Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Lastbiler og køer
Forfatter: 
Dato:  17-08-2010 09:19

Jeg er i gang med at tilride en 4 års DV hoppe og det går fint med ridning i trygge opgivelser. Jeg går med hende i nabolaget hvor der er meget at se på i folks haver (gøende hunde, legende børn, "underlige" skraldespande m.m.). Vi har en meget rolig shetlænder med (som min datter går med) som går foran når der ting hun er utryg ved. Ellers vil hun helst selv gå foran.

Hun er helt rolig når der kommer biler med høj fart, cykler og motorcykler er hun også ligeglad med. Men lastbilerne er hun meget utryg ved og begynder at småstejle/hoppe når de kommer bagfra. Ligeledes blev hun meget ræd for en flok ungkvier som kom galoperende ned mod os i går. Vi har gået forbi marken nogle gange hvor køerne var mere rolige og min hoppe bare prustede lidt da hun så køerne, men ellers var rolig.

Hun har snust til en lastbil der står stille ved naboen og er ligeglad med de - vores mark er lige ved siden af vejen hvor vi møder lastbilerne.

Det er mit indtryk at hun efter nogle gåture det samme sted slapper meget mere af og hun kan tænde meget hurtigt, men også kan falde ned igen når hun føler sig tryg.

Jeg har redet en del heste til og er vant til at ride meget i trafikken/skovområdet hos os. Så det vil jeg jo også gerne kunne gøre med denne unge dame med tiden. Jeg har også en anden hest som er meget rolig som jeg har tænkt på at tage med på tur (med en anden rytter) og jeg så sættter mig op på unghesten med tiden.

Er der andre herinde der har lign. erfaringer og som kan fortælle at deres hest med tiden blev mere tryg ved lastbiler og køer? Eller har gode ideer hvad jeg ellers kunne gøre endnu for at gøre hende mere tryg ved lastbilerne der kommer med det her kendte sus?

0
0
Svar på denne tråd

Gradvis tilvænning og kontrabetingning
Forfatter: 
Dato:  17-08-2010 10:00

Der er groft sagt 2 muligheder, når hesten er bange for noget: Enten vænner man den til det, den frygter, eller man håndterer situationen når den opstår ved at bede hesten om noget, der er uforeneligt med det, den selv vil og/eller kommanderer den, så man tager dens opmærksomhed.

Hvis du ikke har mulighed for at træne med en lastbil og en chauffør, du kender, så må du håndtere situationen når den opstår. Træn først hesten i at gå en bestemt tur under rolige forhold, fx. tidligt om morgenen i stille vejr. Når der kommer en lastbil bagfra, og du har mulighed for at lægge lidt afstand, fx. ved at trække ind i en bred rabat, stopper du hesten og beder den om at bakke, når lastbilen kommer, da den ikke kan flygte frem imens den bakker. Alternativt er det fint, at den bare står stille.

Er der mindre plads, så vend hesten imod bilen, så den kan se bilen, det hjælper som regel. Den skal være godt lydighedstrænet hjemmefra, og du skal "råbe højere" når der er fare på færde.

Hvis du befinder dig på et sted, hvor du skal have hesten til at falde til ro, fordi der fx. kører mange biler forbi, så kommander med den. Bed den om den ene lette, vel indlærte øvelse efter den anden. Fx. 3 skridt bak, 3 skridt frem, 3 skridt bak, eller flyt skuldrene fra side til side, sænk hoved eller lignende. Så tænker hesten på noget andet, og falder til ro. Gentager du dette uden at hesten flygter, og samtidig sørger for, at du ikke kommer ud i for voldsomme situationer, så vil du kunne håndtere sværere og sværere situationer.

Men kender du en chauffør med en lastbil, der vil hjælpe, er gradvis tilvænning, hvor bilen i starten er på nogen afstand, det bedste.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider