Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Rodeo buk
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 20:29

Hejsa

Jeg købte i maj en dejlig DV hoppe på 5 år. Som 4 års var hun redet lidt og kunne alle gangarter med rytter.

Et år har hun stået ved avler.

Jeg købte hende og lod hende gå i små 3 uger inden jeg begyndte at arbejde med hende i longen. Hun sagde intet hverken til longegjord eller saddel.

Dagen kom hvor jeg ville ligge mig over hende, det gik fint 3 dag bukker hun mig af imens jeg hænger. Efter nogle gange kom tid hvor jeg vil sidde mig op - det gik fint indtil hun skulle gå et skridt frem. Hun bukkede mig af igen.

Jeg valgte så at sætte hende i ridning. Her går hun helt i sort de to første gange med saddel på i longen.

Jeg bestiller en anerkendt person som bla er kiopraktor. Hun sagde der ikke var noget med den.

Jeg falder over begrebet hestefys. og får sådan en ud - hun finder en del i lænden på hende.

Hun fik rytter på lidt efter lidt og alt gik fint prøvede aldrig at smide ham af. De kom så langt at han red uden hun blev longeret først men bare trukket med fordi vi mistænker hende for gjordkrampe.

Løbende er hun behandlet af fys og massage.

Dagen kom hvor jeg skulle op - i starten red han den først og så mig. Så gik vi over til at jeg longerede den - han longerede mig de først par min. og så kom vi ud af den. Med rytter går hun som en leg - hun er bare enormt let at ride på.

Har en gang steget op uden nogen har holdt os, og det gik fint.

Ville gøre det igen og her går det galt. Hun ramler let ind i min skamel og begynder sit rodeo indtil jeg ryger af.

Min lærer op på den og den siger intet mig op igen og den siger intet.

2 uger efter sker det igen. Min underviser kommer til at røre hende med longen på benet foran på overlåret - den går igen i rodeo men da han har fat i longen ryger jeg ikke af. Rider lidt rundt men er nu så nervøs at jeg tuder og vil bare af.

Så nu står jeg med den dejligste hest i denne verden som jeg er bange for - med go grund mener jeg selv.

Vil ikke gerne sælge hende fordi jeg virkelig godt kan lide hende. Nu er hun i ridning ved min underviser igen og det går så fint.

Hun har tendes til at blive krum i ryggen det første min ´s tid.

Nogen der har noget klogt at sige om det? evt oplevet noget ligende?

Line

R.I.P min smukke Moonlight og hendes nyfødte søn. 8-5-10 - 9-5-10

0
0
Svar på denne tråd

Bumbum
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 21:08

Er den ryg røntgenfotograferet?

Ellers ville jeg gøre det hurtigst muligt

R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

0
0
Svar på denne tråd

Krum ryg = spænding
Forfatter: 
Dato:  09-10-2010 01:32

Når hesten har krum ryg det første minut, så advarer den tydeligt om, at den hvert øjeblik kan finde på at smide af. 2 stressfaktorer (rytter op=krum ryg + hesten rører skammel eller røres af longe) giver en voldsom reaktion.

En stressfaktor - rytter er åbenbart ikke nok til den voldsomme reaktion. Så gælder det om at få hesten vænnet til alle stressfaktorer (forudsat at den er rask). Hvis den kun krummer ryg i et minut, og derefter er god at ride på, så vil jeg enten hælde til spænding ifm. opsidning pga. tidligere skræmmende oplevelser eller gjordkrampe.

Jeg ville altid med sådan en hest longere den først for at være sikker på, at den ikke spænder i ryggen inden jeg sidder op. Dertil ville jeg ikke sidde op og ride uden hjælper før hesten slappede af. Og jeg ville træne opsidning rigtig, rigtige mange gange, så jeg var sikker på, at hesten var vænnet til det HELT uden spænding. Dette er en forudsætning for at fortsætte ridningen.

Hvis hun har tendens til gjordkrampe eller bare er blevet rigtigt, rigtigt bange for opsidning, så skal du regne med, at hun altid vil vende tilbage til den tidligere frygt. Derfor skal der altid gentilvænning til, hvis hesten får pause mere end nogle få dage.

Krummer hesten også i ryggen inden der kommer rytter på?

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

ja........
Forfatter: 
Dato:  09-10-2010 08:00

Jeg har nærmest samme historie som din.. Sidste år fik jeg min nye hest hjem som på det tidspunkt var 4 år.

Han var redet til som 3.5 års og havde så gået til kort inden jeg købte ham. Da jeg var ude at se ham blev han redet og jeg red ham også selv uden problemer.

efter han kom til mig gik der et godt stykke tid, hvor han fik lov til at falde til på gården. Jeg trak ham bare lidt rundt og longerede lidt.

Han reagerede ikke negativt på sadlen. Så gik der nogle gange med at jeg blev trukket rundt mens jeg hang hen over ham. Stadig ingen negative reaktioner. Så kom dagen hvor jeg skulle op at sidde på ham.

Vi startede med igen at trække ham rundt hvor jeg hang hen over am uden reaktion på det. Så skulle jeg op på ham. I det jeg svinger benet over ham går han bogstaveligt talt amok.

Jeg faldt af og fik hjernerystelse. Jeg kan ikke huske noget, bortset fra at jeg knap var kommet op på ham før den eksploderede.

Der gik så en uges tid før jeg prøvede at sætte mig op igen. I mellemtiden var jeg blevet trukket rundt hængende over ham uden reaktioner. Det samme skete og jeg fik revet et korsbånd over i det ene knæ..

Så besluttede jeg mig for at sende hesten i ridning hos berider, hvor han var okt-nov-dec.

Samme fremgang som hos dig. I starten red berideren den kun. Han startede med at arbejde meget fra jorden dog, og kunne efter et par uge sætte sig op, dog skulle der stå en ved hovedet af hesten og nusse lidt som for st sige "at det var ok der kom nogen op". Efter ca. halvanden måned begyndte jeg så at ride lidt efter berideren havde reddet. Igen startede jeg også med at være i longe..

Min hest var stadig anspændt ved op- og af- sidning, men det svingede lidt. Jeg turde ikke gøre det uden at der var nogen der holdt den.

så fik jeg den hjem (hestepension), men turde og kunne stadig ikke sidde op uden hjælp. Ridningen har som sådan aldrig været et problem, det er hovedsagligt opsidningen.

Det har ikke hjulpet at longere inden ridning...Det var selve opsidningen der var problemet.

Besluttede mig for at tage til et lille stævne i slutningen af maj måned for ridningen har som aldrig været problemet, selvom han er meget tændt og opmærksom.

Der eksploderede han så igen da jeg satte mig op og smed mig af. jeg kom op dog op og red til stævnet, men dagen efter turde jeg ikke sætte mig op på ham.. og var rent faktisk så ulykkelig over, at jeg ikke turde og anede ikke hvad jeg skulle gøre ved det.

Det skal siges at hesten er tjekket af kiropraktor, dyrlæge, og sadlen af sadelmager.. ingen problemer nogen steder.

Så læste jeg om Torben Andersen: http://www.naturalhorsetraining.dk

Han bor på Sjælland (som mig), men kører over hele Dk.

Han kom på besøg og med det samme kunne han se en masse reaktionsmønstre hos min hest, som jeg bare ikke havde tænkt over eller lagt mærke til.

I virkeligheden var hesten utryg ved sadlen og generelt ved hans omgivelser. Det var ikke noget der kom stærkt til udtryk når jeg sadlede ham op.

Så Torben gav mig nogle forskellige øvelser jeg skulle træne fra jorden, meget simple, og det virker.

Under en uge efter kunne jeg sidde op selv uden en anspændt hest og uden at der var nogen der holdt hesten. Nu kan jeg både sidde op i ridehus, på ridebanen og på gårdspladsen uden problemer. Temmeligt grænseoverskridende for mig og en kæmpe sejr ;o)

Og så har jeg lige været til endnu et stævne. Der kunne jeg sætte mig op som der hjemme. Bare det var så stort at jeg kunne været taget hjem igen efter at have siddet op ;o) jeg var så lykkelig over at kunne komme op på min dygtige hest?

Det sidder stadig dybt i mig og jeg bliver selv anspændt og lidt nervøs i dag, når jeg sidder op. Men jeg prøver ikke at lade mig mærke med det, og jeg har ladet mig fortælle at det forsvinder en dag? det er allerede blevet meget bedre.

Jeg træner stadig nogle af øvelserne engang imellem, men behøver ingen lange seancer før hver ridetur. Jeg trækker bare min hest ud og sætter mig op..

Nå, undskyld for denne lange smørre som det alligevel blev, men det kunne vist ikke gøres meget kortere. Jeg håber du kan bruge min historie til noget og jeg håber at det kan lykkes for dig og din hest.

Hej fra Sara

Lige et ps.. jeg har også læst "den kompetente rytter" af Heidi Møller som handler om rytterens angst. den giver nogle gode inputs..

0
0
Svar på denne tråd

contini
Forfatter: 
Dato:  09-10-2010 09:54

Hej Tina

Nej ingen krum ryg inden rytter kommer op - hun havde i starten af tilridning tendens til at krumme ryg og begi sig ud i at bukke. Til sidst kunne jeg få hende fra det ved at tage kontakt via longen.

Hun bliver altid longeret inden jeg stiger op nemlig pga evt. gjordkrampe - og har man en gang set sin hest sådan så ønsker man aldrig at det sker igen og derfor vil jeg tage mine forbehold resten af hendes dage.

Når jeg rider hende er hun så let at ride - ligger sig så fint til og jeg syntes hun lærer hurtigt.

At omgås er hun from som et lam, en rigtig rar hest. Det er hende der hedder Contini på min profil.

slmt ?kerido?

Mange tak for din historie, jeg tror jeg vil prøve at ringe til ham når hun er kommet hjem til os selv og gå igen her til den 1.

Det er rart at hører at nogen er kommet ud på den anden side med en hest som man virkelig holder af

Line

0
0
Svar på denne tråd

opdatering
Forfatter: 
Dato:  04-05-2011 20:05

Til jer der har læst min tråd i sin tid:

Contini var igår i røntgen og her blev der fundet en skade i ryggen - hun skal scannes den 12. maj for mere præcist at kunne sige om hun bliver ridehest igen.

Egentlig var det begyndt at gå rimelig godt - men inderst inde følte jeg noget var galt og valgte derfor røntgen den her gang.

Jeg har lært meget af det her - at man skal følge sin egen mavefornemmelse og ikke andres.

Vil dele det med jer for at fortælle ens mavefornemmelse er et forsøg værd.....

Line

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  04-05-2011 20:29

Øv for noget møg! Håber da virkelig det er noget der kan heles op igen med tiden.

Den der mavefornemmelse skal man tilsyneladende ikke løbe om hjørner med - det har der da været adskillige eksempler på her på HN.

Du opdaterer vel lige igen, når den er scannet ;-)

Hilsen LouiseN

Langsomt er hurtigt

0
0
Svar på denne tråd

øv - men viden er godt
Forfatter: 
Dato:  04-05-2011 20:55

Øv hvor er det synd for dig - men SUPER at du endte med at følge din mave (Y) (Y) (Y) Håber det bedste for dig og din hest :-)

The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise.

Xenophon

0
0
Svar på denne tråd

123466
Forfatter: 
Dato:  05-05-2011 08:10

Jep - skriver resultat når vi er hjemme igen på torsdag.

Søs - jeg syntes det er mere synd for hesten - hun har i den grad ville fortælle mig noget fra første dag jeg havde hende - og det skulle tage mig 11 mdr at finde udaf hvad det var.

Nu skal vi bare have den tur til silkeborg overstået og forhåbentlig komme hjem med et positivt resultat.

Line

0
0
Svar på denne tråd

Skade øv øv
Forfatter: 
Dato:  02-06-2011 19:14

Sikke en sørgelig historie, men hvor var det godt at hun kom til dig som fulgte din mavefornemmelse og fik hende i røntgen..

Hvor fik du hende i røntgen og hvad gav du? Står med noget ala samme problem..

Held og lykke fremover..

Madam Duchess en lækker Pinto hoppe<3

R.I.P min lille næsebjørn

Du blir aldrig glemt Dumle..

0
0
Svar på denne tråd

aslkgffds
Forfatter: 
Dato:  02-06-2011 22:08

Hvordan gik det med hende til scanningen?

0
0
Svar på denne tråd

scanningen
Forfatter: 
Dato:  03-06-2011 08:49

Nina - tak fordi du spørger, har helt glemt at få det skrevet.

Scanningen viste skade i facetled samt på ligamentet og nogle indre blødninger.

Hun blev behandlet med sarapin (smertestillende) samt binyrebakomon.

Jeg skulle i tre uger genoptræne hende i pessoa. Noget jeg aldrig havde prøvet før så fik kun to dage til at lærere det i - da vi skulle begynde lige efter sprøjterne var givet.

Et bud på hvad det er kommet af er dårlig tilpasset saddel ved den første tilridning ved forrige ejer.

Idag har vi været igang i tre uger - og i næste uge kommer dyrlægen for at vurdere hende.

Line

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-06-2011 08:52

Kirse - ja det er ikke spor sjovt at stå med en hest der vil fortælle en noget. Men endelig har vi fundet udaf hvad det er - så vidt så godt.

Røntgen - scanning -undersøgelser - behandlinger osv. løb op i 6000 første gang. Men vi er ikke færdige så det endelige resultat kender jeg ikke endnu.

Håber du finder udaf det med din hest.

Line

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider