Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvorfor ikke tilladt?
Forfatter: 
Dato:  22-06-2010 10:57

Er der mon nogen kloge hoveder derude, som vd hvorfor det ikke er tilladt at starte dressur i bidløse hovedtøj når det er tilladt i spring?

Altså jeg mener - er der en eller anden god/logisk forklaring på det, eller er det bare sådan reglerne er? Jeg har længe undret mig over det, så hvis der er en som ligger inde med forklaringen ville jeg blive rigtig glad

DETTE ER IKKE EN DEBAT OMKRING HVORVIDT MAN BØR RIDE MED ELLER UDEN BID OSV. RESPEKTER VENLIGST DETTE:) MEN UDELUKKENDE ET SPØRGSMÅL OM AT JEG BARE GERNE VIL VIDE OM DER LIGGER NOGEN EGENTLIG GRUND TIL AT REGLERNE I DRESSUR ER UDFORMET SOM DE NU EN GANG ER.

0
0
Svar på denne tråd

ups-ups
Forfatter: 
Dato:  22-06-2010 10:59

jeg glemte lige at tilmelde mig selv til tråden

0
0
Svar på denne tråd

Argumentationen
Forfatter: 
Dato:  22-06-2010 11:46

ligger nok i, at hesten i dressur skal vise "accept af biddet", og at mange samtidig mener, at "eftergivenhed" handler om det samme og relaterer sig til biddet.

I hvert fald kan man godt argumentere med, at det er lidt svært at vise "accept af bid", når hesten ikke har noget bid i munden.

At de ting, man vurderer accept af biddet på, godt kan forekomme på bidløs trense også, er en anden sag.

Men det kræver jo, at DRF er villig til at ændre dette i dressurprogrammerne, og det tror jeg p.t. ikke, at man er.

_______

...SEMPER TIRO...

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Nu er det jo ret nyt...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2010 11:50

.. at man må starte bidløst i spring - det blev tilladt 1. april - så måske skal du bare vente og se, hvad der sker når man har høstet erfaringer fra den bidløse springning.

Umiddelbart tror jeg at det handler om fordringerne i dressuren (den tekst, du kan læse øverst på hvert program), hvor hestens eftergivenhed på biddet er et krav - samt bedømmelsen (se på de sidste karakterer i programmerne), hvor hestens accept af og lethed på biddet er en del af bedømmelsesgrundlaget.

Den slags kan være ret besværligt at bedømme uden et bid ;)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-06-2010 11:58

Ja det har i nok ret - det er unægteligt svært at vise eftergivenhed på bidet uden bid.

Men som gsims er inde på, så kan de ting man bedømmer eftergivendehed og accept af biddet på jo netop også forekomme uden bid, og det er selvfølgelig også derfor jeg undrede mig.

Til info rider jeg både med og uden bid og er ikke fortaler af det ene fremfor det andet. Min hest går (desværre eller heldigvis afhængigt af hvordan man ser det) bare bedre uden bid end han gør med bid. Han kan sagtens rides i dressur med bid, men udførelsen af øvelserne osv bliver bare lige en tand bedre uden bidet, så derfor er det jo selvfølgelig lidt ærgerligt man ikke må starte uden bid i dressur. Men sådan er reglerne jo bare

0
0
Svar på denne tråd

Hackemore
Forfatter: 
Dato:  22-06-2010 11:59

Nej det er altså ikke helt rigtigt. Du har altid kunnet ride i hackemore som er bidløs. Så det er ikke nyt med bidløs i spring.

"Når man går mere op i at komme den rigtige vej til målet, end målet i sig selv"

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-06-2010 12:07

Ja - jeg mener da også at hackamore har været tilladt i springningen rigtig lang tid?

0
0
Svar på denne tråd

Nå ja, okay...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2010 12:41

... jeg tolkede "bidløs" som lig med sidepull - min fejl :)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

dressur
Forfatter: 
Dato:  23-06-2010 10:15

Jeg tror også, det har noget med tilvænning af hesten. Når du kommer op i MA, så er kandard jo påkrævet, og derfor skal hesten bære trense i de tidligere programmer som en del af forberedelserne til de svære programmer. Programmerne er heldigvis strikket sådan sammen, så de er med til at forberede og udvikle hesten hen mod næste program/sværhedsgrad.

