|
|
| er det virkelig nødvendigt?? |
|
|
jeg har gået og spekuleret over om det virkelig er nødvendigt at sidde og "sparke" til hesten med sporerne hele tiden??? den hest jeg rider på 'Toby' kan godt vær lidt træt engang imellen!? men jeg har heller ikk lyst til at "skade" ham!! og er det "farligt" når/hvis man laver nogen mærke på hesten med sporerne??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Er det her en joke 
MVH Pernille *Skovbakkens Avalon* ! R.I.P Dear Tana C *In my heart* ! Efterlyning af Skimmel/Hvid Ponyhoppe 130-136 i stg. ca. 21 år! & Nordbagge blanding 150-155 stg. Hoppe ca. 24 år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej det er det ikke;D |
|
|
nej det er det nu' ikke! jeg spørg bare om nogen "tips" til hvordan man/jeg kan få ham lidt fremad???uden at hamre til med sporerne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Prøv evt. at tage en pisk med. Så når den ikke går frem for dine ben, må du klappe den lidt i røven. Diog ikke hårdt. Det er som at sige, først får den tilbuddet om at gå frem, gør den ikke det, kommer konsekvensen 
Gør livet til en fest - Rid spring hest  - Pernille W. Jensen & Heslegård's Fair Rami
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Prøv med noget undervisning - hvis det var min hest du red på og den havde mærker efter sporer, så kom du aldrig i nærheden af hesten igen og skulle være heldig at slippe levende fra det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridning |
|
|
Nu kan jeg se på din præsentation at du ikke er så gammel. Du får forhåbentlig undervisning i at ride din hest? Jeg er helt enig med de andre, man skal IKKE sidde og sparke sin hest med sporerne, det allerbedst er helt at ride uden sporer, for man skal være en meget god rytter for at kunne bruge dem korrekt uden at gøre skade på hesten. Hvis din hest ikke vil gå frem, så kan du prøve med en pisk, men du skal kun RØRE hesten med pisken og kun en gang, hvis han går fremad. Ikke noget med at slå ham flere gange. Alt dette bør din ridelærer dog forklare dig, og hvis du ikke har sådan en, så spørge dine forældre om det ikke kan arrangeres at du får en.  Held og lykke. Lene
- With respect and kindness we could change the world -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du er åbenbart ikke så gammel |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
04-07-2010 08:39 |
|
som de andre skriver, er det godt med undervisning, men dte skal være en rutineret og dygtig underviser og ikke en veninde på 15 år. Desværre er det ikke alle ponyer og heste som er tilredet korrekt. Har de først lært at gå korrekt frem for rytterns tryk med chenkel og fremafdrivning i sædet, ja så er det jo en nem en at ride på. Men desværre er det som sagt, ikke alle ryttere der formår at lære en pony/hest de ting på den korrekte måde. du kan selv forsøge at rette lidt op på det. Tryk med chenkel, går den lidt hurtigere frem, roser du den og giver efter på tøjlen, så den får en god oplevelse med det. Hold lidt igen på den så den går ned i tempo, ros den når den reagere. driv den igen frem, men uden at sparke med sporene, når den går friskere frem roser du den igen. Hvergang de reagere på de lette tryk med ben/schenkel, skal den ha ros for at gøre det korrekt. Det kan godt tage tid at få ændret den, så den ikke skal ha spark med sporene for at gå frem, men det kræver du giver den tid til at lære tingene på den korrekte måde.
IMC VÅRBYG HALM SÆLGES NY HØST CA AUGUST WRAP SÆLGES 300-350 KG. NY HØST
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm.... |
|
|
i den ældre klassiske (engelske) dressur, rides hesten som en cirkel; Pisken (udelukkende som hjælpemiddel) rider hesten frem til benene (sædet og lår, ikke schenkler), benene frem til bagparten igennem halsen, derved kommer hesten til bidet når den tager bagparten med... Derved undgår man en schenkeldøv hest, da pisken er det som fordrer fremad og ikke schenklerne. Forholdet mellem ben og pisk bliver derved omvent: pisken bliver ikke det ekstra hjælpemiddel, men det gør schenklerne. Og ja, en hest må aldrif have mærker efter hverken sporrer eller pisk!! Men få nogetgod kvalificeret undervisning
Lækker Dressursadel SÆLGES NU - Lemtex Cresta: YDERST VELHOLDT!! - Se også mine andre annoncer. Bla. Cavallo Weltmeister- SOM NYE!! Send en PB ved interesse )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej mikkeline |
|
|
hej. jeg kan se at du har samme alder som min datter ca 10-11 år er det ikke rigtigt ?. Jeg synes det er super flot , at du mærker efter om ridningen er i orden for hesten. Det er rigtig godt altid at stille sig selv det spørgsmål. Det er ikke nødvendigt, at bruge sporen hele tiden. Men nogle pony'er er redet sådan og har lært at så meget kraft skal der til for at gå frem. Men man kan træne dem til at lytte efter mindre kraft (altså tryk istedet for spark og kraftig spore hjælp) som de andre skriver er det rigtig svært at hjælpe dig gennem nettet. Hivs du ikke har mulighed for at købe undervisning. er der så ikke en dygtig voksen rytter, som du synes rider pænt og er god ved sin hest, som måske kan hjælpe dig. Hvis det ikke er muligt. så må vi jo se hvad vi gøre her gennem nettet. Jeg vil gerne prøve at skrive lidt, men har ikke tid lige nu. så jeg prøver at skrive lidt i aften. hilsen Rikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træt hest |
| Forfatter:  |
Annemettems |
| Dato:  |
04-07-2010 12:33 |
|
Vil ikke gentage hvad andre har skrevet ang. selve ridningen. Men hvis min hest virkede mere træt end hvad der var normalt, så ville jeg da overveje om den får det rigtige foder og nok med væske. Nu er det godt nok ikke din hest, men så kunne du måske snakke med hestens ejer om det  Det var da i hvert fald en ide at undersøge, inden man begynder med diverse hjælpemidler og undervisning. For en træt hest, bliver ikke mindre træt fordi man bruger pisk eller sporer 
Sagde Anne Mette
Sov sødt lille Arta, vi ses forhåbenlig igen engang. Glemte at vågne d. 25-10-09
Nu med Markus, Oldenborg med et snert af Fjordhest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sporer og piske-mærker |
|
|
Hej Mikkeline og Toby! Synes også det er fint, at du tænker over om det virkelig kan være rigtigt, at man skal sidde og sparke hele tiden. Man skal heller ikke altid have tillid til, at underviseren har 100% ret - selvom det så er en voksen og professionel! Her synes jeg man skal bruge sin mavefornemmelse, og sige farvel og tak, hvis det føles forkert. Har i løbet af de sidste 30 år oplevet at få undervisning af div. undervisere, også exam. beridere - med gode og dårlige erfaringer. Hos en havde både beriderens egen og flere af elevernes heste oftest blodige huller i siden efter sporerne - somme tider så grelt, at de måtte melde fra til planlagt stævne, fordi det jo ikke så særlig pænt ud... og sår/hård hud i mundvigene var også standard.  En anden berider gav min hest så mange smæk med pisken, fordi den ikke "gad" bruge sig nok bagtil, at den stod med flere blodige striber i lysken bagefter - men hun beklagede da også bagefter, at den nok var mere tyndhudet, end hun troede. Og ellers har jeg fået tudet ørerne fulde af "Stik den en! Og stik den en igen!!" utallige gange, selvom hesten faktisk gjorde sit bedste, og bare havde svært ved øvelserne af en eller anden grund: stivhed, dårlig opvarmning, dårlig ridning fra min side, ømhed i ryg...osv... Det er så nemt bare at slå, hive i tøjlen eller hamre sporerne i, når noget ikke fungerer. Tror - og håber - man med alderen bliver bedre til at sige fra, når man ikke føler hesten får en fair chance - det ville jeg i hvert fald ikke udsatte mine heste for nu. Og så er det jo bare om at komme væk og finde en anden underviser, som har en mere hestevenlig indstilling. Held og lykke med ridningen... Camilla
Camilla Grenaa - med de to smukke røde i stalden: Flora og San Diego - - interesse for western, HMS, distance, og bare generel hestehygge m. de skønne dyr... )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| taak alle:D |
|
|
tak allesammen med jeres hjælp!:D jeg vil dog lige sige at jeg aldrig har lavet mærke med sporerne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak tak |
|
|
det var bare noget jeg gik og tænkte på?! jeg kan nemlig ikke selv lide at skulle smække dem hårdt med pisken eller skule sidde og "sparke" med sporerne......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjælpemidler |
|
|
Ikke for at skabe negativ stemning , men jeg synes virkelig at man skal være rutineret rytter før man kaster sig ud i sporer ! Samtidigt skal man helt klart have undervisning , så de ikke bruges forkert.. I mine øjne er sporer en form for hjælpemiddel til at korrigere hesten , og bedre videregive signaler , ikke for at få hesten til at rende stærkere , og jeg får ondt i maven når jeg ser hvordan nogle heste decideret bliver sparket i siderne med sporerne , det er jo slet ikke det de skal anvendes til ! Det samme gælder pisken , igen i mine øjne , er den et hjælpemiddel , ikke et straffe redskab ! Hvis hesten ikke vil gå frem , ville jeg nok undersøge om der kan være andre grunde istedet for at tvinge den med sådanne redskaber . Jeg kan forstå på de andre at du ikke er så gammel , så jeg synes bestemt du skal snakke med din ridelærer om problemet og se om i ikke sammen kan finde ud af problemet og dermed en løsning uden brug af vold , det ville være det bedste for dig og hesten  Held og lykke med det .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nadja... |
|
|
Nadja - Straf er hvis du f.eks. klasker hesten en i røven hvis den refuserer et spring, bruger du pisken til at forstærke dit fremsignal (man kan jo nøjes med at tappe, og ikke slå) så er det ikke straf så længe man bare stopper lige så snart den ønskede reaktion er der (frem).
Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg får.... |
|
|
hej igen....jeg vil bare sige jeg får dressur timer og jeg får også altid afvide at man kun skal give små signaler osv....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brug af sporer |
|
|
Jeg er først og fremmest enig i, at det evt. kan overvejes, om ponyen får det rigtige foder, hvis den generelt er for doven. det er synd for jer begge, hvis den generelt er så doven, at du skal være efter den for meget. Hvis dette er helt på plads, er det jo nok bare et rideproblem, at den er lidt død for benene. Og det er iøvrigt et meget normalt rideproblem på alle mulige niveauer - så det er bare fint, at du er opmærksom på det og hellere vil bruge lettere hjælpere. For mange gentagende tryk med benene uden konsekvens gør dem hurtigt døde, som du selv netop nævner. Jeg er også selv meget i mod hele tiden at bruge benene eller pisken, så hvis de heste jeg rider på er lidt for døde, plejer jeg at træne mange temposkift i alle tre gangarter, så den får skærpet opmærksomheden. Sådan så du hele tiden rider frem nogle skridt og tilbage i normalt tempo nogle skridt, indtil den vågner lidt op og reagerer hver gang for små tryk. Hvis den ikke reagerer første gang du trykker er det bare op i let sæde og FREM. Gerne nogle skridt i fuld fart, det skærper opmærksomheden, hvis man med det samme hesten ikke reagerer sørger for at få den meget fremad. Det helt væsentlige er, at du så ikke samtidig selv holder den tilbage. (Mange rider frem med benene og bremser samtidig for meget med tøjler/sæde, så er det da klart den bliver død). Jeg rider normalt fuld fart et par skridt i let sæde, og så pyt vær med, om det ser kønt ud de skridt - bare hesten reagerer, så jeg næste gang skal bruge mindre hjælp. Jeg snakker ikke om at slå løs på hesten eller at sparke løs med sporerne - ideen er selv at reagere så hurtigt, at hesten vænner sig til, at hvis den ikke reagerer for små signaler, så bliver der reageret fra rytterens side. Ved mange af hestene kan selve det pludselig at slippe tøjlerne lidt og stille sig i let sæde være med til at få dem frem et par skridt, men skal du endelig bruge pisken eller benene, er det vigtigt, at det er effektivt - så det er fuld fart frem, og så ellers forsøge med blide hjælpere igen næste gang. Og det er som sagt altså heste på alle planer, der kan have godt af et par skridt frem i fuld fart uden at blive bremset af rytterens hånd eller sæde - dressurheste langt oppe i klasserne bliver også døde for hjælperne til tider, så det er ikke en kritik af dig, det er tværtimod godt du tænker over det. Så temposkift i masse vis - det hjælper i hvert fald ofte 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|