Det er meget forskelligt, om hesten ikke "vil" fordi den har ondt, fordi den ikke forstår, fordi den er stresset af helt andre årsager, fx. for mange timer i indespærring, eller fordi den bare hellere vil noget andet end træning.
En af de ting, jeg som adfærdsbehandler har som område, er at være hestedetektiv. Mit job er bl.a. at finde årsagen til det problem, jeg bliver kontaktet om. Først gennemgår jeg nøje alle forhold der vedrører hesten. Dvs. stald, fold, flok, ridning/træning, taler indgående med ejeren osv. osv. osv. På den måde danner jeg mig et billede af hele situationen, og det er mit grundlag for at vurdere problemets årsag.
Når jeg har fundet, hvad jeg tror, er problemets årsag, så tester jeg det så vidt muligt af. Fx. kan jeg huske en hest, jeg engang arbejdede med. Den havde så vidt vi troede, separationsangst. Det troede jeg fordi, hesten trivedes udmærket og udelukkende var umulig ifm. ridning og når man tog den ind i stalden alene. Alle problemer var, så vidt jeg lige kunne se, altid i situationer, hvor den blev taget væk fra de andre. Men for at være helt sikker måtte jeg lave en test. Fra starten kunne vi faktisk ikke få hesten mere end 5 m. væk fra leddet ind til folden, så vendte den ganske enkelt om og løb tilbage. ALT var tidligere prøvet for at holde den: Bid, piske, kæder, reb, HMS-øvelser - ALT. Men den løb tilbage.
Nå, men jeg tog så lige en spand foder, som hesten kunne lide, og nu fulgte hesten villigt med mig. Jeg satte foderspanden i 60 m. afstand af de andre heste og hesten stod roligt og åd foderet uden at bekymre sig det fjerneste om de andre heste. Altså kunne der ikke være tale om ren separationsangst fordi en hest med separationsangst prioriterer flokkens tryghed højere end foder.
Ny hypotese blev opstillet: Hesten, som i perioder var blevet trænet noget hårdhændet, var en viljestærk hest, der vidste hvordan den skulle befri sig for ubehag. Det var mest behageligt at være sammen med flokken, og hesten vidste, hvordan den kom afsted med det, så den valgte ganske enkelt at gå tilbage til flokken, når den ikke gad mere. Og på det tidspunkt gad den slet ikke, så den blev bare ved flokken, eller giv/løb tilbage efter max. 5 m.
Jeg satte ejeren i gang med nogle simple, og for hesten helt nye øvelser, til hvilke den ikke i forvejen havde dårlige associationer, og hvor der ingen form for ubehag var involveret. I løbet af 3 dage kunne hesten ikke alene tages ind fra fold uden problemer, den havde faktisk ikke længere lyst til at gå tilbage til de andre heste, for træningen og de medfølgende belønner var nu mest attraktivt. Nu fulgte så et længere forløb, hvor hesten skulle genlære at svare på kommandoer, og hvor rytteren skulle lære at give de rette signaler og forstærkninger. Men det væsentlige i historien er, at den indlysende årsag til problemet, var en forkert årsag.
Så man skal passe rigtigt meget på med at tro noget uden at forsøge at bevise det. Sommetider KAN man ikke bare bevise det, men så må man arbejde et stykke tid, fx. 3-4 uger ud fra sin tro, og derefter vurdere, om der er forbedring. Er der ikke, så bør man overveje at revurdere fremgangsmåden.
Man kunne også tænke sig det omvendte af ovennævnte eksempel: Hesten er umulig når den har smed, og man tror, at den skal lære at løfte ben. Men det viser sig, at når hesten har en selskabshest med sig, så er der ingen problemer med smeden. I så fald har hesten formentlig separationsangst, og så er det den, man skal arbejde med. I et sådant tilfælde ville jeg afprøve, om ikke også hesten har problemer med andre ting, når den er alene, som den godt kan i selskab.
Jeg bruger også min mavefornemmelse i mit arbejde og når jeg arbejder med min egen hest, den er god til at lede på rette vej, og skal ikke overhøres.
Min erfaring med skadede kontra fejltrænede heste er, at fejltrænede heste (forudsat at man gør det rette) viser fremgang i løbet af kort tid, der må MAX gå 4-6 uger før der er væsentlig ændring at se. Man kan ikke løse alt i det tidsrum, men skal SKAL se forbedringer. Ellers skal man skifte strategi eller erkende, at man ikke fandt den rette årsag. Heste der bliver VED med at protestere, og særligt de farligste, har NÆSTEN altid fysiske problemer. Uanset om dyrlægen kan finde dem eller ej. Har så sent som i sidste uge diskuteret dette med en dyrlæge, der var enig i betragtningen.