Jeg har nærmest samme historie som din.. Sidste år fik jeg min nye hest hjem som på det tidspunkt var 4 år.
Han var redet til som 3.5 års og havde så gået til kort inden jeg købte ham. Da jeg var ude at se ham blev han redet og jeg red ham også selv uden problemer.
efter han kom til mig gik der et godt stykke tid, hvor han fik lov til at falde til på gården. Jeg trak ham bare lidt rundt og longerede lidt.
Han reagerede ikke negativt på sadlen. Så gik der nogle gange med at jeg blev trukket rundt mens jeg hang hen over ham. Stadig ingen negative reaktioner. Så kom dagen hvor jeg skulle op at sidde på ham.
Vi startede med igen at trække ham rundt hvor jeg hang hen over am uden reaktion på det. Så skulle jeg op på ham. I det jeg svinger benet over ham går han bogstaveligt talt amok.
Jeg faldt af og fik hjernerystelse. Jeg kan ikke huske noget, bortset fra at jeg knap var kommet op på ham før den eksploderede.
Der gik så en uges tid før jeg prøvede at sætte mig op igen. I mellemtiden var jeg blevet trukket rundt hængende over ham uden reaktioner. Det samme skete og jeg fik revet et korsbånd over i det ene knæ..
Så besluttede jeg mig for at sende hesten i ridning hos berider, hvor han var okt-nov-dec.
Samme fremgang som hos dig. I starten red berideren den kun. Han startede med at arbejde meget fra jorden dog, og kunne efter et par uge sætte sig op, dog skulle der stå en ved hovedet af hesten og nusse lidt som for st sige "at det var ok der kom nogen op". Efter ca. halvanden måned begyndte jeg så at ride lidt efter berideren havde reddet. Igen startede jeg også med at være i longe..
Min hest var stadig anspændt ved op- og af- sidning, men det svingede lidt. Jeg turde ikke gøre det uden at der var nogen der holdt den.
så fik jeg den hjem (hestepension), men turde og kunne stadig ikke sidde op uden hjælp. Ridningen har som sådan aldrig været et problem, det er hovedsagligt opsidningen.
Det har ikke hjulpet at longere inden ridning...Det var selve opsidningen der var problemet.
Besluttede mig for at tage til et lille stævne i slutningen af maj måned for ridningen har som aldrig været problemet, selvom han er meget tændt og opmærksom.
Der eksploderede han så igen da jeg satte mig op og smed mig af. jeg kom op dog op og red til stævnet, men dagen efter turde jeg ikke sætte mig op på ham.. og var rent faktisk så ulykkelig over, at jeg ikke turde og anede ikke hvad jeg skulle gøre ved det.
Det skal siges at hesten er tjekket af kiropraktor, dyrlæge, og sadlen af sadelmager.. ingen problemer nogen steder.
Så læste jeg om Torben Andersen: http://www.naturalhorsetraining.dk
Han bor på Sjælland (som mig), men kører over hele Dk.
Han kom på besøg og med det samme kunne han se en masse reaktionsmønstre hos min hest, som jeg bare ikke havde tænkt over eller lagt mærke til.
I virkeligheden var hesten utryg ved sadlen og generelt ved hans omgivelser. Det var ikke noget der kom stærkt til udtryk når jeg sadlede ham op.
Så Torben gav mig nogle forskellige øvelser jeg skulle træne fra jorden, meget simple, og det virker.
Under en uge efter kunne jeg sidde op selv uden en anspændt hest og uden at der var nogen der holdt hesten. Nu kan jeg både sidde op i ridehus, på ridebanen og på gårdspladsen uden problemer. Temmeligt grænseoverskridende for mig og en kæmpe sejr ;o)
Og så har jeg lige været til endnu et stævne. Der kunne jeg sætte mig op som der hjemme. Bare det var så stort at jeg kunne været taget hjem igen efter at have siddet op ;o) jeg var så lykkelig over at kunne komme op på min dygtige hest?
Det sidder stadig dybt i mig og jeg bliver selv anspændt og lidt nervøs i dag, når jeg sidder op. Men jeg prøver ikke at lade mig mærke med det, og jeg har ladet mig fortælle at det forsvinder en dag? det er allerede blevet meget bedre.
Jeg træner stadig nogle af øvelserne engang imellem, men behøver ingen lange seancer før hver ridetur. Jeg trækker bare min hest ud og sætter mig op..
Nå, undskyld for denne lange smørre som det alligevel blev, men det kunne vist ikke gøres meget kortere. Jeg håber du kan bruge min historie til noget og jeg håber at det kan lykkes for dig og din hest.
Hej fra Sara
Lige et ps.. jeg har også læst "den kompetente rytter" af Heidi Møller som handler om rytterens angst. den giver nogle gode inputs..