Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Bruge ryg på forparten?
Forfatter: 
Dato:  19-09-2010 21:35

Okay meget mystisk overskrift :-)

Jeg har gået og tænkt lidt på, om hesten egentlig kan være på forparten, men samtidig have løftet ryg og bruge sig korrekt herover? Ved godt der er flere aspekter, bl.a. at hesten jo ikke bruger hele kroppen korrekt hvis denne er på forparten. Men hvis nu at man fx. rider hesten frem og ned, men ikke får den sat ordenligt bagtil, og den derfor falder på forparten, kan den så stadig godt gå med løftet ryg?

Håber i forstår mit spørgsmål :-)

Celeste Liva - en engel kaldt tilbage alt for tidligt..
0
0
Svar på denne tråd

Tra la....
Forfatter: 
Dato:  19-09-2010 22:37

Mja, nu har jeg ikke selv den store biomekaniske viden - endnu ;-)

Men fra naturens side er hesten jo forpartsbelastet med 60/40 ca (altså 60 % på forparten og 40 % på bagparten).

Og det at få den til at lægge mere vægt på bagparten gør man jo ikke sådan lige fra den ene dag til den anden.

Så når man starter en hest i ridning, og den søger frem og ned, så den har ryggen oppe, så vil jeg mene/tro at den fortsat er mest på forparten, men på SIGT skal bagparten optage mere og mere af vægten. ;-)

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Bæring
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 01:19

Nej, en hest der decideret går på forparten, vil ikke bære sig fra bagparten, og herved ikke løfte sig korrekt, løfte ryggen osv.

Man kan lære en hest at gå "ned med hovedet" samtidig med at den går på forparten.

Men omvendt vil jeg også sige, at samling er jo mange ting, og den urutinerede hest skal jo ikke bære sig RET meget på bagparten, før det straks føles som en klar forbedring, og man ligesom mærker "motoren" bagfra.

Udenforstående vil muligvis stadig mene at hesten "mangler bæring"; men man ved selv at man er på rette vej.

Så jeg vil mene, at det alt i alt afhænger af hvordan man vurderer det, - og øjnene der ser.

Jeg har selv en hest der fx. fra naturens side ikke bærer sig på bagparten, men når hun så gør det - kan jeg VIRKELIG mærke det ridemæssigt, men - for andre vil det muligvis stadig ligne at hun går mest på forparten, fordi hun stadigvæk ikke er så langt i sin uddanelse - og ikke lige blev skabt med generne for samling ;-)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 09:07

Hesten kan sagtens sænke halsen og derved løfte ryggen opad og alligevel bære vægten på forparten. Det er præcis det der sker når heste græsser:) Her sænker hesten hovedet hvilket giver et (passivt) stræk i hals og ryg som så at sige trækker ryggen opad. Men hesten bærer fortsat sin vægt på forparten og bruger ikke bagpart og bugmuskulatur særlig aktivt.

Det er ikke et problem når hesten blot græsser - det er den måde den naturligt bærer sig selv rundt på når den græsser. Det bliver først et problem når vi begynder at belaste den med vores vægt og vores træning.

Det er derfor det er vigtigt når man træner "frem og ned" træning at være opmærksom på at man faktisk får aktiveret bagpart og bugmuskulatur, så hesten ikke bare tøffer rundt på samme måde som den gør når den græsser. Det sker meget let hvis man rider hesten for langt ned med halsen, så den går med hals og hoved et godt stykke under vandret.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider