Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Longering - hvad skal jeg bruge?
Forfatter: 
Dato:  26-09-2010 13:58

Hej alle!

Jeg har jo en dejlig unghest ved navn Falco. Jeg har haft ham i godt 1½ måned, hvor jeg mest har lavet en masse arbejde fra jorden; tillids- og dominansøvelser, styrket kommunikationen og lært ham de basale signaler, både vha. kropssprog og kommandoer. Jeg har longeret en masse for at styrke hans kondition og vores kommunikation. Jeg har redet en lille smule, men da han har nogle bukke-problemer og pt. ikke bryder sig om at blive redet, tager vi det meget stille og roligt, for det meste i skridt.

However, nu har jeg siddet og søgt en del på, hvordan jeg kan træne min hest korrekt, så han sætter de rigtige muskler, bliver ordentligt løsnet op og ikke bliver skæv. Jeg kom så ind på en hjemmeside om anatomisk korrekt ridning, hvor der stod:

EN FORPARTSBELASTET HEST KENDES EKSEMPELVIS VED:

? meget overudviklet forpartsmuskulatur
? tendens til underhals
? tendens til bagudrettede forben (ind under hesten)
? svag rygmuskulatur
? spændt mave og bugmuskulatur (ofte med mislyd ved vallakker)
? skyder skulderen ud på buet spor og viser ofte taktfejl
? bevæger sig med rygge svingende nedad
? har svært ved at bøje sig og være eftergivende i nakke

... og jeg kan nikke genkendende til næsten det hele!
Han har tendens til underhals, bagudrettede forben, svag rygmuskulatur, skyder skulder, ryggen svingende nedad... hun nævnte også noget med mislyd ved vallaker og det har han også meget tendens til!

Nu kan man sige, at han ikke er blevet trænet så meget, så ligemeget hvad ville jeg nok ikke kunne forvente en toptrænet muskelspækket hest endnu. Han er jo kun godt og vel 3 år.

Men når jeg nu alligevel laver så meget jordarbejde, vil jeg gerne gøre det rigtigt!

Mit spørgsmål er: Hvad skal jeg bruge og hvad skal jeg gøre?

Skal jeg ud og investere i en god og dyr kapsun? Evt. et helt longeringssæt? i så fald, ville jeg nok få brug for at vide noget mere om, hvordan man longerer korrekt. Hvad med bomme, evt. cavalettis? Hvad med indspænding?

Jeg er personligt ikke meget til indspændning, men flere dyrlæge har jo ofte anbefalet folk at bruge champon, så længe den ikke er stramt spændt ind. Min hest går ikke stabilt frem og ned. Særligt på højre volte er han rigtig dårlig, og strækker sig ikke ret meget, hvor han på venstre volte giver lidt mere efter. Er dette tegn på skævhed, og hvordan modhjælper jeg det?

Hvis I har billed- eller videoeksempler af longeringsarbejde, vil jeg meget gerne se det, og hvis der er én der er rigtig dygtig derude og ved en masse, kunne det være rigtig dejligt med en eventuel hjælper gennem noget tid, som jeg kan få råd af, og sende billedresultater til løbende? .. hvis nogen ellers har mod på det ;)

Mvh. Malene & Falco

0
0
Svar på denne tråd

Tra la...
Forfatter: 
Dato:  26-09-2010 17:20

Først og fremmest vil jeg nok råde dig til at finde en der kan undervise dig i longering, da det ikke er så lige til, hvis der skal komme noget godt ud af det og man selv er på bar bund. :-)

Og et yderligere råd er, at det skal være en der vil have dig til at longere i enten grime eller kapsun.

At din unghest er forpartsbelastet - ja, hvad andet kan man snart forvente når det er en unghest og hesten fra naturens side ER forpartsbelastet ;-)

Hvor i landet bor du?

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-09-2010 18:44

Ja, ved godt, at han ikke kan samle sig endnu, vil bare gerne gøre det rigtigt fra starten af, så der ikke opstår komplikationer senere. Og så vi udnytter vores tid fuldt ud.

Jeg bor i Hadsten, mellme århus og randers.

0
0
Svar på denne tråd

Akademisk Ridekunst
Forfatter: 
Dato:  27-09-2010 09:03

Find dig en underviser i akademisk ridekunst! Her starter man med at longere, og jeg kan lige love dig for at det er noget som giver bøffer ;)

kig evt. forbi henrik halles hjemmeside: http://www.kapriole.dk

nu ved jeg ikke hvor du bor, men bor du i midtjylland eller deromkring kan du kontakte min underviser malene sørensen: http://www.barokridning.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-09-2010 11:25

En af de fejl der ofte bliver begået med ungheste er faktisk at de bliver longeret meget i den tro at det er supergodt for dem. Det er det bare ikke...

Longering er et godt supplement til det andet arbejde man gør med hesten, men det kan være skadeligt for hesten hvis det overdrives. Faktisk må man kun longere kort tid af gangen 15-20 minutter. Grunden til at det er hårdt for hesten er, at den hele tiden går bøjet på en volte. Herved lander den en smule på ydersiden af indvendige hov hver gang, og skulderen skydes ud og belastes. Dette sker ikke når man rider, fordi man som rytter kan kompensere for det med sine hjælpere.

Det absolut bedste og mest korrekte du kan longere med er en kapsun. Det er vigtigt at du monterer den rigtigt, da det er trykket fra tyngden i næsebåndet, der hjælper til med at få hesten til at søge ned og bruge ryggen. Næsebåndet skal sidde 2 fingerbredder op fra der hvor knoglen bliver til brusk (du kan finde det ved at trykke forsigtigt ned at næseryggen på din hest)

Hvis du longerer i grime får du trukket hestens hoved ind mod dig pga, trækket i longen. Derved skyder den udvendige skulder for meget ud. Longerer du med hovedtøj på, kan du risikere at få gjort hesten hård i munden da det lægger stort og vedvarende pres på laderne. Indspændinger bruges af mange og jeg har også selv brugt dem i starten, men blev heldigvis klogere :). Jeg opdagede nemlig hurtigt at min hest fik spændinger i nakken, tendens til underhals og reagerede knap så godt på biddet, når jeg havde brugt dem. Det dårlige ved indspændinger er, at de ikke giver efter når hesten prøver at gøre det rigtige, som man jo gør som rytter. Chambon har samme virkning.

Mit råd til dig er at nøjes med at longere 1-2 gange om ugen i 20 minutter, primært i skridt og dæmpet trav, hvor du arbejder på at få ham til at gå afslappet i longen. Du kan ikke undgå at han kommer til at gå på forparten når du ikke rider ham, men du kan styrke at han bruger sin ryg korrekt og ikke får så meget underhals. Lange gåture rigtig gode til at opbygge muskler, især styrkes bagparten hvis du har mulighed for at gå op og ned af bakker med ham. Hvis han ellers er meget styrbar og du selv synes om det, er det også rigtig sjovt at løbetræne med hesten :).

Mht. kapsun har jeg købt den fra HKM. Du kan få den i Farmland i Randers. Den er i nylon med god foring i nakke, pandebånd og næsebånd og den har en god tyngde. Jeg er tilfreds med min og prisen er 239 kr, så det er ikke voldsomt. Hvis de ikke lige har den hjemme kan de få den hjem til dig, det er de flinke til.

Ellers kan du skrive tilbage til mig, så kan du prøve at låne min en dag og jeg kan vise dig hvordan den skal sidde og bruges. Jeg bor i Randers, så der er jo ikke så langt, jeg kommer jævnligt den vej på... :)

0
0
Svar på denne tråd

kaffebønnensejer
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 14:54

Longering skader ikke hesten hvis hesten longeres korrekt. Hvis hesten longeres så den kun "belaster" det bærende bagben så er der intet slid for den.

Og selvfølgelig skal man ikke longere hesten i mere end 20 minutter? det er for hårdt for den muskulatur og dens koncentration rækker ikke meget længere = den begynder at slide istedet for at træne.

Personligt synes jeg ikke at nylon kapsuner er meget værd, har selv brugt en til min hest inden jeg fik en ordenlig en. Den rutcher rundt på næseryggen og gavner på ingen måde bøjningen igennem hestens rygsøjle = slid pga. bagudskub og vægt på forpart.

En kapsun som den på billedet kan købes her: www.klassisk-dressur.dk/Kapsuner/ tabid/17843/language/da-DK/ Default.aspx

meget holdbar og i utrolig lækkert læder.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 21:43

Jeg er SÅ træt af at de råd man giver straks skal hagles ned af andre.

Ange: Giv du nu bare de gode råd du har i ærmet i stedet for at angribe og kritisere andre og deres valg, og komme med sære stikpiller med uforklarlige spørgsmålstegn!

Det er møjirriterende at man skal høre på, at det man har valgt at bruge, bare ikke er godt nok, fordi én anden har valgt det ENESTE rigtige... Jeg har valgt det jeg synes passer til min hest, min pengepung og mit behov - og ved du hvad? Jeg kan faktisk godt finde ud af at sætte min kapsun rigtigt så den ikke "rutsjer rundt". Det er da synd for dig at du har stiftet bekendtskab med dårlige kapsuner eller ikke kan finde ud af at bruge dem rigtigt...

Jeg tror at det man har brug for når man starter en tråd er en masse indputs, som man selv kan sortere i - ikke være vidne til at folk nedgør hinanden :(

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider