Tina: Interessante betragtninger/forslag du kommer med
Som sagt tror jeg det blot er en periode, men jeg vil meget gerne hurtigt ud af den igen! Jeg synes ikke at han som sådan virker spændt, men det er klart at hesten heller ikke er afslappet når den går sådan.
Han starter oftest lige når jeg samler tøjlerne op i skridt, men det stopper meget, meget hurtigt igen. Så tværer han en smule når jeg sætter ham frem i trav og letridning, men stopper også her meget hurtigt igen.
Det jeg tror er problemet lige nu er at vi øver mange galopanspring og jeg starter altid ud med 2x5-10 løsgørende trav+letridning hvor jeg laver store volter og lidt versader af langsiderne m.m. Her er han rolig foran og suger godt.
Herefter sætter jeg mig ned og arbejder lidt med traven, øger lidt, laver mindre volter, slangegange, versader osv. Når jeg synes det går godt slår jeg over i galop, men jeg tror problemet er at han KUN venter på anspringet, for han gør det først for alvor efter det første anspring.
I galop er der ingenting.
Efter det første galopanspring bruger jeg tid på at få ham til at vente og spænde af inden jeg springer an igen, men det er som om at det her går i hårdknude fordi han venter og venter på det anspring. Jeg har fundet ud af at klapreriet kan afhjælpes hvis jeg f.eks ligger en versade ned af langsiden, og det bekræfter mig lidt i at han venter på anspring, for med versaden afleder jeg ham jo og beder ham koncentrere sig om noget helt andet.
Men der går ikke længe efter at vi f.eks er redet ud af versaden, at han igen venter på anspring og klaprer, men hvis jeg så f.eks rider en masse 10-12 m. volter ned af langsiden afledes han igen og stopper.
Han galoperer super godt i øjeblikket og er meget rolig og venter fint, så det er ikke fordi at han bliver stresset over galop, men han synes det er svært at springe an bagfra, fra trav og det hidser ham lidt op, men bliver konstant bedre og bedre.
Lige efter galop får jeg et suuuuper sug i traven, men det varer ikke længe før han igen begynder at slippe suget og vente på anspring. Når jeg så giver lange tøjler og traver af klaprer han som regel fortsat selvom han er sluppet, for her er han træt. Når vi skridter af gør han det som regel ikke for så venter han ikke på galop.
Jeg har idag købt to forskellige bid jeg vil prøve; et to-delt med gummi og et helt alm. to-delt. Jeg har aldrig prøvet to-delt på ham før men det vil jo umiddelbart ligge lidt mere stabilt end et tre-delt. Har også et bid som Sandras på hånden, men han bruger kun 12,5, så jeg kan ikke låne dit Sandra, ellers tak 
Ang. sadel var den også mistænkt, men jeg har i øjeblikket en Passier til låns som er skåret meget fri af ryggen, og som der er lam under da den er lige det bredeste, ingen forskel på klapreriet om jeg rider med min egen eller den.
Sandra: er ret sikker på at det hverken skyldes at jeg sidder skævt, den nederste næserem eller andet, da jeg jo ikke har ændret på noget siden han er begyndt på det der.