Pajken, målet med dressuren er, at hesten skal blive løsgjort og derefter samlet, så den bedre kan tåle at bære og balancere ubesværet med rytterens vægt - altså har du bekræftelsen på, at I arbejder forkert, hvis hesten undervejs bliver mere vrangvillig, det er baglæns arbejde og må ikke forekomme.
Når du nu selv skriver, at I har arbejdet for meget med tøjlen, så er jeg ret sikker på, at det lige præcis er det, der er problemet, arbejder man med biddet, så rider man forpartsridning og det fører kun til spændinger og modstand.
I stedet skal I drive bagfra, og bare "gribe" den forøgede fremadsøgning med let modstående, men passiv tøjlehjælp, og kun bruge bitte små klem til at få hesten til at slippe i den ene eller den anden side, hvis den går imod.
Jeg er ked af at sige det, og det er svært at udtale sig helt konkret uden at have set jer, men jeg synes, at du burde få dig en anden ridelærer, der ikke fokuserer så meget på hovedet, men på hele hesten OG på rytteren.
Det er rigtigt, at hvis hesten går over biddet, så spænder den igennem hele sin krop, og forhindrer dermed bagbenene i at svinge ind under kroppen, og derfor er det god latin, at man først og fremmest får hesten til at give efter i nakken, og SÅ SNART den giver efter - og her mener jeg altså ikke hovedet ind på bringen - bare, at der ikke er modstand i mund og nakken, så tænker man drift og "griber" fremaddriften med den modstående og passive tøjlehjælp.
I hans bog "klassisk ridekunst" skriver Bent Branderup, at nogle af de gamle mestre ikke formede hesten fortil, før den var sat bagtil, men at det kræver en meget dygtig rytter at håndtere dette, og derfor anbefaler han, at man først får hesten til at give efter (ikke at forveksle med samling) i nakken, og straks derefter at begynde at arbejde med samlingen (og det tager kun et par min. at få de fleste heste til at give efter i nakken, og velredne heste giver bare efter) - for ikke at slide unødigt på hesten.
Men med det du fortæller, er jeg desværre bange for, at du er på gale veje! Skift kurs inden du får større problemer.
|