Jeg bruger klikkeren RIGTIG meget til min nye hest - hun er ret så modtagelig for det og bliver ikke træt af det på nogen måde.
Det er ikke sådan at enten bruger man klikkeren til alt, eller også bruger man den slet ikke. Man kan jo bruge den i det omfang man har behov for det 
Jeg bruger den ikke så meget fra ryggen af, men til næsten alt hvad jeg laver med hende når jeg er på jorden ved siden af.
F.eks. har hun været en lille smule træg at få med ind fra fold - og det var ikke fordi hun var utryg ved at komme væk fra de andre. I første omgang havde jeg pisk med, for at kunne bruge den som en forlænget arm og drive hende frem. Men ikke helt optimalt, synes jeg.
Så tænkte jeg, at jeg kunne da også bare prøve at bruge klikkeren, så når hun gik med, blev hun klikket og fik en godbid (og jeg blev ved med at gå mens jeg klikkede og gav hende godbidden). Så blev det jo lige pludselig ret så interessant at gå med mig 
Et godt tip mht godbidder (som man jo bruger ENORME mængder af når man klikkertræner), så kan man købe noget af det billige rugbrød og skære i små tern. Lad det tørre hjemme ved dig selv, indtil det er HELT tørt. Så er der langtidsholdbare og ikke mindst BILLIGE godbidder