|
|
| Vejen til en laaaangsoom gallop |
|
|
Min dejlige dreng vil utrolig gerne have en masse fart når vi galloperer. Han er i forvejen en lidt varm hest, som har tendens til at blive lidt hys og flippe lidt ud, hvis tingene ikke lige passer ham, så alt for mange parader er ikke løsningen. Som min overskrift så fint siger det, vil jeg gerne høre, hvad jeres vej til en langsom gallop har været, og det ville da ikke gøre noget, hvis jeres hest, før i fandt vejen, var lidt glad for at ha' gang i futterne  For at få ham ned i tempo når vi springer, stiller jeg tre spring på langsiden (med ca. 7 m mellemrum), og så placerer jeg en bom imellem springene. Det virker faktisk ret godt, og har fået ham til at koncentrere sig noget mere. Men, men, men... jeg kan jo ikke fylde hele banen med bomme. Derfor vil jeg gerne have en masse gode forslag til hvordan man får sin hest til at sætte farten ned, så jeg kan få lidt mere kontrol over ham, og at jeg undgår, at han bliver for ivrig.
Venligst Line, som er én af dem med ben i næsen og hest i stalden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh ja, der er ik noget som en speedy hes |
|
|
Jeg har haft samme "problem" med min springhest. Han tog altid springbanen i "hovedet-under-armen- omspringningstempo" fra 1. spring... I dressuren er vi nået fra IKKE at kunne galopere skråt igennem, uden at han havde en pokkers fart på - til at vi kan galopere skråt igennem og changerer galoppen 3 gange på en god dag ;o) Jeg synes det lyder fint med dine bomme og ellers vil jeg foreslå, at du prøver at lade ham galopere til han er træt. Sørg for ikke at have for meget fat i ham! Hvor gammel er han og hvad med hans balance? Løsspringes han, så han får lov til at tænke selv og få luft under sig...? Jeg har i perioder sat i galop lige så snart jeg havde skridtet varm, da han så fik "krudtet" af og meget bedre kunne koncentrere sig resten af "ridningen". Jeg har også lavet RIGTIG MANGE overgange, alle tre gangarter imellem. Mest af alt tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed. Giv ham noget at tænke over i træningen, som du allerede gør og giv ham noget at arbejde med. Forsøg selv, at være velforberedt og tænke forud på næste øvelse... Held og lykke ) Hilsen Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har prøvet |
|
|
kender alt det det problem min hoppe vil også det hele på en gang  men jeg prøve at gøre som susan kjærgård skrev det det her indlæg www.heste-nettet.dk/forum/3/371351/ 371351/ og det har hjulpet mig til at få ro på hende så hun ikke løber for så få hun jo ikke en godbid  prøv og se om det ikke kunne hjælpe lidt mvh mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Gallop til hesten er træt er en virkelig dum ide! For det første er det langt fra alle heste som sådan lige lader sig løbe trætte, for det andet skal man ikke begynde at springe på en allerede træt hest og for det tredje er målet at hesten skal lære at slappe af og lytte til rytterens signaler - ikke at ræse sig så træt at den ikke kan mere eller hidse sig endnu mere op ad al den galloperen. At løbe hesten træt løser ikke det grundlæggende problem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er kort sagt |
|
|
fuldstændig enig med tusindfryd. Sådan skal mit problem ikke løses. Jeg ønsker at få en lydig og afslappet hest, ikke en træt og udkørt hest. Jeg er fuldstændig sikker på, at min hest ville kunne galopere i timevis uden, at det rørte ham det mindste. (er dog ikke forsøgt, og skal heller ikke)  Men hvad siger du tusindfryd, hvad er dit tip til mig så?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg har også svaret i den tråd der er linket til og har selv bakset / bakser selv med ca. samme problem - SUK. Det jeg gør er (selvfølgelig) som du også allerede har gjort at træne galloppen i dressuren først. Er den ikke på plads der, så kan man heller ikke forvente den er det når man springer. Men derudover så har jeg brugt en del tid på at træne små spring i trav, da det her er nemmere at bevare roen, og tit handler det jo om at hestens stresniveau kommer meget højt op når den skal springe. Dvs. atdet til at begynde med ikke handler om hvor højt (eller rettere lavt) man springer og hvorvidt det foregår i trav eller galop, men blot om at få hesten til at kunne rides afslappet på springene uden at at stresse, løbe og hidse sig op. Dernæst har jeg et princip om aldrig at ride på et spring hvis ikke hesten går afslappet eller hvis den begynder at løbe fra mig. Dvs. jeg rider slet ikke på springene før hesten slapper af og hører efter og begynder den at løbe så stoppes den op eller drejes ind på en volte. Det samme gælder efter springet. Du skal desuden være meget opmærksom på at få givet efter og ikke sidde med for stramme tøjler hvilket man jo (mig selv inkl.) har tendens til når hesten løber. Men rigtig tit er det jo sådan at jo mere man holder fat des mere hidsig og stresset bliver hesten og des mere løber den. Derudover træner jeg en del overgange og parader mens jeg også træner spring fordi det virker godt på min hest i forhold til at få den til at høre lidt mere efter mine signaler. Og så tager jeg ofte et par omgange eller tre med skridt for helt lange tøjler, så den lige slapper helt af igen. Derudover ville jeg også starte med at træne på nogle helt lave spring og nogle lette baner og først øge højde og sværhedsgrad når hesten var afslappet. Og måske du skulle overveje om det kan være for svært med flere spring efter hinanden med kun 1 gallopspring og bomme imellem? Selvom det får den til at koncentrere sig kan det også - hvis det er for svært - få den til at stresse og "flygte" når den er kommet over springene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| når du parrerer |
|
|
slipper du så tøjlen? og hvad når den stresser op? Jeg synes normalt ikke at heste bliver stressede eller varme af parader hvis ellers rytteren formår at få siddet stille og være afslappet i hånden og sædet. Det kan dog være enormt svært at få sig selv til hvis man er vandt til at krapylet snurrer og stejler etc. Bortset fra det synes jeg at det jeg har haft størst succes med er at stille mig i let sæde slappe af i kroppen og mere eller mindre slippe tøjlen. første gang man gør det tager det ca 15 runder før de slapper af. derefter bliver det bedre og bedre. Det handler ikke om at ride dem trætte, men om at de ikke forbinder galoppen med stress og præs. Hvis de bare får lov at galopere rundt og selv finde balance og ro uden at blive forstyrret, så plejer de i løbet af et par dage at være helt kurreret for at løbe når man står i let sæde. derefter finder nogle af dem på at spænde lidt igen når man sætter sig ned, samler tøjlen etc. Der plejer jeg at gøre en ting ad gange og så afvente roen førend jeg gør noget mere. I længden skal jeg kunne lave overgange, parrere etc uden at få stress. Først der synes jeg arbejdet rigtigt er fuldført. Nogle af dem slår bukkespring når de sådan galoperer rundt. Der skal man være lidt god til at hænge fast. ellers må man forsigtigt løfte hovedet lidt, men uden at blive hård i hånden og så må man forvente at det godt kan tage lidt længere tid at finde roen. Dette er ren daglig dressur og før jeg kan dette kan jeg ikke forvente at der er ro på i springningen. Når de har denne ro på banen selvom der er spring omkring dem har jeg sjældent problemer med at de løber i springningen. hvis de gør har jeg brugt paraderne, som de jo fra dressuren ikke længere bliver stressede over. Det har virket helt super, men det kræver at man tør slippe tøjlen. både når man galoperer og når man holder stille. man må ikke have konstant præs i munden på den anden end de par gram man ville ride med på en rolig hest. Specielt på løbeheste er præsset i munden virkelig vigtigt at holde øje med.
Med venstre hånd Line og Calano GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Wenn Fliegen fliegen hinter Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvornår begynder den |
|
|
at stresse over? Kan du fx trave over små kryds i roligt tempo, eller slår den selv i galop der? Er det når springene når en bestemt højde stressen starter eller er det helt fra starten af?
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Han sætter |
|
|
fart på hvis vi galloperer på springet, eller hvis springene er for små. Jeg tror lidt at han tænker:"hey, det er sgu let det her" og så tænker "WUHUUU- fart på!" Men altså paraderne fungerer super godt i dressuren, og også når man fx har redet en volte i trav. Det er hvis han ved, at det er "hoppetid" han ikke vil stå stille, jeg tror han får et slags kick, og så pumper adrenalinen ellers rundt. Jeg har selv en meget blød hånd, og har altid fået meget ros for, at jeg er god til at give efter. (Hvis jeg ikke gjorde det, ville han bare løbe endnu mere og stresse) Når vi traver på et spring løber han ikke. Jeg tænker lidt, at han måske bare har brug for en masse gallop-træning. Han er en hest der skal have lidt at tænke over - at ride rundt på den samme volte mange gange i træk kan få ham ud af fokus. Jeg tror faktisk, at de ville være en god idé at bygge en lille bane med små spring, så han har noget at tænke over.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fra skridt..... |
|
|
min hest kendte også kun ét tempo i galop sidste år: fuld fart frem. prøvede jeg at korte ind blev hun hidsig og kunne evt lave haregalop og hoppe rundt. min løsning: galopere frit på langsider og korte ind på kortsider. igen og igen indtil hesten vidste hvad det gik ud på og tog det mere roligt. først bare lidt afkortning og senere mere og mere. når dette gik godt så begyndte jeg at forlænge afkortningen med volter. først store hvor jeg hold galop og senere mindre og mindre. jo mindre volte jo mere sat hest - jo mere sat hest jo langsommere galop muligt. idag kan min hest faktisk galopere på stedet. vi er begyndt lidt på pirouetter og chancementer. versade og traversade galop på volte. sidetraverser i galop har været gode længe. overgang til og fra parade /galop går godt og ligeså fra/til skridt og trav. Hun mangler stadigt og få brystkassen med helt op før jeg er tilfreds. skal også siges at gennembruddet virkeligt kom da jeg gjorde to ting: på akademisk kursus ( med hesten) hvor jeg lærte om brystkasse rotation og hvad det gør for hestens bæring og balance og hvordan man opnår det. og andet gennembrud kom efter en rejst til portugal hvor jeg fik undervisning på uddannede heste og fik rettet min opstilling også.
SALG AF LUSITANO HESTE http://www.lusitanopassion.dk/ Lusitano fotogalleri, Hestemalerier udføres mm. Working Equitation clinic 7 + 8 august. Hillerød. se hjemmeside ovenfor for info. se intro video: LINK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brystkassens rotation |
|
|
lykke b, du skriver: skal også siges at gennembruddet virkeligt kom da jeg gjorde to ting: på akademisk kursus ( med hesten) hvor jeg lærte om brystkasse rotation og hvad det gør for hestens bæring og balance og hvordan man opnår det. Det lyder rigtig spændende - kan du lokkes til at uddybe lidt? Jeg tror, jeg har en nogenlunde forståelse for, hvordan hesten roterer brystkassen i de forskellige gangarter, men hvilke specielle teknikker man kan bruge for at arbejder med og forbedrer rotationen, det ville jeg meget gerne vide mere om. Så jeg håber du vil ulejlige dig med en lidt længere forklaring. Gad vide egentlig om jeg skulle lave en speciel tråd til dette emne, så vi ikke forurener Lines glimrende tråd?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grundtræning |
|
|
Hvordan er hestens stop signal? Hvis ikke den parerer med det samme fra alle 3 gangarter og fra jorden så er det der dit problem er  Hvad med når du sådan rider alm rundt, hvordan er tøjlekontakten så? Har du en konstant kontakt til hestens mund så er det ikke underligt at der kommer så meget fart på, den forstår jo ikke den tilbageholdende hjælp. Hvordan har den det med at bakke? Hvis ikke den gør det villigt og uden at spænde op, åbne mund, piske med halen eller slå hovedet op, ja så er det bare et bevis for at stop signalet ikke er godt nok Hvad med når den står bundet? Står den bomstille? Leger den med kæderne, skraber i jorden, går rundt eller kaster med hovedet og lign. Det er nemlig også et bevis på at stopsignalet ikke er godt nok, og for den sags skyld også frem/start signalet der ikke er godt nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som skrevet |
|
|
fungerer hans stopsignal i alle 3 gangarter, hvis altså der IKKE er spring indenfor rækkevidde. Hvis jeg laver volter før springet, kan jeg stoppe ham uden problemer. Problemet er, at hvis han ved, at han skal springe, er han ikke til at stoppe. Ange: meget af det du spørger om, har jeg svaret på i tidligere tråde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm.. |
|
|
Så lyder det bare til at han forbinder spring med fuld fart fremad/stress/flugt? Men jeg vil stadig pointere at hvis stop signalet ikke virker når der er spring tilstede, så er stop signalet heller ikke godt nok. Er stop signalet godt, så reagerer hesten promte, uanset situationen. Om der så lander en helikopter bag hesten, eller der er en løve der render efter den. Jeg har selv benyttet stop/frem og bakke signalerne til at gøre min unghest trafikvant. Uanset hvor bange han er blevet har jeg kunne stoppe ham, be ham om at bakke og gå frem igen, gentage det 2-3 gange efter hinanden og derefter er han somom intet er sket. Selv første gang en traktor kørte ved siden af ham på en smal smal landevej, eller den dag med campingvognen eller bussen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| copycat |
|
|
Jeg vil gerne kopiere mig selv, eller i hvertfald mit indlæg  Jeg kan kun opfordre til at prøve det  Hvis du har lyst til at prøve noget.. ahem.. "alternativt" så kan du prøve, at få en veninde til at hjælpe dig. Hun skal stå ca 8-10 meter efter springet, med en pose med godbidder. Når hesten så er kommet over springet, fisker hun en godbid frem, som den skal stoppe op for at få. Du skal bare sidde helt stille med let tøjle. Når I har gjort det et par gange, kan hun gå lidt tættere på springet, så hun står ca 6-8 m. efter springet, afhængigt af hvor meget styrke hesten har til at kunne stoppe hurtigt. Efter nogle gentagelser, vil du opleve at hesten begynder at gå mere roligt hen mod springet. Det, at hesten får speedede ben, er nemlig, som Tusinfryd også skriver, ikke et tegn på at hesten er glad men derimod at den får en form for adrenalin kick, der relaterer sig til stress og flugtadfærd i højere eller mindre grad.. Hvis hesten flere gange i sit liv har oplevet at blive presset over et spring og/eller er løbet/flygtet væk fra springet i landingen, så begynder den at forbinde springet med flugt. Når den så kommer rundt i et hjørne og springet rammer dens synsfelt, så skaber selve synet af springet ekstra flugtenergi som suser ned i benene, der så begynder at løbe... Hvis hesten løb fordi den gerne vil over springet og næsten ikke kan vente, så skulle tricket med godbidden få den til at løbe endnu hurtigere (fordi den gerne ville over til godbidden) men det modsatte er netop tilfældet. Grunden til at hesten begynder at gå langsommere hen mod springet, hvis man tilføjer en godbid, er netop at man afkobler dens flugt væk fra springet og så begynder associationen til flugtinstinktet at aftage når springet rammer synsfeltet.. Så betyder springet ikke længere flugt men godbid og så bliver benene (og hesten) roligere Der svarer llidt til hvis du selv sidder udenfor ekamens lokalet og venter på at det bliver din tur, så kan det godt vlre du har svært ved at sidde stille og afslappet.. Måske sidder du og trommer med fingrene, vipper med fødderne eller går frem og tilbage på gangen.. Det er for at bruge noget af den ekstra energi der bliver produceret fordi din krop er i alarm beredskab. Nøjagtigt de samme processer sker i hestens krop når den "kommer på dupperne" i bestemte forbindelser, så det gælder om at få hesten til at være så tryg ved springningen at den ikke behæver at sende "eksamens stress energi" ud i kroppen, når den opdager i skal springe.. Så bliver den roligere.. Men det er ikke fordi den så er blevet ked af det at den ikke løber/tripper længere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Volter!! |
|
|
Kør aldrig din hest træt! Det var noget jeg lærte at Jørgen Falk Rønne. Han siger at mange af de skader hesten laver er når hesten er umattet!
Men prøv når hesten begynder at løbe stærk, så rid ind på en lille volte, selvfølgelig ikke så den er ved at vældte, - og selvfølgelig heller ikke så den bliver rundtosset. Og så rid ud igen, og når den sætter farten op igen, så ind på en volte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil |
|
|
give Line(calano) ret i, at galop for løse tøjler er vejen frem. Vores den gamle kunne være ret vild, men da vi begyndte at bruge en opvarmningsgalop for løse tøjler, lærte han at galoppere ganske langsomt uden at stresse  Det kunne så også bruges i skoven Nu springer jeg ikke, så jeg ved ikke, om det kunne have hjulpet der også, men det vil jeg tro På banen/ridehuset kunne han indtil da være svær at stoppe midt på diagonalen ( i et 20x60 ridehus) i galop. Men det blev han virkeligt god til - uden den store tøjlekontakt  Og så er det en god idé at af-installere det signal, der ofte ligger i hesten om, at når tøjlerne samles, skal der gås hurtigere  Susans idé med godbid lyder interessant, men den har jeg ikke selv prøvet  Jeg brugte bare det signal, jeg plejede at bruge, når jeg var parat til at stoppe ridningen Så stoppede han også, og så var den klaret. Der slap jeg bare det hele, og det var en rigtig god idé, fordi han så fik en minus-stress-oplevelse og en positiv forstærkning ud af det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror I har misforstået... |
|
|
Hej igen Uhadada - kan se, at jeg har fået udtrykt mig lidt skidt. Det er ikke min mening, at man skal ride sin hest træt og så springe, det er heller ikke det jeg skriver... Skulle nok have brugt udtryk som at få krudtet lidt af... Det er lidt svært at beskrive, men jeg mener, at man lader hesten få nogle omgange på hovslaget, begge volter og lader den galoperer godt igennem (IKKE RÆS), hvorefter man begynder at arbejde. P.s. Jeg har en veltilpas, afslappet og lydig hest... Lad være med at dømme på forhånd og spørg hellere ind til, hvad det er man helt nøjagtigt mener...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| moiselle |
|
|
Jeg kan godt se hvad du mener, og hvis problemet er at hesten simpelthen har overskudsenergi kan det muligvis godt hjælpe at lade den få et par omgange i galop. Jeg har dog aldrig selv været i en situation hvor det har hjulpet ret meget, men jeg plejer altid at ride ud på tur med mulighed for at hesten kan strække ud, hvis den af en eller anden grund har haft fri/stået stille flere dage og derfor opsparet energi, hvilket min i den grad gør. Der ingen grund til at "slås" med en overfrisk hest på banen. Dertil kommer også at de heste jeg har haft - i særdeleshed hvis de var overfriske en dag - ikke lige lader sig krudte af på den måde. Hvis min hest er overfrisk, så slapper han ikke af efter 3 omgange i galop. Tværtimod så hænger han oppe under loftet og venter på det næste anspring. Men tilbage til springningen. Når min hest løber på springbanen skyldes det ikke overdreven energi, men derimod at adrenalinen begynder at pumpe, og han begynder at hidse sig op. I sådan et tilfælde gør et par omgange i galop kun ondt værre og han bliver bare endnu mere gejlet op - i dressur hvor han gallopperer afslappet kan han fint tage et par omgange i galop for løse tøjler. Det problem trådstarter beskriver lyder meget lig noget at det jeg selv har kæmpet med / kæmper med og her hjælper det ikke at krudte af, fordi problemet ikke er for meget energi, men derimod at hesten stresser/bliver hidsig/eskalerer tempoet fordi der står spring på banen og ikke fordi den er overfrisk. Derfor er løsningen at få hesten til at lære at slappe af under springningen, så den netop holder op med at få det adrenalin kick så snart den spotter et spring. Og så omspringningstempoet kun indfinder sig i omspringningen efter man har bedt den om at sætte speederen til. Jeg ville ønske det bare var så nemt at man bare lige kunne galloppere lidt og så var problemet løst, men hvis man har en hest som bliver for tændt når man springer, så er det desværre mere komplekst end som så.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja, det er vel så svært som man gør det |
|
|
Jeg svarede også i den anden tråd om heste der løber og jeg holder stadig på at langt de fleste heste kan kurreres med parader og løse tøjler. Jeg har i hvert tilfælde ikke til dato siddet på en der ikke kunne. man skal være tålmodig og god til at give efter for selvfølgelig er problemet sjældent løst på 10 min, specielt ikke hvis det er noget den har gjort i en årrække. Og så er man simpelt hen nødt til at kigge indad. Jeg har denne her fantastiske carano. En rigtigt dejlig hest som er en kammerat på banen, sådan en man kun får en gang i sit liv. Han kan godt finde på at løbe lidt, men kun i ganske særlige situationer. Det er hvis jeg skal springe en oxer ud af hjørnet som jeg synes er stor. dvs nogle dage er det når springet er 130 cm han løber andre dage, hvor jeg er mere cool kan vi springe baner på 150 cm hvor jeg bare står i let sæde og venter, og så løber hesten ikke. Jeg ved præcis hvad det er for en fejl jeg laver, men det gør det ikke lettere at rette den. Jeg ved også hvordan jeg har lært ham det tilbage da han var yngre, og jeg gør mig meget umage for ikke at lære nogle af de andre det. Jeg synes jeg er blevet bedre og har således ikke haft andre endnu der gør det ligeså udpræget som ham her (han er den første jeg har sprunget rigtigt store stævner på). Det er 100% sikkert startet med at jeg kom fra pony og derfor synes at La var MEGET stort. Jeg har samtidig syntes at sådan en hest på 170 cm løb meget stærkt. Jeg har derfor gerne ville have kontrol rundt på banen og har pillet galoppen af den. når man så har lidt fornemmelse for spring kan man godt fornemme at de ikke galoperer godt nok bagi til at lave et fornuftigt afsæt, men man vil stadig gerne have kontrollen. så det man får gjort er at man holder, holder, holder rundt i hjørnet, når så det går ligeud og man får set en stor afstand man kan galopere fremad på de sidste 4 galopsspring, så sparker man den lige i maven, samtidig spænder man ubevidst i sædet og bliver lidt hård i hånden, nok mest fordi man er lidt bekymret over det der spring. jo større springet er, des mere galop vil man gerne kunne føle under sig, så det bliver mere udpræget ved større spring. Hesten er jo ikke dum, så efterhånden lærer den at når man lidt får drejet hånden på den der måde og får spændt lige der i sædet så er det næste der sker at den bliver sparket i maven. Den begynder nu at løbe før man har sparket, hvilket får en til at blive mere bekymret for kontrol og man tager derfor endnu mere galop af i hjørnet. Ond cirkel. Prøv engang at tage ud og se hvor mange specielt amateurer der gør dette. de proffe er ofte noget bedre til det hvilket de jo også helst skulle være. Nu har man skabt en løbehest. Men den løber jo kun når den mærker man bliver hård i hånden, spænder i sædet, eller hvad det nu er man har fået gjort ubevidst. Har den øvet sig i det længe løber den også lidt på forskud, specielt hvis man har redet hen til hvert eneste spring på denne måde. jeg har jo så kun redet sådan på nogle spring, så min løber ikke på forskud, men den slags har jeg også haft fingre i dog ikke selv kreeret. dvs jeg kan på min, som jo bare går og venter på at jeg samler mere og mere op før jeg fyrer den af ud af hjørnet som en anden raket, lade være med at samle op i hjørnet. bare holde den forbandede rytme, være let i hånden og slappe af. Så lover jeg at den ikke løber. så venter den pænt og reagerer super både på frem og tilbage. Det kræver bare at jeg har is nok i maven. For i det øjeblik jeg falder i og begynder at betvivle den afstand jeg har set, så bliver det noget rod. For så tager jeg lige en ekstra halv parade, bare som forsikring og nu mangler galoppen og så er jeg nødt til at ride frem og den afstand jeg har skabt er for dårlig og så er det eddersplitter svært at sidde afslappet og lade som om det hele nok skal gå. De løbeheste jeg har fået kurreret har jeg altså fikset ved at lade være med at gøre noget. ikke regulere afstande, ikke regulere tempo efter jeg har forladt hjørnet. dette kræver at de inden kan gå i samme tempo i lang tid uden at man skal sparke eller trække. de må ikke i dressuren accelerere i galoppen hvis jeg slipper tøjlen, iøvrigt heller ikke hvis jeg trækker i den. De må heller ikke gå i stå. hvis jeg står i let sæde uden at have schenklerne ved så skal den blive ved at galopere, og selvom den syrer til i musklerne. Den skal ikke falde i trav efter en runde eller begynde at smide bagparten til den ene eller anden side. JEg stopper dem naturligvis før de bliver trætte, men pointen er at de ikke skal finde på alt muligt andet. først der kan man forvente at de ikke gør noget når man selv er passiv. Næste skridt handler om føling. for jeg gør ikke noget hvis den kun accelerere lidt i første forsøg. der skælder jeg ikke ud og parrerer. for det kan meget vel være fordi den forventer der sker noget et eller andet og den derfor gør det på forskud. hvis den derimod stadig løber i landingen, så bliver den stoppet der. Og den skal stå stille for løse tøjler. Det kan godt tage lidt tid og man skal huske hele tiden at slippe så snart alle fire ben står stille. de første par gange accepterer jeg at de slår med hovedet etc, sålænge benene ikke flytter sig. Men langt de fleste af dem løber ikke videre i landingen, de blev ikke bekræftet i deres løbeadfærd da de accelrerede i første omgang, så de lander i forholdsvis rolig galop som de er vandt til fra dressuren. så er det jo bare at rose og prøve igen. som regel slapper de mere af anden gang, nogle gange kommer en meget lille acceleration, men sålænge den er mindre end den foregående, så skal det nok gå over helt af sig selv. Som kommentar til det hele vil jeg pointere at INGEN unghest trækker på springene første gang man springer dem. De løber ikke for de har ingen forventning om at de skal springe. Det er altså altid noget man på et eller andet tidspunkt får lært dem det der med at løbe.
Med venstre hånd Line og Calano GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Wenn Fliegen fliegen hinter Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for gode |
|
|
tip og forklaringer! Nu skal I høre: Til træning i dag har jeg KUN fokuseret på tempo, tempo og tempo. Jeg gik ikke så meget op i, at han ikke gik i den korrekte holdning, bøjning osv. Jeg har benyttet idéen med at ride for lange tøjler. Han slappede rigtig godt af! Dejlig afbalanceret, og afstresset fordi (JEG) ikke hele tiden skulle regulere hans tempo, få ham i holdning osv osv. Jeg lavede blot halve parader af og til, og sked mildest talt på hvordan det så ud. Men LAAAAANGSOOOMMERE - det gik det! Tak for de gode råd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej hvor dejligt |
|
|
Skønt at du virkelig har taget rådene til dig til dig! Jeg håber du vil blive ved med at opdatere denne tråd i takt med at du og hesten får styr på alle de tempi i nu ønsker - jeg er i hvert fald i vente position til flere dejlige nyheder  Hep hep til dig og kiks til hesten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man lærer |
|
|
hele livet, som man siger.. Vi begynder til undervisning hos Thomas Jensen i næste uge. Er I vimmer, hvor jeg glæder mig! Det er også flere måneder siden at vi har fået noget undervisningen. Jeg tror både knægten og jeg har godt af at komme lidt udenfor byskiltet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|