Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Trailer (springer ud!)
Forfatter: 
Dato:  08-08-2010 13:24

Hej Hn, jeg håber i kan hjælpe os, for vi har et ret stort problem med min pony og traileren..

Han er rimelig svær at få op i traileren, men det lykkes altid (dog med lidt tvang, altså dvs. at vi "putter" en longe bagpå ham).. Men den metode er jeg slet ikke vild med, vil jo gerne have at han forbinder traileren med noget godt, og at han selv er villig til at gå op i den.. Men det største problem er at han hopper ud af trailleren. Ligeså snart han kan høre at vi åbner for rampen, skyder han den selv ned og bakker under bommen på 0,5! Det er dog en hestebom vi kører med(pony'en er 1,40) men har ikke rigtig mulighed for andet.. Vi plejer at tage bommen af inden vi åbner, for at han ikke skal komme til skade, men sidste gang skrabede han sig ned langs ryggen fordi vi ikke havde taget bommen af Det ender jo galt en dag hvis dette bliver ved... Har I nogle træningsmetoder, kender I en dygtig person der kan hjælpe, eller noget helt tredje?

Obs: har kigget lidt rundt på epona uden held.

Tak! Hilsen den fortvivlede ..

Ponto, du er min soulmate <3

Jeg ta'r kampen op som typen der vil vinde..

0
0
Svar på denne tråd

Farligt
Forfatter: 
Dato:  08-08-2010 18:47

Puha... Det er altså rigtig farligt at åbne rampen, når hesten samtidig maser sig ud af traileren - bagbom eller ej. I kan risikere at skulle åbne 'låget' til traileren, imens hesten hamrer ned i ansigterne på jer :(

Jeg ville uden tvivl få Tine Sørensen (horsemind.dk) ud til en eller flere sessions. Hun er kompetent, ingen hokus pokus og knivskarp i sin timing. Hun er rigtig god til at få hesten tryg ved alle stadierne i forbindelse med en trailersituation, og hun kan tolke lige præcis hvad det er, der er mangelfuldt i hestens forståelse af vores pres og signaler, så det kan forbedres, og gøre trailerlæsning- og aflæsning mere sikker.

Håber I får løst problemet (y)

Rollkur/LDR: It's trying to mimic the finished result by adding its appearance, not by developing the prerequisites.

- Theresa Sandin

0
0
Svar på denne tråd

torben andersen
Forfatter: 
Dato:  09-08-2010 00:37

kan jeg virkelig anbefale. det er de bedste penge jeg har givet ud.

et råd til at starte med er daglig træning uden at køre. træn i at få pony op og bare stå der uden bommen bliver sat for. gentag det indtil den har det godt med at stå derinde så prøv med at sætte bom på og tag den af igen og gentag det til den er ligeglad med det. derefter luk rampen lidt op og tag den ned igen kort efter og gentag det indtil den accepterer det. først når den kan det kan man tænke på at køre med den.

for mig lyder det som om han ikke er glad nok for sit sommerhus. tænk hvis i blev presset ind på et toilet fyldt med edderkopper på gulvet og så blev døren lukket. hvordan ville du reagere når døren åbnede?? flygte ud gennem døren ikke... overfør det til hesten der skal ind i trailer.

men nogle gange er det altså en god ide at få en prof. til at lære den det så man kan fortsætte den gode stil.

jeg har ellers altid kunne læsse mine heste så jeg vidste bedst da jeg fik min nye, men hvor blev jeg dog klogere. jeg kæmpede i 2 lange timer og fik ham kun halvt op inden jeg opgav. jeg kører meget alene til stævner så er afhængig af at kunne læsse selv, så jeg prøvede at kontakte torben og han kom hurtigt. det tog ham 1½ time før han forstod hvad det gik ud på. jeg troede jo han var fræk men fik at vide han var bange. og det var han. der gik så næsten 1½ måned hvor jeg bare sendte ham op og ned af trailer som beskrevet øverst. men det havde nok ikke lykkes så godt hvis ikke jeg havde fået de rette hjælpemidler.

idag 1 år efter har jeg fået den bedste hest jeg kunne tænke mig. han går lige op og står bare og hygger og står nu også stille når jeg kører hvilket han absolut ikke gjorde i starten. så det er en fornøjelse og man bliver slet ikke stresset over man skal tænke om det nu går idag.

god fornøjelse... du kan bare skrive en pb hvis du ikke kan finde hans nr hvis du skal bruge det.

0
0
Svar på denne tråd

Sådan gør jeg
Forfatter: 
Dato:  09-08-2010 08:13

Jeg bruger klikkertræning til at læsse vanskelige heste - men man kan godt bruge et belønningsord i stedet for klikket.

Jeg går således frem. Først tjekker jeg, LANGT fra traileren, at hesten er lydig. Dvs. går frem, stopper, starter og kan drejes både med mig og væk fra mig med lethed.

Herefter går jeg i en cirkel et stykke fra traileren, hvor hesten nærmest traileren viser uro. Hver gang jeg når det sted på cirklen, hvor hesten er nærmest traileren, klikker og belønner jeg. Så synes hesten hurtigt, at det sted på cirklen er et bedre sted. Samtidig stopper hesten nær traileren for at få sin godbid, og opdager, at der ikke sker noget farligt. Når en bestemt afstand er helt i orden med hesten, cirkler jeg tættere på og gentager.

Når vi er helt fremme ved rampen ved cirklerne, begynder jeg at gå lige frem imod rampen. Jeg stopper SELV hesten INDEN vi når rampen, belønner, og cirkler væk igen. Frem mod rampen igen, og væk igen. Når du på den måde er nået helt frem til rampen, så skal den have sin belønning hver gang et forben rører ved rampen. Senere kræver jeg, at begge forben står stille på rampen før belønning gives. Hesten tages hele tiden tilbage, først i cirkler, senere kan man ofte bare bakke den et par skridt. Bliver hesten svær at håndtere, er den for bange, og man sætter kravene ned.

Når man er nået så vidt, at hesten er helt inde får den først sin belønning, når den står inde, og straks tages den ud, så vidt muligt inden den selv begynder at bakke. Næste skridt er, at den står inde og venter et øjeblik før den får sin belønning. Dernæst venter den længere og længere tid.

Jeg tjekker også, at den kan bakkes et skridt eller 2 tilbage, når den er i traileren, kan stoppes igen og trækkes frem, for så kan den trækkes frem, hvis den bakker inden man får bommen af.

Næste step er, at man fumler med bom og bagklap imens hesten venter pænt inde. Under træningen venter man med at fiksere noget, til man ved, at hesten bliver stående. Jeg lærer hesten at acceptere, at bagklappen lukkes, inden jeg lukker bommen, fordi den kan se, at bagklappen lukkes, mens den kan blive fælt overrasket af, at der pludselig er en bom. Jeg starter med at løfte bagklappen 10 cm. (stå VED SIDEN AF) imens jeg eller en hjælper belønner hesten. Dernæst 20 cm. og STRAKS ned igen samtidig med, at hesten belønnes og så fremdeles, indtil man kan lukke klappen helt.

Så er det tid til at køre SMÅ KORTE LANGSOMME TURE.

Denne fremgangsmåde skal selvsagt ikke bruges på stævnedagen, men trænes i god tid hjemmefra, og det tager den tid, det tager.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

transport
Forfatter: 
Dato:  09-08-2010 14:26

vores datter havde en pony hoppe der elskede at kære i trailer, og nærmest løb ind ! men gjorde det sammen som din når den skulle ud.

Hun gik i knæ, så hun kunne få rumpen under bommen, og så gik det ellers med fuld far ud ( temmeligt farligt )

så vi fik lavet en ny bomholder, lidt længer nede. det hjalp !

så trænede vi at hun ikke kom ud før vi gav lov.

pu ha det tog tid !!

:O)

0
0
Svar på denne tråd

God løsning
Forfatter: 
Dato:  09-08-2010 14:46

God løsning og godt billede. Ligeledes vigtigt med ponyerne at forbommen kan sænkes, så den ikke kan gå under foran, det kan også skabe farlige situationer.

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

Her har..
Forfatter: 
Dato:  09-08-2010 23:01

Her har vi en pony som havde lidt af den samme adfærd.. Det hjalp rigtig meget ved at vi fjernede midter pladen.. Når ponyen er kommet op så vendet vi hende rundt så hun kigger ud og kan se at der bliver lukket helt bagved. Så vender vi hende igen så hun står rigtigt med masser af hø mens vi køre.

Når vi så skal have hende ud igen, vender vi hende så hun kigger ud igen og hun går lige så fint ud af rampen..

Hvis det er for kryptisk det jeg skriver er du velkommen til at skrive til mig :-)

Hilsen
Chirie

www.Dahlsminde.dk

Welsh sec. B hingste står til afbenyttelse

Ryttere til vores ponyer/heste søges.

