Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Klaprer på bidet- What to do?
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 22:43

Vi har fået et stort problem i takt med at der forlanges mere i dressuren- og når jeg siger forlange er det sådan set bare at vi har taget lidt af tempoet momentvis så han bruger sig bedre bagtil og har sat en del galop på som han stadig godt kan køre lidt op over.

Kondimæssigt er han i super form og bliver aldrig træt fysisk eller svedt når vi træner.

Men pludselig (den sidste måned) er han i størstedelen af en træningstime begyndt at klapre på bidet, han går fint ned og er smidig i halsen, men han klaprer løs på bidet- det lykkedes somme tider at få ro på og sug på i størstedelen af tiden, men oftest er det størstedelen af tiden han klaprer, og det ser altså ikke så pænt ud :(

Det har som sådan ikke været et problem førhen, da har problemet været at få ham stabil fortil, og det er han rimeligt nu også selvom han klaprer, men han skal altså ikke klapre på bidet da jeg så ikke kan skubbe ham ud til hånden via sædet når han gør det- plus at han virker ude af balance i f.eks øgninger, her øger han ikke ordenligt fremad hvorimod han laver en super øgning så snart han suger frem til tøjlen og ikke klaprer.

Jeg synes jeg har prøvet alt, nu jeg har fundet ud af følgende:

-Det bliver næsten værre hvis jeg slipper tøjlen helt, da kan han finde på at krølle op i halsen, både i skridt og trav da han så bliver ekstremt usikker på hvad han skal selvom han går meget fint frem og ned.

-Det hjælper heller ikke at stramme tøjlen.

-Han stopper (har jeg fundet ud af til stævne idag) med at klapre i skridt hvis jeg siger "Klik" lyde med tungen. -Men ikke i trav.

-Det hjælper somme tider i trav hvis jeg går ind og laver konstant korrektion på indvendige tøjle indtil han stopper klapreriet, fordi han så fokuserer på min hånd. Virker som regel kun kortvarigt og jeg vil helst ikke pille i ham hele tiden.

-Det hjælper somme tider i trav at rykke udvendige skulder ind ved at stille ham til udvendige og derefter slå over til indvendige igen.

Han har lige fået ordnet tænder og der var intet alarmerende. Nu er jeg lidt ude i at forsøge mig med andre bid- han går på et tre-delt 18 mm massivt messing fra HS. Det har han altid gjort og forsøg på at skifte til tyndere tre-delte og tre-delte muffebid har ikke været en succes at all..

Nu overvejer jeg at forsøge mig med 2-delt, evt. med gummibelægning el. noget andet.

Det er ikke fordi han skærer tænder eller er gnaven, men han virker ikke som om han kan få ro, og da han er ekstremt følsom og meget afhængig af mine anvisninger er det lidt svært at få det til at spille da han jo ikke kan få min støtte i hånden når han ikke vil tage fat fortil.

Så snart han tager det mindste fat er mine hænder bomstille og derfra er det kun sædet jeg rider frem med, og jeg lægger ham så langt frem han ønsker, men når han ikke tager fat kan jeg simpelthen ikke komme igennem til ham og så bakker han nærmest af istedet for at gå frem for sædet og krøller op selvom tøjlen er helt lang og jeg kun skubber på med sædet.

Nogen forslag til et bid der måske kan stabilisere uroen?

Jeg tror at vi i en periode er stødt på en konflikt i ridningen, og jeg vil gerne hurtigst muligt ud af den!

Mvh Mie

-Med supermulen Surprise

Deltag i debatten og konkurrencen om månedens hest på http://www.ridemagasinet.dk - Det nye debatforum for alle heste-interesserede!

0
0
Svar på denne tråd

Klaprer han
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 22:54

hvis du rider ude bid, fx hackamore eller bidløs? På den måde kan du nemt lokalisere om det skyldes biddet/din hånd eller om det skyldes noget andet fx skævhed i nakke eller andet. Han er jo tjekket igennem, men det er en meget god måde at tjekke det på. Jeg synes generelt det kan fortælle en rigtig meget at ride uden bid i en periode.

Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 23:02

Jeg er temmelig sikker på at problemet ligger i bidet/munden/hånden, men han klaprer jo heller ikke på det en hel træning igennem, men i øjeblikket en stor del af den. Det virker som om at han "leger" med det.

Han er næppe skæv i nakken da han for nylig er blevet behandlet for en mild seneskade på nakkebåndet, og efterfølgende er han blevet rigtig fin til højre som ellers længe var et kæmpe problem.

