Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

løbe løbe løbe, og slå hjernen fra..
Forfatter: 
Dato:  09-10-2010 13:27

Hej med jer.

Jeg har lidt problemer med galloppen, eller nærmere beskrevet, før og efter galloppen.

Han har været halt i en periode, så han har stået stille i lidt over en månede, så der har lige gået et stykke tid med genoptræning, men nu er kondien der igen. Men vi har imidlertid fået problemer med anspringene til gallop, og det er da osse klart at det er lidt svært for ham, hvis han har mistet lidt af sin gode balance og sådan. Det har altid været lidt en kamp at få ham til at springe ordentligt an, men nu er det bare værre. Selvom jeg støtter ham og lægger signalet på vej ud af et hjørne, så reagerer han bare ved at løbe hurtigere. Jeg har øvet i en longe, men der vil det heller ikke lykkedes.

Det var så før galloppen. Når han så er i gallop er han rigtig sød, og man kan mærke at han godt kan lide det.

Så er problemet der så bare efter gallop. Der er ingen problemer med at få ham ned i trav, men der begynder han bare at løbe og løbe og løbe. Det kan føles som om han slår helt fra oppe i hovedet. Og jeg er jo stædig, så jeg rider ofte en milliard runder med halve parader, små volter, osv, hvor efter jeg til sidst må give op og tage ham ned i skridt. Så kan jeg arbejde lidt med ham i skridten, for at få kontakt igen, og det lykkedes da også, men så tager jeg ham op i trav, og så slår han hjernen fra igen, og vil bare løbe (stadig i trav)

Det har jo så resulteret i at det ikke er muligt at ride koncentreret i en time, hvis man skal gallopere på ham, og så arbejde videre bagefter.

Det er bare rigtig frustrerende, og ender næsten altid med en sur afslutning for både mig og ham.

Håber virkelig at i har nogle råd..

På forhånd tak. :)

0
0
Svar på denne tråd

Skridt - trav - skridt - trav
Forfatter: 
Dato:  09-10-2010 14:55

Efter galoppen, ville jeg tage hesten helt ned i skridt, få den til at slappe af her, sætte i trav, så snart den begynder at løbe - ned i skridt igen.

Sådan ville jeg blive ved, indtil hesten til sidst gik roligt i trav.

Hvis det virker helt umuligt, ville jeg helt undlade at galopere i et stykke tid, indtil hesten var generelt bedre under hjælperne i trav og havde bedre balance. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Delelementer
Forfatter: 
Dato:  09-10-2010 20:11

For det første skal du se på de enkelte delelementer. Der er følgende: Anspring, selve galoppen, overgang fra galop, trav efter galop.

Og så er der forberedelse til galop. Hesten er først i stand til at galopere fornuftigt, når den kan bære sig godt i trav. Derfor vil jeg først se på, at hesten fungerer i trav. I longe eller under rytter. Når hesten har svært ved at galopere, vil jeg derefter øve galop i longen - eller evt. i lange liner, hvis man behersker teknikken. Det er IKKE legetøj, og man skal lære det før man kaster sig ud i det, men fordelen er, at man kan holde styr på skuldrene, og ikke belaster hesten med rytterens vægt.

NÅr hesten går godt i trav (kan tage uger/måneder), så kan du begynde med at galopanspring. Hvis du har en mindre indhegning, man det være med en løs hest. Giv hesten kommandoen: Galop, og derefter et dask med longepisken (forudsat at du ikke rider på den, selvfølgelig). Hvis den bare løber stærkere i trav, så stop den, og prøv igen. Øv MANGE GANGE til hesten springer kraftfuldt an.

Nu skal den så stoppes igen. Jeg bruger klikkertræning, så jeg klikker hesten efter få galopspring, så stopper den automatisk, og jeg kan lave et nyt anspring. Først derefter begynder jeg at arbejde med overgange fra galop. Overgange skal være efter få skridt, og tag endelig hesten helt ned i skridt. En hest der i forvejen løber, kan sagtens drives frem igen så overdriv bare det rigtige. Uanset om det er fra ryggen eller fra jorden.

TAg det roligt, bliv ikke vred. Forlang ikke for mange skridt ad gangen. Jeg kan ikke lade være med at mistænke fortsatte fysiske problemer, når hesten efter en halthedsperiode ikke kan galopere. Er du HELT SIKKER på, at den er i orden? Tegn på problemer er udover, at hesten ikke kan galopere at den altid springer an til den ene side, at den løber, at den hidser sig meget op.

Når du kan mærke, at hesten godt kan lide at galopere, så skal du selvfølgelig bruge mest tid på overgangene, så kan du bare galopere i længere tid, når de er i orden. Spring an på det mest gunstige tidspunkt, og stop imens hesten galoperer godt. Unge og utrænede heste har det med "falde fra hinanden", dvs. smide ryggen efter ret få galoptrin.

Håber det kan hjælpe lidt.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider