Jeg har en 4 årig vallak Knabstupper/traver han er lige blevet tilredet her for et par mdr siden. men jeg tænker på skal han mon have en voksepause for ikke at træne ham for hårdet? Han blev 4 år i maj mdr i år.
hej, vores heste får altid en god pause på 1-2 måneder efter tilridning da tilridningen ofte får hestene igang med at vokse og udvikle sig igen,og da jeg normalt aldrig har så travlt med at få hestene igang, ja så syntes jeg personligt at de kun har godt af at lige få lidt fri rum, men det kommer jo helt an på hesten og om du selv syntes om den kan følge med ridemæssigt og hvordan dens indlærings evne er, og nogle heste bliver lidt ømme hvis de begynder at vokse igen ved tilridningen og ja så er pause en god ting, det skader aldrig at lægge en pause ind,
Det er ikke nogen dum idé, at lade den få en pause. Hellere gå roligt frem og få en hest, som holder i mange år end at gå for hurtigt frem fra start og risikere at få en hest med skavanker senere i livet.
Min haflingerhoppe voksede til hun var 5½ år gammel. Okay, hun er også koldblod og de vokser langsommere end varmblod, men alligevel så giver det stof til eftertanke, når man ser dem, som allerede starter tilridning, når hesten er 2 år!