Kanon ponyer til salg. Se hjemmeside..

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 20:51

Tusind tak alle sammen!

Ponto, du er min soulmate <3

Jeg ta'r kampen op som typen der vil vinde..

0
0
Svar på denne tråd

Kære Cille og ponto
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 21:16

Jeg har læst dit indlæg og jeg kan sige dig:

Tjek Torben Andersen http://www.naturalhorsetraining.dk

Han kører over hele landet bor ved Korsør. Du vil aldrig fortryde det. Istedet for at selv at prøve nogle "uheldige" træningsmetoder som i værste fald kan gøre skade på dig selv eller hesten. Torben kan bare det der med de heste. Du vil når du ringer til ham allerede der få gode råd og vejledning hvis der er noget du skal forberede inden hans besøg. Jeg kan sige af ærligt hjerte at vores problem her var ikke at pony ikke ville op i trailer/bil men på grund af et uheld med midterbom osv havde vi brug for hjælp. Vi - hele familien - fik så meget ud af Torbens besøg - og ikke mindst pony. Nu kører vi uden at være ved at gå i opløsning af angst.

Og ja alt koster når vi har med heste at gøre - men her er det godt nok de bedste penge jeg nogen sinde har givet ud.

Men tjek hans hjemmeside og du vil også her kunne se ca. hvad det koster mm.

Held og lykke..

0
0
Svar på denne tråd

"uheldige" træningsmetoder
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 22:42

Nu er det ikke uheldige træningsmetoder som jeg har skrevet om.. Vi havde en rigtig dygtig horsemanship dame ud. Som ved rigtig meget om trailer læsning. Og hun fortalte os at den metode jeg har skrevet om, lige er den rigtige for denne hest...

Hilsen
Chirie

www.Dahlsminde.dk

Welsh sec. B hingste står til afbenyttelse

Ryttere til vores ponyer/heste søges.

Kanon ponyer til salg. Se hjemmeside..

0
0
Svar på denne tråd

Uheldige metoder?
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 05:58

Som uddannet adfærdsrådgiver giver jeg mig absolut heller ikke af med uheldige træningsmetoder og at lære heste at gå i trailer er en del af mit arbejdsområde.

Derfor synes jeg, at dit ordvalg er noget uheldigt, Cille.

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

kære cille og ponto
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 09:18

Æv, jeg tænkte mig rigtig godt om inden jeg skrev mit indlæg for jeg syntes jeg har dårlig erfaring med at tingene ofte bliver vendt i forkert retning.

Tro mig - når jeg skriver - er det til den der har oprettet tråden og aldrig til dem der kommenterer tråden. Ofte læser jeg ikke andres kommentarer men som sagt kun det indlæg der starter altså den der har problem.

Lad mig lige sige - jeg betvivler ikke nogen af jeres råd og vejledning og træningsmetoder - og mit ordvalg "uheldige træningsmetoder" var ikke henvendt til øvrige indlæg.

Sorry..

0
0
Svar på denne tråd

Trailer
Forfatter: 
Dato:  17-08-2010 21:19

Jeg kan kun tilslutte mig at få besøg af Torben Andersen.... det er de bedste penge jeg nogensinde har givet ud vedr. min hest.

Min ville ikke op og når den så kom op su susede han ud igen. Nu kan jeg stille ham op og gå fra ham uden bagbom eller binde ham og han blir bare stående indtil jeg beder ham gå ud igen år selvfølgelig ikke langt væk).

Så det virker altså det Torben kan.

Held og lykke

Mange hilsner fra Christina

- og den dejlige pinto vallak Casper

0
0
Svar på denne tråd

Landsbyhesten
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 23:24

Hvordan lærte i hesten at blive stående oppe i traileren? :)

Rollkur/LDR: It's trying to mimic the finished result by adding its appearance, not by developing the prerequisites.

- Theresa Sandin

0
0
Svar på denne tråd

Trailer
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 12:22

Jeg gør det at jeg får ham til at gå uden at jeg går med op i traileren - blir stående nede bagerst i den modsatte side og med ryggen til ham. Når han så har stået der lidt går jeg op til ham og nusser lidt og i starten begyndte han med det samme at bakke ud, men så tog jeg meget blidt i træktorvet og førte ham frem igen og slap og nussede igen. Næste øvelse var så at jeg kunne tage fat i træktorvet uden at han så bekkede ud, og hvis han gjorde mårtte han stille og roligt føres de skridt frem igen han var bakket.

Nu kan jeg tage fat i træktorvet uden han begynder at gå ud og først når jeg trække blidt tilbage i torvet ved han at nu må han gå ud.

Det virker helt perfekt, men jeg var ALDRIG nået dertil uden Torben Andersens hjælp det er 100%.

Held og lykke med trailer arbejdet....

Mange hilsner fra Christina

- og den dejlige pinto vallak Casper

0
0
Svar på denne tråd

Pibo, det er helt i orden
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 14:24

Jeg kender det, man skriver eller siger noget, der opfattes på en helt anden måde end meningen er - og så må man jo bare forklare sagens rette sammenhæng, som du gør.

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bliv inde!
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 14:39

Jeg får hesten til at blive stående i traileren ved, at jeg venter lidt med at klikke og belønne - i starten bare et enkelt sekund, senere i længere tid. Så bliver hesten (hvis den rolig) stående for at vente på sin belønning. Den må gerne bakke ud, når klikket har lydt, men er den så hurtig, at jeg ikke når at give den godbidden inde i traileren, så får den først godbidden efter næste forsøg.

Er hesten lynhurtig til at fare ud, så er der flere forskellige muligheder:

• Lær den at stå stille imens den kun er halvt inde, kun har benene på rampen og gå gradvist længere ind, jo længere ind, jo kortere tid skal hesten blive stående. Efterhånden kan den blive stående helt inde.
  • Bestræb dig på, at du så vidt muligt når at bede hesten om at bakke, før den selv gør det (kan betyde at du skal være LYNHURTIG
  • Lav serier, hvor du beder om lidt mere enkelt gange og derefter lidt mindre. Altså: 2 gange ind, hvor hesten bare får sin belønning omgående en 1 gang ind, hvor den skal blive stående. Derefter 2 gange hurtigt ind og ud og så fremdeles. Langt fremme i forløbet kan man nøjes med at belønne med foder (eller anden positiv forstærkning) når hesten er længe inde - de andre 2 gange bakkler man den bare ud igen med det samme, det er også en forstærkning (negativ forstærkning) at hesten får lov at komme ud igen hurtigt.
  • Når hesten kan bakke roligt ud på min kommando klikker jeg når hesten har bakket 1 skridt. Hesten stopper nu for at få sin belønning, og man har afbrudt dens bakken. Efter nogle forsøg kan man begynde at bede den gå frem igen. Målet er, at man kan tage hesten frem og tilbage på et hvilket som helst sted i traileren.
  • I starten lader man bare hesten bakke ud igen, hovedsagen er, at den går IND. Først senere beder man den bakkende hest om at gå frem, og bibeholder presset, selvom den bakker. Hvis hesten bakker, når jeg beder den gå frem, så eskalerer jeg ikke, jeg bliver bare ved med at bede den gå frem med samme styrke, indtil den går frem igen. Kan det slet ikke lykkes, så beder man hesten om for meget, og må gå tilbage til noget, der er lidt lettere.
  • Først når hesten roligt kan stå, begynder man at pille ved bommen. Det er vigtigt at hesten ved, at bommen lukkes, og at man kan sende den frem igen, så den ikke sætter sig på bommen. Når man sætter bommen på, så skal hesten ikke kunne komme ud, men skal gå frem igen - kunsten er at vente, til man er klar. Der ses voldsomme reaktioner, hvis hesten overraskes af, at der er pludselig er bom bagved den. Derfor kan det være en god idé at starte med at lukke klappen på følgende måde: Lær hesten at blive stånde roligt. Du selv eller helst en hjælper tager fat i klappen PÅ SIDEN og løfter den LIDT op. Beløn mens klappen hold, sæt klappen ned, og bak omgående hesten ud. Efter behov kan man så tage hesten ind og ud nogle gange uden at røre klappen. Gradvist løftes klappen mere og mere. Hjælperen skal stå ved siden af klappen for at kunne slippe, hvis hesten vælter ud. Fordelen er, at hesten ikke føler sig fanget i traileren, og det giver den mere mod til at blive inde i næste forsøg. Fordelen ved denne metode er, at hesten kan se, at den spærres ind, og ikke overraskes som det kan ske ved bommen. Man kører ikke med hesten før både bom og klap kan lukkes.

Slut på trailerlæsning, kapitel 3 ;-) - kan efter behov fortsættes i kapitel 4....

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider