Jeg købte engang en rå unghest på 3 år som man ikke kunne komme til.
Hun blev simpelthen staldens største nussehovedet - en helt igennem lækker og fantastisk hoppe.
Det krævede mod, at vinde hendes tillid, men da jeg først havde fået den, så gik det lynende stærkt.
Hun gik på en fold blandt en masse ragelse, så jeg måtte for alt i verden ikke skræmme hende.
Jeg brugte en del dage derude - læste en god bog osv...og prøvede, at give hende gulerødder, men hun ville ikke komme så tæt på mig, at hun kunne tage dem fra min hånd.
Jeg tror det var på 3-4 dagen, at hun kom hen imod mig og jeg stod helt stille - hun stod lige foran mig. Så vendte hun rundt og bakkede hendes bagpart hen imod mig.
Hun var ca 165 i stg.
Jeg stod HELT stille - og hun bakkede indtil hende rumpe stod op af mit bryst.
Jeg turde sgu knapt trække vejret og jeg var absolut ikke tryg ved det.
Men jeg tog langsomt min ene hånd op og lagde den lige over haleroden og begyndte, at nusse hende der.
Jeg turde ikke flytte mig af skræk for, at hun ville blive bange og slå ud.
Jeg nussede hende i nogle minutter og så vendte hun sig om igen - og derefter stolede hun fuldt ud på mig!!
Hun fulgte mig rundt og jeg kunne røre hende overalt og da traileren hun skulle transporteres hjem i ankom - gik hun direkte op....det kunne faktisk ikke gå stærkt nok. Jeg stod hos hende i traileren på vejen hjem, da vi ikke turde binde hende.
Hun viste mig sit ømmeste punkt (krydset) - som også er hendes største kraft i form af spark.
Jeg blev stående og viste hende tillid - det var gensidig tillid.
Det skal så siges, at hun gik alene på den fold og havde været alene derude i ca et halvt år.
Dette har noget, at sige i forhold til hendes interesse for mig.
Jeg ville ikke betænke mig på en rå unghest.
Har en idag også som var 2 år da jeg fik hende - og da var hun også helt rå.
Hellere helt rå end halvt ødelagt af andre.