MVH Christina

0
0
Svar på denne tråd

jadadada
Forfatter: 
Dato:  23-06-2010 22:35

Lige netop det er også noget, der lang tid har undret mig. Biddet er vel kun et middel til at opnå den ænskede holning og samling. Hvis man kan opnå det samme uden bid, hvorfor skulle det så ikke være tilladt?

Ikke fordi jeg har ambitioner om at ride stævner bortset fra vores egne små interne, men hvornår vågner DRF op og indser, at verden har ændret sig og at der i dag er mange måder at styre sin hest på.

Ejer af et stk. dejlig hest

Her står han: Aktivstald.dk

Her træner vi: Paradisgaarden.dk

Pony Prestige dressur-sadel til salg

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-06-2010 21:09

Ja jeg synes jo også principielt det burde være tilladt, da accept af bidet er netop et middel og ikke et mål i sig selv. Målet er at opnå den for klassen rette grad af samlingm korrekt udførelse af øvelserne, lydhørhed for hjælperne osv. Alle disse ting kan jo sagtens udføres uden bid og har grundlæggende ikke noget med bidet at gøre. Korrekt samling handler (mig bekendt) ikke om hvilket bid man rider eller ikke rider med, men først og fremmest om hvordan hesten bruger sin bagpart, ryg og mavemuskler.

Men personligt håber jeg da det bliver tilladt - ikke fordi vi nu alle skal til at ride bidløst osv. men fordi nogle heste fungerer bedst uden bid, mens andre fungerer bedst på forskellige typer af bid.

0
0
Svar på denne tråd

Optømning i dressuren
Forfatter: 
Dato:  24-06-2010 21:58

Jeg synes i det hele taget reglerne for dressurbedømmelse burde skrives om, så at man i stedet for formuleringer som 'accept af biddet', skrev 'accept af rytterens hånd', da det jo ikke er biddet i sig selv hesten skal være lydig overfor og tilpas med, men rytterens tøjlehjælp.

Mange heste i dag accepterer jo ikke engang biddet, kontakten fra hestens mund til rytterens hånd er bare så kontant og fastlåst at hesten ikke har noget valg andet end at give efter på hånden. Jeg vil i al fald ikke kalde det accept af biddet når hestene går og gaber inde i deres stramme næsebånd eller skærer tænder, for at forsøge at fjerne smerten fra biddet - men det er så en hel anden diskussion.

Jeg ville også ønske at dressur i sidepull blev tilladt. To af mine heste går bare bedre og mere afslappet uden bid.

I den klassiske dressur rider nogle med en ridekapsun og en blank stang. Hvis man tillod denne optømning i den sværere konkurrence-dressur, kunne forløberen passende være sidepull eller ridekapsun, og rytteren kunne dermed tilpasse sin hjælp til hvad hesten trives med i stedet for at være nødt til at tvinge hesten til en bestemt udrustning.

Dressurens oprindelige mål (og det er det vel stadig?) er vel en lydig og afslappet hest, som kan udføre de forlangte øvelser, og det burde også være en hest der kan samles efter klassens sværhedsgrad. Alt dette burde kunne opnås i en hvilket som helst optømning, hvis rytteren er dygtig nok til at træne sin hest.

0
0
Svar på denne tråd

nej nej..
Forfatter: 
Dato:  24-06-2010 22:06

"Andre og nye måder at styre sin hest på".. niksen.. det er jo netop forældet at ride sin hest uden bid..

Nogen der er friske på at bladre lidt i historiebøgerne og finde ud af hvordan heste i stenalderen blev betvunget?

Måske vi skulle til at lade os inspirere lidt af stenalderen igen..!

Måske vi kunne standse den globale opvarmning...

0
0
Svar på denne tråd

øøøøøøøøøøh
Forfatter: 
Dato:  24-06-2010 22:56

Folk må vel ride som de vil.

Det jeg bare ikke forstår er, hvorfor DRF blander sig i, om man rider med bid eller ej.

I min verden skal regler have en begrundelse, og jeg har endnu ikke fået nogen.

Jeg har spurgt en dressurdommer om det, og hendes svar er, at hesten ikke kan gå til biddet uden bid. Men jeg naive sjæl troede da ikke, at målet var, at hesten skulle gå til biddet, men at den skulle gå i korrekt samling og holdning, så det svar gav ingen mning for mig.

Ejer af et stk. dejlig hest

Her står han: Aktivstald.dk

Her træner vi: Paradisgaarden.dk

Pony Prestige dressur-sadel til salg

0
0
Svar på denne tråd

dommer..
Forfatter: 
Dato:  24-06-2010 23:19

Din dommer har egentlig lidt fat i noget..

Det ER jo immervæk lidt svært at ride sin hest til bidet hvis der ikke er noget!?

Måske fremkommer disse fordringer af at det i sin tid var KUNSTEN at få hesten til at acceptere og respektere samt yde LET på dette grumme bid.. DET er vel kunst;)

At du kan få din hest til at bære, suge, arbejde gennem ryggen i rette holdning- uden bid- det tager jeg virkelig hatten af for!

Den halveparade er for mig alfa omega og uden mine håndled( bidet),mit sæde og ben ville jeg aldrig kunne indføre alle de "små" finurligheder til min hest.. blot et enkelt vip med lillemand kan omend påvirke min hest ret ekstremt i munden.. fremfor når jeg trækker den i grimen og den i friske perioder så trækker mig også

0
0
Svar på denne tråd

At bide eller ikke bide
Forfatter: 
Dato:  25-06-2010 08:30

For mig er denne debat egentlligt lidt dobbeltsidet og jeg j´kan ikke helt beslutte mig til hvad jeg vil mene

Principielt synes jeg det burde være tilladt at ride uden bid, da jeg oplever biddet som den ALLER STØRSTE kilde til frustration, stress og spændinger når jeg kommer rundt og underviser.

Jeg ser mange heste hvor stressniveauet sænkes prompte, hvis jeg f.eks sætter rytterens tøjler i næsebåndet og/eller tager biddet helt af trensen. Jeg får også heste i træning hvor jeg vælger at ride en periode uden bid, for at komme af med de spændinger biddet tidligere har skabt og træne hesten til nye gode vaner inden jeg introducerer biddet igen. Der findes ligeledes en del heste med meget lidt plads i munden og disse lever et bedre rideliv, hvis de får lov til at gå uden bid. Derfor synes jeg det burde være tilladt at ride uden.

Men når det er sagt, så synes jeg at jeg får nogle mikro nuancer i ridningen når jeg rider med bid, som jeg føler jeg mister når jeg rider bidløs. Via biddet er det muligt at påvirke meget meget fint specifikt i den ene side f.eks hvor jeg i bidløs får forelt presset lidt mere overall.. Til gengæld, er der så også mange heste, der begynder at reagere bedre på rytterens sæde, når biddet kommer væk, fordi stressen sænkes og de generelt bliver mere lydhøre for små signaler, men der ER nu noget meget meget delikat ved den god kontakt til biddet..

Jeg vil faktsik gå så langt som til at sige at på nogle områder, er det faktisk langt sværere at ride MED bid end uden!

Det er meget lettere at få hesten til at slappe af og række sig tillidsfuldt frem mod tøjlen når man ikke har bid på, især hvis hesten tidligere har oplevet hårde hænder, end hvis man har bid i munden.. Hvis jeg rider bidløst, kan jeg være lidt mere "nonchalant" men når jeg har bid på, skal jeg holde 100 % fokus og tungen lige i munden (min egen altså) hvis jeg skal lokke en følsom hest til at have lyst til at stikke mulen frem til hånden..

Så hvis man forestillede sig at selv ÈN cm bag lod, ville blive dømt hårdt ned, så ville det nok være en højere sværhedsgrad at ride MED bid, fordi det er sværere at trække næsen ind på bidløst..

Så jeg synes ikke det er sort/hvidt.

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

Har du set den nye uddannelse ?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider