Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Stærkt samarbejde om træningsmetoder
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 09:22
Indsat fra nyheden Stærkt samarbejde om træningsmetoder:

Hesten skal rides på hestens præmisser. Så klart er omdrejningspunktet for et stærkt samarbejde omkring træningsmetoder for heste. Det er Dansk Ride Forbund, Dyrenes Beskyttelse, Den Danske Dyrlægeforenings sektion for hestedyrlæger, Hestens Værn, Dansk Ride Instruktør Forening, Dansk Islænderhesteforening og Dansk Varmblod, der nu gør fælles front i kampen for hestevelfærden.

Vejen til etisk forsvarlig træning går gennem samarbejde

Hesteverdenens stærkeste aktører står nu sammen for at sikre, at træningsmetoder på hestens præmisser bliver det centrale kodeks for alle, der agerer i ridesporten. De syv organisationer er enige om, at etisk forsvarlige træningsmetoder sikres bedst ved at løfte i flok. Samarbejdet omkring træningsmetoder mellem Dansk Ride Forbund, Dyrenes Beskyttelse, Den Danske Dyrlægeforenings sektion for hestedyrlæger, Hestens Værn, Dansk Ride Instruktør Forening, Dansk Islænderhesteforening og Dansk Varmblod blev grundlagt på et møde 11. maj 2010.

Alle skal bidrage til træningskodeks

Arbejdsgruppen omkring træningsmetoder er enig om, at indsatsen skal rettes bredt mod ridesporten for at sikre, at heste til hver en tid trænes på hestens præmisser. Det internationale rideforbund FEI har udarbejdet retningslinjer for træningsmetoder samt udarbejdet vejledning til officials herom. Med disse som udgangspunkt arbejder de syv organisationer på at klarlægge og definere konkrete retningslinjer til alle ridesportens aktører som trænere, ryttere, officials, dommere, dyrlæger, velfærdsorganisationer og offentligheden. Der er bred enighed om, at forsvarlige træningsmetoder sikres bedst gennem oplysning, uddannelse og faktuel viden.

Samarbejde lover godt for træningen af heste

"Det er dejligt, at vi alle er enige om, at heste er brugsdyr, og at de skal bruges - så er det vores opgave, at sikre ansvarlige rammer for træning og konkurrence. Det er en stor styrke for hestevelfærden, at sportens discipliner, de store velfærdorganisationer og avl står sammen i arbejdet omkring træningsmetoder. For det er kun gennem samarbejde, at vi kan styrke sporten på hestens præmisser", siger Ulf Helgstrand, formand for Dansk Ride Forbund.

Hestevelfærdsforum i støbeskeen

"For Dansk Ride Forbund er hestevelfærd et yderst vigtigt område, og hestevelfærd sikres gennem bredt samarbejde mellem hesteverdenens organisationer. Jeg håber, at samarbejdet om træningsmetoder kan være første skridt på vejen mod dannelse af et hestevelfærdsforum inden udgangen af året. Vi inviterer de relevante organisationer til etablerende møde i efteråret. Forummet skal etableres på et solidt fundament af viden, og målet med forummet er, at det skal fungere som rådgivende instans i alle hestevelfærdsmæssige sammenhænge til myndighederne", siger Ulf Helgstran

Kilde: Dansk Ride Forbund

1
0
Svar på denne tråd

træning
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 09:51

Det er på tide vi vågner op , og set den ´virkelige verden i øjnene , vi har jo vores kære dsa og andre ungheste klasser , jeg kan næsten ikke holde ud og se hvor anatomisk redet 8 ud af ti heste går , og så er det den der er mest forkerte redet der render rundet i finalen , Ulf Helgstrand står godt nok i et stort dillema når hans søn ride metoder skal ses efter i sømmene , ikke at han er alene om det , nej det er lige fra de ride piger der rider rundt med alverdens hjælpe tøjler til bid der overhovedet ikke høre til i pony klasser , Jeg vil glæde mig til og se heste stå ordenlig i nakken og at deres knæ ikke skal op om ørene på dem , mon ikke forsikringsskaberne vil falde i præmie , og mon ikke vi som ryttere bedre kunne se os selv i spejlet og glæde os over flot dressur på toppen og ikke engang dyreplageri for det er hvad ridning på toppen er blevet til . Undskyl stave fejl.

Så Ulf jeg håber du på dansk rideforbunds vejne kan stå i spidsen for ordenlige ridning det ville klæ dig meget.

Hvor mange heste skal gå i stykker for vi kan nå toppen

6
1
Svar på denne tråd

Godt initiativ men ...
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 12:12

Det er flotte ord må man sige - så må vi se om alle eksperterne kan få noget gennemtruftet når kransekagefiguren selv skal stå i spidsen for projektet.

Men om ikke andet kan det da forhåbentlig være med til at sende signaler til og opdrage den nye rytteregeneration som skal tage over når Helgstrand-mafiaen en gang ebber ud. Et eller andet sted synes jeg at UH er inhabil som DRF-formand når hans egen søn rider de klasser han gør.

Hvis alle de unge ryttere får lært at træne efter hestevenlige metoder, og man forhåbentlig kan få udbredt til kendskab til biomekanikken, kan man da håbe på at de kommende generationer kommer til at konkurrere om korrekt ridning igen ...

6
1
Svar på denne tråd

mærkeligt
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 13:19

Jeg var lidt rundt på nogle hjemmesider i går, da jeg først så nyheden på Hestonline, jeg var bla. på DDD og Dyrenes Beskyttelse og hestens værn (Som vist slet ingen nyheder har), og det undrede mig, at nyheden ikke findes på disse hjemmesider?

jeg stiller ikek spg. ved om nyheden er sand - det er jeg sikker på, at den er, men den ser ikke særlig prioriteret ud på disse foreningers hjemmesider.

Jeg kunne godt tænke mig at se, hvilke personer der sidder med i sådan en gruppe. Jeg håber nogle af forskerne der ved en masse om konfliktadfærd, får plads, samt Jan Ladewig, professor i dyrevelfærd og -adfærd.

Men jeg venter da spændt på at høre mere - jeg synes det er et RIGTIG godt initiativ (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y)

FEI's kom der jo ikke særlig meget ud jf. videp fra Wiesbaden for nyelig - så lad os håbe at DK kan gå længere i front.

Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning :-)

4
0
Svar på denne tråd

Det lyder så pænt
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 14:15

Jeg elsker det udtryk: "at træne på hestens præmisser" jow jow, men hvad betyder det? Definer lige "hestens præmisser" for mig.

Det runger hult i mine ører lige så snart nogle stiller sig op og postulerer at NU nedsætter vi en arbejdsgruppe, til at se på problemet. Specielt når det er UH der gør det.

Vi ved udmærket godt hvornår dyrevelfærdsloven §1 bliver overtrådt på opvarmningsbanen. Hvor svært kan det være at give TD lov til at sanktionere. At begynde at håndhæve alle de fine regler FEI allerede har nedsat. At lade være med at være så berøringangste, når den involverede rytter hedder noget prestigefyldt.

Jeg ved godt jeg er sortseer, men jeg venter mig ikke meget af UH. Der sker først noget i rigtig retning, når han er gået af.

Rikke

"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)

4
1
Svar på denne tråd

hm hvis det
Forfatter: 
Dato:  23-06-2010 12:09

er eén repræsentant pr forening, så står det ikke i hestevelfærdens tegn. 4 rideforeninger der vil sporten først og frememst og 2 hestevelfærdsorganisationer og en 1 dyrlæge forening der vil tage hestens tarv. Så når sådanne rundbordssnak ender i at de skal forhandle og stemme så står den 4 mod 3. Jeg hepper heller ikke på islandhesteforeningen umiddelbart. De har også problemer med en ren sport.

Jeg ønsker bare de tre organisationer held og lykke med at overbevise rideforbundende om at de det altid har gjort og kæmpet for er forkert.

Jeg tror også at der skal et generationsskifte til!

Ellers går der bare politik i det, på den trælse måde...

Men lad os nu se... vi kan kun håbe at tiden arbejder for det, at presset kommer nedefra eller udefra???

3
0
Svar på denne tråd

Jeg ville høre
Forfatter: 
Dato:  10-09-2013 08:05

Hvad der kom ud af dette samarbejde, nogen der ved noget?

Jeg faldt over denne tråd, og har ikke selv hørt mere om projektet

Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

5
0
Svar på denne tråd

Spil for gallariet
Forfatter: 
Dato:  10-09-2013 14:32

Der er sikkert ikke sket noget som helst. Jeg har ikke set eller hørt noget der skulle indikere at DRF har planer om at rengøre sporten og begynde at belønne dem der rider pænt frem for dem der betaler gildet.

Når stævnesponsorer ikke længere kan eje konkurrerende heste, så kan det være der kan komme lidt hestevelfærd på tale. Indtil den tid kommer, kan de nedsætte nok så mange udvalg uden den mindste effekt.

Skil stævnesponsorer og equipager ad, lad dommerne dømme upartisk og giv TD ret til at sanktionere. Og lad være med at nedsætte en masse udvalg som ingen kan bruge til noget som helst. Så kan det være jeg bliver stolt af min sport igen, og ikke føler mig set skævt til når jeg siger jeg primært rider dressur...

"Rollkur praktiseres ikke i Danmark. Overhovedet. Det er forbudt" Jens-Erik Majlund, Generalsekrætær DRF. Gaflet fra Ekstrabladet.dk

Man tager sig jo til hovedet over sådan en kommentar.

Rikke

"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)

12
0
Svar på denne tråd

gammeltnyt
Forfatter: 
Dato:  11-09-2013 23:40

Det er/var ren symbolkommunikation, et lille PR-stunt, der ikke er eller blev efterfulgt af handling.

Det er gammel vin på nye flasker - de samme mennesker omkring et nyt bord.

Hvis eksempelvis Susan Kjærgård eller lignende kritiker kom med i sådan et samarbejde, så ville jeg begynde at tage mig af det. Det er alle dem, der er enige med DRF's ledelse og drikker rødvin med dem privat, der kommer med i sådanne grupper. Kritisk debat har vi altså ikke plads til i hestesport. Forandring og ny viden er ondt og farligt.

På mange måder fungerer ridesporten ligesom et lukket, tilbagestående samfund - analogt med mere fattige lande med småkorrupte regeringer, hvor systemkritikere bliver afstraffet, og kun venner af ledelsen inviteres indenfor i magtens centrum, mens folket holdes u-uddannede hen og passificeres med hjernevaskende, fordummende kommunikation (startende med Wendy-blade til små piger, henover beridere med tvivlsomme metoder til de store stævnepladser, hvor 'hestene elsker at gå til ridning', selv om de er stive af skræk, pisker med halerne, får blå tunger, stikker af, bukker og stejler, osv.). Ny viden og forandring holdes fra døren. Forskellen er måske, at i rideverdenen er det ikke kun mennesker, der bliver ofre, det er umælende og misforståede (flugt-)dyr, som er genstande for forkvaklede, romantiske verdensbilleder, der intet har med virkeligheden at gøre.

Hestefolk er åbenbart nemme at narre. Og beklager galden, men er jeg er altså virkelig modstander af ridesportens ledelse, organisering, værdier og præmisser i dag - men jeg elsker hest-menneske-samarbejdet og tager det ansvar på mig, at jeg tvinger et dyr ind i min for dyret unaturlige verden :-)

5
1
Svar på denne tråd

Ny viden?
Forfatter: 
Dato:  12-09-2013 12:20

Anne Charlotte:

Hvordan definerer du ny viden og forandring?

Hvordan man uddanner sin hest biomekanisk korrekt er jo allerede beskrevet i Xenophon's ridelære, dog i en mere primitiv udgave, og med knap så meget fokus på indlæringsteori.

Rollkur bliver fremhævet som "ny viden/ny metode". Er det det du mener med "ny viden"?

Mvh

Gitte

Jo mere jeg lærer, jo mere går det op for mig hvor meget jeg ikke ved

Opstaldning tilbydes med ridehal og PADDOCK PARADISE nær skoven

BEDÆKNING tilbydes ved super velgående Welsh sec. C

0
0
Svar på denne tråd

fedt hvis
Forfatter: 
Dato:  12-09-2013 18:20

Det kunne være fedt, hvis der begyndte at ske noget mere, men jeg tror på det kommer selvom man godt kunne tænke sig det hele nu.

Jeg blev også meget positiv og vil da lige give DKQHA en kæmpe for at forbyde ALLE hælpe tøjler incl martingale, næsebånd (på nær ved hunter) og alle andre hjælpe midler/bid som ikke er tilladt i showringen, er heller ikke tilladt på opvarmningsbanerne og reininghestene må ikke stoppes ved barrieren ved opvarmning heller under hele danmarksmesterskabet. Så der er foreninger der tager dette alvorligt og det må vel brede sig til andre også.....håber jeg.

2
0
Svar på denne tråd

Den må du længere ud på landet med...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2013 08:27

Haha! Siden hvornår er DRF og Ulf Helgstrand begyndt at kære sig om hestens ve og vel?

Det ser meget flot ud på papiret - som det har gjort de sidste mange år. Det er jo ikke nogen nyhed.

Sig til, når der rent faktisk sker noget i virkeligheden.

"The difference between the show-horse and the school-horse is that the show-horse remembers the exercise the school-horse understands the aid."
Bent Branderup

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider