|
|
|
|
| har set nyheden :-( |
|
|
Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| conceptet. |
| Forfatter:  |
wettergren |
| Dato:  |
28-07-2010 19:13 |
|
Jeg synes hele show conceptet er lidt langt ude. Der er ingen tvivl om, at der er heste der er svære at arbejde med, så hvorfor er det at man skal hive dem ind i ringen, for at forsøge at løse problemerne på 10 minutter !? Det er da kun for at prøve at overbevise tilskuerne om at det er en fantastisk træner. Men hestetræning skal ikke være fantastisk efter min mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Underligt fænomen... |
|
|
Jeg har det sådan, at hver gang man er sammen med sin hest, så træner man den, uanset om man er bevidst om det eller ej... Jeg bryder mig ikke om store "shows" med diverse "problemheste". For de fleste "problemheste" handler det nok om, at mennesket giver uklare signaler og dyret ikke aner, hvad f....., det er meningen den skal. Ved ik om det er for langhåret skrevet, men jeg kalder det samvær med min hest og hygge, som ikke skal foregå på ryggen af den... Har været på flere 2-dages horsemanshipkurser ved bl.a. Ute Lehmann og tyske Silke. Det var rigtig hyggeligt, men i bund og grund, var det jo meget de samme signaler man brugte i forvejen, der blev bare sat navn og system på dem... De linkede videoer er da ren nedtur 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Horsemanship |
|
|
Horsemanship er jo ikke kun trænings metoder. Det handler jo om hvordan man holder hest. Intet kan løses på 10 min,ting tager tid. Hvis man vil have et godt resultat.Det glemmes ofte når det er show
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er da helt |
|
|
vildt og ubehageligt  Ang. horsemanship-træning: Jeg har faktisk overværet et par gode shows med Michael Peace for mere end 10 år siden Jeg ved slet ikke, om han stadig er aktiv? Men det var faktisk supergodt Han viste stor forståelse for hesten, og forklarede en masse om, hvad det gjorde ved hesten, når vi lagde pres på den. Han brugte pres, men gjorde ikke rede for læringsteorien som sådan. Tilgengæld var hans pres også oftest i form af at vente - og det virkede altså  Han er nok den blideste 'hestehvisker', jeg har oplevet. Jeg er også fan af Andrew McLean som 'hestehvisker', men han har - efter sigende - ind i mellem også kørt lidt for hårdt på. Det sidste har jeg dog ikke selv overværet. Jeg har kun set ham arbejde yderst sympatisk med hestene  Jeg tror dog alligevel horsemanship-træning kan gøre gavn, men det kræver, - som al anden træning! - at man lærer sig at kigge med empati på hestens reaktioner - og ikke kun forsøger at få sin egen vilje igennem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kropssprog |
|
|
Kropssprog, kropssprog og atter kropssprog. Ikke om jeg forstår hvorfor en mand som ham, ikke har styr på sit kropssprog. Men jeg kan da heller ikke forstå at hestemennesker kan sige horsemanship ikke er godt. Det er en misforståelse af begrebet, da horsemanship bare betyder omgang med hesten. og ingen har vel hest uden at prioritere omgangen med hesten!!!! Der er bare mange "guru'er" der har gjort HMS begrebet til noget helt helt andet. I stedet for at det er et spørgsmål om samhørighed og forståelse mellem hest og menneske, er det blevet teknikker og wauw effekter, hvilket i min bog ikke er HMS. Jeg er stor fan af HMS, fordi det for mig betyder en venlig og forstående omgang med mine heste. Det betyder at jeg skal tænke over mit kropssprog, over hvad jeg "fortæller" min hest og jeg har et ansvar til at "lytte" til hvad min hest fortæller tilbage til mig. Det betyder for mig at jeg på en venlig måde skal gøre mig forståelig og være 100% til stede.
Samhørighed Hest & menneske - Et partnerskab
Når du springer trinene på en trappe over, risikerer du at falde!! Tjek lige min hjemmeside Akademisk er vejen for os!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig |
|
|
Det er ærgerligt, når sådanne videoer bruges over en kam til at rakke ned på horsemanship, som i bund og grund handler om at omgå sin hest med respekt for dens natur og behov.
Ejer af et stk. dejlig hest Her står han: Aktivstald.dk Her træner vi: Paradisgaarden.dk Pony Prestige dressur-sadel til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Husk lige |
|
|
Parelli 1* instruktør
Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år, ikke at have mange heste på få år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At lave en pointe |
|
|
Ja jeg har så været vidne til en clinic med Pia Munck i det såkaldte "Low, deep and round", hvor begge heste blev pålagt glidetøjler, for det var jo nødvendigt for at få dem ned med hovedet i den ønskede position. Ikke fordi det skal være en LDR-diskussion, men hvad søren skal det gøre godt for? Pointen ryger i hvert fald lige forbi næsen af min når en hest skal tvinges til det ønskede. Der er vel ikke mange af os her på HN som vil påstå at vi har lyst til at tvinge vores heste til noget? Så bør dem, som skal forestille at være forbilleder, i hvert fald heller ikke gøre sådan. Mht. Michael Peace, så har jeg en ret ny bog fra ham, så mon ikke han er aktiv endnu. Og McLean kommer til DK på onsdag jf. opslag på Aktiviteter (eller hvad det hedder), det gad jeg i hvert fald godt se, men det er desværre på Sjælland.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For dårligt! |
|
|
Jeg synes det er for dårligt at en mand som Pat Parelli kan stille sig op og vise sådan noget! Han siger jo selv at man ikke skal tvinge hesten til noget, og alligevel gør han sådan der. Og det med at han siger det er den sværeste hest han har arbejdet med; jamen hvis det er det, hvorfor er det så den hest du slæber med ind foran publikum og ikke en nemmere hest? Jeg synes virkelig det er for dårligt af ham! 
When I fall, I will try to get back up. I wont give up. If I fail, I will try again and again and again... I wont give up - cause somehow I'll find the strength to get back up and I'll finish strong. - N.V. ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Video? |
|
|
Er det bare mig der ikke kan finde den video, hvor man ser bremsen og det med tovet om benet? Kan nogen linke? Den video jeg kan finde, ser man kun en smule med tovet, men den er af så dårlig kvalitet at det er svært at se præcis hvad der sker. Det ligner ikke at benet er bundet op... Nogen der kan hjælpe?
Adfærdstræning, trailertræning, tilridning tilbydes. Se mere på www.horsemind.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ciller |
|
|
Ja, det er også ret dårlig kvalitet her, men man kan altså godt se at benet er bundet op, syns jeg 
When I fall, I will try to get back up. I wont give up. If I fail, I will try again and again and again... I wont give up - cause somehow I'll find the strength to get back up and I'll finish strong. - N.V. ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad prøver hun at opnå ved det?? |
|
|
Har lige set videoen med Linda Parelli... Hvad f.... har konen gang i??????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det siger jeg også |
|
|
Jeg tænker nøjagtig det samme som dig Enna 1: Hvad fanden er det hun laver??!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| pat parelli |
|
|
Jeg har engang for mange år tilbage prøvet kræfter med det der Parelli...men kom heldigvis hurtigt ud. Grunden til at jeg opgav det, var da vi skulle tage sådan en level 1 prøve, kom der en tysk Parelli instruktør op som vi skulle til prøve hos. Han startede med at undervise os, og jeg havde en unghest som ikke ville i trailer...så han gik i gang med at læse hesten. Først lavede han nogen øvelser ved traileren over rampen mm. Derefter skulle han sende hesten op i traileren, og hesten var bestemt ikke tryg og ville ud. Efter noget tid med ind og ud blev instruktøren utålmodig og så begyndte han at SLÅ MEGET hårdt med den der orange stick, hesten endte tilsidst med at være så ræd at den ikke turde andet end at blive i traileren, men min ellers brune hest var hvid af sved, og stod og rystede...desuden var der en sø under den i traileren fordi den kampsvedte. Der tænkte jeg lidt over at jeg absolute ikke syntes det var horsemanship...og hvis der skulle de metoder til så var jeg ikke med på den parelli vogn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sørgeligt |
|
|
ØV! super sørgeligt at se. Man forventer jo mere af folk som ham. Og ja jeg vil også sige at der er noget helt grunlæggende galt i at hive så ekstreme heste ind i en show ring.. Den har jo ik en chance vel.. ÆV ÆV.. sørgeligt syn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig enig enig |
|
|
Jeg er HELT enig dig Janse parelli. De skal HOLDE OP med derers latterlige marcho-ego'er (gælder også Gerd heuschmann) og holde sig laaaangt fra at kaste sig ud i at løse problemer med så ekstreme heste under en clinic. Det ville klæde dem SÅÅÅÅ meget bedre at de sagde til disse mennesker HVOR de kunne få hjælp igennem en længere periode i stedet 
Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|