Desuden giver jeg ikke meget for "skæve nakker" da der jo har været en anerkendt kiropraktor der har haft fat i nakken på min pga. "skæv nakke" - som aldrig har været en skæv nakke, men en seneskade og dermed en lille forskel/hævelse på højre/venstre nakkeside.

Mvh Mie

-Med supermulen Surprise

Deltag i debatten og konkurrencen om månedens hest på http://www.ridemagasinet.dk - Det nye debatforum for alle heste-interesserede!

0
0
Svar på denne tråd

Klapren
Forfatter: 
Dato:  11-10-2010 07:48

Min hoppe gjorde det samme, når jeg forlangte mere af hende og når jeg startede hende op efter en skadespause.

Jeg lærte at ignorere det og efter nogle få måneder holdt hun op igen - det passede altid med, at hun lige skulle have lidt mere styrke i de nye øvelser eller generelt mere styrke.

Så jeg ville tage det roligt og bare ride videre og se hvad der sker.....

Lejelejlighed eller andelsbolig søges i København

gerne på Amager, Vesterbro, Valby eller Frederiksberg

0
0
Svar på denne tråd

Ignorere - nej
Forfatter: 
Dato:  11-10-2010 11:04

Jeg tror, at det er en eller anden form for spænding. En af det grundlæggende fordringer i dressur, og meget væsentligt for holdbarhed er hestens løsgjorthed eller afspændthed.

Samtidig vil spænding ofte forøges, og kan advare om større problemer forude, så jeg ville aldrig ignorere det.

Jeg ville prøve at finde ud af, hvornår det starter. Kan du fx. skridte for lange tøjler uden at den klaprer? Kan du trave for lange tøjler? Galopere for lange tøjler? Starter det, når du samler tøjlerne? Når du laver bestemte øvelser? Efter et bestemt stykke tid? Holder det op efter et bestemt stykke tid, men starter så snart du rider?

Jeg tilslutter mig også, at prøve forskellige bidløse optømninger og forskellige bid og finde ud af, hvornår det starter. Jeg ville også teste, om sadlen har indflydelse - fx. ved at prøve at ride uden sadel eller i en pelssadel eller lignende. Her møder man så problemet, at man ikke kan ride letridning, men i hvert fald har hesten en anderledes følelse i ryggen end den har med sadlen, og det kan give en idé om, hvorvidt det er sadelrelateret.

Endelig kunne en anden rytter prøve at ride hesten og se, om det ændrer noget til det værre eller bedre.

Det kan være et detektivarbejde, men hesten gør det af en grund, og du må finde grunden. Overdreven gnaven eller anden aktivitet med biddet er helt sikkert spændingsrelateret, men spænding kan jo være både positiv og negativ. Det kan være for at slippe væk fra noget, men også i forventning om noget. Men jeg ville aldrig ignorere det!

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  11-10-2010 22:19

Hej Mie.

Cashew er jo os UTROLIG følsom i munden og ville ikke komme ud foran og suge uden at krølle bare ved den mindste bevægelse eller halve parade fra min side.

Så skiftede jeg fra trensebid til (tror du har set det bid jeg rider med pt derude på ARK) et todelt fullcheeck bid - og sikke en forskel. Jeg har en helt anden hest :)

Det er str 13.5 hvis du vil prøve det hvis han kan passe det? Du kan bare sige til.

Derudover ville jeg prøve at pille den nederst næserem af. Jeg har selv oplevet flere heste som har gjort som din fordi den nederst næserem (os selvom den ikke er stramt) selvom generer dem.

God idé som Tina os forslår at prøve ride ham uden sadel, gør han det os her? Evt os prøve at få en anden til ride ham os se om han gør det samme her. Det kan os være du sidder skævt og får taget mere i den ende eller anden tøjle og så går det direkte i ham fordi han er følsom (har selv samme problem med skævheder og det går lige i Cashew hvis jeg ikke koncenterer mig)

:)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-10-2010 23:29

Tina: Interessante betragtninger/forslag du kommer med :) Som sagt tror jeg det blot er en periode, men jeg vil meget gerne hurtigt ud af den igen! Jeg synes ikke at han som sådan virker spændt, men det er klart at hesten heller ikke er afslappet når den går sådan.

Han starter oftest lige når jeg samler tøjlerne op i skridt, men det stopper meget, meget hurtigt igen. Så tværer han en smule når jeg sætter ham frem i trav og letridning, men stopper også her meget hurtigt igen.

Det jeg tror er problemet lige nu er at vi øver mange galopanspring og jeg starter altid ud med 2x5-10 løsgørende trav+letridning hvor jeg laver store volter og lidt versader af langsiderne m.m. Her er han rolig foran og suger godt.

Herefter sætter jeg mig ned og arbejder lidt med traven, øger lidt, laver mindre volter, slangegange, versader osv. Når jeg synes det går godt slår jeg over i galop, men jeg tror problemet er at han KUN venter på anspringet, for han gør det først for alvor efter det første anspring.

I galop er der ingenting.

Efter det første galopanspring bruger jeg tid på at få ham til at vente og spænde af inden jeg springer an igen, men det er som om at det her går i hårdknude fordi han venter og venter på det anspring. Jeg har fundet ud af at klapreriet kan afhjælpes hvis jeg f.eks ligger en versade ned af langsiden, og det bekræfter mig lidt i at han venter på anspring, for med versaden afleder jeg ham jo og beder ham koncentrere sig om noget helt andet.

Men der går ikke længe efter at vi f.eks er redet ud af versaden, at han igen venter på anspring og klaprer, men hvis jeg så f.eks rider en masse 10-12 m. volter ned af langsiden afledes han igen og stopper.

Han galoperer super godt i øjeblikket og er meget rolig og venter fint, så det er ikke fordi at han bliver stresset over galop, men han synes det er svært at springe an bagfra, fra trav og det hidser ham lidt op, men bliver konstant bedre og bedre.

Lige efter galop får jeg et suuuuper sug i traven, men det varer ikke længe før han igen begynder at slippe suget og vente på anspring. Når jeg så giver lange tøjler og traver af klaprer han som regel fortsat selvom han er sluppet, for her er han træt. Når vi skridter af gør han det som regel ikke for så venter han ikke på galop.

Jeg har idag købt to forskellige bid jeg vil prøve; et to-delt med gummi og et helt alm. to-delt. Jeg har aldrig prøvet to-delt på ham før men det vil jo umiddelbart ligge lidt mere stabilt end et tre-delt. Har også et bid som Sandras på hånden, men han bruger kun 12,5, så jeg kan ikke låne dit Sandra, ellers tak :)

Ang. sadel var den også mistænkt, men jeg har i øjeblikket en Passier til låns som er skåret meget fri af ryggen, og som der er lam under da den er lige det bredeste, ingen forskel på klapreriet om jeg rider med min egen eller den.

Sandra: er ret sikker på at det hverken skyldes at jeg sidder skævt, den nederste næserem eller andet, da jeg jo ikke har ændret på noget siden han er begyndt på det der.

Mvh Mie

-Med supermulen Surprise

0
0
Svar på denne tråd

Galopanspring
Forfatter: 
Dato:  12-10-2010 09:50

Udfra den mere nøjagtige forklaring synes jeg også, det lyder meget sandsynligt, at han venter på galopanspringet. I så fald er der ingen grund til at kigge på udstyret. MEN man skal nu ikke antage, at fordi hesten begynder på noget, imens den går med noget bestemt udstyr, så kan der ikke være noget galt med udstyret. Det kan der sagtens. Hesten kan ændre form, så sadlen ikke passer, den kan få tandproblemer, der pludselig gør, at den er generet af biddet osv.

Men tilbage til galopanspringene - et normalt problem, at hesten ifm. indøvning af et nyt, bliver meget koncentreret om og opsat på at udføre den nye øvelse. Særligt hvis den får belønning for øvelsen. Der er intet dårligt ved, at hesten er så opsat på den nye øvelse, for det giver god indlæring og når hesten selv tilbyder øvelsen vil den senere blive stærk i denne øvelse.

Jeg ville håndtere det sådan: Jeg ville være klar over, at hesten efter første galopanspring ville være ophidset, så jeg ville lægge det sidst på rideturen. I starten ville jeg lave alt muligt andet, og ville kun belønne hesten for andre ting. Forsøgte den sig med galop, ville jeg bede den om noget andet. Jeg ville så vidt muligt undgå at lave øvelser, der siger "galop" til hesten.

Når jeg var færdig med anden træning ville jeg begynde at træne galopanspring, og træne mange af dem efter hinanden. Det gør dels, at hesten får nok af anspringene, og at den bliver god til dem. En sådan ophidselse skyldes ofte usikkerhed, så når hesten bliver god til øvelsen ved mange gentagelser, så er øvelsen ikke længere så ophidsende. Efter galop-arbejdet ville jeg bede hesten trave igen, bare formå den til at trave, uden at bekymre mig om kvaliteten og når det var opnået ville jeg stoppe dagens træning.

Dertil må man arbejde meget på at være meget præcis i sine hjælpere, så hesten kan kende forskel,og så afbryde den (fx. ved at stoppe den op) hver gang den svarer forkert på en hjælper.

