For mig er denne debat egentlligt lidt dobbeltsidet og jeg j´kan ikke helt beslutte mig til hvad jeg vil mene 
Principielt synes jeg det burde være tilladt at ride uden bid, da jeg oplever biddet som den ALLER STØRSTE kilde til frustration, stress og spændinger når jeg kommer rundt og underviser.
Jeg ser mange heste hvor stressniveauet sænkes prompte, hvis jeg f.eks sætter rytterens tøjler i næsebåndet og/eller tager biddet helt af trensen. Jeg får også heste i træning hvor jeg vælger at ride en periode uden bid, for at komme af med de spændinger biddet tidligere har skabt og træne hesten til nye gode vaner inden jeg introducerer biddet igen. Der findes ligeledes en del heste med meget lidt plads i munden og disse lever et bedre rideliv, hvis de får lov til at gå uden bid. Derfor synes jeg det burde være tilladt at ride uden.
Men når det er sagt, så synes jeg at jeg får nogle mikro nuancer i ridningen når jeg rider med bid, som jeg føler jeg mister når jeg rider bidløs. Via biddet er det muligt at påvirke meget meget fint specifikt i den ene side f.eks hvor jeg i bidløs får forelt presset lidt mere overall.. Til gengæld, er der så også mange heste, der begynder at reagere bedre på rytterens sæde, når biddet kommer væk, fordi stressen sænkes og de generelt bliver mere lydhøre for små signaler, men der ER nu noget meget meget delikat ved den god kontakt til biddet..
Jeg vil faktsik gå så langt som til at sige at på nogle områder, er det faktisk langt sværere at ride MED bid end uden!
Det er meget lettere at få hesten til at slappe af og række sig tillidsfuldt frem mod tøjlen når man ikke har bid på, især hvis hesten tidligere har oplevet hårde hænder, end hvis man har bid i munden.. Hvis jeg rider bidløst, kan jeg være lidt mere "nonchalant" men når jeg har bid på, skal jeg holde 100 % fokus og tungen lige i munden (min egen altså)
hvis jeg skal lokke en følsom hest til at have lyst til at stikke mulen frem til hånden..
Så hvis man forestillede sig at selv ÈN cm bag lod, ville blive dømt hårdt ned, så ville det nok være en højere sværhedsgrad at ride MED bid, fordi det er sværere at trække næsen ind på bidløst..
Så jeg synes ikke det er sort/hvidt.