
0
Svar på denne tråd
 
 Skal jeg "stille" hesten?
Forfatter: 
Dato:  13-03-2003 13:36
Tak for jeres svar :-)

Hmm... jeg hælder nok mest til at forklare det med, at jeg er "skæv", øv...

Ditte: Jeg rider udelukkende i naturen på min parthest, så der er ikke noget med at veksle mellem den ene eller den anden volte :-) Men af hensyn til hesten er jeg opmærksom på at skifte diagonal af og til, men så er det altså, at den venstre ikke er videre behagelig... Måske vil det hjælpe at stille hesten til venstre på venstre diagonalen? Det med at stille hesten er ellers ikke rigtig noget, jeg tænker over ude i det blå ... Men måske gør jeg det netop ubevidst konsekvent til højre og får så den dårlige rytme på venstre diagonalen, mon det kan være et bud?

Kathrine :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Letridning
Forfatter: 
Dato:  13-03-2003 13:40
Jeg kender godt fornemmelsen, jeg kan bare ikke sige at det altid er på venstre eller højre volte. Min erfaring er at hvis jeg starter på højre volte så føles venstre mærkelig og omvendt. Hvis jeg rider letridning til sidst i timen så kan jeg ikke mærke forskel hvis jeg skifter.

Min konklusion er at det har noget at gøre med om hesten er smidigjort. Når man starter med at ride så har man ikke noget at sammenligne med, men når man skifter, så har man jo fået løsnet hesten op på den ene volte og så skifter man til den anden volte hvor den ikke er helt løsnet endnu og så kan man mærke forskellen.

Caro

"A good horse is never a bad color"
"Horses never lie"
"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Eller rettere...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2003 13:40
... eller rettere skulle jeg måske sørge for slet ikke at stille hesten til nogen af siderne, når det nu bare går "derudaf" ... Nå men jeg ved jo slet ikke, om jeg egentlig stiller den, (i så fald er det ubevidst), må prøve at mærke efter næste gang *s*
0
0
Svar på denne tråd
 
 Letridning
Forfatter: 
Dato:  13-03-2003 13:43
Hej Caro
Det lyder som en god forklaring :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 min side er dårligst
Forfatter: 
Dato:  13-03-2003 13:54
Hejsa

Jeg har det lige omvendt

Når jeg rider højre diagonal føles det underligt, lidt som om jeg vrider skævt i letridningen, det er dog værst når jeg er i skoven, faktisk aldrig i ridehuset.

Men jeg har også en tendens til at sidde skævt og knække i venstre hofte

magnus
0
0
Svar på denne tråd
 
 hej magnus
Forfatter: 
Dato:  13-03-2003 15:05
Hej Magnus, ja det er nøjagtig sådan, jeg også føler det; som om man vrider skævt, som du siger. Det er også som om, sadlen bliver "klasket op mod bagdelen" en anelse før, jeg regner med, at der er kontakt *s*

Rart at høre, jeg ikke er den eneste ...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Dressur/tur
Forfatter: 
Dato:  13-03-2003 15:36

Når jeg rider på bane kan jeg ikke mærke forskel. Men på tur kan jeg faktisk heller ikke sidde ned på venstre forben. Det har jeg også undret mig over. Det føles bare helt "forkert". Måske rider man ubevidst på "venstre volte" på tur, fordi man rider i højre side af vejen.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Til alle:
Forfatter: 
Dato:  13-03-2003 16:15
Den følelse, I så godt beskriver, bunder i, om hesten er rettet lige ud - ikke ligeudrettet, som er noget helt andet.
Hvis i rider et std, hvor der ingen hovspor er, så vend om og se efter, hvordan jeres hests spor ser ud. Bagbenenes spor skal befinde sig ens i begge sider i forhold til forbenenes spor. Er det ikke tilfældet, er hesten ikke redet ligeud.

Hilsner. Johannes
0
0
Svar på denne tråd
 
 Til alle:
Forfatter: 
Dato:  13-03-2003 16:47
Nå, sådan :-) Det er altså, fordi hesten går på to spor, hvis jeg forstår dig ret?

Men når nu hesten traver derudaf, og jeg inden for en og samme travsekvens vælger at skifte diagonal, handler det så også om, at den går på to spor? Burde det så ikke føles mærkeligt på begge diagonaler?

Svært at forklare, hvad jeg mener, håber det går.

Kathrine :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 nej ...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2003 17:07
...det vil det faktisk ikke, Anne Kathrine, for hesten er lige `skrå på linjen´ uanset hvilket ben, du sætter dig ned på.
Det er nogenlunde som en hund, der altid løber lidt sidelæns i forhold til den ligeudrettede linje, og den gør det altid til samme side. Det gør heste også, og derfor vil det føles anderledes til den ene side end til den anden. Det mærkes overhovedet ikke, når man sidder ned, men problemet er der alligevel.
Det er en af de ting, man allerførst arbejder med at `rette op på´, når hesten rides til og kommer underhjælperne.

Hilsen Johannes
0
0
Svar på denne tråd
 
 Aha!
Forfatter: 
Dato:  13-03-2003 17:13
Okay, nu forstår jeg det - tak!!!

:-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Johannes..
Forfatter: 
Dato:  13-03-2003 17:53
er det du forklare en skæv hest, det har jeg nemlig fået fortalt at min er.
altså hvis jeg rider letridning på f.eks. højre volte m. forkert diagonal -retter den og pludselig føles det som om den halter.

Håber det jeg skriver er nogenlunde forståeligt.

Livde :-P
0
0
Svar på denne tråd
 
 Letridning
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 13:01

Heste har jo desværre tit gode og dårlige "sider" ligesom mennesker.

Men som regel er det en rytterfejl - indirekte i hvert fald. Min forrige hoppe var "bedst" eller "rarest" at være på, på venstre volte i letridning og derfor vælger man selv oftest den og hesten bliver endnu værre på den dårlige.
Jeg er personlig også selv lidt bedre på venstre volte med de fleste øvelser (irriterende).

Men nu har jeg jo en ung hest som jeg selv tilrider. Jeg rider ikke meget letridning på hende, men i starten var hun også "anderledes" på den ene volte.

Jeg har gjort det at jeg bevidst vælger den "dårlige" lidt oftere end den "gode" og nu efter 4-5 mdr., så er hun helt ens at være på. Og det er dejligt !!

Jeg "skifter også volte" ca. for hver 100 meter når jeg rider i skoven.

En nem test er at prøve flere forskellige heste i letridning, er de alle bedst på den ene volte, så er det nok primært dig der er skæv, men er det forskelligt er det nok hestene der er "problemet".


KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hehe
Forfatter: 
Dato:  16-03-2003 14:05
Jeg har det meget ligesom Caro - at det hjælper meget på det når man kommer igang! Men jeg har det dog mest i galop. *G* Vi starter somregel med at gallopere på venstre volte - og så føles højre volte altså SÅ mærkelig bagefter! Men det går hurtigt over..

Hilsen Anne!
- Hvis arbejde er sundt, så giv det til de syge! ;-D
Jacob Haugaard
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider