Hej alle!
Jeg har jo en dejlig unghest ved navn Falco. Jeg har haft ham i godt 1½ måned, hvor jeg mest har lavet en masse arbejde fra jorden; tillids- og dominansøvelser, styrket kommunikationen og lært ham de basale signaler, både vha. kropssprog og kommandoer. Jeg har longeret en masse for at styrke hans kondition og vores kommunikation. Jeg har redet en lille smule, men da han har nogle bukke-problemer og pt. ikke bryder sig om at blive redet, tager vi det meget stille og roligt, for det meste i skridt.
However, nu har jeg siddet og søgt en del på, hvordan jeg kan træne min hest korrekt, så han sætter de rigtige muskler, bliver ordentligt løsnet op og ikke bliver skæv. Jeg kom så ind på en hjemmeside om anatomisk korrekt ridning, hvor der stod:
EN FORPARTSBELASTET HEST KENDES EKSEMPELVIS VED:
? meget overudviklet forpartsmuskulatur
? tendens til underhals
? tendens til bagudrettede forben (ind under hesten)
? svag rygmuskulatur
? spændt mave og bugmuskulatur (ofte med mislyd ved vallakker)
? skyder skulderen ud på buet spor og viser ofte taktfejl
? bevæger sig med rygge svingende nedad
? har svært ved at bøje sig og være eftergivende i nakke
... og jeg kan nikke genkendende til næsten det hele!
Han har tendens til underhals, bagudrettede forben, svag rygmuskulatur, skyder skulder, ryggen svingende nedad... hun nævnte også noget med mislyd ved vallaker og det har han også meget tendens til!
Nu kan man sige, at han ikke er blevet trænet så meget, så ligemeget hvad ville jeg nok ikke kunne forvente en toptrænet muskelspækket hest endnu. Han er jo kun godt og vel 3 år.
Men når jeg nu alligevel laver så meget jordarbejde, vil jeg gerne gøre det rigtigt!
Mit spørgsmål er: Hvad skal jeg bruge og hvad skal jeg gøre?
Skal jeg ud og investere i en god og dyr kapsun? Evt. et helt longeringssæt? i så fald, ville jeg nok få brug for at vide noget mere om, hvordan man longerer korrekt. Hvad med bomme, evt. cavalettis? Hvad med indspænding?
Jeg er personligt ikke meget til indspændning, men flere dyrlæge har jo ofte anbefalet folk at bruge champon, så længe den ikke er stramt spændt ind. Min hest går ikke stabilt frem og ned. Særligt på højre volte er han rigtig dårlig, og strækker sig ikke ret meget, hvor han på venstre volte giver lidt mere efter. Er dette tegn på skævhed, og hvordan modhjælper jeg det?
Hvis I har billed- eller videoeksempler af longeringsarbejde, vil jeg meget gerne se det, og hvis der er én der er rigtig dygtig derude og ved en masse, kunne det være rigtig dejligt med en eventuel hjælper gennem noget tid, som jeg kan få råd af, og sende billedresultater til løbende? .. hvis nogen ellers har mod på det 
Mvh. Malene & Falco