|
|
| Hvad synes i ? |
|
|
Hej Kunne godt tænke mig at høre andres mening, om min måde at træne hest på. Er inspireret af flere, forskellige trænere. Vil hesten det bedste. Træne ham op til en sund og stærk dressur hest. Hesten er 8 år gammel og redet i ca. 4 år. Her er nogle billeder af os Mvh Ann og Woody
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening |
|
|
Hvis den er 8 år og redet i 4 år, ville jeg nok langsom lægge den lidt højere med nakken og lidt mere ind med næsen (uden at være bag lod). Men det er temmelig svært at se ud fra billeder . Iøvrigt en pæn hest, som ser ret muskuløs ud og som ser ud til at vende rigtigt. Du skal selvfølgelig ikke ændre alt for meget på én gang, men jeg ville som sagt kræve lidt mere af en 8 års. Den ser fint afslappet ud, men også en anelse "åben" for til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Råt og usødet |
|
|
Hej Ann. Her er lidt forhåbentlig konstruktiv kritik. Jeg er alm. hobby dressur rytter og er ikke tilhænger af en bestemt træningsmetode ovs. Jeg bygger mine udtalelser på baggrund af hvad jeg kan se ud fra dine billeder. Så det kan jo sagtens være, at der er nogle, der ikke er enige med med mig. Men here we go: 1- Pæn trav. lidt lang fortil. Pæn opstilling 2- Svært moment at bedømme. Hænderne på højkant og luk hånden om tøjlen! 3-Ret dig op -saml skulderbladene= brystet frem. Husk igen hænderne. Mere eftergivenhed fortil kunne ønskes. 4 -Er det et galop anspring? Ellers lidt grisegalop -ja undskyld . Men mangler løft og bæring. 5 - Galop skråt igennem. Ret dig op. Hesten skal føles som om den går op foran dig, og lidt sænket bagtil. Altså motoren gir' gas bagfra. Ser ud som om du driver meget med hele overkroppen for at opnå øgning. Halve parader inden hjørnet, så du virkelig får oplagret noget energi (hesten skal vækkes, så den kommer lidt op på tærene).Det skal så frigøres på én gang. Således at øgningen kommer promte med en tydelig overgang, ikke en langsom øgning over hele banens diagonal. Så skal du måske ikke drive så meget for at holde øgningen. 6 - Løse tøjler. Hesten mangler eftergivenhed. Søger ikke frem og ned ved slip af tøjlen. Træder dog fint ind under sig set fra denne vinkel. 7 - Pæn parade. Mangler dog v.b. Husk igen de hænder! Har du lillefingeren over tøjlen, eller er det synsbedrag? Mangler eftergivenhed fortil. Alt ialt synes jeg du rider sympatisk. Ingen tvang, dejligt at se. Men måske du er lidt for blid? Det er en smags sag, jeg ved det. Øvelser kunne være versader både på bue og ligeudrettet. Det giver smidighed og styrke. Kort dine tøjler lidt, og få de halve parader til at gå igennem. Så tror jeg også bæringen kommer bagfra, så han giver lidt mere efter fortil og løfter sig. Men når alt dette nu er sagt, så er det altså utrolig nemt at fyre en masse kritik af ud fra en håndfuld billeder. Det er ikke sikkert du selv kan genkende det som jeg ser. For jeg har ikke set dig "live". Så kunne det blive lidt mere realistisk kritik. Håber du kunne bruge det til noget. Venlig hilsen Mia F.
Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lllllllllll |
|
|
ser let og behageligt ud for både hest og rytter, kan man ønske sig mere. da jeg ikke er professionel dressur rytter eller dommer vil jeg undelade at komme med rettelser. evt kik dig om efter en træner som også går ind for din ridestil, så kan I udvikle jer derfra;)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gggggggggg |
|
|
Jeg ser - udfra dine billeder - rigtig, rigtig pæn og fornuftig ridning Jeg synes SLET ikke hesten skal "mere ind i næsen", overhovedet ikke. Hesten står flot oppe i nakken, foran lod og ser ud til at kunne bære det. Den kunne endda (efter min mening) godt strække sig dén anelse mere frem fortil. Den er lidt svæerer med galoppen, da den ser ud til at mangle styrke endnu og ikke kunne bære samlingen der endnu. Så her ville jeg nok slippe lidt fortil og ligge og lege lidt med at hesten kommer lidt mere ned og frem i galoppen på en stor volte i letsæde og så os kommer ind og sætte sig nogle få meter og så igen slippe igen op i letsæde - Overgange er os en super god ide. Men ellers ser jeg bestemt en hest som er med henover ryggen og som er taktfast - træder pænt indunder sig, står foran lod - fremme til hånden med et korrekt sug på tøjlen  Samt en velmuskleret hest som er godt muskleret over hele kroppen. 1000 tak for kigget  Jeg synes slet ikke du for blid, jeg synes det dejligt du ikke beder hesten om mere end den rent faktisk kan og er klar til.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes, det ser |
|
|
dejligt ud - bortset fra det, som Mia også skriver om: dine hænder skal på højkant, ellers bliver de for stive, hvilket de også ser ud til at være på nogle af billederne. Eftergivenhed - altid give efter, også når tingene ikke lige lykkes. Resultaterne kommer ikke via tøjlerne, men bagfra  Jeg synes så, det er nydeligt, at den er lang fortil Hvis hesten har brug for at være lang fortil, så skal den jo da have lov til det  Hovedholdningen kommer (også) bagfra og ikke fra tøjlen. Hesten skal selv søge frem til biddet, og det gør den ikke nødvendigvis villigt, hvis den er vant til at få placeret sit hoved vha tøjlen og ikke pga samlingsgraden...... Nogle heste kan føles for ubehagelige at ride med en meget let tøjlekontakt, men din hest ser netop ud til at blive mere dejlig at ride på, hvis du giver efter  Så - nydelig ridning, og giv lidt oftere efter, så bliver det endnu mere nydeligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad synes i ? |
|
|
Tak for jeres hjælp  Dejligt at få nogle gode råd. Træner meget selv, så skønt at få andre øjne på. Mange hilsener fra Ann
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Mercedes 2.3 -rust,velholdt stationcar sælges,god hestebil  Lykkelig ejet af 2 Bøffer, Muffedisen og 3 herlige hunde  Nu med Muffen i løsdrift og de 2 Bøffer til August ligeså 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nydelige nyelige ridning |
|
|
Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rigtigt pænt |
|
|
jeg savner en smule mere løsgjorthed, det er svært at bedømme på billeder, men umiddelbart virker hesten en lille smule låst i overlinjen. Jeg ved ikke hvordan du varmer op og om hesten altid går i denne facon, men noget ridning hvor du ændrede på facon af hesten så den både kom frem og ned (med sug på biddet) og så red den op igen. Altså så det ikke kun var som trav af at du gav længere tøjle, men som en del af din træning af du forlænger og afkorter rammen undervejs. Jeg ville gøre det både i trav og galop, gerne i letridning/let sæde. Kan du fortælle lidt om hvordan du træner, hvad hesten niveau er, er der bestemte øvelser den er god/dårlig til osv.
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad synes i ? |
|
|
Hej Janne I opvarmningen får han lov at strække sig så langt frem og ned han vil. Bruger det også meget under træningen, når jeg kan mærke at han bliver tung fortil. Niveau mæssig er han nok sidst i La klasser. Vi træner øvelser mod M. De forskellige side bevægelser, samt at changere i galop. Jeg har lidt problemer med traversader. Synes han runder fint i kroppen, men har det lidt svært med overtrædningen. Gør det fint på langsiden, men kniber lidt skråt igennem. Ellers føles han fin. Mvh Ann
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening |
|
|
Kære Ann Som andre har været inde på er det meget svært at bedømme din ridning på baggrund af billeder. F.eks. finder jeg det helt umuligt at bedømme hvorvidt hesten er taktfast. Men på det grundlag der nu er. Generelt (og så vidt jeg ved uafhængigt af valg af klassisk, akademisk ect,): Din opstilling - du skal kunne tegne en lodret linie ned igennem nakke, ryg til hælene og en anden fra hænder til knæ til tæer. Du sidder umiddelbart pænt, men der er plads til forbedring i forhold til denne rettesnor. Hvis du ikke sidder rigtigt indvirker du ikke rigtigt. Lidt mere individuelt: Du skrivet at hesten får lov at strække frem og ned i opvarmningen - super, men hvordan med smidigheden? Jeg har en fornemmelse af (virkeligt svært at bedømme uden video eller at se det irl, jeg kan bestemt tage fejl) at det mangler lidt smidighed. Når du varmer op, får du så også smidiggjort den grundigt, altså stillet/bøjet den både ind og ud med fremadsøgning i behold og uden modstand. Det er min erfaring at man for at kunne ride en øvelse afspændt, smidigt osv. efter forskrifterne (dvs. med korrekt bøjning) er nødt til i træningenen at ride med både større og mindre bøjning for at træne smidighed og bæring. Du skriver at overtrædning skråt igennem er lidt svært - det hænger netop meget sammen med smidighed (og bæring). Endnu mere individuelt: Som andre skriver, og atter andre er uenige i synes jeg også at han er for åben fortil. Dette ikke så meget baseret på om hovedet er i lod, men mere på at jeg synes at bagbenene har tendens til at hænge lidt. Nu er det jo ikke alles ambition at ride dressurstævner og klare sig godt der. Men med baggrund i hvad der kræves til et stævne i Slut-LA, ville jeg vurdere at der manglede noget bagpart. Til gengæld kan jeg overhovedet ikke se nogen forhindringer for at I ikke skulle kunne opnå det med baggrund i den træning du lægger i ham. Ang. traversader. Jeg synes at det sværeste for rytteren i en traversade er at få lagt vægten rigtigt (vægt skal ligge i bevægelsesretningen, dvs over at sidde på det sædeben). Når jeg får korrigeret for det flyder den sideførende del af øvelsen meget bedre - måske det også vil hjælpe dig. Håber du kan bruge mine kommentarer til noget. VH Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad synes i ? |
|
|
Tak Line Der er rigtig mange ting i det, som du skriver, jeg kan bruge:) Hvem har du trænet hos ? Ved godt at der skal arbejdes på min opstilling. Har manglet en som kan hjælpe med det. Det er meget forskelligt, hvad de forskellige undervisere, lægger vægt på. Kan godt mærke at jeg hæmmer min hest, ind immellem. Når jeg ikke sidder korrekt. Vil prøve at lave lidt video af os, som jeg kan lægge ind. Det er mere sigende. Hilsen  Ann
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| tralala |
|
|
Det ser fint ud, meget afslappet og roligt. Han ser ud til at have en fin takt og balance, men er lidt på forparten. Når du træner mod M, er det også vigtigt at få trænet bæring og lidt mere samling end på videoerne, og ikke kun øvelserne. Han savner lidt smidighed i traverserne og byt til højre mangler bæring derfor kniber det med af få højre bagben med. Prøv at sidde mere i lodret i din krop, så hjælper du ham til bedre at kunne flytte tyngdepunktet længere bagud. Udover det så ville jeg træne temposkift, slæbe/tøffetrav og på den måde få bedre bæring og "lange seje skridt". Der er jo et hav af gode øvelser, nogle af dem som jeg synes er rigtig gode i forhold til bla changementer er slangegange hvor du over midten laver overgange til skridt og fra skridt i gallop til den nye side. Når hesten kan dette for mikro minimal hjælper og med lethed så er det bare at lægge an til changement så bliver de super gode og kommer bagfra Det tager lang tid, men det er bestemt "besværet" værd, netop fordi at byttet bliver meget korrekt. For at holde bæringen over midten kan man rider lidt travers-agtigt, det hjælper til at holde bæring og samling ned i overgangen. Samtidig er det selvfølgelig vigtigt at du hele tiden har den rigtig vægtfordeling og at du har et lodret sæde, hvis du tipper frem gør hesten også. Nå ja, så gør øvelsen også hesten mere lydhør, fordi den ikke gætter at den skal bytte hver gang den når et hjørne på banen. For at styrke ligeretning i galop, bæringen og kontrol over skulderene er øvelsen hvor du rider skrådt igennem fra et hjørne til A eller C også rigtig god, her kan du også indlægge små øgninger og afkortninger. De fleste heste er vant til at ride fra hjørne til hjørne, og derfor er denne øvelse rigtig god fordi den for de fleste heste er lidt uventet, og på den måde kan man teste om den er "på" eller om skuldrene trækker mod det modsatte hjørne. Den er også god at bruge i trav. For at få løsnet lidt op gallopen og få en langsommere takt, så er øvelsen hvor du ride travers fra et hjørne til ca midt på banen og herefter vender rundt pirouette-agtigt så langsomt han kan uden at miste bæring, retter ligeud og mere fremad (dog ikke hurtigt), og forfra når du når hjørnet igen, også rigtig god  Det hvad jeg lige kunne hive frem af ærmet som jeg tror du ville kunne bruge for at komme videre og få styrket ham endnu mere. Jeg synes han er en dejlig hest som ser meget samarbejdsvillig ud, og med god kapasitet  P.s angående hovedholdning, så synes jeg ikke du skal fokusere mere på det end du gør nu, den lidt højere nakke skulle gerne komme af sig selv igennem de styrkende øvelser. Min oplevelse er at man helt automatisk mærker at frontet løfter sig op når der kommer mere bæring bagfra.
Neapolitano Allegra *********************************** Never confuse movement with action. Ernest Hemingway OPSTALDNING TILBYDES NÆR ROSKILDE, SE PRÆSENTATION.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt kommentarer |
|
|
For det første synes jeg, at det er en ganske fin indstilling gerne at ville have en masse kommentarer på sin ridning, fremfor bare at have "jeg kan det hele selv"-holdningen . Jeg må bare indrømme, at jeg tror du får en hel del mere ud af rigtig undervisning fra en dygtig underviser, som kan se hesten live og evt. prøve at ride den. Når det så er sagt, har jeg da også et par kommentarer, som ligesom alle de andres kommentarer er ganske venligt ment: 1 - Du sidder især på anden video meget uroligt med benene og lægger underbenet for langt tilbage især i travers. Du rammer sikkert ikke hesten med sporen, men det ser faktisk sådan ud, hvilket en dommer formentlig også ville bemærke. Det er lidt svært at sidde roligt med underbenet, men så sørg for at vende foden så meget, at du ikke "prikker" hesten i siden (jeg siger ikke, at du faktisk gør det, men bare tænk over, at det kan se sådan ud). 2 - Som flere andre har peget på, er hesten slet ikke i MB-samlingsgrad. Det er som sagt ganske venligt ment, hesten har det helt sikkert fint med at få lov til at strække sig, men hvis du vil starte stævner i de højere LA-klasser eller MB, skal der en del mere samling og bæring til. Jeg snakker ikke bare om at hive næsen ind på plads på én gang, men måden hele hestens krop arbejder på. Samlings- og bæringsgraden er mere på LB-LA1 niveau. Men som sagt, hesten har det helt sikkert fint, det er bare et spørgsmål om dine ambitioner - om du vil udvikle hesten lidt mere, og om du evt. vil til stævner. 3 - Der mangler ganske rigtigt en del runding i travers - prøv at øve det, hvor fokus slet ikke er bagparten, men derimod forparten. Start traversen med forparten TYDELIGT foran, og tag først bagparten med, når du har forparten mere smidig. Du skal have så meget runding for til, at hestens hoved peger derover, hvor traversen skal slutte, og så undlad helt at fokusere på bagparten de første skridt. Det er næsten altid manglende runding, der er problemet - ikke at få bagparten på plads. Præcis som Line skriver, skal din vægt til den side som hovedet peger i travers. God fornøjelse med træningen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad synes i ? |
|
|
Tak Tak I kommer med mange guldkorn . Rigtig meget, jeg kan blive bedre af. Ved godt at han slet ikke er klar til M. I hvertfald ikke med mig på ryggen. Men det er, hvad jeg gerne vil træne frem imod. Vil ikke tvinge ham ind i en ramme, som han ikke er stærk nok til endnu. Til Di-nero: Super gode øvelser du foreslår, det vil jeg bestemt arbejde videre med. Med forkellige overgange. Specielt skridt-galop, galop-skridt. Så han kan blive stærkere i bagpart og på den måde komme, mere i samling . Ville rigtig gerne, finde en underviser, som kan hjælpe mig ud fra de principper, som du beskriver. Til TW: Du har ret i at mine ben er meget urolige. Har du forslag til, hvordan jeg får mere ro på ben. Synes det er meget svært, han svinger meget i ryggen. Så tror det er derfor. Jeg må ikke kunne følge ham, ordentlig endnu. Vil prøve med at få forparten rundet godt i traversade/travers. Derefter prøve med lidt overtrædning. Så nok bare starte med små bidder. Hilsen Ann
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Benene |
|
|
Det med benene: Det er nu altså heller ikke så pokkers nemt! Mine ben ser også til tider urolige ud, når jeg ser video af mig selv! Men jeg prøver at træde godt ned i bøjlerne og dreje foden, så sporen tydeligt peger langs med hesten, eller ligefrem en anelse ud, så er jeg i hvert fald sikker på, ikke at komme til at "prikke" til hesten. Som sagt er det slet ikke sikkert, at din spore faktisk prikker til hesten på den måde, men hvis du kan træde lidt mere ned i bøjlerne, benet frem på plads og dreje foden lidt, er det mere tydeligt, at du ikke rammer hesten. Og tja, så er det vel ellers bare at fokusere på rolige ben selv, så kommer det så men nok 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejlig hest |
|
|
Har ikke læst de andre svar efter videoerne. Sikke en dejlig hest du har  Synes ridningen ser afslappet og rigtig pæn ud. På videoerne synes jeg er han går bedre end på billederne (som jo også bare er momenter). Han er stadig fint foran lod, men har halsen strukket lidt mere frem og "ud af kroppen"  Hvor er det dejligt at se en hest få lov at bruge sig korrekt, uden at blive hevet ind foran  Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at sidde lidt mere ret op, få albuerne tilbage og ind til kroppen (skulderbladende samlet og brystet frem som en anden skriver) - Måske tøjlerne skal forlænges lidt for at han ikke bliver hevet ind med hovedet når du tager albuerne tilbage...men måske han godt kan bære lidt mere samling. Håber du vil fortsætte med at vise din ridning frem - I er et skønt par 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du rider rigtigt fint |
|
|
Jeg synes det ser rigtigt godt ud Hvis jeg var dig ville jeg fokusere meget på opstillingen, fordi kommer den bedre på plads bliver øvelserne lettere. Du kan se om der er et "centreret ridning" kursus i nærheden af dig. Det tror jeg du vil få enormt meget ud af. Pas på i skridt arbejdet at du ikke arbejder hesten baglæns, synes den skal svinge lidt mere igennem når man skridter, også selvom man rider øvelser. Og så er overgange super gode, lav dem ikke kun over midten, men på alle måder, fx en volte tilbage, skridt overgang, ny galop, forskellige volte figuerer rundt på banen. En god øvelse er også at ride en volte i galop og så formindske volten mens man holder bøjning gennem kroppen. Det er en forøvelse til pirouetten på sigt og laver man den korrekt, vil hesten sætte sig bedre i galoppen. I starten skal man bar elige ride den lidt mindre, så snart man kan mærke det er hårdt for hesten, så gøre den større igen og evt. ride lidt fremad. Jeg synes også sidebevægelser i galop er genialt til at løsne op og jeg ville på en hest på dit niveau lave det som en del af opvarmningen i en lidt lang ramme, inden jeg begyndte at samle hesten mere ind.