God arbejdslyst.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville måske
Forfatter: 
Dato:  12-10-2010 21:14

prøve at bytte om på det i stedet, jeg lægger altid nye ting først på timen da hesten er mest klar og modtagelig for indlæring. så hvad med at trave i letridning ganske kort og så galloppere til begge sider måske lægge den godt dybt netop så den ikke krøller halsen og trykker sig op. og så lave nedsidning og aktivere ham godt med versader overgange og tempo skift erfterfølgende og når han slapper af og suger godt igen kan du jo hen af vejen prøve til med en galop igen. inden du traver af. og hvis nu den galopere godt og slapper af med det samme så hold med det for den dag og skridt ud på den eller andet som belønning for at den sugede, det bruger jeg meget, og syntes det virker super.

alle mine går kun ganske få minutter i trav letridning og så galopere jeg godt og så er de klar de trav nedsidning og lidt mere samling. ex. ved indlæring af ch. kan jeg sagtens finde på at lægge det i opvarmningen først i galoppen og så ikke mere før den så småt mestre det og ikke bliver stresset af det. der kan jeg også sagtens finde på at slutte efter ex. 10-15 min arbejde hvis ch. lykkedes i første forsøg og hesten er afslappet.

Jeg har en enkelt som godt kan klapre med tænderne især hvis jeg får den presset for meget i traven den går med et tyndt 3 delt hs bid med den løse ring i syntes det har virket super godt, og så har jeg simpelthen fundet ud af at når den klapre skal jeg tage noget at presset af måske lige en runde eller to i let ridning eller ligge den lidt dybt et par volter, det virker på hende.

Jeg syntes tit det virker godt at slutte af med noget hesten har nemt ved og som faldet den let hvis man tidligere har udfordret den med nye øvelser, i sær hvis de har tendens til at blive lidt stresset. men prøv dig frem og se om du kan finde noget som virker for jer. det vigtigste ved at uddanne er at man hele tiden rider efter sin mave fornemmelse og vigtigst af alt ikke gør de opgaver man render ind i til problemer.

Held og lykke med det.

Vh gitte

GB-Dressage APS tilbyder: tilridning, undervisning, komission, opstaldning og salg af dressurheste på alle niveauer. I lækre nye faciliteter.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-11-2010 22:17

Ville lige opdatere tråden da der er kommet lidt nyt fra os.

Jeg købte et to-delt gummibid som egentlig fungerer super godt. Han tager meget bedre fat og går nærmest imod min hånd- hvilket i denne sammenhæng er godt da han før gik bag den og puttede sig.

I lørdags på vej til stævne sker der det at Surprise går i panik over noget i traileren og river grimen i stykker og står uden noget da vi kommer frem. Han er meget hysterisk over at blive rørt i nakken og knalder flere gange hovedet op i taget da vi forsøger at give ham trense på så vi kan trække ham ud af traileren.

Da han før har haft en seneskade på nakkebåndet falder det meget uheldigt sammen med at han går et super dårligt stævne denne weekend da jeg mistænkte skaden for at være brudt op igen. Jeg valgte at ride begge tilmeldte dage da han virkede til at være kommet sig ovenpå forskrækkelsen.

Desværre er han temmelig ukoordineret og går på to spor højre rundt og går generelt temmelig småt. Derfor ringede jeg til dyrlægen og der var vi oppe idag.

Nakken virker til at være OK igen, men dyrlægen var til gengæld meget interesseret i lænden til højre som han også kiggede på dengang med nakkeskaden. Idag blev han scannet og der var ujævnheder omkring facetledende i højre lænde-side. Han er ren i røngten hele vejen ned heldigvis.

Derfor er det meget sandsynligt at klapreriet kommer deraf da det gør ondt på ham at bære sig i lænden- og det er kommet efter at jeg er begyndt at stille ham lidt mere op i nakken= der kræves mere bæring.

Så nu er der lagt 2xblokade som virker bedøvende på området i 30 dage så det kan slappe af. Derudover har han fået meso-terapi (En form for akupunktur med væske indsprøjtet langs ryggen), og stærkt muskelopbyggende tilskud.

Nu hedder den longering og skridtarbejde i 3 uger og efter 3 uger skal der ses en tydelig forbedring af rygmuskulaturen.

Så måske problemet løser sig nu- jeg er meget spændt :)

Mvh Mie

-Med supermulen Surprise

0
0
Svar på denne tråd

jkdfjkjd
Forfatter: 
Dato:  06-11-2010 12:13

Jeg ville prøve med et 2 el. 3 delt bid med gummibelægning og æblesmag, de suger super godt på det! :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider