For det første skal du se på de enkelte delelementer. Der er følgende: Anspring, selve galoppen, overgang fra galop, trav efter galop.
Og så er der forberedelse til galop. Hesten er først i stand til at galopere fornuftigt, når den kan bære sig godt i trav. Derfor vil jeg først se på, at hesten fungerer i trav. I longe eller under rytter. Når hesten har svært ved at galopere, vil jeg derefter øve galop i longen - eller evt. i lange liner, hvis man behersker teknikken. Det er IKKE legetøj, og man skal lære det før man kaster sig ud i det, men fordelen er, at man kan holde styr på skuldrene, og ikke belaster hesten med rytterens vægt.
NÅr hesten går godt i trav (kan tage uger/måneder), så kan du begynde med at galopanspring. Hvis du har en mindre indhegning, man det være med en løs hest. Giv hesten kommandoen: Galop, og derefter et dask med longepisken (forudsat at du ikke rider på den, selvfølgelig). Hvis den bare løber stærkere i trav, så stop den, og prøv igen. Øv MANGE GANGE til hesten springer kraftfuldt an.
Nu skal den så stoppes igen. Jeg bruger klikkertræning, så jeg klikker hesten efter få galopspring, så stopper den automatisk, og jeg kan lave et nyt anspring. Først derefter begynder jeg at arbejde med overgange fra galop. Overgange skal være efter få skridt, og tag endelig hesten helt ned i skridt. En hest der i forvejen løber, kan sagtens drives frem igen så overdriv bare det rigtige. Uanset om det er fra ryggen eller fra jorden.
TAg det roligt, bliv ikke vred. Forlang ikke for mange skridt ad gangen. Jeg kan ikke lade være med at mistænke fortsatte fysiske problemer, når hesten efter en halthedsperiode ikke kan galopere. Er du HELT SIKKER på, at den er i orden? Tegn på problemer er udover, at hesten ikke kan galopere at den altid springer an til den ene side, at den løber, at den hidser sig meget op.
Når du kan mærke, at hesten godt kan lide at galopere, så skal du selvfølgelig bruge mest tid på overgangene, så kan du bare galopere i længere tid, når de er i orden. Spring an på det mest gunstige tidspunkt, og stop imens hesten galoperer godt. Unge og utrænede heste har det med "falde fra hinanden", dvs. smide ryggen efter ret få galoptrin.
Håber det kan hjælpe lidt.