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Efter at have set videoerne må jeg lige indskyde en lille ting  Føler du ikke i traven at det hele kører rundt på dig??? Dine arme, skuldre, overkrop og ben hopper op og ned... Det ser ud til at du sidder på en fjeder der er lige ved at skyde dig ud af sædet... Mit forslag vil være at du prøver at sætte dig ned i sadlen med numsen, tager bøjlerne af og slapper af i hele din overkrop (arme, skuldre) og så tag et par runder i trav... Vil gerne høre hvad du så føler ved dette?? 
Mercedes 2.3 -rust,velholdt stationcar sælges,god hestebil  Lykkelig ejet af 2 Bøffer, Muffedisen og 3 herlige hunde  Nu med Muffen i løsdrift og de 2 Bøffer til August ligeså 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billeder |
|
|
Jeg synes du rider meget sympatisk. Og så må jeg rose ALLE de gode svar, der er kommet. Virkeligt konstruktivt!
Venligst Jenni
"Tomorrow is fresh, with no mistakes in it"
Anne fra Grønnebakken.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Nu med video |
|
|
Hej Ann Må sige at der er kommet mange gode kommentarer. Jeg vil gerne suplere lidt. Mht. opstilling. Start i skridten. Du falder meget frem i skridt (med det resultat at schenklen ryger bagud). Da hesten jo ikke "skubber" til dig i skridt burde det være nemt (ved godt der aldrig er noget der er nemt). Husk dig selv på det hele tiden mens du skridter. Hvis du kommer bedre tilbage støtter du også hesten i at skridte godt frem. Generelt skal du altid passe på med samlende øvelser i skridt. Det er så forfærdeligt nemt at ødelægge skridten. Jeg holder mig normalt til at samle skridten lige før og efter en bagpartsvending. Træner du iøvrigt disse? Jeg ville lave en hel masse temposkift i trav (og i galop). På den måde får du ham til hele tiden at være opmærksom på dine signaler og samtidig aktiverer du bagparten. I galoppen ville jeg øve kontragalop rigtig meget, det styrker og giver balance. Ved ikke hvor langt du er med kontragalop, men jeg starter normalt med slangebuer som jeg efterhånden gør buen større på, så går jeg videre til volte tilbage, i starten med overgang inden hjørnet men efterhånden med overgang ved midten eller på næste langside. Hvis han har tendens til at skifte ville jeg stoppe med at træne ch'er i en periode - kontragaloppen skal være på plads før der trænes ch. Ang. ch. I videoen laver du dem lige efter din travers. I starten bør du undgå at kombinere dem med andre øvelser. Lav dem som andre også er inde på over midten eller på diagonalen. Lige nu kombinerer du to øvelser i træk der er svære for ham, det sænker ikke ligefrem sværhedsgraden  Som en anden også skriver er det rigtig godt at starte på en stor volte og snævre den ind indtil det begynder at bliver svært for ham hvorefter du rider udad (og evt. frem) igen. Læg også gerne små volter ind på langsiden, men så skal du være opmærksom på at han stadig skal være lige under dig når du så rider ligeud. Det fremgår ikke af videoen om det er noget du dyrker, men jeg ville træne masser af smidighed. Stille ud af på volten, så ind igen osv. også på langsiderne. Det skal være sådan at han blidt følger din hånd hele vejen fra den ene til den anden side. Hold eksempelvis bøjningen en halv volte af gangen, længere hvis du føler at han bider sig fast i biddet frem for at "falde på plads". Angående dit spørgsmål om underviser. For tiden rider jeg hos træner Carina Rask Bak på Ballerup Rideklub, men har redet hos en del gennem årene. Marianne Kolmorgen, Anne Ullegaard, Niels Hein Ruus, Pernille Geert Nielsen og andre. Fortsat god arbejdslyst med ridningen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|