Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Er blevet hård i munden
Forfatter: 
Dato:  11-03-2003 15:41
Ja, det er altså sådan jeg synes det er gået efter at jeg er begyndt at få undervisning på min hest, samt har fået min underviser til at ride ham en del.

Da jeg startede undervisning i begyndelsen af december, var min hest meget samarbejdsvillig men noget muskelfattig. Her på det sidste har jeg trænet dressur meget flittigt, men i sidste uge da min underviser red ham, gik han meget imod hånden, og virkede i det hele taget noget usamarbejdsvillig. Dette har jeg også selv oplevet de sidste gange jeg har redet ham (både på bane og skovtur).

Min underviser mener det skyldes at "han har fået flere muskler, men stadig ikke er redet helt på plads"

Men jeg er bange for, at det skyldes at jeg (og nok også underviseren) har for meget fat i munden på ham, og han føler ubehag ved det, for efter min mening skulle flere muskler ikke give sig udtryk ved at hesten bliver hård i munden eller hva' siger I ????

Tror I underviseren har ret ??
0
0
Svar på denne tråd

Svært at sige...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2003 15:47
Lige umiddelbart finder jeg det svært at svare på for, hvordan har i haft fat i munden på ham? Går han til biddet, eller slet ikke?

Mener du at i har haft for korte tøjler på ham?

Prøv at specificere det lidt mere, hvordan i har trænet ham, så vil jeg gerne forsøge at hjælpe!!

JeanetteE {>love makes the world go on {>
0
0
Svar på denne tråd

Flere detaljer
Forfatter: 
Dato:  11-03-2003 15:59
Han går til biddet noget af tiden, og noget af tiden gør han det ikke. Dvs. det er ikke nødvendigvis i begyndelsen af time at han ikke går til biddet, han kan godt gøre det lidt, og så slå fra igen, og så gå til det igen lidt senere.
Med for meget fat i munden på ham, mener jeg at vi måske har redet med for stramme tøjler og siddet og "arbejdet med tøjlen" for meget hele tiden. Det der bekymrer mig er, at han virker mere usamarbejdsvillig nu end da vi startede.........
0
0
Svar på denne tråd

Måske
Forfatter: 
Dato:  11-03-2003 16:05
er det netop fordi han er usamarbejdsvillig, at han ikke "lystrer" så godt..

Træner du fx. for meget dressur?

Ellers kan det da godt være, det skyldes for meget tøjle.. Prøv at ride ham mere med alle hjælper, hvis det er det.. Og sig til underviseren, at du ikke vil have, han skal rides på tøjlen..

>Tjek min HP om mig selv og mig selv - og hesten og et par andre emner.. Tryk her :)

0
0
Svar på denne tråd

Hesten skal blive bedre, ikke værre
Forfatter: 
Dato:  11-03-2003 16:38
Pajken, målet med dressuren er, at hesten skal blive løsgjort og derefter samlet, så den bedre kan tåle at bære og balancere ubesværet med rytterens vægt - altså har du bekræftelsen på, at I arbejder forkert, hvis hesten undervejs bliver mere vrangvillig, det er baglæns arbejde og må ikke forekomme.

Når du nu selv skriver, at I har arbejdet for meget med tøjlen, så er jeg ret sikker på, at det lige præcis er det, der er problemet, arbejder man med biddet, så rider man forpartsridning og det fører kun til spændinger og modstand.

I stedet skal I drive bagfra, og bare "gribe" den forøgede fremadsøgning med let modstående, men passiv tøjlehjælp, og kun bruge bitte små klem til at få hesten til at slippe i den ene eller den anden side, hvis den går imod.

Jeg er ked af at sige det, og det er svært at udtale sig helt konkret uden at have set jer, men jeg synes, at du burde få dig en anden ridelærer, der ikke fokuserer så meget på hovedet, men på hele hesten OG på rytteren.

Det er rigtigt, at hvis hesten går over biddet, så spænder den igennem hele sin krop, og forhindrer dermed bagbenene i at svinge ind under kroppen, og derfor er det god latin, at man først og fremmest får hesten til at give efter i nakken, og SÅ SNART den giver efter - og her mener jeg altså ikke hovedet ind på bringen - bare, at der ikke er modstand i mund og nakken, så tænker man drift og "griber" fremaddriften med den modstående og passive tøjlehjælp.

I hans bog "klassisk ridekunst" skriver Bent Branderup, at nogle af de gamle mestre ikke formede hesten fortil, før den var sat bagtil, men at det kræver en meget dygtig rytter at håndtere dette, og derfor anbefaler han, at man først får hesten til at give efter (ikke at forveksle med samling) i nakken, og straks derefter at begynde at arbejde med samlingen (og det tager kun et par min. at få de fleste heste til at give efter i nakken, og velredne heste giver bare efter) - for ikke at slide unødigt på hesten.

Men med det du fortæller, er jeg desværre bange for, at du er på gale veje! Skift kurs inden du får større problemer.
0
0
Svar på denne tråd

pas på med hånden!
Forfatter: 
Dato:  11-03-2003 17:57
Hejsa,
ville bare lige poientere, at det der med at ride med tøjlen og have for meget fat på hesten via munden slet ikke er nogen god og hensigtsmæssig idé!
At ride handler om en kombination af alle fire hjælpere, balancen/vægten, hånden (tøjlen), lænden og så schenklerne. man kan ikke "bare" ride efter en af hjælperne, det er vigtigt at de alle sammenarbejder og bruges i en kombination. Hvis man ikke bruger disse i en hensigtsmæssig sammenhæng vil man ofte, det er i hvert fald min erfaring opnå et halvfærdigt resultat hvor hesten ikke forstår det som man beder den om, og rytteren bliver irreteret over, at hesten ikke helt forstår det som man gerne vil bede den om at gøre.
At få hesten til at gå i holdning og til biddet er ikke alfa omega i starten af ridningen, men det kommer i takt med at hjælpen til hesten udføres korrekt....
balance og harmoni!
Bare lige en reminder :-)

mange hilsener fra Jane
0
0
Svar på denne tråd

hård mund
Forfatter: 
Dato:  11-03-2003 18:35
Det jeg vil sige er meget lige som de andre indlæg. Jeg synes at du skal få dig en nye underviser, efter min mening er hun ikke dygtig nok.
En ridelærer skal aldring undervise sin elev i at bruge tøjlen forkert, for det vil kun give problemer for hest og rytter.

Jeg har selv været lidt som dig hvor jeg har brugt tøjlen lidt mere end jeg burde, men tror jeg også at det skyldes at mange ryttere gå efter at få hesten ned med hovedet og det påvirker selvfølgelig en.

Da jeg fik min nye hest, som jeg selv skulle tilride, blev jeg total omskolet af min søster, som er den der underviser mig. Til kan jeg kun sige at det har været positiv jeg har nu en hest der går helt stabil på bidet og skummer.

Det at den skummer er også en lille hjælp for mig til at vide om gør jeg nu tingene rigtig.

Har du selv tjekket om din hest skummer, for det kan blive en hjælp for dig, til at bedømme hvornår du gør tingene rigtig, så vil der komme en reaktion fra hest, med at den bliver afslappet (mere behandligt at side på) og den vil danne skum omkring munden.

Venlig hilsen

Majbritt
0
0
Svar på denne tråd

Lovede en tilbagemelding
Forfatter: 
Dato:  11-03-2003 21:50
Og den får du....
Kan ikke tilføje andet end, læs hos Tina MJ, som jeg er fuldstændig enig med.

Vær ikke ked af det over at have haft for meget fat i tøjlen, det er super godt du er opmærksom -og handler på det.

Good luck
JeanetteE {>love makes the world go on {>
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider